Minä haluan, että Zwift määrittelee kuorman maaston (ja nopeuden) funktiona.
Joo, sama homma. Ajattelin, että jos Zwiftiin lähtee, niin tehdään homma sitten samantien kunnolla loppuun saakka. Traineri tulee siis olemaan kalliimpi hankinta, mutta tosin pääseepä siitä sitten varmasti aika kätevästi eroon, jos ei homma tunnukkaan tarpeeksi motivoivalta. Tosin ei mulla nyt oikein parempaakaan suunnitelmaa ole noja-asennon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi talven aikana, joten miksipä tämä ei motivoisi? Saahan siinä lisäksi ajaa aurinkosaarella - mikä voisi olla hienompaa tammikuussa?
Tällä hetkellä olen kääntymässä Wahoo Kickr:n suuntaan, jonka ajotuntumaa kehutaan webissä ihan leuka lattiassa.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Tällä hetkellä olen kääntymässä Wahoo Kickr:n suuntaan, jonka ajotuntumaa kehutaan webissä ihan leuka lattiassa.
Miten noissa trainereissa simuloidaan kuskin hitausmassaa. Jos lähdet paikoiltaan polkemaan, miten kauan menee tasaisella täyden nopeuden saavuttamiseen. Voiko tuota hitausmassaa säätää kuskin ja pyörän painon mukaan. En tarkoita vastusta, vaan nopeudenmuutosvastusta –hitautta– eli sitä, miten vauhtipyörä hidastaa nopeudenmuutoksia. Nopeus kai mitataan suoraan renkaan kehänopeutena.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tiedätkö miten/mistä Bushido saa teholukemat? Siis onko siinä oikeasti tehonmittaus? Tai toisinpäin - oletko päässyt vertaamaan pyörän tehomittaria Bushidon ohjausyksikön näyttämään?
En tiedä miten miten mittaa, mutta on ollut powertapin polkimet bushidossa. ongelma on vaan se että mulla oli trainerissa 145mm kammet ja lyhyin Polariin syötettävä pituus on 165 mm. Joten polkimen data luulee että on 165mm kammet, bushido ei tiedä tästä mitään. ero oli 30-40 watin luokkaa (viimeinen sarake). Kun käytin 165/145 korjauskerrointa, ero oli kymmenisen wattia (toiseksi viimeinen sarake), mikä lienee lähellä totuutta.... kait. eli veikkaan että bushido näyttää hiukan vähemmän watteja kuin kammesta mitatut watit. loogista sinänsä, siinä on rengas ja ketjut välissä.
Minä haluan, että Zwift määrittelee kuorman maaston (ja nopeuden) funktiona.
Saahan siinä lisäksi ajaa aurinkosaarella - mikä voisi olla hienompaa tammikuussa?
Vois laittaa aurinkolampun autotallin kattoon että rusketusraidat pysyis
Epäilemättä hieno peli tuo Kickr..
jori kirjoitti:
Miten noissa trainereissa simuloidaan kuskin hitausmassaa. Jos lähdet paikoiltaan polkemaan, miten kauan menee tasaisella täyden nopeuden saavuttamiseen. Voiko tuota hitausmassaa säätää kuskin ja pyörän painon mukaan. En tarkoita vastusta, vaan nopeudenmuutosvastusta –hitautta– eli sitä, miten vauhtipyörä hidastaa nopeudenmuutoksia. Nopeus kai mitataan suoraan renkaan kehänopeutena.
Jotenkin se on huomiotu - siis sen huomaa ajossa. Voishan sitä experimentoida kun syksy etenee ja kelit mene kehnommiksi.
Nojailija kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:
.
Tiedätkö miten/mistä Bushido saa teholukemat? Siis onko siinä oikeasti tehonmittaus? Tai toisinpäin - oletko päässyt vertaamaan pyörän tehomittaria Bushidon ohjausyksikön näyttämään?
En tiedä miten miten mittaa, mutta on ollut powertapin polkimet bushidossa. ongelma on vaan se että mulla oli trainerissa 145mm kammet ja lyhyin Polariin syötettävä pituus on 165 mm. Joten polkimen data luulee että on 165mm kammet, bushido ei tiedä tästä mitään. ero oli 30-40 watin luokkaa (viimeinen sarake). Kun käytin 165/145 korjauskerrointa, ero oli kymmenisen wattia (toiseksi viimeinen sarake), mikä lienee lähellä totuutta.... kait. eli veikkaan että bushido näyttää hiukan vähemmän watteja kuin kammesta mitatut watit. loogista sinänsä, siinä on rengas ja ketjut välissä.
Joo, näyttää kyllä vakuuttavalta. Kattelin eilen virtuaalikisan Juutuubista, jossa GCN:n Simon Richardson ajoi kisaa n. 200:n muun polkijan kanssa Zwiftissä. Siinä mentiin "ylämäkiä" yli 600W tehoilla ja oli kyllä niin totista torvensoittoa, että jee jee. Hän ajoin just Kickr:llä.
