DF XL:n puikoissa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Minä olen tykännyt sun roofista kesähelteillä, se varjostaa ja ilmanvaihto kuitenkin pelaa aivan hyvin. Räntäsateessa en aja :D

Omassani alkaa olla visiiri sen verran naarmuilla että tarttis tehdä uusi. Onko siitä Zeppsterin ratkaisusta parempaa kuvaa kuin tämä yksi minkä löysin: download/file.php?id=21354&mode=view ?

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Pitkästä aikaa jotain raportoitavaa, kun torstaina jätti kinneri tien päälle töistä kotiinpäin ajellessa. Tilanne eskaloitui kun jouduin erään vierekkäin kävelevän parivaljakon takia hidastamaan kävelyvauhtiin ennen jyrkkää mäkeä, ja lähdin siihen kinkamaan voimalla polkemaan. Kävi niin että kammet pyöri, mutta pyörä ei liikkunut, ikään kuin rengas olisi vain sutinut.

No eilen sitten rupesin pyörää purkamaan ajatuksella että vapaaratas varmaan pitää vaihtaa. Vapaaratas näytti kuitenkin ihan hyväkuntoiselta kun sen sain esiin, huuli pyöreänä katsoin sitä ja ihmettelin miten se ei muka toimisi. Hieman kulumaan hammaskehässä ja kynsissä oli toki havaittavissa, mutta ei mitään merkittävää. Päädyin siihen että putsaan kaikki pinnat hyvin ja öljyän sitten uusilla aineilla että jos se riittäisi. Syyllinen löytyi sitten siinä vaiheessa kun takapakkaa kiristin paikoilleen pitäen vapaaratasta ja pakkaa takakiekossa paikoillaan ja totesin että takanavassa kierteellä kiinni oleva teräksinen hammaskehä pyörikin mukana pakkaa kiristettäessä. Kierteet oli siis alumiinisesta navasta korkanneet.

No tuossa ei nyt paljon ole tehtävissä, uusi napa tai koko kiekko se on tilaukseen laitettava. Sain kinnerin kuitenkin toistaiseksi pyörilleen laittamalla niin sanotun kisakiekon paikoilleen, joka minulta varastosta löytyy, mutta ei sillä voi talveen lähteä kun siihen menee vain ns. oikeita maantierenkaita, jotka ei montaakaan sepelinpalaa varmaan kärsi nähdä.

Liitteet
Varaosa vapaaratas josta näkyy myös uusi hammaskehä.
Varaosa vapaaratas josta näkyy myös uusi hammaskehä.
Navassa oleva vanha hammaskehä joka pyörii tyhjää.
Navassa oleva vanha hammaskehä joka pyörii tyhjää.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5194
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

DF:n uusi sulakekohta siis löytynyt... :D .
Se Avukseen taannoin varattu 584-kiekko menee varmaan sarjaan "kisakiekko", kun on kapeavanteinen?
Jos siitä olisi apua, niin ilmoittele.

Itseltä meni taannoin takavuosina vanhan Mercier-retkipyörän kierrepakkatakanavasta kierteet. En tosin voi ottaa täyttä kunniaa siitä, pyörä oli serkun vanha ja alkujaan 70-luvulta...

vetu
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:31
Paikkakunta: Veteli

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja vetu »

Hei! Vois tehdä ns. Pielavetisen korjauksen. Poraa esim. 3mm poralla reikiä jakopintaan ja laita tappeja liimalla kiinni ankkuriksi. Voi kestää ns. maailman tappiin asti :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14037
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

vetu kirjoitti: 17 Loka 2022, 09:21

Hei! Vois tehdä ns. Pielavetisen korjauksen. Poraa esim. 3mm poralla reikiä jakopintaan ja laita tappeja liimalla kiinni ankkuriksi. Voi kestää ns. maailman tappiin asti :lol:

Toimiva korjaustapa, jos materiaali on molemmin puolin saumaa samaa. Tässä ulkopuoli on alumiinia ja sisäpuoli terästä, joten pyöreän reiän poraaminen puoliksi alumiiniin ja puoliksi teräkseen ei ole ainakaan helppoa. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Voisi olla helpompi poraa ulkopuolelta pidätinruuveja jotka uppoaa osittain teräkseen. Kuvan perusteella siinä oli aika sopiva muoto moiseen

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tuohan voisi olla kokeilemisen arvoinen idea, eipä tullut itselle mieleen. Kiitos vaan ideasta :D

Täytyy tutkailla ja kokeilla voisiko onnistua.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7364
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja kun laakerilukitteella lukitsee ensin hammaskehän paikoilleen, niin se ei pääse pyörähtelemään poratessa. Samalla lukite auttaa kiinni pysymisessä. Saattas pysyä sillä pelkästäänkin?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3972
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 18 Loka 2022, 08:22

Saattas pysyä sillä pelkästäänkin?

