Sivu 1/4

Kiekon kasaus

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 21:00
Kirjoittaja PW

Siellä sun täällä foorumilta löytynee kiekon kasaus, puolaus, pinnaus, rihtaus ym. ohjeita Itse en ees tiedä noiden termien eroja :oops:
Nikolta tuli 451mm vanteet, eli pitäs opetella tämäkin kiekon rakentelu homma. Jostakin täältä kattelin jo pinnalaskuriakin muttei se heti miulle auennut :oops:
Mistäs se pitäs alottaa? Navat pitäs tietyst jostain löytää mutta kun ne on, ni kuinkas pinnat? Mistä oikeat mitat?


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 21:06
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Oletteko kokeilleet vetävän kiekon (näissä piireissä sitä ei voi sanoa vain takakiekoksi...)kasausta?

Nopee oot oppimaan :wink: , vaikka etuvetoa ett oo ajanu viel metriäkään :mrgreen: Kyllä sen ajonkin varmaan opit nopeesti :mrgreen:

:mrgreen:

Tässä vielä yks linkki, jota myös sinä PW kohta tarvit kun mittaat vanteen ERD:a: https://leonard.io/edd/howtomeasure

Jaa, Niko olikin jo ohjeistanut miut, "linkkejä kasaukseen" ketjussa opiskelemaan asian :mrgreen: Taas sain vastauksen, vaiken kysynytkään :wink: Tai siis ennenku kysyinkään :mrgreen:


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 07 Kesä 2016, 22:14
Kirjoittaja Wacky

Rataspakan puoleiset pinnat on yleensä selvästi kireämmällä kuin vastakkakset, ei niissä hirveesti muuta erikoista huomioitavaa ole. Pinnat saattaa olla erimittaiset eri puolilla ja ainakin toisella puolella on syytä olla pinnoja ristissä.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 07:51
Kirjoittaja NikoK

Hienoa että rohkaistuit tälle kiekkopuolelleki. Olishan se kummaa jos kasais muuten koko pyörän mutta kiekkoja ei 8) Valikoi ensin napa niin jeesataan sitte eteenpäin pinnalaskureiden kanssa.
Vetäväksi kiekoksi tuosta vanteesta ei ole, kun niitä pinnoja vain 18. Vanteessa piilossa olevat nippelit pakottavat myös käyttämään radiaalipuolausta, muuten tulee liian tiukka mutka pinnaan. Helppo ainakin pinnata kun ei tarvi niitä ristiin vetoja pohtia. Nippelit pitää olla kuusikulmaisella tai torx päällä, eikä tavallisella talttapääruuvimallilla (esim. DT Squorx tai Hexagonal).


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 08:10
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:

Hienoa että rohkaistuit tälle kiekkopuolelleki. Olishan se kummaa jos kasais muuten koko pyörän mutta kiekkoja ei 8) Valikoi ensin napa niin jeesataan sitte eteenpäin pinnalaskureiden kanssa.
Takakiekoksi tuosta vanteesta ei ole, kun niitä pinnoja vain 18. Vanteessa piilossa olevat nippelit pakottavat myös käyttämään radiaalipuolausta, muuten tulee liian tiukka mutka pinnaan. Helppo ainakin pinnata kun ei tarvi niitä ristiin vetoja pohtia. Nippelit pitää olla kuusikulmaisella tai torx päällä, eikä tavallisella talttapääruuvimallilla (esim. DT Squorx tai Hexagonal).

Miksi talttapäänippeli ei käy? Eikös takakiekkojakin oo hyvin vähillä pinnoilla näkyny, ainakin kuvissa?
En ees viel tiedä mihin nämä käytän jos ei takakiekoks voi laittaa, ehkä trikeen sitten - nuijapäässä etukiekotkin kait joutuu aika lujille :?
Pojantytöille vois tehdä nojakin - pienillä tytöillä varmaan kestäs takakiekkonakin :?


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 08:23
Kirjoittaja NikoK

Talttapäänippeli ei käy koska ruuvimeisselillä ei saa nippeliä riittävän tiukalle. Jos on pinna juuri sen pituinen ettei työnnä ruuvaria pois urasta, niin saattaa onnistua nippeliuraan hyvin sopivalla ruuvarilla... Muttei ne Hexagonalit maksa kuin 10c/kpl, 5.5mm hylsy (ohut ja pitkä) sopii siihen.

