Stern MBB retki // Peräkärry

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt on sit ajettu ensinmäiset 2th./km tälläkin polkumasinaalla. Tein eilen huoltoo ja vaihdoin ketjut ja takapakan .
Itsekseni mietin , kun pesee välillä ketjut . Varmaan pitäs vaihtaa niiden kulkusuunta.
Kun katselin ketjujen laakeritappeja , niin olivat kuluneet toispuoleisesti aika pahasti .
Puhumatta KMC 8X laadun huonoudesta , näin epätasaisesti venyneitä ketjuja en ole ikinä ennen nähnyt.
Osa ketjusta on ihan mitalleen hyvää , osaan ketjumitta menee reilusti pohjaan . Viimeiset tätä ketjua , mitä itselleni ostan .
Ennen kannattaa satsata parempiin . Paremmat tulossa joskus syksyllä . Kunhan saavat niitä Roselle. :mrgreen: :mrgreen:
Ainaskin ne on maksettu .
Pienenpi eturatas menee vaihtoon myös , kunhan saan postista sellaisen lähipäivinä . Oli Kiinalainen ja jotain kuraa , aivan ala-arvosta tavaraa . Tähän rattaaseen pätee sanonta , moni kakku päältä kaunis, sisältä.................... :evil: :evil:
Mitään muuta korjattavaa ei pyörästä löytynyt ja nyt voi jatkaa kilometrien kerryttämistä . 8) 8)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Uusi shimano 32 ratas vaihdettu , tuon kuttaperkan sijalle. . Jotenkin tuntuu helpommin pyörivän tuo shimano . Vaikka siinä nyt on 2 hammasta enenmän kuin ajemmassa. Samalla laitoin kolmannen rattaan eteen . Pitäs välitykset riittää , isompaankin mäkeen .
Eressä nyt 26--32--36 , niillä kerkee aivan hyvin . En tykkää muutenkaan mistään voima rattaista. Pyörittäminen on ihan mukavaa, kun sen opettelee .
Takaa löytyy kuusi ratasta välillä 24-------------13. Siinä on nallen väiltys . Onhan siellä lisä helpotus yksi vaihde navan
sisällä . :twisted: :twisted: :twisted: Vai pitäskö käyttää sana kertoja. 8) 8) 36 vaihdetta käytössä .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tänään lenki heitetty ja todettava että Shimano FC-M660-10 , painii aivan eri sarjassa . Kuin tuo Chiinan tekele, tuntuu
suorastaan hyvältä polkee . Kuin ei vastusta rattaasta syntys olenkaan , tuo entisen jälkeen .
Nyt voi olla tyytyväinen , taidan tilata toisen varalle Tohtorilta. 8) 8)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä olen jo pidempään aktiivisesti pyrkinyt välttämään Kiinasta tilaamista, jos mahdollista. Syitä laatu, odotusaika, toimitusepävarmuus, ...
Totta. Samoja tuotteita tänne rahdataan ja jälleen myydään kaupoissakin toisinaan, mutta niissä pettymys tulee nopeammin. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä taitaa vaan Kiinasta tulla kaikkee , niin hyvässä kuin pahassa . 8)
Tänään ajattelin että pikasesti vain pesen pyörän ja samalla tarkista onko mitään vikaa.
Löytyhän pieni vika , jota en ollut huomannut ajossa. Kolme pinnaa takaa samalta puolelta poiki .
Tähtimäisesti säänöllisellä välein . Vanne ei heittä juuri mitään , ennenkuin vaihdoin pinnat .
Ei kyllä uusien pinnojenkaan jälkeen . Ilmeisesti lyhyissä pinnoissa ja jäykissä kehissä ei muutaman pinnan.
Pois oleminen niin paljon vaikuta.
Itse olen muutenkin mieltynyt 36 pinnan vanteisiin , vaikka suuntaus näyttää olevan aina vain vähemmilla pinnoilla
kiekot rakentaan .
Näin harraste pyöräilijälle ei siittä mitään hyötyä varsinkaan ole.
Huomenna taas paanalle ja kerään kilometrejä ettei nuoremma aja ohi pisteissä . :roll: :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pitkällä kantamalla oli Roselta ketjun tulo . Vajaa 8 viikkoa tilaukseksesta . Onneksi on uusi kesä, toivonmukaan ensi vuonna.
Nyt ajetaan vanhat ketjut loppuun ja vaihdetaan talvella täyshuolon yhteydessä uudet "ehkä" paremmat .
KMC 8X:t silloin vahdan alle , toivossa on hyvä elää ettei ole yhtä huonolaatusta kuin nykyiset 8Z:tat . :mrgreen: :mrgreen:
Tällä viikolla ei kilometrejä ole pahemmin tullut , yksinkertaisesti ei ole huvittanut lähtee kylmettään itseä sateeseen .
Vaikka toisaalta kilometrikisaan pitäs saada lisää paljon . :oops: :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2 ... 1629654132 Laitampa tän tänne . Aika mielenkiintoinen
juttu , kannattaa lukea . Vaikka ei koskekkaan ihan suoranaisesti minun kuljinta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 23 Elo 2021, 03:38

