Punakettu - Hase Kettwiesel

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG_20220121_111522.jpg
IMG_20220121_111416.jpg

Tyrkkäs vähän lunta, ni pitihän se käydä kokeilemassa "vapaa on vain umpihanki" tunnelmia :mrgreen: Yllättävän hyvin kulki loivaan ylämäkeenkin, suti tietyst mutta liikku. Melkeinpä paremmin umpihangessa ku vetävärengas autonjäljessä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Viimeisen päälle ajokengät, paksua huopaa. :)
Nykytöppöset (huopikkaankuvausvälineet) ovat alle puolet tuosta paksuudesta. :(
Kyllä nuo kestävät pohjaamattakin. Ja voihan niitä huovuttaa paksummiksi pohjasta jos kuluvat. :D

Ja joo, sähkömoottorilla avustettuna kulkee CF-MBB tavaratandemikin hämmästyttävän paksussa hangessa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 21 Tammi 2022, 11:47

Yllättävän hyvin kulki loivaan ylämäkeenkin, suti tietyst mutta liikku.

Räntiksessä huomasin saman lumessa, että vaikka vetävä rengas suti, niin silti se avusti liikkumista huomattavasti.
Autohommista: Paras etenemiskyky/kiihtyvyys huonoissa oloissa kuten lumessa tai mudassa saavutetaan jonkinlaisella luistolla.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Näyttössä nyt lukema 36,4 - tarkottanee voltteja, eli akun tän hetken jännitettä. Kaks tolppaa viidestä jäljellä - merkkaako nuo tolpat myös jännitettä, en tiedä?
Missä kohtaa 36V akku pitäs laittaa laturiin? Manuaalissa ei mielestäni tätä sanota, ainakaan näytön manuaalissa - pitää kattoo oliko akusta omansa. Aikamoista hepreaa on miulle tuo manuaali, täytyy häntä tavata ja kääntää viel :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

"Li-ion akussa ei ole muisti ilmiötä joten sitä voidaan ladata tarpeen mukaan ja ajaa myös tarvittaessa tyhjäksi kapasiteetin siitä kärsimättä.Akussa on sisäinen akun hallinta järjestelmä BMS, joten akkua voi ajaa “rikki”, vaan BMS katkaiseen purkuvirran kun akku saavuttaa BMS,n säädetyn alijännitesuojan." Lause Pekan Sähkökiiturisivulta kopsattu. Tuosta vois ymmärtää, ettei huolta - voi ajaa niin tyhjäks ku BMS sallii?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Pekka on täysin oikeassa. Jos kuitenkin haluaa maksimoida akun elinikää, kannattaa litiumakkuja osalatailla usein ja harvoin täyteen asti. 20% - 80% kapasiteettitasolla pyöriessä akku rasittuu kaikkein vähiten.
Tuo 36 V on ihan hyvä raja panna akku lataukseen ja 40 V hyvä kohta ottaa pois laturista, ellei tarvitse täyspakkausta mukaansa. Hifistelijät käyttävät 4,05V rajaa kennoa kohti, eli 40,5 V. :roll: Noilla rajoilla ei olla vielä tuolla nopean jännitteenlaskun alueella (oikea reuna) ja kapasiteettia on jäljellä enää noin 20%, eli on jo vaara joutua polkemaan luomuna kotiin. Lisäksi lataus on tuolla alueella nopeinta. :D

18650-2200mAh-discharge-curve.jpg
18650-2200mAh-discharge-curve.jpg (21.55 KiB) Katsottu 3014 kertaa

jotenkin näin:

800px-Typ-discharge.png
800px-Typ-discharge.png (251.95 KiB) Katsottu 3006 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ite oon koittanut ajaa ja ladata 36-41v välillä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Näissä jänniteasioissa pitää kuitenkin pitää mielessä tämän kuvan osoittama lämpötilan vaikutus jännitteeseen ja kapasiteettiin. Tämä kuva on litiumpolymeeriakuista mittailtu, mutta periaate on sama myös litiumioniakuissa, joita noissa ajoneuvoakuissa lähinnä käytetään.

Li_Po_DiscTGph_zpspbvdmw7m.jpg
Li_Po_DiscTGph_zpspbvdmw7m.jpg (18.36 KiB) Katsottu 2986 kertaa

Tuo kapasiteetin putoaminen on oikeastaan vain tuon jännitteen putoamista ja kapasiteetti putoaa vain siksi, että jännite lähtee alempaa ja putoaa nopeammin. Jos tuollainen kylmänä tyhjäksi ajettua akku lämmitetään, kuinka ollakaan siellähän se sähkö kuitenkin on akussa ja pääsee nyt pois, kun jännitetaso lämmityksen myötä nousi. Puhelinten kanssa tämän lienette kaikki huomanneet. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, ehkä se jännite nousee myös kun akku on "levännyt" ajon jälkeen? Ainakin kun laitoin laturin kiinni, näytti heti voltin enemmän. Lataustapahtuu kuistilla, lämpötila lähellä nollaa.
Pari tuntia latausta ja näyttää 39V.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 21 Tammi 2022, 16:04

Joo, ehkä se jännite nousee myös kun akku on "levännyt" ajon jälkeen? Ainakin kun laitoin laturin kiinni, näytti heti voltin enemmän.

Niin tekee, jopa silloin nousee kun on ensin vedättänyt ylämäkeen ja sitten rullailee alamäkeen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Ladatessa pyörän näyttö näytti 40,4V, joten otin pois kun sehän piti olla se just oikee lukema. Kun laturin irrotin, näyttää enää 39,6V?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 21 Tammi 2022, 17:54

Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.

Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 21 Tammi 2022, 17:58
jori kirjoitti: 21 Tammi 2022, 17:54

Latausjännite on suurempi kuin jännite, joka sillä hetkellä akussa on, jotta virta kulkee akkuun päin. Litiumakuissa se on vain vähän korkeampi, koska näissä on hyvin pieni sisäinen vastus. Lyijyakussa tuo latausjännitteen ja akun jännitteen ero on lähes pari Volttia riippuen tietenkin latausvirrasta.

Milläs tuon sitten osaa arvata tai mitata? Harjottelemalla? Mietin vaan kun annatte niin tarkkoja lukemia?

Ei tuo ole niin tarkkaa, jollei vartavasten halua maksimoida akun kapasiteettia päivän koitoksia varten. Vilijamin 41 V ja piuha irti on aika hyvä hanska-arvo.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei tosiaan kannata niin ahdistua siitä latauksesta. Suurin piirtein vaan koittaa pysytellä noissa lukemissa, niin hyvä on. 41 voltista 42 volttiin menee tosi kauan. Siihen väliin on helppo osua, eikä ole niin vakavaa vaikka menee täyteen asti. Useita kertoja on mennyt ja sitten olen käynyt muutamia kilometrejä ajelemassa kaasu pohjassa, niin aika nopeaa laskee alle 41v lukemaan.

Vastaa Viestiin