4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Yksinkertainen keino huurtumisen vähentämiseen on hieroa käsitiskiainetta lasiin. Vaikutus ei kestä ikuisesti, mutta onnistuneesti olen käyttänyt tätä konstia esim. mopokypärän visiirissä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Viime tuulilasin putsauksen yhteydessä jätin pesuaineen huuhtelematta ja pyyhin vaan kuivaksi. Ei tosin ollut käsitiskiainetta eikä tullut sen kummemmin hierottuna... Jonkun aikaa sen jälkeen tuulilasin sisäpinnassa oli kostealla kelillä suttuinen vesikalvo eikä tiivistä huurtumista.
Tarvisi varmaan kokeilla tuo oikeaoppinen Fairy-käsittely.
Kuvittelen kuitenkin ettei se poista puhalluksen tarvetta kylmemmällä pakkaskelillä, eli kuskin hengityshuurujen pitämistä poissa lasin (muovin) pintaan jäätymästä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13759
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Katsoin, että puhallin oli asennettu sivuikkunan alareunaan. Imee siis melko kosteaa ilmaa, jonka suhteellista kosteutta sitten yrittää alentaa lämittämällä. Ei mielestäni paras tapa saada ilmaan aikaan kosteudenimemiskapasiteettia.

On selvä, että ukko noin pienessä kopissa tuottaa lisää kosteutta ja tämän kosteuden imeydyttyä kabiinin ilmaan, lasin sisäpintaa huuuhtovan ilman kastepiste on korkempi kuin tuulilasin sisäpinta, ylimääräinen kosteus ilmasta huurtuu lasiin.

Olisi parempi lisätä tuulilasin sisäpinnalle ilmaa, jonka kastepiste on alempi kuin tuulilasin sisäpinta. Ulkoilma on kylmää, joten sen kastepiste ei voi olla tuulilasin sisäpintaa korkeampi, ellei tuulilasi ole kylmempi kuin ulkoilma, mikä on ilman jäähdytystä tietenkin mahdotonta.

Tuulilasille pitäisi puhaltaa ulkoilmaa sellaisenaan sekoittamatta siihen kosteaa sisäilmaa. Jos tätä, suuoraan ulkoa tulevaa ilmaa, vielä lämmitetään, vie se mennessää lämpöä tuulilasille, jolloin tuulilasi lämpenee myös tästä ilmasta, eikä vain vastaanottamalla infrapunasäteilyä kuskin naamasta ja rintakehästä.

Olennaista on siis lisätä kabiiniin kuivempaa ilmaa, jota saa ulkoa ja lämmittää lasia millä keinolla hyvänsä. Siksi suosittelisinkin, että puhaltimen imemä ilma ohjataan siihen suoraan ulkoa ja tuota ilmaa sitten lämmitetään, kun lämmittämiselle tulee mahdollisuus.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Entäs nämä auton takalasit, joissa on lämmityslangat?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 19 Tammi 2023, 18:44

Katsoin, että puhallin oli asennettu sivuikkunan alareunaan. Imee siis melko kosteaa ilmaa, jonka suhteellista kosteutta sitten yrittää alentaa lämittämällä. Ei mielestäni paras tapa saada ilmaan aikaan kosteudenimemiskapasiteettia...

tm kirjoitti: 18 Tammi 2023, 23:34

...Testausta varten ruuvailin+teippailin puhaltimen kannakkeen ohjaamoon helppoon kiinnityspaikkaan. Jos osoittautuu että kyseessä on ns. soiva peli, niin sitten voi miettiä parempaa suojaisempaa paikkaa ja ilmavirralle ohjaussuuttimia niin, että puhalluksen saisi tuulilasin molempiin laitoihin. Jos siis puhallusteho sellaiseen riittää...