Nyt tietysti sitten kävi sellainen, että Kickr:stä julkaistiin pari päivää sitten uusi versio, joka on muutaman sata euroa kalliimpi. Siihen hintaan en kyllä taida enää venyä, eli pitänee äkkiä tilata vanhaa mallia, kun sitä vielä saa...
EDIT: Sinne lähti Kickr:n ja ANT+ -donglen tilaus. Matka kohti Zwiftin paratiisi/watti -saarta on alkanut.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Sen verran updatea trainereista, että mun Kickr tuli tänään Verkkokauppa.Comiin. Ihan mukava yllätys oli, että hinta oli laskenut 100€ tilaamisen jälkeen (varmaan sen julkaistun uuden version takia). En tiedä miten pitkään näin on, mutta varmaan varastoa myydään tyhjäksi vanhasta mallista.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Sen verran updatea trainereista, että mun Kickr tuli tänään Verkkokauppa.Comiin. Ihan mukava yllätys oli, että hinta oli laskenut 100€ tilaamisen jälkeen (varmaan sen julkaistun uuden version takia). En tiedä miten pitkään näin on, mutta varmaan varastoa myydään tyhjäksi vanhasta mallista.
Nyt ehdin asenteleen softat, laittaan treenipaikan valmiiksi ja testaamaan 28.3km testilenkin verran.
Setuppi on siis Challenge Fujin low racer, Wahoo Kickr -trainerissa. PC:nä pari vuotta vanha Acerin i5 -prossulla oleva läppäri ja siinä Garmin ANT+ USB -dongle. Garminin sykevyö ja kadenssianturi, kuten maantielenkeilläkin. Kickr mittaa tehot.
Odotustaso oli korkealla, onhan settiä webissä kovasti kehuttu. Silti pääsi yllättämään isosti positiivisen suuntaan. Jopa sellaiset rolling hill -tyyliset maastot, joissa saat haettua alamäestä vauhtia seuraavaan nousuun, tuntuivat tosi aidoilta.
Tämä setti kyllä pistää talven nojatreenit aivan uusiin kuosiin. Iso peukku!!
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Bongasin J-Drumsin lenkin stravassa ja ajattelin jo että oot lähteny lomaileen!
Joo, komeet oli kelit. Oli muuten paljon porukkaa tiellä, eli varmaan ainakin sata muuta kuskia. Onneksi ei tarvi ohjata!! En bongannut muita suomenlippuja.
Zwiftihän tekee Stravaan täysin samanlaisen jäljen, kuin GPS "aidoista" maantielenkeistä. Mainio ominaisuus!!
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Heh, näinkin voi käydä. Ajoin tossa 42km lenkin virtuaali-Lontoossa ja siihen sitten sauna päälle (se ei siis ollut enää virtuaalinen). Sen jälkeen pistin taas läppärin tulille, kun sain lenkillä uusia virtuaalireleitä ja ajattelin vaihtaa pyörää. Ajoin tänään TT-pyörällä ja silläpä ei voinutkaan draftata.
No jokatapauksessa, kun kamat oli vaihdettu, niin valikoista palatessa Zwift heitti mut seuraamaan vuoltua, joka näyttää myös olevan iltalenkillä Lontoossa. Ehkäpä toi suomalaisuutemme vaikutti valintaan tai sitten kävi muuten vaan käsittämätön osuma. Kattelin siinä hetken, kun mies pyöritti Box Hilliä ylös. Se on aika paha se... Noita pidempiä mäkiä ei täällä pääse muuten vääntämään.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Ottakaapa kuvat niistä setupeistanne. Minulle, ja varmaan monelle muullekin, on varmaan vielä epäselvää, miten tuo virtuaalireenaus käytännössä tapahtuu. Onko siinä joku näyttö, vai käytetäänkö läppäriä. Onko tuulikone jäähdytykseen ja onko liikenteen äänet ja kuorma-autojen väistely oikean oloista.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No jokatapauksessa, kun kamat oli vaihdettu, niin valikoista palatessa Zwift heitti mut seuraamaan vuoltua, joka näyttää myös olevan iltalenkillä Lontoossa. Ehkäpä toi suomalaisuutemme vaikutti valintaan tai sitten kävi muuten vaan käsittämätön osuma. Kattelin siinä hetken, kun mies pyöritti Box Hilliä ylös. Se on aika paha se... Noita pidempiä mäkiä ei täällä pääse muuten vääntämään.
Joo näin peukut. Edelleen halpis vastuksella olin.
Watopiassa (Salomonsaarilla) löytyy muuten kovempia nousuja. Parhaimmillaan 16%. https://www.strava.com/activities/522404521/analysis
Itse nousu merenpinnan tasolta 516m ylöspäin (8km matkalla) kesti hieman yli tunnin.
Mulla on autotalissa videotykki ja valkokangas fillarin edessä. Ja tuuletin on myös....
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January