Sivu 34/37

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 16:16
Kirjoittaja PW

Ajelin Vuoksenlenkin ja koitin kuunnella miten moottori käyttäytyy pelkällä poljintunnistimella. Kun poljin vain "silmänlumeeksi" moottori veti noin 11 km/h, vaikea oli kuulla missä nopeudessa moottori lopettaa vedon, ehkä noin 13-15km/h. Tätä ilmeisesti vois näytöstä säätä (set), on vielä opettelematta tuo.
Peukalokaasulla pyörä kulkee n. 31km/h pelkällä moottorilla ja polkemalla lisää n. 34km/h. Polkeminen ei siis paljon lisää vauhtia mutta mutta moottorin ottama teho laskee.
Testit jatkuu kun perse taas kestää - 10km on jo liikaa :mrgreen: Tai pitää muokata istuinta niin, ettei pakarat painu penkkiä vasten.
Nuo km/h lukemat lienee sinnepäin koska tehtaan asetuksilla tuo näyttö.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 16:55
Kirjoittaja Vilijami

Ainakin itselläni siinä vanhemmassa lcd kt-3 näytössä on aivan tosi monta säädettävää asetusta. Petrillä on uudempi C500 näyttö, johon en ole tutustunut, mutta luulisin että siinäkin on monta säätökohdetta.
Pitää kookletella löytyskö siihen täydellistä manuaalia. Yosen paketin mukana minulle tuli rajusti karsittu käyttöohje.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 17:15
Kirjoittaja PW
IMG_20220122_171312.jpg
IMG_20220122_171328.jpg

Tommoset kuvalliset ohjeet löytyy ohjekirjasesta.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 17:15
Kirjoittaja Vilijami

Tuossa esitellään perusasetukset. Vaativampaan säätöön tarvitaan ilmeisesti tietokone ja yhdistys usb kaapelilla.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 17:21
Kirjoittaja Vilijami

Mutta malttia siihen hurjempaan säätelyyn tai ainakin lapsi avuksi :wink:


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 17:31
Kirjoittaja PW

Avustuksen tason säätö näytti helpolta plussasta lisää ja miikasta vähemmän. Nythän tuo avustus on ollut ykköstasolla (PAS 1), siksi on kulkenut noin hiljakseen poljintunnisteella.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 22 Tammi 2022, 22:19
Kirjoittaja Reippailija

Edullinen keino valvomaan akkujen laturiin unohtamista löysin kympillä Motonetista. Parille tutullekin jo tuota mainostin. Pistorasiaan tungettava sipponen ajastin joka laskee päälläoloaikaa takaperin 1h,2h,3h,4h,5h tuntia, naks naks. Tiheämpikin saisi tietysti olla. Eikä lähde vuorokauden jälkeen uudestaan päälle, sopii siis moneen hommaan, työmaan kahvinkeittimestä alkaen :!:
Hienoja latureita tietysti löytyy jotka laskeskelevat jännitteen funktiona eri juttuja,(delta peak, coulomb counter jne) mutta kun maksavat reilusti yli akkupaketin hinnan!
Akkujahan ei pitäisi säilytellä tyhjänä(hyi hyi) eikä täynnäkään (hyi), joten ajon jälkeen (0,5h)voi naksauttaa tunnin tai kaksi mielenrauhaksi ja loput kuinka sitten parhaaksi katsoo :D


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 10:26
Kirjoittaja PW

Kolmostasolla pyörä kulkee n. 25km/h ja avustus lopettelee siinä 27km/h kohilla. Nelostasolla vauhtia n. 30km/h ja vitosella täysiä, eli 33-34km/h.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 12:00
Kirjoittaja Nojaski

Mun sähköistysprojekti kahdella akulla etenee, mutta hitaan puoleisesti.
Kuvissa näkyy puusta ja vanerista tehty teline, johon akut kiinnitetty.
Testailu autotallissa tuo esille sen, että tässäkin systeemissä etupyörä menee linkkuun akkujen painosta.
Jos kiinnittää vinoon, tilanne parempi, kun akkujen painopiste on lähempänä haarukan tappia.
Mutta nyt tulee ongelmaksi, että varpaat osuvat jo akkuihin, kun kääntää reilusti.

Taidan heittää romukoppaan ajatuksen kahdesta akusta etuhaarukkaan kiinnitettynä.
Yksi kpl näistä pulloakuista sopii aika kivasti tuohon runkoputken päälle poljinten etupuolelle.
Ja toinenkin tuohon runkoputken päälle poljinten taakse, mutta haittaa jonkin verran penkille pääsyä.
Testaillaan nyt yhdellä akulla ja ihmetellään sitten lisää.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 12:15
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 23 Tammi 2022, 10:26

Kolmostasolla pyörä kulkee n. 25km/h ja avustus lopettelee siinä 27km/h kohilla. Nelostasolla vauhtia n. 30km/h ja vitosella täysiä, eli 33-34km/h.

