SWB luomukseni

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

SWB luomukseni

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

Nyt lähti projekti kunnolla käyntiin kun runko on kasassa. Toivottavasti kuukauden sisään saisi koeajettua tuon luomuksen. Penkin valmistus parhaillaan käynnissä. Penkki on muotopuriste, jonka valmistan 1,4mm koivuviiluista. Ensimmäisessä versiossa käytän kuutta viilua, joista viisi on syykuvioltaan pitkittäin ja yksi poikittain. Tämä siksi, että oletan penkin taitoksien tuovan sivuttaissuuntaista jäykkyyttä. Ohjauksen ajattelin toteuttaa penkin alapuolisella ohjaustangolla, josta ohjaus välittyy suoraan haarukkaan työntötangoilla.
Kuva

Tämä on ensimmäinen nojakkiprojektini, joten käytännön tietoa ei paljoa ole. Kuulisin mielelläni palautetta teiltä, joilla on enemmän kokemusta nojapyöristä.

Mistä olette keksineet noita ketjurullia takavetoisiin nojapyöriin? Kyllähän niitä tilaamalla saisi, muttei tunnu järkevältä tilata alle 10€ osaa yksistään...
Tällä hetkellä järkevin vaihtoehto tuntuu olevan ostaa tusinalaakerit, etsiä jokin muovikappale ja yhdistää nämä käyttäen sorvia. Mistähän saisi tuommoisen aihion / materiaalit tuolle muovirullalle? Ilmeisesti tuommoinen neliöprofiili on toimivin ratkaisu ketjulle?

Viimeksi muokannut Toivo00, 01 Touko 2008, 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Etolasta kovaa nylontankoa, halkasija 50-60mm, siihen pesät laakereille ja jostain edukkaasti rullaluistimien laakerit + laakereiden väliin holkki.

Ketjulle käypästä putkea on se rautakaupasta saatava muovinen vesijohtoputki, jonka saa suoraksi lämmön kanssa (kuuma vesikin voi riittää). Halkaisija taitaa olla jotain 14mm luokkaa.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mulla on rullaluistimen rattaat joihin sorvattu ketjulle ura. Toimii, joskin ketjun "vetopuolelle" kannattaisi olla isompi ja kovempaa materiaalia kuin kumia. Mulle on pidempään harrastaneet suositelleet voimailulaitteiden nailonista valmistettuja vaijereiden taittopyöriä, pitäisi kuulemma löytyä urheilu kaupoista. Ketjuputkena jo parissa pyörässä puolen tuuman puutarhaletku.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

jviirret kirjoitti:

Mulle on pidempään harrastaneet suositelleet voimailulaitteiden nailonista valmistettuja vaijereiden taittopyöriä, pitäisi kuulemma löytyä urheilu kaupoista. Ketjuputkena jo parissa pyörässä puolen tuuman puutarhaletku.

Jukka

Jaa on tuollaisiakin aihioitakin olemassa, onko noissa rullissa millaset laakerit? Sinällään kätevää kun ei tartte niitä laakerointeja miettiä, jos niissä siis on kunnolliset laakerit, eli riittää se pelkkä ketju-uran tekeminen /olemassa olevan levittäminen. Minkähän kokoisia ne on? Pitänee suunnata urheilukauppaan, tietty jos ne on kovin kalliita, niin taas se 10e tuotteen tilaaminen ei kannata, mutta jos ottas samantien muutaman varastoon :)

Tuo puutarhaletku luistaa varmaan lähes kitkattomasti? Ilmeisesti noita kovempaa ja liukkaampaa muovia olevia putkia suositaan sen liukkauden takia, eli kitkaa kun ei ole ihan älyttömästi, niin teho ei huku siihen putkeen. Ääntä ne kovat putket pitää jonkin verran.

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

visiopetteri kirjoitti:

Tuo puutarhaletku luistaa varmaan lähes kitkattomasti?

Niin kauan kun ketjua ei ohjaa letkulla, niin eroa en LWB:ssä käyttämääni tuumaiseen vesijohtoputkeen ole huomannut. Aluksi lowracerissa letku painoi hieman etuhaarukkaan ja heti huomasi eron kun linjaa korjasi.
Tulee vain keksittyä noita "köyhiä patentteja" kun asuu täällä syrjemmässä ja aina ei vihti rakentamista keskeyttää jonkun osapuutteen vuoksi. Missään nimessä en letkua väitä putkea paremmaksi, muun kuin hinnan ja saatavuuden suhteen.

Olikohan Jarcco joka mulle noista voimailuvälineiden taittopyöristä kertoi?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Olikohan Jarcco joka mulle noista voimailuvälineiden taittopyöristä kertoi?
Jukka

En tunnusta :)
Minä tein sen kannattamattoman hankinnan, eli tilasin Dutchbikelta 2 taittopyörää. Siinähän tuli kokonainen kymppi postikuluja. Mutta saipahan kerralla hyvät toimivat rissat. Eihän noiden pyöräyttäminen sorvissa olisi kummoinen homma - jos omistaisi sorvin.

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

Minä tein sen kannattamattoman hankinnan, eli tilasin Dutchbikelta 2 taittopyörää. Siinähän tuli kokonainen kymppi postikuluja. Mutta saipahan kerralla hyvät toimivat rissat. Eihän noiden pyöräyttäminen sorvissa olisi kummoinen homma - jos omistaisi sorvin.

Oma sorvi olisi kyllä hyvä näissä rakentelupuuhissa. Jospa jostain löytyisi jokin muoviläkkärä josta saisi taittopyörän tehtyä. Täytyy käydä tuolta Etolasta kysymässä mitä niillä olisi tarjota.

