Ennen kuin mitataan, (tai kokeillaan) pitää laskea. Ja ennen kuin lasketaan pitää mitata.
Lasketaan summittain liimalta vaadittava leikkauslujuus.
559 takapyörän ulkohalkaisija renkaan päältä on noin 650 mm.
Takarattaan kierteen halkaisija on 35 mm ja pituus noin sentin.
Renkaan kitkakerroin maata vasten on enintään 1.
Takarenkaan kuormitus enintään puolet kinnerin ja kuskin yhteispainosta. Arvataan 65 kg.
Kitkavoima tien ja renkaan välissä rajoittaa rataspakan kierteen liimaliitoksen momentin ylärajan. Toisin sanoen liimaliitoksessa on sutimavoima suurentuneena halkaisijoiden suhteella. 650/30 x sutimavoima. Eli 18,6 kertaa sutimavoima.
Koska kitkakerroin on kätevästi 1, sutimavoima on sama kuin takapyörän kuorma, eli 65 kg painovoima, eli 638 N ja liimaliitokseen kerrottuna 11842 N.
Liiman lujuus on siis 11842 N / liiman pinta-ala (35 mm x pii x 10 mm) 1100 mm2
Mukavasti numeroarvot osuvat kohdakkain, eli liimalta vaadittava lujuus on Lujuuden pitää olla siis enemmän kuin 10,77 N/mm2, eli noin 11 MPa.
Pinta-alaksi on laskettu varovaisesti vain sentin levyinen kaistale. Jos liimaa levitetään myös otsapintaan (johon se joka tapauksessa pursuaa) liitos kestää hyvin alle 10 MPa lujuuksisella lukitteella tai liimalla.