Nuo avustuksen loppumisnopeudet ja siten myös ajovoltit eri tasoilla saisi selville etupyörään asennetulla nopeusmittarilla. Keula ylös ja pyörimään. Sitä en tiedä, onnistuisiko moottorin johdosta tuossa testissä saamaan mitään järkevää jännitearvoa.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 12:49
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 23 Tammi 2022, 12:15
PW kirjoitti: 23 Tammi 2022, 10:26

Kolmostasolla pyörä kulkee n. 25km/h ja avustus lopettelee siinä 27km/h kohilla. Nelostasolla vauhtia n. 30km/h ja vitosella täysiä, eli 33-34km/h.

Nuo avustuksen loppumisnopeudet ja siten myös ajovoltit eri tasoilla saisi selville etupyörään asennetulla nopeusmittarilla. Keula ylös ja pyörimään. Sitä en tiedä, onnistuisiko moottorin johdosta tuossa testissä saamaan mitään järkevää jännitearvoa.

Eikös tuo näytössä oleva nopeusmittari riitä, kai se etupyörästä mittaa? Jotain jännitettäkin se näyttö koko ajan näyttää? Vai ymmärsinkö taas jotain väärin?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 14:32
Kirjoittaja Vilijami

Näyttö näyttää akun jännitettä ennen kontrolleria. Jori haluais tietää kontrollerin moottorille antaman jännitteen.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 23 Tammi 2022, 14:50
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 23 Tammi 2022, 14:32

Näyttö näyttää akun jännitettä ennen kontrolleria. Jori haluais tietää kontrollerin moottorille antaman jännitteen.

Joo, sekin kyllä, mutta sen tiedon saa kyllä laskettua noista eri avustustasoilla pyöritetyistä kuormittamattomista nopeuksista. Jos siinä on nopeusmittari, ei sitten muuta kuin tuet etupyörän ilmaan ja kirjaat kaikkien avustustasojen maksiminopeudet –ja loih!– sinulla on riittävät tiedot kv-arvon laskemiseen. Olettaen tietenkin, että korkeimmalla avustustasolla moottori saa akun jännitteen niin korkeana kuin vain mahdollista.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 24 Tammi 2022, 22:38
Kirjoittaja Nojaski
Nojaski kirjoitti: 23 Tammi 2022, 12:00

Mun sähköistysprojekti kahdella akulla etenee, mutta hitaan puoleisesti.
Kuvissa näkyy puusta ja vanerista tehty teline, johon akut kiinnitetty.
Testailu autotallissa tuo esille sen, että tässäkin systeemissä etupyörä menee linkkuun akkujen painosta.
Jos kiinnittää vinoon, tilanne parempi, kun akkujen painopiste on lähempänä haarukan tappia.
Mutta nyt tulee ongelmaksi, että varpaat osuvat jo akkuihin, kun kääntää reilusti.

Taidan heittää romukoppaan ajatuksen kahdesta akusta etuhaarukkaan kiinnitettynä.
Yksi kpl näistä pulloakuista sopii aika kivasti tuohon runkoputken päälle poljinten etupuolelle.
Ja toinenkin tuohon runkoputken päälle poljinten taakse, mutta haittaa jonkin verran penkille pääsyä.
Testaillaan nyt yhdellä akulla ja ihmetellään sitten lisää.

Kokeilin vielä laittaa akkujen kiinnikkeet etuhaarukkaan suoraan nippusiteillä ja gorilla teipillä.
Tuntui sen verran toimivalta ratkaisulta, että oli pakko päästä heti testaamaan, vaikka johdot ym. vielä jesarilla.
Mahtavaa menoa, veti hienosti ylös jäisiä hiekoittamattomia mäkiä (ei talvikunnossapitoa).
Aika ärhäkkäästi lähtee, kun avustustaso 5 päällä
Ja ensikokemus tuosta Schwalben kitkarenkaastakin OK, ainakin näillä keleillä.

Nyt oli vain toinen akku käytössä, vaikka molemmat paikallaan.
Täytyy hommana nuo diodit, niin voi kytkeä ne turvallisesti toimimaan rinnakkain.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 03 Helmi 2022, 10:36
Kirjoittaja PW

Hyvän näkösesti on patteristo Nojaskin pyörässä.
Punaketulla oon vähän ajanu lähes joka päivä ja ajon jälkeen vähäks aikaa laturiin. Kun ei oo ajastinta, ni välillä on ollu latingissa yön yli. Onko tuo yön yli lataaminen haitallista akulle? Vai se täyden akun säilytys vaan?
Penkkiin sitasin liinoja istuinosaan mutta tuppaavat löystymään ja ei muutenkaan miulle toimi tuollanen penkki, jossa pakarat ei pääse liikkumaan. Eilen heitin liinojen päälle vaneripalan ja tuntui jo paremmalta, pientä säätöö viel pehmusteiden kanssa.