Sivu 7/9

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 12:15
Kirjoittaja Vilijami

Kaipaako kukaan sitä hiekoitusta kelveille? Ydinkeskustassa ja pihoilla ymmärrän hiekoituksen, koska siellä kulkee jakkupuku- ja kravattiväkeä pikkukenkineen. Mutta kun seuraa talvisilla pyöräteillä kulkijoita: lapsia, urheilijoita, koiran ulkoiluttajia ja työmatkalaisia, niin tämä väki osaa varustautua oikein, eivätkä kaipaa hiekoitusta, vaan päinvastoin sorasta on pelkkää harmia.
Hiekoitus on pelkästään omantunnon puhdistamista, vältetään vastuukysymykset koska on hiekoitettu.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 12:35
Kirjoittaja vaaka

Taloyhtiöt ovat lain mukaan korvausvastuussa, jos heidän huoltamallaan osalla julkista katua joku liukastu ja teloo itsensä, siksi koko alue miinoitetaan ja unohdetaan toiset lait, kuten eläinsuojelu. Verisiä tassuja esiintyy ja klenkkaavia eläimiä täällä päin. Ei vain rikotusta lasista johtuen luultavasti talviaikaan yleistyvien havaintojeni perusteella. Miten lähelle tilastoja havaintoni osuvat, en tiedä.

Joka tapauksessa ohjeistusta pitäisi muuttaa ja korvausvelvollisuutta. Oma kokemukseni on, että nastat rekaissa auttavat sikana jopa peilijäällä, joten hiekat ja sepelit hemmetttiin pyörätieltä ja nastapakkko pyöriin. Sillä on kansanterveydellistä ja -taloudellista merkitystä, kun jengi teloisi itseään vähemmän. Suojateiden kohdalla on hiekotettava lakerikenkäisille tietysti, mutta nastarenkaat korkeilla kuvioilla varsinkin puhkeavat harvemmin kuin slicksit, jotka lähtevät helposti alta jäällä. En kaipaa slicksejä talvipyöräilyyn. On ihanaa ajaa nastoilla verrattuna kaatumisella joka hetki uhkaaviin slickseihin.

Leveä rengas pitäisi johtaa alennettun paineeseen ja kumin helpompaan taipuvuuteen sisään päin kiven osuessa kohdalleen. Siten useamman kiven psuminen jää painoarvossa pienemmäksi puhkeamisen kannalta kuin joustamaton pinkeäksi pumpattu kapea rengas, kun kiven keihäänkärki uppoaa heti joustamattomaan kumiin ja joustavaan kumiin upotus alkaa vasta, kun kumi on painunut sisään niin paljon, että pintapaine on sama kuin piukealla kapealla pumpatummalla renkaalla. Tällöin muusta alustasta pystymmässä seisova kivipiikki uppoaa lötkön leveän renkaan kumiin vähemmän.

Onko lötkönön renkaaseen kiven upoamissyvyyden erotus pinkeään renkaaseen verrattuna lähelläkään muusta alustasta olevan kiven korkeus miinus lötkön kumin sisään taipumisen määrää? Jos asia olisi näin yksinkertainen, 3 mm korkea kivi 3 mm sisään taipuvassa renkaassa uppoaa kumiin 0 mm? Kun teoreettisessa yhtään sisään joustamattomassa renkaassa upotus on 3 mm 3 mm korkealla kivellä, jos kuorman määrä ja painojakauma tuottavat riittävän paineen kiven kumin läpäisyyn.

