Sivu 46/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Elo 2021, 21:00
Kirjoittaja tm

Moottorit saapuivat. Ensimmäisenä testiin pääsee kuvan keskimmäinen. Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 19 Elo 2021, 21:49
Kirjoittaja Syväri

Hienon pyörän oot tehny :) ja vielä hienompaa tulee mitä enemmän teknisiä vempaimia saa kiinni 8)


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 20 Elo 2021, 09:37
Kirjoittaja Pastori

Näin tämän eilen ns. livenä. Aivan mahtava pyörä. Ja ihmeellisintä oli miten tuo sauvaohjaus oli niin helppo ja intuitiivinen - heti lähti oikeeseen suuntaan! Kolminkertainen VAU huuto Tepolle.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 20 Elo 2021, 10:21
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti: 20 Elo 2021, 09:37

Ja ihmeellisintä oli miten tuo sauvaohjaus oli niin helppo ja intuitiivinen - heti lähti oikeeseen suuntaan!

Jatkossa tiedät, että Bobcatin, puskutraktorin ja panssarivaunun ajaminen siis onnistuu.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 22 Elo 2021, 22:34
Kirjoittaja tm

Viikonlopun saldo tuulilasikiekon kehittelyssä oli paljon aiheen parissa kulutettua aikaa ja yksi kärähtänyt sähkömoottori. Toimivaa versiota kiekkotsydeemistä en vielä saanut aikaiseksi.

Tein uuden kiekon 2 mm paksusta polykarbonaatista, jonka leikkaaminen ei onnistu saksilla. Lasten apupyörän tukiraudasta syntyi ohjuri rälläkälle, jolla leikkuu sujuikin jo paremmin. Täydellisen pyöreä kiekosta ei tullut, sillä 2 mm paksu katkaisulaikka jousti hieman sivusuunnassa. Suht hyvä kuitenkin, ja melkein edellisen kiekon kokoinenkin (halkaisija vähän vajaa 36 cm).

Kiekon paksuuden tuplaus tuplasi myös massan, ja tämä oli liikaa moottorille, pyörimisnopeus hyytyi. Lisäsin toisen akkukennon sarjaan, no sitähän moottori ei sitten kestänyt kauaa. Koska kyseessä oli isoin ostamistani pikkumoottoreista, niin jotain muuta tarvi etsiä tilalle.

Elintenluovuttajaksi joutui vanha rikkaimuri, jonka sisältä löytyi pari kertaluokkaa isompi moottori. Katsotaan mitä siitä syntyy, vai syntyykö mitään.

Näin toteutettuna, eli moottori suoraan kiekon keskellä (ja kiekon ollessa näin massiivinen), moottorin pitäisi olla vääntävä ja pienikierroksinen. Muussa tapauksessa suoraveto ei toimi, pitää saada "alennusvaihde" moottorin ja kiekon väliin. Sellaisen kehittely käynnissä, pari erityyppistä toteutustapaa mielessä.

Sen tuolla paksummalla kiekolla kerkesin kokeilla, että kiekon pitää vieläkin olla aika kaukana tuulilasista, jottei ajettaessa hälpi kiinni. 8 mm väli ei riittänyt, ja 10 mm lisää oli ehkä jo liiottelua... Pyörivällä kiekolla on hitausmomenttia, eikä se tahdo heilua samaa tahtia kinnerin kanssa epätasaisuuksissa. Sekä tuulilasi sekä kiekko joustavat, nyt kiekko toki vähemmän kuin aiemmin. Ison välin takia väliin valuu sateessa reilusti vettä, eikä kaukana tuulilasista olevan kiekon ilmavirta riitä liikuttamaan pisaroita pois.

kiekon_leikkaus.jpg
kiekon_leikkaus.jpg (83.4 KiB) Katsottu 2109 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Elo 2021, 06:28
Kirjoittaja ajou

2mm levyä voi vielä hyvin leikata peltisaksilla.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Elo 2021, 09:07
Kirjoittaja jori

Kokeilitko jo ilmalaakeriliuskoja. Niitä käyttämällä kiekko voisi olla ohutta, jopa vieläkin ohuempaa kuin tuo ensimmäinen versio. Lisäksi se voisi olla huomattavasti lähempänä lasia, jolloin väliin valuneet pisarat lähtevät paremmin liikkeelle. Ohuen ja kevyen kiekon liikkeelle saattamiseen menee vähemmän energiaa ja moottori kuumenee vähemmän, jolloin se voi normaalitilassa pyöriä nopeammin. Lisäksi ohut kiekkomateriaali on helppo ja halpa vaihtaa, kun on naarmuuntunut tai muuten vaurioitunut. :)


