Sivu 2/3

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 18 Elo 2020, 20:09
Kirjoittaja TMS

Kolmen viikon päästä ajossa? Ainakin tavoitteena niin.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 23 Loka 2020, 16:11
Kirjoittaja PW

https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... 226/page-9 Saksanfoorumilla df4:n tarina jatkuu, pyörät ainakin alla.

923202016932.jpg

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 16:22
Kirjoittaja PW


DF4 kulkee jo :mrgreen: pihassa pyörittelyä näyttää aika ketterältä ja vakaalta vai?


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 20:50
Kirjoittaja tm
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:22

...näyttää aika ketterältä ja vakavalta vai?

Joo kyllä tuo ainakin meikäläisen Questia ketterämmin näyttäisi kääntyvän :) .
Avoimet pyörät auttavat myös lumikelillä, ei mene pyöräkotelot samalla tavalla tukkoon.
Jos tuo nyt lumikelikelpoinen edes on...

df4.jpg
df4.jpg (40.22 KiB) Katsottu 3015 kertaa

Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 22 Tammi 2021, 22:40
Kirjoittaja jori
tm kirjoitti: 22 Tammi 2021, 20:50
PW kirjoitti: 22 Tammi 2021, 16:22

...näyttää aika ketterältä ja vakavalta vai?

Joo kyllä tuo ainakin meikäläisen Questia ketterämmin näyttäisi kääntyvän :) .
Avoimet pyörät auttavat myös lumikelillä, ei mene pyöräkotelot samalla tavalla tukkoon.
Jos tuo nyt lumikelikelpoinen edes on...
df4.jpg

Hauskasti taas suunnitteluperinne ohjaa lopputulosta, vaikkei olisi mitään tarvetta. Perinteen rasitukseksi olen sitä nimittänyt. Nelipyörästä tehdään yhtä pitkä kuin kolmipyöräkin, kun on totuttu tiettyyn pituuteen. Hyödynnetään vain sitten ylimääräisenä tavaratilana tuo nelipyöräisyyden tuoma lisätila kuskin takana.

Jos olisi ajateltu "puhtaalta pöydältä", olisi tuon akseliväli voinut olla puolentoista metrin sijaan vain 1,2-1,3 metriä, jolloin se olisi ollut vieläkin ketterämpi ja talvikelpoisempi, vaikka etupyörien kääntökulmaakin olisi rajoitettu. Vetopito olisi ollut parempi ja talviominaisuudet näin paremmat. Tavaratila toki pienempi, mutta ei kai se kinnerissä ole koskaan ollut se niukin ominaisuus. :?


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 09:30
Kirjoittaja Pastori

No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 09:40
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti: 23 Tammi 2021, 09:30

No. Sattui se kanootti olemaan jo valmiina. Mitä sitä turhaan uudelleen tekemään?

Ei ollut kanootti valmiina, vaan ainoastaan idea- ja mielikuva tietynlaisesta kanootista. Tuollaisen muotti pitää joka tapauksessa tehdä kokonaan uusi tai muokata entisen keulaosaan uusi takapää. Sen takapään modaamisenhan voi aloittaa aivan itse haluamastaan kohdasta. :?


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 23 Tammi 2021, 12:05
Kirjoittaja Vilijami

Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 24 Tammi 2021, 18:34
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 23 Tammi 2021, 12:05

Muutamien pyörien kokemuksella, kolmipyörä (ja miks ei 4 ja kaksipyöräinenkin) pitäisi tehdä niin, että jokaisella pyörällä olisi sama massa. Tällöin kumit ja kiekot kestää sekä vierintävastus on pienin. Myös jarrut kuormittuvat tasaisemmin.

Pätevä syy tuokin siirtää taka-akselia edemmäs. Kolmipyörässä se on myös tästä syystä taaempana.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 24 Tammi 2021, 22:00
Kirjoittaja Härski

Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä. Muuten on kyllä kummallisen näköinen kapine. Ainakin takaloosteri avonaisena. Ihan kuin siellä olisi anopille istuin [tyhjän päällä] , mut ei tietenkään sitä ole ajelulle otettu. :mrgreen:


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 25 Tammi 2021, 09:48
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti: 24 Tammi 2021, 22:00

Mun mielestä kuskin kuviteltu napa on melko liki akselien välissä keskellä.

Nenästä putoava tippa päätyisi akselien puoliväliin. Jos napa on tuolla linjalla selkä on pystysuorassa, eikä voi puhua recumbentista. :wink:


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 26 Tammi 2021, 15:55
Kirjoittaja jviirret

Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia :roll: Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 26 Tammi 2021, 16:56
Kirjoittaja wwhv

ja eikös se ole suuntavakaampi jos akseliväli on pidempi.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 26 Tammi 2021, 17:49
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti: 26 Tammi 2021, 15:55

Jostakin syystä autoissa kuitenkin pyritään päinvastaiseen, renkaat mahdollisimman lähelle nurkkia :roll: Toki sieltä löytyy poikkeuksiakin, kun halutaan hyödyntää pikku auton pohjalevyä tilavassa perheautossa. Mutta kaikissa autoissa jotka mielletään hyviksi ajettavaksi pyörät ovat, ainakin edessä, nurkissa.

Autoissakin ensijaisesti pyritään saamaan tasainen pyöräkuorma kaikilla kuormauksilla. Etupyörät ovat niin edessä, jottei moottorin paino aivan kokonaan olisi etupyörillä ja voisi myös tyhjällä autolla jarruttaa rajustikin ilman perän nousua ilmaan.


Re: InterCityBike:n nelipyörä

Lähetetty: 26 Tammi 2021, 20:32
Kirjoittaja Jarcco

Tärkeä seikka on myös se, että suuremmalla akselivälillä autoon saa taiottua paremmat sisätilat. Mitä pienempi auto sen lähempänä nurkkia pyörät yleensä ovat.
ICB:n nelikko on minusta aika tasapainoisen näköinen. Ainakin jossain vaiheessa oli suunnitelmissa vain 1-pyöräveto. Se kyllä torpedoisi talvikäytön, vaikka painoa olisi takapyörillä paljon nykyistä enemmän.