Puhuin keihäänkärjen muotoisista kivistä, koska terävän pitää olla hyvän suojatun renkaan rikkoja pikaläpäisyllä vs pyöreämpi kivi pitkään ajettuna joka rengaskierroksella syvemmälle kumiin uppoavan kiven vaikutus ilman renkaiden putsausta. Mikä on käyttäjän virhe.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 15:53
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Ei kapeuden osalta. Renkaan leveneminen lisää puhkeamisia jos muut muuttujat pysyvät samana. Leveään osuu useampi kivi kuin kapeaan. 60mm BigApple oli ihan hirveä. Samasta syystä kolmea uraa kulkevat triket/kinnerit tuntuvat olevan oikeita sepeli-imureita.
Jukka

Tarkoitin kapeudella sitä, että kapea rengas pumpataan suurempaan paineeseen, jotta saadaan tarvittava kantavuus. Tällöin rengas on myös kovempi eikä kumi jousta tappajasepelinokareen kohdatessaan läheskään niin paljon kuin pienempipaineinen leveämpi rengas. Lisäksi: leveämmän renkaan tassunjälki on laajempi, joten sillä ajettaessa pintapaine jää pienemmäksi kuin kapealla renkaalla. Tämän luulisi kyllä vähentävän puhkeamia.

Mutta jos sinulla on oikeaa (huonoa) kokemusta Big Applesta, niin kai se uskottava on. Ethän sunkaan pumpannut niihin enempää kuin 2 baria?


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 16:25
Kirjoittaja rutunen

Peram -firmalla on tällaiset koot, umpisisuskumi siis.

20″ x 1.50″ x 17-18mm internal rim width – for Recumbent Trike (used with Schwallbe and Continental tires)
20″ x 1.75″ x 17-18mm internal rim width – for Recumbent Trike (used with Schwallbe and Continental tires)

Minä tiedustelen hintaa, pastaan hinnan tähän viestiin kun saan sen selville.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 01:55
Kirjoittaja vaaka

Vähän vajaat sivut. Ei paino- ja pehmeystietoa tekstissä, videoita en katsonut. Amazonissa 89 $ ja 1,95 paunaa paino. Js tosiaan on 900 g painoa hip hei. Ei ehkä niin hotti juttu ja kovuudellakaan väliä. Väittivät, että kumi sisurissa ei lämpene. Eikö fysiikan lait määrää, että pitää olla jumalattoman kova materiaali, joka ei taivu kitkan välttämiseksi sisurin materiaalissa? Jos todella ei lämpene lisäksi pitää olla nollakitka ulkokumia vasten. Markkinointitermejä?

Amazonissa oli linkki Bell muka paineen pitävään sisuriin ilman venttiiliä. Muistaakseni ei international shippingiä.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 02:38
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Mutta jos sinulla on oikeaa (huonoa) kokemusta Big Applesta, niin kai se uskottava on. Ethän sunkaan pumpannut niihin enempää kuin 2 baria?

Maksimi mitä valmistaja lupasi oli muistaakseni 4bar ja aina olen maksimia pyörän renkaissa käyttänyt. Ei CLWB:llä( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/clwb.htm ) ois kukaan polkenut 2bar paineisella takakumilla :D

Kesällä ei mitään ongelmaa, hyvin rullaava kumi, mutta sepelöidyllä tiellä puhkesi varmasti tuplasti herkemmin kuin puolta halvempi ja puolta kapeampi 4-5bar rengas tuolloisessa CF-kokeilussa ( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/cf.htm ) Nuo romu CF:n kumit oli vieläpä jotakin mooseksen vanhoja ja pinnaltaan kuluneita.

Jukka


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 08:16
Kirjoittaja vaaka

Aiemmat materiaalit olivat kuulemma kestävämpiä, mahdollisesti suuremmasta kumimäärästä johtuen, ja vuosien mittaan kovettuivat pinnaltaan lisäten kivien sietokykyä. Noin huhupuheiden mukaan.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 09:46
Kirjoittaja Imi

Terve,
Omistan vieläkin ko. Big Applen, eikä sillä ole mitään tekemistä uusien big apple renkaiden kanssa. Vanha on pinnaltaan kovettunut, mutta vieläkin on kumimainen sepelinkestävä. Uudet vm. 2014 Big Applet ovat vaahtomaisempaa kumia eri kuviolla, johon pienikin selpeli aiheuttaa isoa viiltoa. Molemmat kumit oli clwb:ssä sekä TÄH trikessä 4.0 Bar paineella.