Ydinlaskeuma
Viestit: 97
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 16:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ydinlaskeuma »

Kuva
Suurenna kuva

Yllä olevassa kuvassa on nokkelia ratkaisuja, kannattaa kopioida:
-ketjun kääntöpyörä on yksi osa jossa on kaksi ketju-uraa
-ketju-uran pohjassa keskellä on ura jossa on kuminen O-rengas, minkä vuoksi kääntöpyörä on äänetön
-istuimen kiinnittäminen noin antaa valtavat säätövarat, mutta rasittaa istuimen etupäätä, koska "raidetangot" takana eivät tue sivuttain.

Azubeissa on tankovälitteinen ohjaus, jossa voi säätää välityssuhdetta. Se olisi täydellinen ellei säätäminen vaatisi kuusiokoloavainta ruuvin siirtämiseksi reiästä toiseen. Säädön tarpeen poistaisi proggressiivinen ohjauksen välitys, jossa keskialueella ohjaus olisi hitaimmillaan.

Azubeista suosittelen matkimaan myös ohjaustangon laajojen säätövarojen toteutusta. Ohjaustanko on asennettu pystypyörän säätöohjainkannattimella.

Esimerkiksi Greenspeedissä ohjaustangon laakeri on vain teräsputki (n. 12mm) teräsputken sisällä, eli liukulaakeroitu. Se toimii silti kevyesti, koska epäsuorassa ohjauksessa ohjaustankoon ei koskaan tule suuria voimia.

Sähköpyörä myy nojakeissa yleistä mustaa ketjuputkea, jonka pehmeys on kompromissi hiljaisuuden ja liukkauden välillä.

Minulla on teräksisiä palloniveliä, kuularuuveja, alumiiniprofiilia ym. romarin antimia, ja 3-akselinen yläjyrsin joka syö alumiinia, jos tulee tarvetta niille.

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

-ketju-uran pohjassa keskellä on ura jossa on kuminen O-rengas, minkä vuoksi kääntöpyörä on äänetön

Tuo O-rengas vaikuttaa pätevältä ratkaisulta. Tuo paluuketju menee aika hyvin linjassaan vaikkei sitä ohjaisikaan taittopyörällä, mutta kuvittelisin ketjun elävän melko paljon kuopissa ym. ilman välipyörää kun kiinnikkeiden välillä on reilu metri väliä.

Ohjaustankoihin tulevat pallonivelet ostin Clas Ohlssonilta. Siellä oli niitä muistaakseni M4:stä M8:n, jos joku muukin on niitä vailla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Toivo00 kirjoitti:

Nyt lähti projekti kunnolla käyntiin kun runko on kasassa.

Samanhenkinen rungon takaosan suunnitelma sulla, kuin tässä ameriikan kotivalmisteessa.

Kuva

Galleriallinen kuvia tässä http://dyn.fi/25975977

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

Pastori kirjoitti:

Samanhenkinen rungon takaosan suunnitelma sulla, kuin tässä ameriikan kotivalmisteessa.

Joo, niin näyttää olevan - osia myöten. :)

Suunnitellessani tuota rungon geometriaa, tutkiskelin vähän noita olemassa olevia malleja. Niiden pohjalta sitten kyhäilin tuon. Saa nyt nähä kulkeeko se edes suoraan, kunhan penkki valmistuu ja pääsee koeajolle.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toivo00 kirjoitti:

Mistä olette keksineet noita ketjurullia takavetoisiin nojapyöriin? Kyllähän niitä tilaamalla saisi, muttei tunnu järkevältä tilata alle 10€ osaa yksistään...

Ei kai se niin oleellista minkä kokoinen tilaus, vaan se että saa kunnollisen osan riittävän halvalla? Virityksetkin maksavat, ja onko toimivuus samaa tasoa kuin oikeassa osassa?

Liikaa säästäessä tulee helposti tuhlattua enemmän kuin ihan vaan hammasta purren kalliimmalla ostaessa.

Mistäs muuten rullia saa alle 10€ hintaan, Dutchbikes näyttää haluavan 14€

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Toivo00
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Maalis 2008, 18:58
Paikkakunta: Kuopio

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Toivo00 »

tavasti kirjoitti:

Mistäs muuten rullia saa alle 10€ hintaan, Dutchbikes näyttää haluavan 14€

Tosiaan hinnat taitavat olla yli 10€, toisin kuten kirjoitin - mutta tarkoituksena oli kyseenalaistaa yhden halvan osan yksittäistilauksen hyöty. Dutch bikes:n toimituskulut Suomeen näyttäisi olevan 48.20€.

Tuo on todennäköisesti hyvin totta, ettei huonoa kannata ostaa halvalla.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Toivo00 kirjoitti:

Dutch bikes:n toimituskulut Suomeen näyttäisi olevan 48.20€.

Tuo summa löytyy sen heidän entisen nojakki-rakennusarjan kuluista, jossa oli mm puolet rungosta. Yhdelle rullalle ehkä 5-10€ ?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SWB luomukseni, ketjurullien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Toivo00 kirjoitti:

Dutch bikes:n toimituskulut Suomeen näyttäisi olevan 48.20€.

Mistä löysit tuon hinnan? Silloin kun tilasin rulla, olisiko ollut noin vuosi sitten, toimituskulut oli kympin luokkaa, kokonaishinta vähän päälle 30,-. Kovasti ovat kulut nousseet.

Vastaa Viestiin