Vetävään kiekkoon pitäis saada ristiin puolaus, muuten ei kestä. (huom. puhuttiin amatöörimäisesti takakiekosta, eihän semmonen yleistys passaa :oops: ) Ainakin muistelen että se vanteen reikä mistä pinna tulee on sen verran pieni että pakottaa radiaalipuolaukseen, mutta voihan sitä tutkia pinnan ja nippelin kanssa miten se tulisi sieltä jos puolaa ristiin.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 08:34
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:

Talttapäänippeli ei käy koska ruuvimeisselillä ei saa nippeliä riittävän tiukalle. Jos on pinna juuri sen pituinen ettei työnnä ruuvaria pois urasta, niin saattaa onnistua nippeliuraan hyvin sopivalla ruuvarilla... Muttei ne Hexagonalit maksa kuin 10c/kpl, 5.5mm hylsy (ohut ja pitkä) sopii siihen.

Vetävään kiekkoon pitäis saada ristiin puolaus, muuten ei kestä. (huom. puhuttiin amatöörimäisesti takakiekosta, eihän semmonen yleistys passaa :oops: ) Ainakin muistelen että se vanteen reikä mistä pinna tulee on sen verran pieni että pakottaa radiaalipuolaukseen, mutta voihan sitä tutkia pinnan ja nippelin kanssa miten se tulisi sieltä jos puolaa ristiin.

En ymmärrä hommasta viel mitään siksi kysymyksiä tulee - voiko niitä reikiä suurentaa jos siitä on kiinni?


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 08:44
Kirjoittaja NikoK
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Talttapäänippeli ei käy koska ruuvimeisselillä ei saa nippeliä riittävän tiukalle. Jos on pinna juuri sen pituinen ettei työnnä ruuvaria pois urasta, niin saattaa onnistua nippeliuraan hyvin sopivalla ruuvarilla... Muttei ne Hexagonalit maksa kuin 10c/kpl, 5.5mm hylsy (ohut ja pitkä) sopii siihen.

Vetävään kiekkoon pitäis saada ristiin puolaus, muuten ei kestä. (huom. puhuttiin amatöörimäisesti takakiekosta, eihän semmonen yleistys passaa :oops: ) Ainakin muistelen että se vanteen reikä mistä pinna tulee on sen verran pieni että pakottaa radiaalipuolaukseen, mutta voihan sitä tutkia pinnan ja nippelin kanssa miten se tulisi sieltä jos puolaa ristiin.

En ymmärrä hommasta viel mitään siksi kysymyksiä tulee - voiko niitä reikiä suurentaa jos siitä on kiinni?

Sanoisin että voi niitä sen verran suurentaa, eihän se pinna kuormita sitä kohtaa mitenkään. Nyt muistin että onhan se nippelin pää kyllä aika lähellä sitä reikää, että voi olla että olin ihan väärässäkin ja se taipuu sieltä hienosti.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 08 Kesä 2016, 09:05
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:
PW kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Talttapäänippeli ei käy koska ruuvimeisselillä ei saa nippeliä riittävän tiukalle. Jos on pinna juuri sen pituinen ettei työnnä ruuvaria pois urasta, niin saattaa onnistua nippeliuraan hyvin sopivalla ruuvarilla... Muttei ne Hexagonalit maksa kuin 10c/kpl, 5.5mm hylsy (ohut ja pitkä) sopii siihen.

Vetävään kiekkoon pitäis saada ristiin puolaus, muuten ei kestä. (huom. puhuttiin amatöörimäisesti takakiekosta, eihän semmonen yleistys passaa :oops: ) Ainakin muistelen että se vanteen reikä mistä pinna tulee on sen verran pieni että pakottaa radiaalipuolaukseen, mutta voihan sitä tutkia pinnan ja nippelin kanssa miten se tulisi sieltä jos puolaa ristiin.

En ymmärrä hommasta viel mitään siksi kysymyksiä tulee - voiko niitä reikiä suurentaa jos siitä on kiinni?