Koska värkin toimivuudesta ei ollut (eikä ole vieläkään) riittävää varmuutta, niin en alkanut kuluttaa aikaa rakentelemalla sen kummoisempia kiinnikkeitä tai suuttimia/putkia. Jos tuon puhallusteho alkaa vaikuttaa riittävältä, niin sitten sijoituspaikka on mitä todennäköisimmin "konepellin" alla eli jalkatilassa. Sinne tulee raikasta ulkoilmaa nokka-aukosta (kyllä, kyllä sieltä virtaa ilmaa sisään koska kori ei ole tiivis).
Mutta tuo on aivan turhaa hommaa, jos puhallus on liian heikko.

Puhaltimen nykyiseen paikkaankin saa toki tuotua imuilman putkella paremmasta paikasta (jos pitkä putki niin toki virtaushäviöitä...).
Rohkea veto olisi puhkaista korin kylkeen aukko puhaltimen luo, ja näiden välille tiivistetty lyhyt kanava.

Mutta tuskin tuo nykyinen paikka on lopullinen, kun puhaltaa enempi vain tuulilasin vasempaan laitaan. Tässä oli helpon kiinnityspaikan lisäksi taka-ajatuksena myös se, että voi vertailla puhalluksen vaikutusta huurtumiseen/jäätymiseen vasemman ja oikean laidan välillä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 19 Tammi 2023, 19:43

Entäs nämä auton takalasit, joissa on lämmityslangat?

En kiistä etteikö vastuslangat ole myös pyörineet mielessä.
Tuota voi kokeilla joskus myöhemmin, vaikka seuraavassa 1CV-versiossa, johon ajattelin laittaa tuulilasinpyyhkijän/-pyyhkijät, pyörivän kiekon sijaan. Tai itse asiassa siinä ajatus kokeilla tuulilasinpyyhkijöitä sekä lasin sisä- että ulkopuolella. Mutta siitä lisää myöhemmin...

Ja pitää muistaa, ettei tuota koko isoa tuulilasia tarvitse pitää kirkkaana ja hyvin läpinäkyvänä, ulos näkee riittävästi pienemmästäkin aukosta. Tien laitaa yksin ajellessa jopa tuo pelkkä pyörityskiekon alue tarjoaa riittävän laajan näkökentän, mutta keskustaliikenteessä pyörätiellä jalankulkijoiden seassa ja risteyksissä ei kuitenkaan...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 19 Tammi 2023, 18:44

Olennaista on siis lisätä kabiiniin kuivempaa ilmaa, jota saa ulkoa ja lämmittää lasia millä keinolla hyvänsä. Siksi suosittelisinkin, että puhaltimen imemä ilma ohjataan siihen suoraan ulkoa ja tuota ilmaa sitten lämmitetään, kun lämmittämiselle tulee mahdollisuus.

Tuon lämmityksen tarpeen (puutteen) huomasi hyvin tänään. Töistä kotiinpäin lähtiessä pakkasta oli vain muutama aste, mutta kiristymään päin. 1CV oli seissyt päivän työmaan pihassa, eli läpeensä jäähtynyt. Lämmin kuski kun hetken hengitteli ohjaamossa, niin jopa alkoi vetää laseja huuruun. Erityisesti varikkokäynnin eli ruokakaupassa poikkeamisen jälkeen. Kertaalleen tarvi pyyhkäistä kotio ajellessa paperilla tuulilasin sisäpintaa, että riittävä näkyvyys säilyi.
Lämmitys odottaa tehokkaampaa 12 voltin jännitteensäädintä saapuvaksi...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 790
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Sähkölämmityksessä epäilyttää vähän se energiankulutus... tietysti lyhyillä matkoilla akku riittää. Entäs polttonestekäyttöinen lämmitin? Trangian sprii-keitin tms :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7032
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

On tästä varmaan ennenkin keskusteltu, mutta ehdotukseni olisi kaksiosainen tuulilasi, missä ajoviima tuulettaisi ulomman lasin sisäpintaa hengityshuurua vastaan. Oisko rako lasien välissä 5mm? Suht pystyssä ikkunassa ei puhallus kasvoille olisi häiritsevä?

