Sivu 70/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 23:12
Kirjoittaja tm

Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 16 Huhti 2023, 23:33
Kirjoittaja tm

Oli tuossa talvirengaskaudella saanut ajella 118 vuorokauden jakson ilman renkaiden pumppaamista:

  • 2.12.2022 renkaiden pumppauksen jälkeen paineet olleet 2,7 - 2,9 baaria
  • 30.3.2023 lukemat ennen paineen lisäämistä 1,9 - 2,0 baaria
    -> laskua 0,8 - 1,0 baaria
    -> vajuuntumisnopeus 7,8 - 9,8 mbar/vrk

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Huhti 2023, 08:47
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 16 Huhti 2023, 23:05

Kaikkia hiekoitussepeleitä ei ollut harjattu pois täältäpäin ainakaan vielä loppuviikosta,

Kyllä on hyvällä mallilla jos tilanne on tuo ettei ”kaikkia” ole harjattu, kun täälläpäin ei ole vielä edes haaveiltukaan harjauksen aloittamisesta. :D


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Huhti 2023, 15:09
Kirjoittaja tm

Suomi on iso maa...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 14 Touko 2023, 22:46
Kirjoittaja tm

Laiskuudesta sakotetaan, kun on jäänyt ketjun "määräaikaustarkastus" tekemättä: luomupuolen toisioketju vaihdenavalta takapyörälle oli selvästikin liian löysällä, kun se pääsi tipahtamaan tänään ketjupyöriltä ja jumittamaan... Ketjun katkaisun jälkeen matkaa pystyi kuitenkin jatkamaan hissukseen sähköllä muutaman kilometrin verran määränpäähän, jossa tarkempi tilannetsekkaus.

Ei ole 1CV:n huollettavuus järin hyvä, kun pitäisi takapyörä päästä irrottamaan: ensin korin irrotus, sitten sisälokarin aukirepiminen, jarrusatulan irrotus hankalasti kiekon läpi (pinnojen välistä), jonka jälkeen kiekon saa irti. No 1CV:n seuraavaan kehitysversioon sitten fiksummat rakenteet tältäkin osin.

3D-tulostettu jarrulevynsuoja oli paukkunut rikki, ja takakiekon pinnat saaneet vähän osumaa (eivät kuitenkaan katkenneet). Jarrulevyn suoruutta en vielä ehtinyt tsekata, mutta osumajälkiä oli siinäkin. Taitaa 1CV olla nyt hetken telakalla...

01_ketjut_sotkussa.jpg
01_ketjut_sotkussa.jpg (160.15 KiB) Katsottu 2263 kertaa
02_osat_irti.jpg
02_osat_irti.jpg (192.6 KiB) Katsottu 2263 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 15 Touko 2023, 19:15
Kirjoittaja tm

Ketjunkeittelyilta. Toisioketju pääsi toista kertaa elämässään parafiinikylpyyn. Sangen pitkä voiteluväli oli toki aiheuttanut paikoin pintaruostetta ketjuun, mutta eipä tuo ollut alkanut rohisemaan tai kitisemään. Venymis(kulumis)varaakin oli vielä.
Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 16 Touko 2023, 00:50
Kirjoittaja Härski

Mikäs on Tepon resepti ketjuparafiinille?

Itte en ole tarvinnut etuvetoisissa moista, mutta kaveri kyseli maasturiin noista vanhoista lääkettä ketjun likaantumista vastaan..

Tämän hetken visio olisi sekoittaa sulaa parafiinikidettä ja parafiiniöjyä sopivaksi tahnaksi ja lisätä x- prosentti teflonjauhetta sekaan. Määristä ei vielä hajuakaan.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 16 Touko 2023, 07:16
Kirjoittaja tm

Puolet parafiinia ja toinen puoli parafiiniöljyä. Ei varmasti mikään optimi. Jää (tarkoituksella) vähän pehmeäksi.

Miinuksena tuolla suhteella että ketju ei ole "puhdas", eli käytettyä ketjua pyyhkäistessä jää mustaa käteen, mutta se ei kuitenkaan sotke samalla tavalla kuin tavallisella ketjuöljyllä voideltu ketju.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Touko 2023, 21:46
Kirjoittaja janx
Härski kirjoitti: 16 Touko 2023, 00:50

Mikäs on Tepon resepti ketjuparafiinille? Itte en ole tarvinnut etuvetoisissa moista, mutta kaveri kyseli maasturiin noista vanhoista lääkettä ketjun likaantumista vastaan.. Tämän hetken visio olisi sekoittaa sulaa parafiinikidettä ja parafiiniöjyä sopivaksi tahnaksi ja lisätä x- prosentti teflonjauhetta sekaan. Määristä ei vielä hajuakaan.

Ostin taannoin suksivoiteiden lisäksi Rambovahalta myös Ketjuraetta. En ole kokeillut vielä, mutta edullista tuo kait on. Kuten myös ne suksivoiteet.
https://rambovaha.mycashflow.fi/product ... vaha-140-g


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 28 Loka 2023, 20:42
Kirjoittaja tm

Viime päivityksestä jo tovi vierähtänyt... Toukokuun ketjunputoamisepisodi ei onneksi aiheuttanut pitkää telakalla oloa. Hieman vääntyneen jarrulevyn takia takajarru jäi hinkaamaan, mikä ajan kanssa kulutti jarrupalan/palat loppuun. Onneksi ei hinkaa enää, mutta jarruttaessa soundi on metal-to-metal -> tästä syystä takajarrua ei ole tullut viime aikoina käytettyä. Tarvii vaihtaa jarrulevy ja palat seuraavan isomman huollon yhteydessä, eli kun kori on irti.

