Tällainen nojakkiproto vanhasta 26" MTB.stä, kansoselta 20" etupyörä.
Eka tekemäni kahden viikon hitsailun tulos ja koitan pitää homman niin yksikertaisena kuin mahdollista jotta ymmärtäisi mitä on tekemässä .
Ajelen kesän ja tsekkaan muutoksia, ainakin jousitus, etenkin etupyörään voisi olla hyvä, tulee tunne töyssyissä että etupää karkaa alta, muutoin tuntuisi pelaavan ok, pienensin etujätön 50:stä 20mm:iin ja vakaus parani.
Olisko kellään kokemuksia jos hommais esim. tollasen alakuvan bilteman teräsrunkoisen halpismaasturin jousineen ja levyjarruineen ja eiku rälläkällä paloiksi uuteen pyörään, mahtaako noista komponenteista olla mihinkään niillä hinnoilla ?
Olisko kellään kokemuksia jos hommais esim. tollasen alakuvan bilteman teräsrunkoisen halpismaasturin jousineen ja levyjarruineen ja eiku rälläkällä paloiksi uuteen pyörään, mahtaako noista komponenteista olla mihinkään niillä hinnoilla ?
Epäilen että jos keulan saa säädettyä pystypyörään sopivan jäykäksi, niin on swb:n keulaksi liian löysä. Muutenkin taitaa kulahtaa väljäksi "ylikuormattuna" aika äkkiä.
Minun Wol on tehty juuri tuollaisesta maasturista:
No minä en kyllä näe noissa pyörissä mitään samaa
Runko on erilainen, bilteman takajoustossa tuommoinen välilinkku.
Bilteman pyörässä levyjarru
Ohjaustangon kannatin erilainen
jne jne
No sakarin kokemukset halvasta keulasta lienee kuitenkin sovellettavissa tuohon bilteman keulaankin.
Niin se varmaan on ettei halpisvehkeistä sen kummempaa saa.
Toinen tie jota ajattelin jousitukseen voisi olla yksinkertaisuus (yleensä hyvä periaate)
esim. aika simppeli systeemi etujousitukseen saataisi olla polyuretaanirenkaaseen perustuva, jolloin tärinä siirtyy ohjaustankoon (varmasti tärinä lisääntyy kun runko ei ole vaimentamassa), http://www.wisil.recumbents.com/wisil/h ... dshock.htm
Takajousitustakin joku on näemmä tehnyt laittamalla iskarin tilalle kumihelan ?
Tämä kai ymmärtääkseni perustuu siihen että kumi on itsessään liikettä vaimentava, toisin kuin teräsjousi ?! http://www.recumbents.com/wisil/porter/ ... _built.jpg
Luulenpa Sakari että rajoilla tuossa mennään rakenteen suhteen mutta selvää on että erikoisterästä esim. cromi molybdeeni seos tai vastaava jos sitten terästä ollenkaan, titaania ehkä (ei muuten ihan älyttömän kallista, kun ei paljoa tarvitse, saa Suomestakin mutten oo varma mitä profiileja)
Periferian ongelma näitten eksoottisten materiaalien suhteen...
Suomestakin saa kyllä hyllystä hiiliteräsprofiileja ainakin useimmista käytetyimmistä profiileista.
Alumiineissakin on ihan käsittämättömiä lujuuksia (Purso oy valmistaa Tampereella, olen kerran saanut heiltä koe-erän yhteen toiseen projektiin)
Ne on kyllä hienoja juttuja sinänsä, rakenteiden ja materiaalien tutkiminen.
Tää olisi ihan oma aiheensa ja tälläkin foorumilla on jotain tästä
Viimeksi muokannut tsairi, 27 Kesä 2008, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko kellään tarkkaa tietoa alumiinirungon yksityiskohtaisista rakenteista. En tarkoita luujuusarvioita, seinämäpaksuuksia, vaan esim. mistä löytyy sopivia hitsattavia keskiöitä/laakeripesiä tai jarrukenkien kiinnitysheloja (brake pivot) yms. Vai onko niin että on parempi sorvata ja työstää komponentit itse ?
Onko kellään tarkkaa tietoa alumiinirungon yksityiskohtaisista rakenteista. En tarkoita luujuusarvioita, seinämäpaksuuksia, vaan esim. mistä löytyy sopivia hitsattavia keskiöitä/laakeripesiä tai jarrukenkien kiinnitysheloja (brake pivot) yms. Vai onko niin että on parempi sorvata ja työstää komponentit itse ?
Jos on käytettävissä tavalliset metallityökalut, voi alumiinista aika helposti tehdä samoja osia, joita tästä linkistä http://tinyurl.com/4j5uu4 löytyy.
Ainakin täällä Jyväskylässä Kuusakosken metalliromuista löytyy pilkkahinnalla eri paksuisia ja eri laatuisia (myös duralumiinia) alumiinitankoja, -putkia ja -levyjä.
Muuten olen edelleen sitä mieltä, että matala, alaohjattu SWB on ylivoimaisesti paras nojapyörämalli.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason