Sivu 41/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 08:01
Kirjoittaja PW

Hieno!


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 09:30
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 26 Touko 2021, 00:34

Säänsuojan tarjoaminen kuskille oli korkealla tämän projektin vaatimuslistalla. Sen todentamiseksi vesisateessa tarvittaneen tuulilasiin se kaavailtu "vedenpoistajan": ensimmäinen ehdokas on aiemmin tässä viestiketjussa esille noussut pyörivä kiekko, joka "linkoaa" vesipisarat pois kuskin näkökentästä. Toki kortteli tarvii ensin käydä kiertämässä vesisateessa ilman mitään kiekkoa/pyyhintä, jotta saa selville lähtötason.

Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 10:35
Kirjoittaja kristiansalikoski

Näyttää upealta tuossa ilta-auringossa. Mielestäni todella hyvin onnistunut ulkonäkö. Mikään ei osu häiritsevästi silmään.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 10:40
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:

Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.

Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 11:20
Kirjoittaja samuel
tm kirjoitti: 26 Touko 2021, 10:40
Vilijami kirjoitti:

Kannattaa kokeilla ensin jotain näitä ikkunan liukastustuotteita. Ovat mielestäni kohtuullisen toimivia.

Toimiikos nuo lasipinnalle tarkoitetut tuotteet hyvin myös muovin (PC) kanssa, vai pitääkö olla varsin muoville tarkoitettua ainetta? Ainakin Saukki taisi jossain yhteydessä moisesta puhua... Tarvii penkoa illemmalla.

Mulla m. 10v vanhassa 5sateesta-purkissa lukee "ei muovi-ikkunoille"


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 16:45
Kirjoittaja Vilijami

Muistaakseni tuo Rain Repellent sopii myös visiireille (eli muoveille), mutta Rain Clear ei?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 19:48
Kirjoittaja tm

Saukin testivideo ”liukasteesta” kinnerin visiirissä:
https://m.youtube.com/watch?v=JXPKSnsuBbs

Näinköhän toimisi hitaassa vauhdissa? 1CV liikkuu selvästi hitaammin kuin Saukin Quest, jolla silläkin ajoviima jäi liian pieneksi pisaroiden siirtelyyn visiirin pinnalla...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 20:47
Kirjoittaja tm

Sopivasti sadekeli, poikkesin kiertämässä korttelin. 1CV:n tuulilasi on vielä uusi, eli naarmuton ja puhdas -> vesi pisaroituu kauniisti, MUTTA siinä ne pisarat istuivat paikallaan, eivät lähteneet mainittavasti valumaan edes ajon aikana.

vesipisarat_tuulilasissa.jpg
vesipisarat_tuulilasissa.jpg (296.74 KiB) Katsottu 2332 kertaa

Elektroniikkapuuhalaatikosta löytyi pari pientä piezoa, kytkin ne vilkkuihin -> nyt ei jää enää vilkut vahingossa päälle.
https://en.wikipedia.org/wiki/Piezoelectric_speaker


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 26 Touko 2021, 20:58
Kirjoittaja ajou

Hieno juttu. Vetäisepä mattamustalla maalilla noi sisäpuolen pinnat, tai ainakin ikkunoiden kehykset. Pienenee nuo heijastukset huomattavasti.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 27 Touko 2021, 02:06
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti: 26 Touko 2021, 20:47

Sopivasti sadekeli, poikkesin kiertämässä korttelin. 1CV:n tuulilasi on vielä uusi, eli naarmuton ja puhdas -> vesi pisaroituu kauniisti, MUTTA siinä ne pisarat istuivat paikallaan, eivät lähteneet mainittavasti valumaan edes ajon aikana.

Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 29 Touko 2021, 22:56
Kirjoittaja tm
ajou kirjoitti: 26 Touko 2021, 20:58

Hieno juttu. Vetäisepä mattamustalla maalilla noi sisäpuolen pinnat, tai ainakin ikkunoiden kehykset. Pienenee nuo heijastukset huomattavasti.

