4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Polkumies kirjoitti: 18 Joulu 2022, 18:45
tm kirjoitti: 18 Joulu 2022, 17:27

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.

Osaatko arvioida, kuinka isolla teholla poljet itse ja paljonko sähköapu tekee töitä?

Mielenkiintoinen kysymys . Vastaan vaikka multa ei kysytty . Yleensä normi pyöräiljän tehot liikkuu 100-----250W välillä . Hetkellinen tunnettu on noin 600W , sekin tehty kokeiluna . Kun poljettiin leivänpahtimeen virtaa.
Siihen tuskin kukaan tässä maassa pystyy . Epäilisin että Teppo tuotaa jossain noin 250W hujakoilla. Hetkellisesti enenmän , enenkuin menee hapoille.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti: 18 Joulu 2022, 19:58
Polkumies kirjoitti: 18 Joulu 2022, 18:45
tm kirjoitti: 18 Joulu 2022, 17:27

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.

Osaatko arvioida, kuinka isolla teholla poljet itse ja paljonko sähköapu tekee töitä?

Mielenkiintoinen kysymys . Vastaan vaikka multa ei kysytty . Yleensä normi pyöräiljän tehot liikkuu 100-----250W välillä . Hetkellinen tunnettu on noin 600W , sekin tehty kokeiluna . Kun poljettiin leivänpahtimeen virtaa.
Siihen tuskin kukaan tässä maassa pystyy . Epäilisin että Teppo tuotaa jossain noin 250W hujakoilla. Hetkellisesti enenmän , enenkuin menee hapoille.

1CV:llä ajelen töihin ja takaisin hikoilematta: sähkö hoitaa etenemisen, kuski avustaa... Omista tehoista en tiedä, arvaisin jossain 50-150 watin välillä liikuttavan, enemmän korkeintaan vain hetkellisesti ylämäissä. Akulta lähtee sähköä ylämäissä parhaimmillaan (pahimmillaan) jotain 800 watin luokkaa, takarenkaalle siitä kulkeutuu sitten vähemmän nopeudesta (=moottorin hyötysuhteesta) riippuen.
Ei voi verrata luomupyörällä ajamiseen, kuormitushuiput jää kuskilta pois.

Hetkellisistä maksimiwateistani en tiedä, ei ole tullut pitkään aikaan testailtua. Kovasti ovat laskeneet parhaista päivistä, kun ajelutkin on paljon rauhallisempia kuin nuorempana...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä on parina päivänä taivaalta sadellut "pöpperölunta", joka on saanut 1CV:n puskemaan mutkissa liki kävelyvauhdissakin :lol: . Ei ole näin voimakkaasti aiemmin ilmennyt pakkasella sataneen lumen kanssa. Vähän erilainen kiderakenne siis lumella.

Nokan nostokahva ("käynnistysveivi") katkesi tänään, kun töistä lähtiessä kääntelin 1CV:tä parkkipaikalla.
Tarvii vähän muuttaa muotoilua ja tulostella uusi. Joustava TPU on kyllä ollut materiaalina muuten hyvä, kovemmasta aiheesta tulostettuna veivi olisi katkennut jo monta kertaa.
Tai itse asiassa taidanpa tehdä tuon veivin polyuretaanivaluna, eli tulostelenkin vaan muotin. Tulee kestävämpi.

nostoveivi_poikki.jpg
nostoveivi_poikki.jpg (105.63 KiB) Katsottu 2433 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pöpperölumessa vääntäessä syntyi eilen ennätys 1CV:n sähkönkulutuksessa, ja tänäänkin kului liki saman verran wattitunteja.
Etenemistä ei yhtään helpottanut autobaanalta paikoin pyörätielle aurattu lisäkerros lunta :lol: . Kiinnijuuttuminen oli paikoin lähellä, mutta nöyrästi vääntävä sähkömoottori pelasti jälleen pälkähästä.