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Elo 2021, 09:16
Kirjoittaja Vilijami

Vaatiiko ilmalaakeri kuinka suuren pyörintänopeuden voittaakseen ilmanvastuksen tuossa tilanteessa?
Ja pitääkö pyörinänopeus olla vauhdin mukaan säätyvä?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Elo 2021, 09:26
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 23 Elo 2021, 09:16

Vaatiiko ilmalaakeri kuinka suuren pyörintänopeuden voittaakseen ilmanvastuksen tuossa tilanteessa?
Ja pitääkö pyörinänopeus olla vauhdin mukaan säätyvä?

Joo, nuo paine-erot kiekon eri kohdissa voivat pilata idean. Mutta kokeilu ei ole kallis. Ilman viskositeetti on alhainen ja laakerialueen pinta-alaa ei voi kasvattaa kovin suureksi näkyvyyden heikentymättä, mutta minusta tuota kannattaisi kokeilla.

Tuosta samasta levymateriaalista leikatut liuskat teipillä kiinni joko kiekon alle reunan kohdalle loivaan kiilamaiseen asentoon, tai liuskat pyörivän kiekon reunaan pieniksi siiviksi hieman kohtauskulmaan kierrettynä olisivat omat ensimmäiset kokeiluni.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 23 Elo 2021, 10:29
Kirjoittaja tm
jori kirjoitti:

Kokeilitko jo ilmalaakeriliuskoja. Niitä käyttämällä kiekko voisi olla ohutta, jopa vieläkin ohuempaa kuin tuo ensimmäinen versio. Lisäksi se voisi olla huomattavasti lähempänä lasia, jolloin väliin valuneet pisarat lähtevät paremmin liikkeelle. Ohuen ja kevyen kiekon liikkeelle saattamiseen menee vähemmän energiaa ja moottori kuumenee vähemmän, jolloin se voi normaalitilassa pyöriä nopeammin. Lisäksi ohut kiekkomateriaali on helppo ja halpa vaihtaa, kun on naarmuuntunut tai muuten vaurioitunut. :)

En kokeillut vielä, testasin ensin tuon paksumman kiekkomatskun. Sen kanssa ilmalaakeri tuskin toimii, kuormat liian isot. Pitää testata nuo ilmaliuskat ohuemman kiekon kanssa, saisi olla jopa ohuempaa tavaraa kuin ensin kokeilemani millin paksu. Rikkaimurin isommalla moottorilla varmaan saisi aikaiseksi jo riittävästi kierroksiakin, jotta tuo ilmalaakeri ylipäätään alkaa kantaa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Elo 2021, 20:36
Kirjoittaja tm

Vaihtoehtoisten toteutustapojen testailua... Kuva


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Elo 2021, 21:30
Kirjoittaja Syväri

Voisko joku paineilmalla pyörivä kiekkoviritelmä toimia? Jos olis tarpeeksi pieni kompura


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 24 Elo 2021, 22:16
Kirjoittaja Härski

Miksi ihmeessä hukata kallisarvoista energiaa ilman vatkaamiseen. Siis lämmittämiseen. Hikihän siellä muutenkin tulee! Sillä kompuran koneella vois suoravetona tehdä ihmeitä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Elo 2021, 09:08
Kirjoittaja MM

Aiemmin on jo mainittu pintajännityksen poistavan liuoksen käyttö. Esim. Opelissa ei tuulilasinestettä ruikita lasille, vaan sumutetaan paineella koko pinnalle. Eikö sellainen menetelmä toimisi, jos vaikutus säilyisi edes jonkin aikaa. Mekaaninen ratkaisu tuntuu kasvavan merkitystään suuremmaksi.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 25 Elo 2021, 11:33
Kirjoittaja jori
MM kirjoitti: 25 Elo 2021, 09:08

Aiemmin on jo mainittu pintajännityksen poistavan liuoksen käyttö. Esim. Opelissa ei tuulilasinestettä ruikita lasille, vaan sumutetaan paineella koko pinnalle. Eikö sellainen menetelmä toimisi, jos vaikutus säilyisi edes jonkin aikaa. Mekaaninen ratkaisu tuntuu kasvavan merkitystään suuremmaksi.

Ei näitä tehdä vain siihen kyseiseen ajoneuvoon, vaan tässä kehitetään ratkaisuja yleisesti kaikkiin tulevaisuuden ajoneuvoihin, edistetään ajoneuvonsuunnittelukulttuuria.