Sivu 1/6

Vendetta V20

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 12:12
Kirjoittaja rosteri

Yllättävä pyöräkuume iski... työpaikka on tänä kesänä aivan Helsingin ydinkeskustassa rautatieaseman vieressä ja DF:lle ei ole siellä mitään järkevää parkkipaikkaa. Kaksipyöräisen voisi kantaa toimistoon, joten rupesin vähän selaamaan vaihtoehtoja, pystypyöräily ei enää iske. Ja nyt en saa silmiäni irti V20:sesta. En ole ikinä ajanut tavallisella nojapyörällä, joten onko tässä "ajatuksessa" oikeasti mitään järkeä?


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 12:37
Kirjoittaja Härski

Vendetta ei kyllä ole sieltä ketterimmistä City-pyöristä, varsinkaan noviisin hyppysissä. Kannattaa varata hetki aikaa opetteluun. 1000km on valistunut arvaus harjoittelukilometreistä, ennenkuin hallinta on vilkkaan liikenteen vaatimalla tasolla.

Joku pystympi nojakulmainen lähtee sujumaan nopeammin ja käsiohjatulla suht pystyssäistuttavalla voi lähteä vaikka laakista..


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 12:45
Kirjoittaja NikoK

Kyllä semmoisella rautatieasemalle voi karauttaa, ainakin jos lähestyy paikkaa pohjoisesta. Härski on ihan oikeassa opettelun tarpeesta, suht pian sen kumminkin oppii. Minun Vendettaa saa koeajaa, jos pidempi chainstay sopii. Toinenkin koeajaja on jo tälle keväälle ilmoittautunut, pitänee tehdä syksyllä tekemättä jääneet pikkuhommat siitä valmiiksi kohta...


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 12:49
Kirjoittaja Wacky

Rosterin ei luultavasti tarvii ajella kauheasti keskustassa liikenteenseassa koska hän pääsee seuraamaan rantarataa kiloon joten V20 sopii kohtuu hyvin tuollaiseen työmatkaan, mutta ajaminen toki vaatii harjoittelua jonkin verran.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 13:17
Kirjoittaja mhelander

Mulla otti jotain 300 kilsaa ajella varovasti pyöräteitä ennen kuin uskalsin lähteä maantien laitaa ajamaan.

Oma V20 klooni ei tosiaankaan ole parhaimmillaan paikassa jossa vilistää paljon ihmisiä tai joutuu spontaaneihin yllätyksiin varautumaan. Sen sijaan maantien laitaa sillä on aivan erinomaisen mukavaa ajaa, kun ajo-oppitunnit on suoritettu riittävässä määrin.

Jos pitää ruuhkassa ajaa, tai porukassa, otan alle maasturin joka on yllätyksellisiin tilanteisiin ja hitaaseen ajoon ihan paras peli tähän mennessä.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 00:47
Kirjoittaja rosteri

Kiitos vinkeistä ja kokeilutarjouksista! Reitin puolesta pyörätietä pääsee tosiaan tarvittaessa perille asti ja harjoittelun tarve on kyllä tiedostettu.

Mieluiten kulkisin kaikki työmatkat tänäkin kesänä DF:ällä, pukeutuminen ja tavarankuljetus on sillä niin helppoa. Ehkä kokeilen vielä moottoripyöräpressua pysäköintiin.

Osa V20 kuumeesta taitaa olla uteliaisuus ja haaste oppia ajamaan uudella vehkeellä, mutta ei taida perustelut uuden pyörän hankintaa vielä ihan riittää. Vielä..


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 07:21
Kirjoittaja jviirret

Jos tekisi itse niin oppisi enemmän uutta :wink:

Jukka


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 12:44
Kirjoittaja rosteri

Joo, kaikki tarvittavat vehkeet rakentamiseen kyllä löytyy, mutta minulla tahtoo projektit aina paisua... siinä voi kesä mennä ohi. No, tässä on nyt pari sopivaa päivää hahmotella.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 14:47
Kirjoittaja Härski

Kahdessa viikonlopussa tekee ihmeitä, kun ei liikaa rupee kiillottelemaan ja millejä viilaamaan... :wink:


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 30 Maalis 2018, 23:27
Kirjoittaja rosteri

Saan juotua aika monta kuppia kahvia kahdessa viikonlopussa osia tuijotellessa, mutta pyörää ei synny... lahjansa kullakin =)

