Sivu 66/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 03 Joulu 2022, 11:51
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti: 02 Joulu 2022, 17:21

Nää renkaat ei vissiin kelpaa vaativille foorumilaiselle?

Kelpais kyllä (muutkin ilmattomat renkaat), kunhan akkuteknologiassa saavutetaan iso loikka eteenpäin.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 03 Joulu 2022, 16:25
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti: 03 Joulu 2022, 11:51

Kelpais kyllä (muutkin ilmattomat renkaat), kunhan akkuteknologiassa saavutetaan iso loikka eteenpäin.

No turha sitä sähköä olisi sittenkään tuhlata huonosti rullaaviin renkaisiin...
Jäämme siis odottamaan yli 70 vuotta vanhan keksinnön eli vyörenkaan saapumista nojapyöräpuolelle :lol: .


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 07 Joulu 2022, 18:21
Kirjoittaja tm

Asensin viimein peruutuskameran 1CV:hen. Kamera+näyttö-setti on odotellut jo pitkään hyllyssä. Kameran ruuvasin katolle (eli korkealle), jotta näkyvyys taakse olisi mahdollisimman hyvä. Toiveissa oli vähentää taustapeilien käyttötarvetta ja "kuollutta kulmaa" takaviistoon.

Vaikka kyseessä oli "hinnat alkaen" -setti (muistaakseni n. 40 euroa, jokunen vuosi sitten), niin silti petyin kuvanlaatuun, ainakin lumikelissä pimeällä: resoluutio on heikko, ja auton valot epämääräinen vaalea pikselimössö vaalean lumen ja vaaleiden katuvalojen seassa. Vasta hyvin lähellä varmistuu että autohan sieltä on tulossa. Pikainenkin vilkaisu taustapeiliin kertoo paljon enemmän kuin peruutuskameran näytön tihrustaminen. Ainoa plussa on se, että näkökenttä taaksepäin laajeni.

Minkälaisia kokemuksia muilla peruutuskameran käytöstä taustapeilinä? Minkälaatuisista kameroista (hintataso)? Erityisesti talvikokemukset kiinnostaa (pimeä + lumikeli + katuvalot). Kuinka kaukaa takaa tulevan auton erottaa, eli tunnistaa varmasti? Pitäisikö "taustapeiliksi" valita joku muu kuin peruutuskamera, joka on suunniteltu nimenomaan lähialueen havainnointiin eikä kaukokatseluun? Toki kuva pitäisi saada käännettyä peilikuvaksi, jotta näkymä vastaisi taustapeilin kertomaa.

Ehdotuksia, kommentteja?

01_peruutuskamera.jpg
01_peruutuskamera.jpg (90.19 KiB) Katsottu 2638 kertaa
02_takapää.jpg
02_takapää.jpg (112.58 KiB) Katsottu 2638 kertaa
03_näyttö_ohjaamossa.jpg
03_näyttö_ohjaamossa.jpg (116.57 KiB) Katsottu 2638 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 07 Joulu 2022, 19:46
Kirjoittaja Vilijami

On kyllä halpikseksikin tosi huono kuva!
Itselläni on peruutuskamera (garmin) asuntovaunun perässä taustapeilinä ja siinä on ongelmana liika laajakulmaisuus. Vääristää ja ei näytä tarpeeksi kauas. Mersun originaalikamera on todella hyvä, mutta merkistä en tiedä?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 07 Joulu 2022, 19:52
Kirjoittaja jori

Tietäisikö meidän optiikan asiantuntijat, miksi ylikirkas valo laajenee suuremmaksi ja haittaa näkemistä valon läheltä sen taakse.

Jos tui ilmiö on silmän biologiaan liittyvä, eikä optinen, eikös voisi sähköisesti suodattaa kuvasta ylikirkkaat alueet pois, jolloin silmällä katsoen näkyisivät hämärämmät alueet valojen takaa paremmin.

En tarkoita, että tämä olisi välttämättä nyt 1CV tapaukseen, vaan pikemminkin hightech sovellukseksi kalliimpiin liikennevälineisiin. :roll:


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 07 Joulu 2022, 23:18
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti: 07 Joulu 2022, 19:46

...Itselläni on peruutuskamera (garmin) asuntovaunun perässä taustapeilinä ja siinä on ongelmana liika laajakulmaisuus. Vääristää ja ei näytä tarpeeksi kauas. Mersun originaalikamera on todella hyvä, mutta merkistä en tiedä?

Liian laajan katselukulman tarjoava optiikka on kyllä perustavaa laatua oleva ongelma taustapeilikäytössä, jos yhtään kauemmas haluaisi nähdä: kun noissa peruutuskameroissa lähestytään parhaimmillaan (pahimmillaan) 180 astetta, niin onhan se selvä, että maantien levyinen kaistale jää kovin pieneksi näyttöruudulla. Mutta toisaalta jos laajakulmaa ei olisi, niin kamera olisi silloin huono peruutuskamera :lol: . Ainoa mikä pelastaisi olisi parempi kuvanlaatu noin ylipäätään ja lisää pikseleitä.

Eikös ajou:lla ollut Arcuksessaan peruutuskamera? Tarviikin laittaa miehelle yv:tä, jos lueskelee harvakseltaan foorumia (?).


