Sivu 67/74

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 19:58
Kirjoittaja Nojanalle
Polkumies kirjoitti: 18 Joulu 2022, 18:45
tm kirjoitti: 18 Joulu 2022, 17:27

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.

Osaatko arvioida, kuinka isolla teholla poljet itse ja paljonko sähköapu tekee töitä?

Mielenkiintoinen kysymys . Vastaan vaikka multa ei kysytty . Yleensä normi pyöräiljän tehot liikkuu 100-----250W välillä . Hetkellinen tunnettu on noin 600W , sekin tehty kokeiluna . Kun poljettiin leivänpahtimeen virtaa.
Siihen tuskin kukaan tässä maassa pystyy . Epäilisin että Teppo tuotaa jossain noin 250W hujakoilla. Hetkellisesti enenmän , enenkuin menee hapoille.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Joulu 2022, 22:03
Kirjoittaja tm
Nojanalle kirjoitti: 18 Joulu 2022, 19:58
Polkumies kirjoitti: 18 Joulu 2022, 18:45
tm kirjoitti: 18 Joulu 2022, 17:27

Omalla kohdalla 1CV:n kanssa pelkkä polkeminen on riittänyt pitämään kuskin lämpimänä.

Osaatko arvioida, kuinka isolla teholla poljet itse ja paljonko sähköapu tekee töitä?

Mielenkiintoinen kysymys . Vastaan vaikka multa ei kysytty . Yleensä normi pyöräiljän tehot liikkuu 100-----250W välillä . Hetkellinen tunnettu on noin 600W , sekin tehty kokeiluna . Kun poljettiin leivänpahtimeen virtaa.
Siihen tuskin kukaan tässä maassa pystyy . Epäilisin että Teppo tuotaa jossain noin 250W hujakoilla. Hetkellisesti enenmän , enenkuin menee hapoille.

1CV:llä ajelen töihin ja takaisin hikoilematta: sähkö hoitaa etenemisen, kuski avustaa... Omista tehoista en tiedä, arvaisin jossain 50-150 watin välillä liikuttavan, enemmän korkeintaan vain hetkellisesti ylämäissä. Akulta lähtee sähköä ylämäissä parhaimmillaan (pahimmillaan) jotain 800 watin luokkaa, takarenkaalle siitä kulkeutuu sitten vähemmän nopeudesta (=moottorin hyötysuhteesta) riippuen.
Ei voi verrata luomupyörällä ajamiseen, kuormitushuiput jää kuskilta pois.

Hetkellisistä maksimiwateistani en tiedä, ei ole tullut pitkään aikaan testailtua. Kovasti ovat laskeneet parhaista päivistä, kun ajelutkin on paljon rauhallisempia kuin nuorempana...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2023, 20:29
Kirjoittaja tm

Tässä on parina päivänä taivaalta sadellut "pöpperölunta", joka on saanut 1CV:n puskemaan mutkissa liki kävelyvauhdissakin :lol: . Ei ole näin voimakkaasti aiemmin ilmennyt pakkasella sataneen lumen kanssa. Vähän erilainen kiderakenne siis lumella.

Nokan nostokahva ("käynnistysveivi") katkesi tänään, kun töistä lähtiessä kääntelin 1CV:tä parkkipaikalla.
Tarvii vähän muuttaa muotoilua ja tulostella uusi. Joustava TPU on kyllä ollut materiaalina muuten hyvä, kovemmasta aiheesta tulostettuna veivi olisi katkennut jo monta kertaa.
Tai itse asiassa taidanpa tehdä tuon veivin polyuretaanivaluna, eli tulostelenkin vaan muotin. Tulee kestävämpi.

nostoveivi_poikki.jpg
nostoveivi_poikki.jpg (105.63 KiB) Katsottu 2535 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2023, 20:54
Kirjoittaja tm

Pöpperölumessa vääntäessä syntyi eilen ennätys 1CV:n sähkönkulutuksessa, ja tänäänkin kului liki saman verran wattitunteja.
Etenemistä ei yhtään helpottanut autobaanalta paikoin pyörätielle aurattu lisäkerros lunta :lol: . Kiinnijuuttuminen oli paikoin lähellä, mutta nöyrästi vääntävä sähkömoottori pelasti jälleen pälkähästä.