V20:sestä ei oikein tahdo löytyä geometriaa, mutta S40:stä löytyy jo ihan kivasti:
Wheelbase 1130.3
Chainstay length - standard 483 mm
Rake (front fork offset) 30 mm
Head tube angle (steering axis) 71 degrees
Trail 91.44 mm
Backrest angle 40 degrees
Seat Height (low point) 521.2mm

Tässä olisi parametrisoitu mittapiirustus 28-622 renkailla S40 geometrialla, tätä voi sitten lähteä pyörittämään:

R20-40-71.jpg
R20-40-71.jpg (76.39 KiB) Katsottu 8636 kertaa

Ja nopea pyöritys 30 asteen selkänojalla:

R20-30-72.jpg
R20-30-72.jpg (85.92 KiB) Katsottu 8636 kertaa

Mutta 20 asteen selkänoja alkaakin tehdä tiukkaa. Luita myöden mennään, jos tuon istuinkorkeuden oikeasti pitää valmistajan antamalla korkeudella ja selkänojan tiukasti 20 asteen kulmassa... jossain oli huhua 72-73 asteen ohjauskulmasta ja sitä kokeilin tässä, mutta taitaa olla varminta pysyä noissa S40:sen mitoissa geometrian osalta.

R20-20-72.jpg
R20-20-72.jpg (69.54 KiB) Katsottu 8636 kertaa

Seuraavaksi pitäisi jostain löytää joku järkevä penkki mielellään 3D mallina. DF:n penkissä nyt ainakin viitsii istua, mutta en tiedä toimisko ihan noin makuulla, se taitaa olla aika lähellä 40 astetta.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 08:01
Kirjoittaja jooseha

Ei se millintarkkaa ole. Sellaista eroa ei käytännössä pysty huomaamaan :)
Hyvä kopio tulee kun ottaa ne mitat mitä voi valmistajan nettisivuilta ja kulmat saa mitattua sivukuvasta.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 10:13
Kirjoittaja Härski

Kuva

Noista mitoista joskus tykkäsi muutkin kuin vaan rakentaja.
Mitotettu 195cm kuskille.

Ei jaksa opiskella millä ton kuvan saa suoraan tähän. Emäkulma näköjään uupuu, mut se oli mielestäni 20. Linkin ympärille laitetaan "img"-tagit tuolta yläreunasta. Laitoin tagit ja kuva ilmestyi. Katso editointitilassa. -Jori


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 11:48
Kirjoittaja rosteri

Kiitos Toni! Olin jumissa tuon S40:sen akselivälin kanssa, sinun 5 cm lisää avasi kivasti tilaa. Saman näköisiä näistä tulee näköjään aika väkisin.

Tässä olisi nyt sama 22 astetta istuimelle, 71 astetta etukulma ja 117 cm akseliväliä. D40 mm x 1.5 mm alumiiniputki 6061 tai 7005 olisi rungon lähtökohta, saattaa tosin vielä vaihtua tuumakokoon, kun Euroopassa kunnon rakennealumiinin löytäminen on vaikeaa. Seuraavaksi täytyy tutkia materiaalien saatavuutta ja syyshuoltaa DF, kun kelit alkaa olla ulkona kohdallaan.

R20-22-71-117.jpg
R20-22-71-117.jpg (33.7 KiB) Katsottu 8498 kertaa
R20-22-71-117_2D.jpg
R20-22-71-117_2D.jpg (76.48 KiB) Katsottu 8498 kertaa

Re: Vendetta V20

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 12:05
Kirjoittaja Vilijami

Tee teräsrunkoinen, helppo tehdä ja hankkia. Mitä sillä alumiinilla saavutetaan? Ongelmia tehdessä ja käytössä? Painonsäästöä ei käytännössä tule yhtään, jos runko mitoitetaan kestäväksi.


Re: Vendetta V20

Lähetetty: 31 Maalis 2018, 12:19
Kirjoittaja Härski
jori kirjoitti:

Linkin ympärille laitetaan "img"-tagit tuolta yläreunasta. Laitoin tagit ja kuva ilmestyi. Katso editointitilassa. -Jori

Höh. Just noi kokeilin kännykällä sählätä, mut kaipa sit joku kärpänen osu väärään väliin.
Kiitti.