Tuskin kun alumiiniset kierteetkään ei riittänyt. Siitä menee läpi polkemisvoima vaihteiden jälkeen kiekolle.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5194
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja tm »

Veikkaisin että tuo teräsosa on sen verran kova (karkaistu), ettei siihen poranterä pure. Dremelin tai rälläkän laikalla tai muulla vastaavalla joutunee kokeilemaan kolojen tekoa.

kristiansalikoski
Viestit: 154
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Veikkolan Teollisuusaluella on kaveri, jolla on laserleikkuri järeämpäänkin teräkseen.

Kenties häneltä saisit reiät tapeille tai jonkun toisen ratkaisun. Kaveri on myös yksi kylän pelle pelottomista.

Kysy multa yhteystiedot puhelimitse jos kaipaat

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Intercitybiken Ymtekin heitti ehdotuksen laakerilukitteesta ja meinasi että hänen kokemuksensa mukaan se voisi kestää myös korkanneella kierteellä. Kokeilla sitäkin siis voisi, vaikka sinänsä kyllä ikävä ongelma jos uusii, kun tien päällä ei oikein ole mitään tehtävissä. Siinä mielessä olisi siihen hyvä saada lisävarmuutta. Vielä en ole kuitenkaan kerinnyt asiaa tarkemmin tutkimaan, että voisiko sille itse mitään tehdä. Soittelen sulle Kristian huomenna, jos meidän kylältäkin kerran voisi apuja löytyä

Kuulemma vastaavia tapauksia oli muutamia tullut vastaan, mutta mikään yleinen ongelma ei ole kyseessä.

Laitoin joka tapauksessa tilaukseen uuden kiekon, kun kehä ja pinnatkin on kilometrejä jo nähneet.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7364
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laakerilukite rasvattomille pinnoille laitettuna on aivan uskomattoman luja lukite. Omilla kokemuksilla M12-M18 mutterin kierteet ja tätä kokoluokkaa vastaavat sileät (mutterin levyiset) liitokset saa laakerilukittuinakin vielä voimalla avattua, mutta tätä suuremmissa pinta-aloissa joku muu on särkynyt kuin lukite.
Oishan se mielenkiintoinen testi, miten nuin riskillä polkijalla pelkkä laakerilukite kestäisi. Voisitko TMS tehdä tämän testin, niin olisimme kaikki viisaampia jatkossa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14037
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Ennen kuin mitataan, (tai kokeillaan) pitää laskea. Ja ennen kuin lasketaan pitää mitata.

Lasketaan summittain liimalta vaadittava leikkauslujuus.

559 takapyörän ulkohalkaisija renkaan päältä on noin 650 mm.
Takarattaan kierteen halkaisija on 35 mm ja pituus noin sentin.
Renkaan kitkakerroin maata vasten on enintään 1.
Takarenkaan kuormitus enintään puolet kinnerin ja kuskin yhteispainosta. Arvataan 65 kg.

Kitkavoima tien ja renkaan välissä rajoittaa rataspakan kierteen liimaliitoksen momentin ylärajan. Toisin sanoen liimaliitoksessa on sutimavoima suurentuneena halkaisijoiden suhteella. 650/30 x sutimavoima. Eli 18,6 kertaa sutimavoima.

Koska kitkakerroin on kätevästi 1, sutimavoima on sama kuin takapyörän kuorma, eli 65 kg painovoima, eli 638 N ja liimaliitokseen kerrottuna 11842 N.

Liiman lujuus on siis 11842 N / liiman pinta-ala (35 mm x pii x 10 mm) 1100 mm2

Mukavasti numeroarvot osuvat kohdakkain, eli liimalta vaadittava lujuus on Lujuuden pitää olla siis enemmän kuin 10,77 N/mm2, eli noin 11 MPa.

Pinta-alaksi on laskettu varovaisesti vain sentin levyinen kaistale. Jos liimaa levitetään myös otsapintaan (johon se joka tapauksessa pursuaa) liitos kestää hyvin alle 10 MPa lujuuksisella lukitteella tai liimalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 994
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: DF XL:n puikoissa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Täytyy tehdä päivitystä kun tuli nyt sitten tosiaan kokeiltua pelkkää lukitetta kun Vilijamikin yllytti. CRC Extra Lock nimistä lukitetta hain Motonetista ja koitin pinnat putsata niin hyvin kuin suinkin eri liuottimia. Kiekko sai sitten vielä useamman päivän olla sisällä lämpimässä tekeytymässäkin ennen kuin sen paikoilleen laitoin.

No näyttäisi siltä että kestää tuo nyt sitten pelkällä lukitteellakin. Kokeilin heti kiekon asennuksen jälkeen kestävyyttä laittamalla takarenkaan sutimaan, tosin vain jarruja vastaan painamalla, mikä tietysti taitaa hieman keventää perää ja päästää siten lukitteen helpommalla kuin mitä saattaa normi ajossa tulla eteen, varsinkin jos on tavaraa ja painoa kyydissä enemmän. Parit työmatkatkin se on jo kestänyt että ehkäpä siitä ihan hyvä tuli.

Tuolle lukitteelle luvattiin jossain tuotekortissa peräti 30 N/mm2 vetoleikkauslujuus, joten jorin laskelmaa vasten verratessa varmuuttakin pitäisi liitoksella siis olla. Katsotaan mitä pidemmän päälle tulee tapahtumaan :)

Vastaa Viestiin