Tänä vuonna kun jouduttiin päärakennuksesta, pienempään halliin - ennen tapahtumaa, siitä kuului pientä harmistusta mm. keittiön puutteesta ja jääkaapin. Hallissa oli kuitenkin mikro, keittolevy ja kylmälaukkuja (sähkö) joten keittiöhommelitkin toimi suht koht. Vedenkeitintä kaipailtiin teenlitkijöidenpöydässä - jos sen siis JOKU muistas ens vuonna mukaan ottaa.
Yksi toive kantautui varikkohenkilökunnan korviin (me porukka, joka istuimme kuivassa telttakatoksessa, mukavasti tuolilla, pöydän ääressä - tekemättä mitään jos ei oo pakko)- siis jos ne telttakatokset siirtäs lähemmäs rataa, kisaajat vois huutaa tarpeensa, henkilökunnalle ja seuraavalla kierroksella vois tarjoilla pitsaa, vettä ym. Mikrot ja vedenkeittimet vois ehkä sijottaa myös telttaan ja kaapelia tarpeeks
Kaikenkaikkiaan tän vuotinen paikka oli keskeisempi, varikko ja kaikki toiminnot lähellä, samassa paikassa - homma ei levinny pitkin poikin aluetta.
Esimerkki varikkohenkilökunnan toiminnasta kilpailun aikana, suurinpiirtein näin: A: "Kuinkahan kauan Tero kiertää radan?" B: "No sen näkee Gerardin näytöltä" A: "Kuka sinne viittii kävellä, vesisateessa 20metrii?" C: "Kenellä on sekunttikello kännykässä?" Kello löytyy ja A alkaa kellottajaksi. A on kuitenkin selin radalle, joten A: "Sanokaa joku, millon painan kellon päälle" C: "hep" n. 1,5 min muuta höpötystä jonka katkaisee C: "hep" Ryhmätyö toimi, eikä niskakaan nyrjähtäny
Hyvä Petri, kun kirjasit ylös nämä puutteet, jotka näin paremmin muistuvat mieleen tulevaa kisaa järjestettäessä.
Laitan minäkin sitten yhden puutteen muistiin. Varikkotiimin rengasryhmään tarvitaan suihkepulloon saippuavettä ja useampia muovisia rengasrautoja. Tai ehkä ei tarvita niin monia rengasrautoja, jos on tuota saippuavettä.
Hyvä Petri, kun kirjasit ylös nämä puutteet, jotka näin paremmin muistuvat mieleen tulevaa kisaa järjestettäessä.
Laitan minäkin sitten yhden puutteen muistiin. Varikkotiimin rengasryhmään tarvitaan suihkepulloon saippuavettä ja useampia muovisia rengasrautoja. Tai ehkä ei tarvita niin monia rengasrautoja, jos on tuota saippuavettä.
Tai sitten muovitettuja rautaisia rengasrautoja.
Nimin: yhtä muovista "rautaa" köyhempi
Löytyköhän kisapaikalta ketjunkatkasutyökalua, musta motonetin muistaakseni? Äkkipenkomisella en tavaroistani löytäny, lähinnä aattelin jotta lopetan ettimisen jos...
11 Jouko Mäenpää, Velomobile strada (sähköavustei MM VM 122 214.16km 20.25km/h
Jouko testas sunnuntaina sähkönriittävyyttä, 12h kisassa Stradallaan. Mikähän oli tilanne tuon matkan jälkeen, vieläkö oli virtaa?
Virta loppui kun ajoaikaa oli mennyt 7h 40min.
Avustus oli säädetty 29km/h . Keskinopeus oli 28,1 km/h
Jorin laskelmien mukaan avustusteho oli n.125w/km , eli itse poljin toisen puolen.
Eli aika helpolla pääsin kisan läpi.
Löytyköhän kisapaikalta ketjunkatkasutyökalua, musta motonetin muistaakseni? Äkkipenkomisella en tavaroistani löytäny, lähinnä aattelin jotta lopetan ettimisen jos...
Löyty! Kun vuorostaan etsii jotain muuta, löyty se edellinenkin kateissa ollut
Löytyköhän kisapaikalta ketjunkatkasutyökalua, musta motonetin muistaakseni? Äkkipenkomisella en tavaroistani löytäny, lähinnä aattelin jotta lopetan ettimisen jos...
Löyty! Kun vuorostaan etsii jotain muuta, löyty se edellinenkin kateissa ollut
Joo, älä kuitenkaan etsi Gorilla-teippiäsi. Se jäi minulle.
Virta loppui kun ajoaikaa oli mennyt 7h 40min.
Avustus oli säädetty 29km/h . Keskinopeus oli 28,1 km/h
Jorin laskelmien mukaan avustusteho oli n.125w/km , eli itse poljin toisen puolen.
Eli aika helpolla pääsin kisan läpi.
t.Jouko
Itse asiassa 125 W ei päästä ihan helpolla, kuten rasitustestissä olleet muistavat. Minä muistelin, että laskelma antoi bruttosähkönkulutukseksi 87 W. (17 Ah x 36 V / 7 h = 87 W) Nyt kun näen tuon tarkan ajoajan, on tulos 81,7 W.
Tuo on siis bruttoteho, eli ei se moottori tuota määrää tiehen siirtänyt, vaan osa meni lämmöksi. Arvelisin tiehen siirtyneen ehkä 50-60 W. Kreuzotterin mukaan kinneri vie tuolla keskinopeudellasi sateella 125 W, josta siis kaksi kolmannesta poljit.
Tottakai poljit enimmäkseen kovemmalla teholla, mutta tuo laskelma on tehty jakaen tarvittava energia koko suoritusajalle olettaen vauhdin säilyvän vakiona. Näin ei kutenkaan ollut, vaan alamäessä vauhti kasvoi ja ylämäessä putosi, joten tehontarve vastaavasti lisääntyi noina jaksoina, kun vauhtia oli yli keskinopeuden. Hyvin voi olla, että polkemistehosi on ollut niinä jaksoina tuon 125 W, kun varsinaisesti tuotit tehoa.
Ei oikein kulkenut, polvijänteet kipuili. Pitäisi kai harjoitella pitempiä reissuja.
Yöbussi-tekniikka toimi aika hyvin: vaikka en ollut nukkunut edellisenä yönä lainkaan, ei silti erityisemmin unettanut ajaessa. Pois (Helsinkiin) lähtiessä otin ehkä vähän liikaakin ennakkoa, ehdin Tampereen juna-asemalle 40 min. etuajassa. Nokialta lähtee joku juna, mutta jo ennen 20:00.
IC junassa on nykyään näköjään uudenlaisia pyörätelineitä, joissa on lattiassa yksi vinossa oleva reikä etupyörää varten, ja yksi suora takapyörälle. Toimiiko nojikselle? Itse en tajunnut valita sitä, ja jouduin tunkemaan pyörän siihen ihme vipusysteemi paikalle (jota ei näköjään osata käyttää edes pystypyörien kanssa)