Liitteet
098F16BF-FA78-4BFB-A867-6E544873463A.jpeg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 20 Tammi 2023, 18:56

Sähkölämmityksessä epäilyttää vähän se energiankulutus... tietysti lyhyillä matkoilla akku riittää. Entäs polttonestekäyttöinen lämmitin? Trangian sprii-keitin tms :D

Tämäkin on ollut pohdinnassa. Kaasulämmittimiäkin vilkuilin joku aika sitten netistä, sopivaa valmista testiyksilöä ei osunut silmiin.
Plussana näissä polttoneste/kaasuvehkeissä olisi hyvä energiatiheys, miinuksena se etteivät ne lataudu "itsestään" ajoakun latauksen yhteydessä, vaativat erikseen polttoaineen hankkimisen ja sen kanssa läträämisen. Myös paloturvallisuus ja ylimääräinen huoltotarve (?) mietityttää.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 20 Tammi 2023, 21:02

On tästä varmaan ennenkin keskusteltu, mutta ehdotukseni olisi kaksiosainen tuulilasi, missä ajoviima tuulettaisi ulomman lasin sisäpintaa hengityshuurua vastaan. Oisko rako lasien välissä 5mm? Suht pystyssä ikkunassa ei puhallus kasvoille olisi häiritsevä?

Vähän samaa ideaa (tai ainakin sovellettavissa) 2CV:n tuulilasin alla olevassa ilmanottoaukossa:

2CV_ilmanottoaukko.png
2CV_ilmanottoaukko.png (454.61 KiB) Katsottu 2181 kertaa

1CV:n seuraavaan versioon ajattelin jotain tuontapaista.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Hokasin tuossa, etten ollut missään vaiheessa päivittänyt viestiketjun ensimmäistä viestiä...
Nyt siellä muutama sananen ja ajantasainen kuva.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Menin sitten avaamaan oman rakenteluketjun paljon puhutulle seuraavalle 1CV-versiolle:
viewtopic.php?p=157023#p157023
Ettei huku siihen liittyvät ajatukset näihin toisiin viestiketjuihin.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2019
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tm kirjoitti: 20 Tammi 2023, 18:26
jori kirjoitti: 19 Tammi 2023, 18:44

Olennaista on siis lisätä kabiiniin kuivempaa ilmaa, jota saa ulkoa ja lämmittää lasia millä keinolla hyvänsä. Siksi suosittelisinkin, että puhaltimen imemä ilma ohjataan siihen suoraan ulkoa ja tuota ilmaa sitten lämmitetään, kun lämmittämiselle tulee mahdollisuus.

Tuon lämmityksen tarpeen (puutteen) huomasi hyvin tänään. Töistä kotiinpäin lähtiessä pakkasta oli vain muutama aste, mutta kiristymään päin. 1CV oli seissyt päivän työmaan pihassa, eli läpeensä jäähtynyt. Lämmin kuski kun hetken hengitteli ohjaamossa, niin jopa alkoi vetää laseja huuruun. Erityisesti varikkokäynnin eli ruokakaupassa poikkeamisen jälkeen. Kertaalleen tarvi pyyhkäistä kotio ajellessa paperilla tuulilasin sisäpintaa, että riittävä näkyvyys säilyi.
Lämmitys odottaa tehokkaampaa 12 voltin jännitteensäädintä saapuvaksi...

Auton sisätilanlämmittimiä on 12V malleja. Ei ole omaa kokemusta, mutta vain 130W pitäisi riittää kirkastamaan auton lasit:
https://www.puuilo.fi/k27-auton-sisatil ... a-12v-130w


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5001
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei nyt varsinaisesti kuulu tänne, mutta kun 1CV:llä olin liikenteessä niin menköön:
yleensä en hermostu liikenteessä kovin helposti, mutta äsken kaupasta kotiin ajellessa kierrokset nousi, kun joku valopää autoili menemään ilman minkäänlaisia etuvaloja. Melkein kolahti kun ylitin tietä enkä tuota yön ritaria huomannut ajoissa. Toivottavasti pelästyi yhtä paljon kuin minä... :evil: .

Vastaa Viestiin