1CV_sahkonkulutus.jpg

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 10 Tammi 2023, 22:38
Kirjoittaja Polkumies

Onpa mielenkiintoinen graafi. Taitaa näkyä lämpötilan vaikutus ja lumen vaikutus sähkönkulutukseen. Tuleeko data jotenkin automaattisesti ajotietokoneesta/moottorinohjaimesta vai pitääkö käsin laskea?

30Wh/km ei silti kuulosta älyttömän suurelta kulutukselta näin painavalla ajoneuvolla ja lumessa. Millaisella nopeudella tämä on?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 12:02
Kirjoittaja tm

Lisäilen keskinopeudet tuonne näkyviin illalla...

Data peräisin fillarin mittarista + Cycle Analystistä (wattitunnit). Kunkin päivän tiedot naputeltu exceliin (tai siis Libreofficen vastaavaan) sitä mukaa kun niitä kertynyt, ja kuvaaja sieltä.

Joo lämpötila vaikuttaa, mutta maassa oleva lumi paljon sitäkin enemmän, luonnollisesti.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 17:46
Kirjoittaja ajarmala
Polkumies kirjoitti: 10 Tammi 2023, 22:38

30Wh/km ei silti kuulosta älyttömän suurelta kulutukselta näin painavalla ajoneuvolla ja lumessa. Millaisella nopeudella tämä on?

30 Wh/km on sama kuin 3 kWh per 100 km. Autot vievät 17 kWh per 100 km ja niillä ajetaan kovempaa kuin 1CV:llä. Eli kyllä tuo 3 on mielestäni aika suuri lukema, kun ottaa huomioon, miten pikkuinen 1CV on verrattuna oikeisiin sähköautoihin, jotka painavatkin kaksi tonnia. Tosin, onhan autotiet yleensä aurattu paremmin kuin pyörätiet...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 18:57
Kirjoittaja tm

Alla skäppänä sähkönkulutuksesta keskinopeuden kera.
Palkkikuvaaja ei näyttänyt hyvältä kahdelle sarjalle, joten vaihdoin viivamalliseksi.

1CV_sahkonkulutus_2023_01_11.jpg
1CV_sahkonkulutus_2023_01_11.jpg (87.43 KiB) Katsottu 2361 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 19:57
Kirjoittaja Polkumies

On kyllä mielenkiintoista dataa. Mitähän kulutukselle kävisi, jos talvella haluaisi ylläpitää kesävauhteja, eli lähemmäs 25km/h?


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 20:36
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti: 11 Tammi 2023, 18:57

Alla skäppänä sähkönkulutuksesta keskinopeuden kera.

Noniin. Kesällä näkyy kulkevan 22 km/h ja sähköä kuluu vain 12 Wh/km. Talvella taas 18 km/h ja 24 Wh/km. Eli energiaa kuluu tuplasti ja vauhti on 20 % hitaampi.

On hienoa, että Nokialla mitataan tätä talvikelien rasittavuutta ihan oikein kvantitatiivisesti, niin voi sitten kavereille kertoa, että talvikeli on juuri noin paljon raskaampaa ajaa ihan luomunakin. Siis kun veivaa pöpperössä tasamaalla ykkösellä eikä sittenkään tahdo jaksaa polkea eteenpäin...


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 21:30
Kirjoittaja tm

Jos haluaa lisää muuttujia sähkönkulutusspekulointeihin, niin tässä korkeusprofiili kotoa töihin. Töistä takaisin kotiin sitten toisinpäin, eli enempi ylämäkeä. Iso osa kilometreistä kertynyt tuolla välillä.

Profiili on peräisin Paikkatietoikkunasta, jossa voi klikkailla kartalta haluamansa reitin (piste pisteeltä), ja tuloksena piirtyy maastoprofiili.
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/

Profiili_koti-työ.jpg
Profiili_koti-työ.jpg (19.83 KiB) Katsottu 2283 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 11 Tammi 2023, 22:15
Kirjoittaja tm

...ja tässä vielä 1CV:n lukuja keskiarvoja rakastaville:

1CV_sahkonkulutus_keskiarvot_2023_01_11.jpg
1CV_sahkonkulutus_keskiarvot_2023_01_11.jpg (19.63 KiB) Katsottu 2266 kertaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 13 Tammi 2023, 18:27
Kirjoittaja tm

Lumet vaihtui Nokian pyöräteillä jääksi ja paljaaksi asvaltiksi, toki kevyellä sepelikuorrutuksella :).
Sähkönkulutus tipahti roimasti, eilen keskiarvo 16,3 Wh/km ja tänään 17,7.
Maanantain lumikelin lukema kun oli 31,1 Wh/km.