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Joulu 2022, 11:28
Kirjoittaja Vilijami

Mersun 14 vuotta vanhan kameran kuva. Harmaa härmä ei silmällä näytöstä katsoen näy, mutta puhelimen kamera sen jostain poimii?
Tällä näkee kauas ja leveälle ilman isommasti häiritseviä vääristymiä. Parkkiruutuun peruutuksen apuviivat ovat kuvassa hassussa asennossa, koska peräkontin luukku on kuvanottohetkellä auki, simuloidakseen taustapeilikäyttöä.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 08 Joulu 2022, 22:49
Kirjoittaja tm

Kiitos Vilijami näyttökuvan jakamisesta! Joo olen huomannut saman, että kameran "näkemys" eri härpäkkeiden näytöistä poikkeaa välillä kovastikin paljaan silmän aistimasta.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Joulu 2022, 20:13
Kirjoittaja tm

Viime yön lumisade ja tuuli olivat saaneet aikaiseksi sen verran reilut "dyynit" pyöräteille, että tänä aamuna töihin ajellessa meinasi 1CV:n meno hyytyä. Pari kertaa stoppi oli todella lähellä, mutta pito ja moottorin puhti riittivät juuri ja juuri pahimpien lumikohtien läpi. Onneksi satanut lumi oli kevyttä ja pehmeää pakkaslunta, eikä mitään raskasta nuoskalunta. Ja onneksi osa reitistä oli jo aurattu.

Raskaassa lumikelissä etenemisessä vauhti auttaa paljon. Ja vauhdin ylläpito vaatii tehoa eli watteja moottorista. Toki vetopitokin on oleellinen osa etenemiskykyä, vauhdin hidastuessa etenemiskyky on korostuneemmin kiinni vetävän/vetävien renkaiden pidosta, kun renkaan sutaisun seurauksena meno pysähtyy nopeasti. Tämä tietysti edellyttäen että vääntömomenttia ylipäätään piisaa, eikä meno hyydy sen puutteeseen.

Tuolla toisessa viestiketjussa pohdin 1CV:n seuraajan toteutusta:
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 4&start=60
Pitääpä kirjoittaa sinne, että mikään ei korvaa kuutiotuumia :lol: .


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 16 Joulu 2022, 22:36
Kirjoittaja tm
tm kirjoitti: 30 Marras 2022, 15:18

"Keltainen kananpoika" Maikkarin 10-uutisten loppukevennyksessä tod. näk. jonain lähi-iltana... :).

Tänään päivällä haastattelivat ja kuvasivat. 1CV oli fiksu ja filmaattinen, kuljettajansa ei :lol:.

Julkaisivat tänään:
https://www.mtv.fi/sarja/kevennys-16-12 ... ta-1705093


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 17 Joulu 2022, 01:01
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti: 16 Joulu 2022, 22:36

Julkaisivat tänään:
https://www.mtv.fi/sarja/kevennys-16-12 ... ta-1705093

Jip! Tuohan oli hauska pätkä! Hyvää mainosta rakentelulle. Vielä kun saisi tuommoisen itsellekin, siis kaupasta, nelipyöräisen, sähköavusteisen ja mielellään myös lämmityslaitteella. Läskikumitkin olisi hyvä olla, niin kulkisi talvikeleillä mukavammin...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 15:05
Kirjoittaja Polkumies
ajarmala kirjoitti: 17 Joulu 2022, 01:01

Vielä kun saisi tuommoisen itsellekin, siis kaupasta, nelipyöräisen, sähköavusteisen ja mielellään myös lämmityslaitteella. Läskikumitkin olisi hyvä olla, niin kulkisi talvikeleillä mukavammin...

Eikös umpinaisessa kopissa polkeminen lämmitä ihan reilusti? Riippuu tietysti polkemistehosta.

Voisi olla aika mukavaa ajaa pelkällä nappikaasulla hikoilematta ja lämmitys päällä...

Hiustenkuivaaja puhaltamaan takin sisään?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 15:38
Kirjoittaja Vilijami

Tuosta loppukevennyksestä tuli mieleen, tiedättekö Citroen 2CV nimen syntyperän?
Kyseessä on verohevosvoima.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Verohevosvoima


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 17:27
Kirjoittaja tm
Polkumies kirjoitti: 18 Joulu 2022, 15:05

Eikös umpinaisessa kopissa polkeminen lämmitä ihan reilusti? Riippuu tietysti polkemistehosta.

Voisi olla aika mukavaa ajaa pelkällä nappikaasulla hikoilematta ja lämmitys päällä...

Hiustenkuivaaja puhaltamaan takin sisään?

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.
Toki jos ei halua/voi polkea, niin lämpö tarvi tuottaa jotenkin toisin.
Ainoa mihin olen lisälämpöä harkinnut, on tuulilasille puhallus jottei jäädy/huurustu.
Tämä vielä kokeilematta.

Oma kokemus pelkästä nappikaasulla ajamisesta on, että se on harvinaisen tylsää hommaa. Nopeutta pitäisi saada enempi kuin 25 km/h, jottei homma mene pitkästyttäväksi. 40 km/h olisi varmaan jo passeli, niin edes maisemat vaihtuisi ja saisi jotain virikettä :). Kun itse polkee niin tuollaista tylsistymisfiilistä ei tule hitaassakaan vauhdissa.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 18:45
Kirjoittaja Polkumies
tm kirjoitti: 18 Joulu 2022, 17:27

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.

Osaatko arvioida, kuinka isolla teholla poljet itse ja paljonko sähköapu tekee töitä?