1CV_sahkonkulutus.jpg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onpa mielenkiintoinen graafi. Taitaa näkyä lämpötilan vaikutus ja lumen vaikutus sähkönkulutukseen. Tuleeko data jotenkin automaattisesti ajotietokoneesta/moottorinohjaimesta vai pitääkö käsin laskea?

30Wh/km ei silti kuulosta älyttömän suurelta kulutukselta näin painavalla ajoneuvolla ja lumessa. Millaisella nopeudella tämä on?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Lisäilen keskinopeudet tuonne näkyviin illalla...

Data peräisin fillarin mittarista + Cycle Analystistä (wattitunnit). Kunkin päivän tiedot naputeltu exceliin (tai siis Libreofficen vastaavaan) sitä mukaa kun niitä kertynyt, ja kuvaaja sieltä.

Joo lämpötila vaikuttaa, mutta maassa oleva lumi paljon sitäkin enemmän, luonnollisesti.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Polkumies kirjoitti: 10 Tammi 2023, 22:38

30Wh/km ei silti kuulosta älyttömän suurelta kulutukselta näin painavalla ajoneuvolla ja lumessa. Millaisella nopeudella tämä on?

30 Wh/km on sama kuin 3 kWh per 100 km. Autot vievät 17 kWh per 100 km ja niillä ajetaan kovempaa kuin 1CV:llä. Eli kyllä tuo 3 on mielestäni aika suuri lukema, kun ottaa huomioon, miten pikkuinen 1CV on verrattuna oikeisiin sähköautoihin, jotka painavatkin kaksi tonnia. Tosin, onhan autotiet yleensä aurattu paremmin kuin pyörätiet...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Alla skäppänä sähkönkulutuksesta keskinopeuden kera.
Palkkikuvaaja ei näyttänyt hyvältä kahdelle sarjalle, joten vaihdoin viivamalliseksi.

1CV_sahkonkulutus_2023_01_11.jpg
1CV_sahkonkulutus_2023_01_11.jpg (87.43 KiB) Katsottu 2259 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

On kyllä mielenkiintoista dataa. Mitähän kulutukselle kävisi, jos talvella haluaisi ylläpitää kesävauhteja, eli lähemmäs 25km/h?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 11 Tammi 2023, 18:57

Alla skäppänä sähkönkulutuksesta keskinopeuden kera.

Noniin. Kesällä näkyy kulkevan 22 km/h ja sähköä kuluu vain 12 Wh/km. Talvella taas 18 km/h ja 24 Wh/km. Eli energiaa kuluu tuplasti ja vauhti on 20 % hitaampi.

On hienoa, että Nokialla mitataan tätä talvikelien rasittavuutta ihan oikein kvantitatiivisesti, niin voi sitten kavereille kertoa, että talvikeli on juuri noin paljon raskaampaa ajaa ihan luomunakin. Siis kun veivaa pöpperössä tasamaalla ykkösellä eikä sittenkään tahdo jaksaa polkea eteenpäin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Jos haluaa lisää muuttujia sähkönkulutusspekulointeihin, niin tässä korkeusprofiili kotoa töihin. Töistä takaisin kotiin sitten toisinpäin, eli enempi ylämäkeä. Iso osa kilometreistä kertynyt tuolla välillä.

Profiili on peräisin Paikkatietoikkunasta, jossa voi klikkailla kartalta haluamansa reitin (piste pisteeltä), ja tuloksena piirtyy maastoprofiili.
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/

Profiili_koti-työ.jpg
Profiili_koti-työ.jpg (19.83 KiB) Katsottu 2181 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

...ja tässä vielä 1CV:n lukuja keskiarvoja rakastaville:

1CV_sahkonkulutus_keskiarvot_2023_01_11.jpg
1CV_sahkonkulutus_keskiarvot_2023_01_11.jpg (19.63 KiB) Katsottu 2164 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Lumet vaihtui Nokian pyöräteillä jääksi ja paljaaksi asvaltiksi, toki kevyellä sepelikuorrutuksella :).
Sähkönkulutus tipahti roimasti, eilen keskiarvo 16,3 Wh/km ja tänään 17,7.
Maanantain lumikelin lukema kun oli 31,1 Wh/km.