Nuo keltaiset heijastukset näyttäisi tulevat pääosin korin ulkopinnoilta.
Ovat kuvassa häiritsevämmät kuin mitä luonnossa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 29 Touko 2021, 22:57
Kirjoittaja tm
ajarmala kirjoitti: 27 Touko 2021, 02:06

Toinen ääripää sadekelin hallintaan on tietenkin se, että ei yritetäkään saada vettä pisaroitumaan, koska ajonopeus ei riitä pisaroiden puhaltamiseen pois "lasilta" kuten moottoripyörillä tapahtuu suurilla ajonopeuksilla. Eli: yritetäänkin estää pisaroiden muodostuminen lasille levittämällä lasiin pintajännitystä alentavaa shampoota, jolloin vesi jakaantuu pisaroiden sijasta tasaiseksi läpinäkyväksi kalvoksi lasin pintaan. Toki rankka sade tietenkin ennen pitkää huuhtoo shampoon pois... Kokeilut kannattaa aloittaa osuuskaupan halvimmalla hajusteettomalla X-tra -shampoolla.

Laitetaan harkintaan tuonkin kokeilu, kiitos vinkistä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Touko 2021, 01:13
Kirjoittaja tm

Tuli sitten tähänkin pyörään pätkä narua, rajoittamaan tuulilasin avauskulmaa.

Takalasi syntyi 2 mm polykarbonaattilevystä, saranoituna kolmella nippusiteellä katon takareunan alumiinilistaan. Joku säätöviritys (auki, kiinni ja jotain siltä väliltä) tuohon tarvinnee vielä lisätä, jossain vaiheessa.

"Perinteisen" matkamittarin lisäsin myös.

Ja sitten oli viimein aika vähän pitemmälle koeajolle. Ensin työmatka edestakaisin. Sähkönkulutus 11,2 Wh/km. Päälle vähän kruisailua lähialueella.
Koko koeajelun saldo 20 km ja keskimääräinen sähkönkulutus 10,2 Wh/km.

Edellisen sähkösarjan PAS-anturi ei toimi nykysetin kanssa, joten sähköttelyt hoitui käsikaasulla.
En ole vielä tsekannut, saisiko uuden PAS-anturin istumaan tähän.

Renkaissa oli painetta n. 2,5 baaria, lasken 2 baariin seuraavaksi kerraksi -> pykälä lisää mukavuutta, ja vähemmän ääntä rämisevistä ikkunoista yms.
Sähköä tosin kuluu sitten vähän enemmän...

Sopivan säästeliäästi ajellen (ja isompia ylämäkiä vältellen) nykyisellä heikolla akulla voisi ajella hyvissä olosuhteissa ehkä reilut 30 km. Pitempiä ajeluita varten tarvii kasata uusi akku, tämä homma odottaa vain aloittamista... Nyt alkaisi olla sen aika.

takalasi.jpg
takalasi.jpg (89.21 KiB) Katsottu 2233 kertaa
matkamittari.jpg
matkamittari.jpg (164.4 KiB) Katsottu 2233 kertaa
kulutusmittari.jpg
kulutusmittari.jpg (174.34 KiB) Katsottu 2233 kertaa
astu_laivaan.jpg
astu_laivaan.jpg (207.99 KiB) Katsottu 2233 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Touko 2021, 01:16
Kirjoittaja tm
1.jpg
1.jpg (180.72 KiB) Katsottu 2233 kertaa
2.jpg
2.jpg (162.87 KiB) Katsottu 2233 kertaa
3.jpg
3.jpg (167.74 KiB) Katsottu 2233 kertaa
4.jpg
4.jpg (172.29 KiB) Katsottu 2233 kertaa
5.jpg
5.jpg (145.18 KiB) Katsottu 2233 kertaa
6.jpg
6.jpg (148.92 KiB) Katsottu 2233 kertaa
7.jpg
7.jpg (157.78 KiB) Katsottu 2233 kertaa
8.jpg
8.jpg (124.69 KiB) Katsottu 2233 kertaa
9.jpg
9.jpg (136.2 KiB) Katsottu 2233 kertaa
10.jpg
10.jpg (131.65 KiB) Katsottu 2233 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 30 Touko 2021, 09:41
Kirjoittaja jori

Onneksi olkoon, 1CV on nyt valmis. :D (Kehityshän ei tietenkään lopu koskaan.) 8) Upea laite ja hämmentävästi isosiskonsa 2CV näköinen. :D
Voisit tehdä yhteenvedon ykkösviestin jatkeeksi ja valita siihen edustavan kuvan. Päivittelin DIY-listaan jo uuden kuvan.