1CV:n matkamittariin on kertynyt nyt 3345 km, ja ensi kuun alussa tulee täyteen kaksi vuotta työmatkakäytössä. Härveli on pysynyt yllättävän hyvin kasassa, korin liimauksetkaan eivät ole vielä ratkennut mistään. Lukuisat teippiviritykset taasen ovat kaivanneet uusintaa matkan varrella.

Pyörivä tuulilasikiekko ei ole tällä hetkellä ihan kuosissa, kiekko ei tahdo pysyä paikoillaan. Onneksi sadeajoa ei ole osunut kohdalle kauheasti. Käyttötapa on nykyisellään pyöräyttää kiekkoa vain lyhyitä pyrähdyksiä kerrallaan, ettei se ehdi pudota vetorullalta.

Alkaisi olla aika vaihtaa talvirenkaat alle, ehkä huomenna...

Niin ja sähkönkulutuskuvaaja näyttää tällä hetkellä tältä:

1CV_sahkonkulutus_2023_10_28.jpg
1CV_sahkonkulutus_2023_10_28.jpg (84.23 KiB) Katsottu 1121 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Loka 2023, 16:28
Kirjoittaja Polkumies

Tämä on kyllä kiinnostavaa dataa. Jos joskus saan oman nelipyöräprojektin ajokuntoon niin tiedän vähän, millaista sähkönkulutusta odottaa. 50km pitäisi päästä säässä kuin säässä niin pahimmilla talvikeleillä tarvitaan 1500Wh.

Tuliko kokeiltua noina 30Wh/km päivinä ajamista ilman sähköä, että onnistuisiko? Vai loppuuko jo pito, jos vain luomukiekko vetää?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Loka 2023, 17:09
Kirjoittaja tm

Luomuna ajaminen menee 1CV:llä liian raskaaksi kelillä kuin kelillä. Vähänkään tulee vastamäkeä, niin meno hyytyy. Nykyinen pieninkin välitys on liian raskas ylämäkiin. Kinnerin yli 90 kg:n omamassa pitää huolen tästä...

Vaikka 1CV olisi ollut kevyempikin, niin noina pahimpina talvipäivinä etenemisestä ei olisi tullut mitään ilman sähköapua. Tilanteet kun oli sitä, että ajoradalta aurattu lumet pyörätielle... Jos siinä ei olisi saanut pidettyä vauhtia yllä, niin eteneminen olisi pysähtynyt heti. Omissa jaloissa ei paukut riitä tuollaiseen ajoon. Ja jos tuollaiseen pahaan kohtaan joutuu pysähtymään, niin luomuvedon takarenkaan pito harvoin riittäisi liikkeellelähtöön. Ensimmäisissä talvikelin testeissä oli jo vaikeuksia, kun oli vielä puhditon apumoottori käytössä, ja säätimessä/akussa joku rajoitin napsautti sähköt pois: sopivasti kun oli lunta alla, niin pelkällä luomulla ei pito vaan riittänyt. Tiedä sitten jos olisi ollut polkuveto molempiin takapyöriin, ja vähän pienempi (helpommin pyöritettävä) välitys....


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Loka 2023, 17:22
Kirjoittaja Vilijami

Talvimenossa ei oikein riitä, vaikka luomuvälitys olisi kuinka tiheä hyvänsä. Siinä pitää olla dynaaminen menemisen maku, niin patit ja kuopat ei tökkää vauhtia. Tehoa saa siis olla ja akku niin iso kun vain lompsa kestää. 3000wh vois olla jo jotain.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Loka 2023, 17:24
Kirjoittaja tm

Suurella mielenkiinnolla odotan sellaista talvea (ja miksei kesääkin), että alla olisi keskiömoottorilla varustettu kinneri. Millainen olisi sähkönkulutus verrattuna tuohon napamoottorilla varustettuun 1CV:hen? No vertailua toki vaikeuttaisi se, että vekotin poikkeaisi kaikilta muiltakin osin 1CV:stä...

Talvella ajovastusta on yleensä sen verran reilusti, että nopeus tippuu (ainakin painavalla kinnerillä) turhan pieneksi napamoottorille. Jos vetävien pyörien pito vaan riittäisi, niin keskiömoottorin kanssa voisi hyvin ajella hitaampaa ja toivottavasti vähemmillä wateilla. Toki tuossa "hidastelussakin" tulee raja vastaan, kun tuijotetaan Wh/km -lukemaa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 31 Loka 2023, 18:22
Kirjoittaja Polkumies

Onko pehmeällä lumella ajaessa hyötyä ylläpitää sellaista nopeutta, ettei ehdi uppoamaan syvemmälle? Vähän kuin moottorikelkalla ajetaan veden päällä, jos vauhtia on tarpeeksi.

Voiko vierimisvastusvoima olla siis pienempi suuremmalla vauhdilla?