2000 kilometrin rajapyykki tuli 1CV:llä täyteen eilen.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 14 Tammi 2023, 10:04
Kirjoittaja Ralii
tm kirjoitti: 13 Tammi 2023, 18:27

Lumet vaihtui Nokian pyöräteillä jääksi ja paljaaksi asvaltiksi, toki kevyellä sepelikuorrutuksella :).
Sähkönkulutus tipahti roimasti, eilen keskiarvo 16,3 Wh/km ja tänään 17,7.
Maanantain lumikelin lukema kun oli 31,1 Wh/km.

2000 kilometrin rajapyykki tuli 1CV:llä täyteen eilen.

Fatbikella pääsin 10-15 wh/km ilman momenttitunnistusta.

Velogatilla samaa luokkaa. Pysähdykset ja kiihdytykset veivät sillä paljon energiaa regen-jarrutuksesta huolimatta.


Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Lähetetty: 18 Tammi 2023, 23:34
Kirjoittaja tm

Laitoin 1CV:hen eilen illalla puhaltimen/lämmittimen, ajatuksena kokeilla josko sillä saisi riittävästi vähennettyä tuulilasin huurtumista. 12 voltin värkki, jossa puhallus sekä lämmityksen kanssa että ilman. Ilman lämmitysvastuksen päälläoloa otti sähköä noin 4 watin verran, vastuksen kanssa valmistaja ilmoitti 150 W (en mitannut).

Linkki ostopaikkaan:
https://www.virtasenkauppa.fi/lammitin- ... rlux-51003

Testausta varten ruuvailin+teippailin puhaltimen kannakkeen ohjaamoon helppoon kiinnityspaikkaan. Jos osoittautuu että kyseessä on ns. soiva peli, niin sitten voi miettiä parempaa suojaisempaa paikkaa ja ilmavirralle ohjaussuuttimia niin, että puhalluksen saisi tuulilasin molempiin laitoihin. Jos siis puhallusteho sellaiseen riittää.

Ensimmäinen kokeilu oli vuorossa tänä aamuna töihin ajellessa. No se testi jäi kovin lyhyeksi, kun 1CV:n 12 voltin jännitteensäädin kärähti heti alkumatkasta :-(. Tyhmyydestä sakotetaan: tietenkin kokeilin lämmitys päällä, en pelkällä kylmällä puhalluksella -> kuormaa tuli liikaa 120 watin säätimelle.

Tänään illalla sitten vaihdoin hajonneen 12 V säätimen tilalle aiemmin käytössä olleen 30 wattisen. Siinä ei puhti riitä kuin puhaltimen kylmään puhallukseen, mutta sillä mennään niin kauan, kun posti kiikuttaa tilalle isomman 240 watin säätimen (Kiinasta...).

Koska hajonneiden laitteiden sisään kurkistaminen on mielenkiintoista, niin ruuvailin tuon hajonneen värkin auki: alumiinikuorten sisältä löytyi sangen pieni piirilevy, josta oli poksahtanut elektrolyyttikondensaattori, ja samalla irronnut ainakin yksi pienenpieni pintaliitosvastus.

01_lämmitin-puhallin.jpg
01_lämmitin-puhallin.jpg (111.8 KiB) Katsottu 2026 kertaa
02_uudet_liittimet.jpg
02_uudet_liittimet.jpg (271.7 KiB) Katsottu 2026 kertaa
03_puhallin_koeasennus.jpg
03_puhallin_koeasennus.jpg (169.78 KiB) Katsottu 2026 kertaa
04_jännitteensäädin_rikki.jpg
04_jännitteensäädin_rikki.jpg (92.64 KiB) Katsottu 2026 kertaa
05_kondensaattori_posahtanut.jpg
05_kondensaattori_posahtanut.jpg (158.08 KiB) Katsottu 2026 kertaa
06_toinen_säädin_tilalle.jpg
06_toinen_säädin_tilalle.jpg (147.9 KiB) Katsottu 2026 kertaa