Sanoisin että voi niitä sen verran suurentaa, eihän se pinna kuormita sitä kohtaa mitenkään. Nyt muistin että onhan se nippelin pää kyllä aika lähellä sitä reikää, että voi olla että olin ihan väärässäkin ja se taipuu sieltä hienosti.

Tästäkin voi tulla aika pitkä ketju, enenku ensimmäistäkään nippeliä on ruuvattu :oops: Kysymyksiä saattaa tulla, jotta yhtään ymmärrän nippelien sielunelämää :mrgreen:


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 09 Kesä 2016, 11:22
Kirjoittaja vaaka

Kiero idea jälleen. Mulla on ongelmattomana pysynyt etuvanne tri pyörässä, joten hyvän sisäänajon perusteella se tuskin on heikentymässä oleellisesti pian. Siksi en pitäisi suurena riskinä pidentää laippaa. Kun mulla on jo polyuretaanivaahtoa, voisi eristää vanteen, nippelit ja pinnat jollain ja laittaa laipan jatkeeksi levyt molemmin puolin ja turauttaa polyuretaania väliin. Periaatteessa u muotoinen laippa ottaa vähemmän sivutuulesta nykimistä kuin perinteonen v tyyli. Poly ei tee tasaista u muotoa, mutta sinne päin kyllä. Ei vanteen leveys mahdollista nykytrendin mukaista renkaan ja leveän vanteen samankylkisyyttä iskunvaimennuksen vuoksi käyttämilläni 32 mm renkailla, joten vain aiemman sukupolven suoritustasoon voi päästä maksimissaan. On se silti parin sentin laippaan nähden edistystä.

Mietin vain, mikä on hyvä eriste kiekon osien ja polyn välillä purettavuuden ja huollon kannalta sekä viritelmän keston puolesta? Kontaktimuovi ei ehkä pidä kasassa laipan jatkeen sivuseinää polyn laajentuessa, mutta riittänee vanteelle, nippeleille ja pinnoille ja on irrotettavissa. Purkissa lukee, että ei tartu tefloniin, silikoniin, polyeteeniin tai rasvaan. Rupesi kontaktimuovin sopivuus epäilyttämään. Se kun voi hyvin olla polyeteeniä. Rasvaa ajattelin toisena vaihtoehtona, mutta en keksi parempaa tapaa kiinnittää polyä kuin antaa jämähtää kiinni vanteeseen ja pinnaan, jos rasvaa käyttää ja poistettavuus kärsii. Onko hyviä ideoita peruutettavalle ja kestävälle kiinnitystavalle ja -materiaalille?

Tuuli on napannut parikymmenta astetta sovuun eturenkaan tällä viikolla huolimatta kaksin käsin kiinni pitämisestä. Joten lisähaastetasoa hakiessa ei liikoja lisämassoja tulisi aeron muuttuessa toivottavasti.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 02:49
Kirjoittaja vaaka

Aikani mietittyäni ajattelin, että mitä sitten jos purkamisen jälkeen muuttuu vanne rottapyörän näköiseksi? Ehkä ei edes muutu, jos tarkkaan irrottaa polyuretaanin vanteesta. Joten rasvaa osaan vanteesta ja kiinnityskohtaan ei.

PW oletko katsonut Velocity Cliffhanger vannetta? Voisi ehkä riittää tandemille noin leveä vanne ja Omppu tykkännee tilavuuden puolesta. Tiedä sitten, onko kumin vanteelta kiipeäminen ongelma.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 07:37
Kirjoittaja PW

Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 07:59
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

http://www.velocityusa.com/product/rims ... hanger-559 Mikä tuossa on erityistä?

Eipä juuri mikään muu, kuin että samalla valmistajalla on leveämmät Velocity Dually ja Blunt 35, jotka molemmat olisivat erinomaiset tandemvanteet.
Kuva
Kuva


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 08:06
Kirjoittaja PW

Hinnat on erityiset - ei köyhälle.


Re: Kiekon kasaus

Lähetetty: 10 Kesä 2016, 08:18
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Hinnat on erityiset - ei köyhälle.

No niin onkin. Satasen molemmin puolin pelkkä vanne. :shock: Huhhuh!