USS testausta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

USS testausta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Rakensin saatavilla olleista osista tuollaisen MWB USS (s. keskipitkä alaohjaus) pyörän.
Kuva
Päätarkoitus oli tehdä runko jossa voi testailla hankkimaani CCK:n penkkiä, kun etuvetoinenkin näyttää lykkääntyvän.
Ajaminen oli aluksi erittäin hapuilevaa, vaikka kaikenlaisilla nojakeilla on tullut ajettua. Tällä liikkeellepääsy on ylivoimaisesti hankalinta. Jotenkin on hankala oppia oikea ohjauksen kääntökulma ja pitkähkö akseliväli tekee korjausliikkeistä suuria. Nojakkiahan käännetään ohjaamalla eikä niinkään kallistamalla. Osa ongelmista voi johtua pielessä olevasta ohjausgeometriasta. No, jos ei tullut pyörää niin tulipahan kokemusta: ei siis alaohjausta pitkärunkoiseen. SWB:t on eri juttu, täytyy joskus kokeilla.
Ai niin se penkki. Ilman pehmustetta tuntuu liian kapealta (25 cm), ei anna sivutukea vaikka on trikeen tarkoitettu. Muoto olisi muuten suhtkoht hyvä. Pitää jatkaa kokeiluja pehmusteen kanssa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ohjausliikkeistähän saa pienempiä kun siirrät "välitankoa" ohjaustangon puoleisesta päästä kauemmas rungosta, kokeilitko? Itse olen omissa alaohjaus kokeiluissa todennut, että ajo on mukavempaa kun rengas kääntyy enemmän kuin tanko.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jviirret kirjoitti:

Ohjausliikkeistähän saa pienempiä kun siirrät "välitankoa" ohjaustangon puoleisesta päästä kauemmas rungosta, kokeilitko? Itse olen omissa alaohjaus kokeiluissa todennut, että ajo on mukavempaa kun rengas kääntyy enemmän kuin tanko.

Jukka

Juu, se on trike asetuksella, eli suhteessa 7/5 rengas/tanko. Jotenkin tangon ja renkaan kääntöliike on epälineaarinen, eli vaihtelee kääntökulman mukaan. Johtunee ohjausnivelen ja tangon nivelen kulmaerosta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No ei ole ihme että on vähän vaikeaa. Aluksi mullakin oli siinä ensimmäisessä lwb/delta trikessä noin, mutta korjata piti. Muistelen loppu ajasta oli ohjauksen suhdelukukin lähes 1:2.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tais tulla huonosti ilmaistua välityssuhde, siis tangon nivel on tietysti kauempana nivelestä, eli 7 cm kun taas renkaan puoli on 5 cm.
Nyt laitoin myös yläpuolisen tangon ja ajaminen alkoi taas luonnistaa! Molempi parempi :)
Kyllä tähän tsykkeliin OSS on parempi, pitää vaan tehdä sellainen tanko joka väistää polvet.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Älä nyt vielä luovuta.

Kuvasta näkyy huonosti, mutta näyttäisi siltä, että etuhaarukan vipu olisi pyörän ollessa suorassa tyylikkäästi kymmeniä asteita takaviistoon. Tämä aiheuttaa välityssuhteen kiristymisen vasemmalle käännettäessä ja vastaavasti hidastumista oikealle.

Jos haluat virtaviivaisen tyylikkään vaikutelman säilyvän, voit siirtää työntötangon ja ohjaustangon nivelen saman verran takaviistoon , jolloin ohjauken välityssuhde säilyy lähes vakiona kääntökulmasta riippumatta.

Tutun näköinen penkki. :) Oletko mittoihin tyytyväinen.
Takajousena sinulla on puristuskumi. Onkos se ihan tavallinen moottoritutti, eli kumilieriö, jonka molemmissa päissä on teräslevyt ja keskellä pultit,vai omavalmiste. Eikös vakio moottoritutti ole aika jäykkä noin puristussuuntaan, ainakin noin suuri. Jousen välityssuhde näyttäisi olevan aika lyhyt. Jos se on omavalmiste, kerro kokemuksia.

Minä kaipaisin näihin rakennekuviin kuskia päälle, jotta mittasuhteet paremmin selviäisivät.