2000 kilometrin rajapyykki tuli 1CV:llä täyteen eilen.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Ralii »

tm kirjoitti: 13 Tammi 2023, 18:27

Lumet vaihtui Nokian pyöräteillä jääksi ja paljaaksi asvaltiksi, toki kevyellä sepelikuorrutuksella :).
Sähkönkulutus tipahti roimasti, eilen keskiarvo 16,3 Wh/km ja tänään 17,7.
Maanantain lumikelin lukema kun oli 31,1 Wh/km.

2000 kilometrin rajapyykki tuli 1CV:llä täyteen eilen.

Fatbikella pääsin 10-15 wh/km ilman momenttitunnistusta.

Velogatilla samaa luokkaa. Pysähdykset ja kiihdytykset veivät sillä paljon energiaa regen-jarrutuksesta huolimatta.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitoin 1CV:hen eilen illalla puhaltimen/lämmittimen, ajatuksena kokeilla josko sillä saisi riittävästi vähennettyä tuulilasin huurtumista. 12 voltin värkki, jossa puhallus sekä lämmityksen kanssa että ilman. Ilman lämmitysvastuksen päälläoloa otti sähköä noin 4 watin verran, vastuksen kanssa valmistaja ilmoitti 150 W (en mitannut).

Linkki ostopaikkaan:
https://www.virtasenkauppa.fi/lammitin- ... rlux-51003

Testausta varten ruuvailin+teippailin puhaltimen kannakkeen ohjaamoon helppoon kiinnityspaikkaan. Jos osoittautuu että kyseessä on ns. soiva peli, niin sitten voi miettiä parempaa suojaisempaa paikkaa ja ilmavirralle ohjaussuuttimia niin, että puhalluksen saisi tuulilasin molempiin laitoihin. Jos siis puhallusteho sellaiseen riittää.

Ensimmäinen kokeilu oli vuorossa tänä aamuna töihin ajellessa. No se testi jäi kovin lyhyeksi, kun 1CV:n 12 voltin jännitteensäädin kärähti heti alkumatkasta :-(. Tyhmyydestä sakotetaan: tietenkin kokeilin lämmitys päällä, en pelkällä kylmällä puhalluksella -> kuormaa tuli liikaa 120 watin säätimelle.

Tänään illalla sitten vaihdoin hajonneen 12 V säätimen tilalle aiemmin käytössä olleen 30 wattisen. Siinä ei puhti riitä kuin puhaltimen kylmään puhallukseen, mutta sillä mennään niin kauan, kun posti kiikuttaa tilalle isomman 240 watin säätimen (Kiinasta...).

Koska hajonneiden laitteiden sisään kurkistaminen on mielenkiintoista, niin ruuvailin tuon hajonneen värkin auki: alumiinikuorten sisältä löytyi sangen pieni piirilevy, josta oli poksahtanut elektrolyyttikondensaattori, ja samalla irronnut ainakin yksi pienenpieni pintaliitosvastus.

01_lämmitin-puhallin.jpg
01_lämmitin-puhallin.jpg (111.8 KiB) Katsottu 1924 kertaa
02_uudet_liittimet.jpg
02_uudet_liittimet.jpg (271.7 KiB) Katsottu 1924 kertaa
03_puhallin_koeasennus.jpg
03_puhallin_koeasennus.jpg (169.78 KiB) Katsottu 1924 kertaa
04_jännitteensäädin_rikki.jpg
04_jännitteensäädin_rikki.jpg (92.64 KiB) Katsottu 1924 kertaa
05_kondensaattori_posahtanut.jpg
05_kondensaattori_posahtanut.jpg (158.08 KiB) Katsottu 1924 kertaa
06_toinen_säädin_tilalle.jpg
06_toinen_säädin_tilalle.jpg (147.9 KiB) Katsottu 1924 kertaa
Vastaa Viestiin