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/15b-2 ... 1629654132 Laitampa tän tänne . Aika mielenkiintoinen
juttu , kannattaa lukea . Vaikka ei koskekkaan ihan suoranaisesti minun kuljinta.

Hieno artikkeli pinnauksesta ja kiekon rakentamisesta muutenkin. Tuttua asiaa minulle, mutta hauska lukea juttua käsityöläisestä, joka paneutuu työhönsä tuollaisella pieteetillä. Taitaa olla Nojanallen kanssa sukulaissielu. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onko kellään käsitystä , kuinka paljon on auton tuulilasinpyyhkiässä watteja "kyseessä on ford foguksen" . Nurkissa olisi sellainen yksi ylimääräinen . Ajattelin jos siittä rakentas tolle peräkärrylle vetolaitteen .
Purkais siittä tuon vaihdelaatikon pois ja sorvais sille moottorille uuden tukilaakerin . Ottas sit karasta vedon taakse .
Kieroksia näköjään tollanen moottori antaa vahdelaatikon päästä mitattuna vain 55r/min . Sellaisenaan turhankin vähän .
Tää on tätä pellepelottoman suunittelua.
Olisi mulla varastossa aikaan startimoottorista rakentama härpäke, siinä on vain tehoo liikaa. Kuska minun ensinmäistä
nojapyörää 75km/h . Piti pirskatinmoista ääntä ne välityksen ketjut. :mrgreen: :mrgreen:
Täytyy sit mitata ne moottorin kierokset , kun saan siihen laipan sorvattua . Sit pääsee laskeen välitykset Jorin ohjeiden kautta. Kiitos siitä hänelle, kun välillä unohtaa nuo koulussa opitut . :oops: :oops: :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Lasketaan näin.

Muutetaan yksiköt samoiksi
Kilometriä minuutissa ei ole yleinen yksikkö, joten muutetaan kierrosluku kierrosta tunnissa yksiköksi kertomalla minuutit tunneiksi kuudellakymmenellä. Tulee 800 x 60 rpm = 48000 rph
Jaetaan haluttu nopeus kiekon kehämitalla 20 000 / 2,060 = 9708,73786408
Jaetaan moottorin tunnissa pyörivien kierrosten määrä halutulla kierrosmäärällä, niin saadaan haluttu välityssuhde. 48000 / 9708,7 = 4,944
Kerrotaan moottorin hammasluku välityssuhteella 16 x 4,944 = 79
Tarvitaan siis 79-piikkinen ratas.
Nyt pitää kuitenkin kysyä, onko tuo 800 rpm kuormittamaton, vaiko kuorman kanssa pyörivä kierrosnopeus. Jos on kuormittamaton, pitää välityssuhdetta pienentää tehosta riippuen, jopa puoleen.

Laitampa tän tänne , niin vältymme sit turhilta kysymysiltä sen osalta. :twisted: :twisted:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 27 Elo 2021, 12:17

Onko kellään käsitystä , kuinka paljon on auton tuulilasinpyyhkiässä watteja "kyseessä on ford foguksen" . Nurkissa olisi sellainen yksi ylimääräinen . Ajattelin jos siittä rakentas tolle peräkärrylle vetolaitteen .
Purkais siittä tuon vaihdelaatikon pois ja sorvais sille moottorille uuden tukilaakerin . Ottas sit karasta vedon taakse .
Kieroksia näköjään tollanen moottori antaa vahdelaatikon päästä mitattuna vain 55r/min . Sellaisenaan turhankin vähän .
Tää on tätä pellepelottoman suunittelua.
Olisi mulla varastossa aikaan startimoottorista rakentama härpäke, siinä on vain tehoo liikaa. Kuska minun ensinmäistä
nojapyörää 75km/h . Piti pirskatinmoista ääntä ne välityksen ketjut. :mrgreen: :mrgreen:
Täytyy sit mitata ne moottorin kierokset , kun saan siihen laipan sorvattua . Sit pääsee laskeen välitykset Jorin ohjeiden kautta. Kiitos siitä hänelle, kun välillä unohtaa nuo koulussa opitut . :oops: :oops: :oops:

Tässä videolla käsitellään tuulilasinpyyhkijän moottoria, jolle on annettu nimelliset tiedot 12V 8A, eli noin 100 Wattia. Voi olla enemmänkin.
https://www.youtube.com/watch?v=Cj6syl-IQZ0
Sähkömoottorin hetkellinen tehohan riippuu vain käyttöjännitteestä ja pyörimisnopeudesta. Käämilanka kestää sen virran, minkä kestää, mutta tämä virta kullakin jännitteellä riippuu lineaarisesti pyörimisnopeudesta. Eli hetkellinen teho on erittäin vaikea määritellä.

Pitkäkestoisessa käytössä maksimiteho riippuu käytännössä vain jäähdytyskapasiteetista. Jäähdytys ei tuulilasinpyyhkijän moottorissa ole hyvä, koska rakenne on täysin umpinainen. Tuon sata wattia uskaltaisin sille kuitenkin luvata, jos keli ei ole kuuma, eikä moottori ole suljettuna ilmatiiviiseen paikkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei se 100W vähältä apuna . Jäähdytystä on helpo järjestää . Senkus laittaa pienet jäähdytinritilät . Tarkoitus ei ole kuin tarviittaessa tuota käyttää . Tai sit tilataan kiinasta 12V 250 W tähän tehty moottori . Mutta kun rakentaminen on mukavampaa ja osien kierättäminen . :lol:

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja MM »

Eikös 55 r/min ole peräkärrylle sopiva kadenssi mummopyörävälityksellä.
Ajattelin tehdä vastaavasta Punton pyhkijämoottorista lasten polkutraktorin voimalaitteen, kun siinä on kaksi nopeutta ja pakin saisi napaisuutta vaihtamalla. Väännön voimakkuuden sevittämiseksi tein ruuvipenkkiin puolison jousimatkalaukkuvaa'asta mittalaitteen. Kun kytkin akun, sain kerätä vaa'an sirpaleet lattialta eli vääntöä on enemmän kuin normaalin matkalaukun paino n. 5 cm:n varrella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

MM kirjoitti: 28 Elo 2021, 07:43

Eikös 55 r/min ole peräkärrylle sopiva kadenssi mummopyörävälityksellä.
Ajattelin tehdä vastaavasta Punton pyhkijämoottorista lasten polkutraktorin voimalaitteen, kun siinä on kaksi nopeutta ja pakin saisi napaisuutta vaihtamalla. Väännön voimakkuuden sevittämiseksi tein ruuvipenkkiin puolison jousimatkalaukkuvaa'asta mittalaitteen. Kun kytkin akun, sain kerätä vaa'an sirpaleet lattialta eli vääntöä on enemmän kuin normaalin matkalaukun paino n. 5 cm:n varrella.

Mikäs sulla on p-kärryn kiekkokoko. 20" kiekko etenee reilun puolitoista metriä kierroksella. 55 kadenssi on noin kierros sekunnissa, oli suoralla välityksellä vauhti olisi 1,5 m/s, eli 5,4 km/h. Sopiva välitys 20 km/h vauhtiin olisi siis vajaa neljä, eli vähän enemmä kuin mummopyörässä.

Muista myös, että jännitettä muuttamalla pyörimisnopeus muuttuu samassa suhteessa. 55 rpm / 12 Volttia on esim. 92 rpm / 20 V. Sinähän et kai käytä lyijyakkuja, joten saat paljon helpommin 24 voltin tai 36 voltin litiumakkuja, joilla tarpeellinen välityssuhde puolittuu tai putoaa jopa kolmasosaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Stern MBB retki // Peräkärry

Viesti Kirjoittaja MM »

Mummot eivät ajele 20 " Jopolla, ajattelinkin välityksessä isopyöräistä😋. No juu. Enemmän kuitenkin sitä, että kierukkavälitys ei siirrä voimaa toiseen suuntaan, joten sen kanssa pitää kuitenkin olla vapaaratas, jonka saa helpoimmin vanhasta takapyörästä. Ennenvanhaan traktorin vetävää peräkärryä tehdessä se piti rakentaa 1-2 % hitaammaksi kuin vetävä traktori. Saako pyörän kärri työntää.

Vastaa Viestiin