Tuli opittua että oulussa murska-kautena vaihdetaan Marathon Winteriin.
26" koossa taas http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/27944

-Imi


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 14:14
Kirjoittaja jooseha
Imi kirjoitti:

Uudet vm. 2014 Big Applet ovat vaahtomaisempaa kumia eri kuviolla, johon pienikin selpeli aiheuttaa isoa viiltoa.

BA:t eivät ole yksiselitteinen asia. Samalla nimellä myydään kahta eri rengasta :shock: Eroavat sekä kumiseokseltaan että pistosuojaukseltaan.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 19:17
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Imi kirjoitti:

Uudet vm. 2014 Big Applet ovat vaahtomaisempaa kumia eri kuviolla, johon pienikin selpeli aiheuttaa isoa viiltoa.

BA:t eivät ole yksiselitteinen asia. Samalla nimellä myydään kahta eri rengasta :shock: Eroavat sekä kumiseokseltaan että pistosuojaukseltaan.

Onko saman ikäisissä muita vaihtoehtoja kuin BA ja BA plus? :shock:


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 20:18
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Imi kirjoitti:

Uudet vm. 2014 Big Applet ovat vaahtomaisempaa kumia eri kuviolla, johon pienikin selpeli aiheuttaa isoa viiltoa.

BA:t eivät ole yksiselitteinen asia. Samalla nimellä myydään kahta eri rengasta :shock: Eroavat sekä kumiseokseltaan että pistosuojaukseltaan.

Onko saman ikäisissä muita vaihtoehtoja kuin BA ja BA plus? :shock:

Schwalbe myy BA active line ja BA performance line malleja Big Apple renkaista. BA plus on sitten ihan eri rengas. Monesti noiden eri versioiden erona on reinalanka, mutta näissä molemmissa tapauksissa kyseessä on reinalangallinen rengas.
https://www.schwalbe.com/en/tour-reader/big-apple.html
Schwalbea ostaessa pitää olla tarkkana että ostaa aina performance sarjan renkaita koska ne on selvästi parempia.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 20:28
Kirjoittaja Vilijami

Erottaako activea ja performancea mistään? Teksti renkaan kyljessä? Joku muu tunniste?


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 01:06
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Teksti renkaan kyljessä?

Tuosta ainakin. On helppo ja varma tapa.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 10:21
Kirjoittaja vaaka

Ulkomuistista eri linjojen välillä on eroja myös pistosuojassa. Kevlaria yhdessä ja nyloniako se oli toisessa. Kevlar taipuu huonommin ja en ole verrannut omppuja ajamalla toisiinsa, kun omistan vain sen paremman. Tyhjänä kaupassa kevlar oli paljon jäykempi, kun painoin lattialla seisovaa ylhäältä alas. Ei käryäkään siitä, mikä on kevlarin osuus jäykistyksestä, kun en tiedä, ovatko kumi ja vaijeri identtisiä eri malleissa.


Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Lähetetty: 31 Joulu 2016, 11:33
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Teksti renkaan kyljessä?

Tuosta ainakin. On helppo ja varma tapa.

No niinpä näytti lukevan, kun otti silmän käteen ja katsoi :D
2kpl performancea 55-406 ja 5kpl activea 50-406 löytyi pyöristä ja hyllystä. Nuilla 55-406 kumeilla ei voi ajaa täysillä paineilla, koska ne ei istu vanteelle oikein jämäkästi. Näyttää että renkaan sisähalkaisija on liian iso ja näin kumin voi asemoida pumppausvaiheessa haluamaansa kohtaan. Pahimmillaan rengas vippaa puoli senttiä sivusuunnassa ja sentin verran on selkäheittoa. Tämä siis vain täysillä paineilla. 50-406 istahtaa vanteelle jämäkästi ja siihen voi pumpata huoletta täydet paineet ilman ongelmia. Näin ollen tuo 50-406 active rullaa paremmin. :?