Jori

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jori kirjoitti:

Älä nyt vielä luovuta. Jori

En ko. pyörän suhteen, mutta USS kanssa kylläkin tässä vaiheessa. Syy on se että alemmassa kuvassa oleva yläohjaus toimii paljon paremmin! Harmittaa vaan miksen kokeillut tuollaista tankoa aiemmin...
http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... b2008e.jpg

jori kirjoitti:

Kuvasta näkyy huonosti, mutta näyttäisi siltä, että etuhaarukan vipu olisi pyörän ollessa suorassa tyylikkäästi kymmeniä asteita takaviistoon. Tämä aiheuttaa välityssuhteen kiristymisen vasemmalle käännettäessä ja vastaavasti hidastumista oikealle.
Jos haluat virtaviivaisen tyylikkään vaikutelman säilyvän, voit siirtää työntötangon ja ohjaustangon nivelen saman verran takaviistoon , jolloin ohjauken välityssuhde säilyy lähes vakiona kääntökulmasta riippumatta.
Jori

Ei, kyllä vivut on tietenkin kohtisuoria keskiasennossa ja nivelien kulmaero ei ole kuin jotain 10 astetta (Rungon etuputken normaalin ja emäputken välinen kulma). En pitemmälläkään lenkillä saanut alaohjaukseen kunnon otetta, jos vaikka joku tuli vastaan oli heti nostettava kädet ylätangolle. Toki tanko oli liian edessä ja alhaallakin. Varmaankin sen saisi jotenkin toimimaan tähän pyörään, mutta tuskin niin hyvin kuin yläohjauksen.

jori kirjoitti:

Tutun näköinen penkki. :) Oletko mittoihin tyytyväinen.
Takajousena sinulla on puristuskumi. Onkos se ihan tavallinen moottoritutti, eli kumilieriö, jonka molemmissa päissä on teräslevyt ja keskellä pultit,vai omavalmiste. Eikös vakio moottoritutti ole aika jäykkä noin puristussuuntaan, ainakin noin suuri. Jousen välityssuhde näyttäisi olevan aika lyhyt. Jos se on omavalmiste, kerro kokemuksia.

Minä kaipaisin näihin rakennekuviin kuskia päälle, jotta mittasuhteet paremmin selviäisivät.

Jori

Jousi on pikatekele, Amazonin moottorin tukikumista. Ehkä on hieman turhan jäykkä, mutta antaa riittävän pari kolmen sentin jouston (renkaalle). Ihmettelen mihin nojakeissa tarvitaan maasturien kymmensenttisiä joustovaroja, kun useimmiten riittävä muutama sentti saadaan edullisella kumijousella? No saa silleen hintaa ainakin lisää.
Pyynnöstä lisää kuvia, katsominen omalla vastuulla :)
http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... b2008b.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/mu ... b2008c.jpg
Penkistä voi muutaman kymmenen km jälkeen sanoa että kyllä se mulla toimii. Tolla vaahtomuovilla tietystä hiostaa hitosti, täytyisi tilata Dutchbiken pehmuste. Mikään paikka ei tullut kipeäksi, vaikka tärisyttelin vähän sorapätkiäkin. Ihan perfecto se ei ole, yläosan mutka ei ihan satu kohdalleen (ei haittaa pehmusteella) ja istumakohta saisi olla leveämpi.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

asiallisen oloinen kampe.
täytyy kyllä myöntää että 1 kuva kuskin kanssa kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa mittojen kanssa :wink:

ainakin hahmottamisen osalta... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Olenkohan tehnyt liian monta pyörää, kun minusta tuntuu että mitat kertoo enemmän kuin kuva kuljettajan kans? Kuljettajat on kuitenkin eri kokoisia, mutta sentit ja asteet on ja pysyy.
Kylläpä muuten saa melko sipevillä mitoilla olevia nojakeita kun tyytyy käyttämään 20" renkaita. Suuremmat renkaat kun jättävät paljon vähemmän vaihtoehtoja mitoitukselle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

20/26 jäykkäperäisen saa suunnilleen samoihin mittoihin kuin 20/20 joustolla. Cafe on suunnilleen samoilla mitoilla:
http://www.bacchettabikes.com/recumbents/bikes/cafe.htm#
En käsitä miksi näitä MWB malleja on niin vähän?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, todellakin, eturengashan se käytännössä sanelee mitoituksen.
Oisko mallien vähyyteen syynä se, että ajogeometria on lähes sama kuin swb:ssä, mutta ketteryys huonompi? Toisaalta taas hyviä puoliakin on, pienellä eturenkaalla vähempi painoa kuin vastaavassa swb:ssä. Ilmeisesti nojakkeja kuitenkin ostetaan enempi hyväpintaisille kesäkeleille, joten ko. ominaisuutta ei arvosteta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ja kantapäät ei tapaa renkaaseen, eikä nosta takapäätä jarrutuksessa. Mutta yläohjauksella tarvii tuon spesiaalihaarukan kuten LWB. Ja kuten kuvista näkyy "aerobar" pitää olla mikäli käyttää matalaa nojakulmaa.

Vastaa Viestiin