Re: Vendetta V20
Hieno putki ja takahaarukka! Ja erityisen hieno putkenpuristin! Ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin kun nuo runkopätkä on tosi lyhyitä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Hieno putki ja takahaarukka! Ja erityisen hieno putkenpuristin! Ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin kun nuo runkopätkä on tosi lyhyitä.
Onhan rosteri käynyt katsomassa mun Vendetta-ketjua, ihan oppimismielessä että mitä ei kannata tehdä jotta alumiininen kapistus pysyy nipussa.
Mitä painoon tulee, mun "Vendetta" painoi noin 10kg kohtuu-osilla. Saman verran painoi MetaPhysic samoilla osilla. Omassa oli painava teräshaarukka, pirun painava teräksinen Fauber-keskiösovitin ja ihan sikana hitsaussaumaa. MP:ssä hiilikuituhaarukka. Molemmissa sama penkki.
Mun seuraava diy-V tulee ilman muuta CrMo-lentokoneputkesta. Voisin väittää että tulee kevyempi, jäykempi ja kestävämpi kuin tuo alumiininen.
Mitään etukolmion säätöjä siihen ei tule, todennäköisesti kiinteä kolmiorakenne. Tarkoitus on litistämällä tehdä 1-1/8" putkesta pisaranmuotoiset haarukkaputket, hitsaan jättösauman kiinni TIG:llä. Sama varmaan takahaarukan putkille jotka teen 1-1/4" kun tuntuvat maasturissakin kestävän.
Ja tosiaan mulla tulee ZS44 -ohjainlaakerit. Ne kannattaa olla tukevat, muistaakseni proto-V:ssä niitä sai olla vähän väliä säätämässä vaikka ovatkin ihan kohtuulliset nytkin.
Kiitos Mika! Jep, tuli jo luettua viime viikolla, ihan mahtavaa kun jaksoit dokumentoida! Tuo laakeri on hyvä, tietääkö kukaan onko jossain Suomessa siihen sopivaa kalvainta rungon viimeistelyyn?
En vielä myönnä aloittaneeni pyörän rakennusta, mutta tehdään nyt ainakin hyvä jigi. Tästä tulee ns. "foorumijigi", eli lähtekööt sitten Suomea kiertämään loppuelämäksi.
Materiaalina on nurkissa (aina tiellä ja väärässä paikassa) pyörineitä jämäpaloja, tästä on hyvä jatkaa (edit - kuvat tuli turhan isoina, fiksataan):
mhelander kirjoitti:Ja tosiaan mulla tulee ZS44 -ohjainlaakerit. Ne kannattaa olla tukevat, muistaakseni proto-V:ssä niitä sai olla vähän väliä säätämässä vaikka ovatkin ihan kohtuulliset nytkin.
Siihenpä löytyy kohtuuhintainen kalvainterä:
https://www.jejamescycles.com/ice-toolz ... j6548.html
rosteri kirjoitti:En vielä myönnä aloittaneeni pyörän rakennusta, mutta tehdään nyt ainakin hyvä jigi. Tästä tulee ns. "foorumijigi", eli lähtekööt sitten Suomea kiertämään loppuelämäksi.
Iso peukku tälle!
Vilijami kirjoitti:rosteri kirjoitti:En vielä myönnä aloittaneeni pyörän rakennusta, mutta tehdään nyt ainakin hyvä jigi. Tästä tulee ns. "foorumijigi", eli lähtekööt sitten Suomea kiertämään loppuelämäksi.
Iso peukku tälle!
Jep
Löysin hukassa olleen trapetsikierteen pätkän, josta tulee kahdella kartioksi sorvatulla trapetsiruuvilla (siis mutteri) emäputkelle hyvä pidin. Trapetsiruuvit (mutteri) täytyy vielä hankkia, muuten taitaa onnistua jämäpaloilla.
Ja tein tyyppikilven. Alumiinista. On sitten mukavampi tehdä pyörää, kun on nätti...
rosteri kirjoitti:Löysin hukassa olleen trapetsikierteen pätkän, josta tulee kahdella kartioksi sorvatulla trapetsiruuvilla emäputkelle hyvä pidin. Trapetsiruuvit täytyy vielä hankkia, muuten taitaa onnistua jämäpaloilla.
Ja tein tyyppikilven. Alumiinista. On sitten mukavampi tehdä pyörää, kun on nätti...
A1BA6C2E-7378-4295-86F9-23035B2AD0FA.jpeg
No, ohhoh. Nyt on viimeisen päälle.
Trapetsimuttereita kai tarkoitit noilla kartioiksi sorvatuilla.
Joo, mutteri piti kirjoittaa. Kiitti korjauksesta!
Kylteille saattas olla kysyntää
Pitäskö tää jo siirtää rakentelupuolelle tai avata siel oma ketju, on niin tekemisen maku.
PW kirjoitti:Kylteille saattas olla kysyntää
Joo, tuosta RRF logosta sais hienon emäputkimerkin niinkuin vanhoissa veloissa on tapana. Pitäishän meillä olla oma pyörämerkki
Jep, toi on aika nätti logo, onko sillä jotain histoariaa?
Olen aiemmin tehnyt alumiinikylttejä piirilevyjen valotusmenetelmällä Bungard Alucorex:illa, mutta laserilla rasterointi valmiiksi eloiksoituun levyyn ei juuri paperille printtauksesta eroa. Jos on tarpeita tai ideoita, niin laittakaa vaan YV:tä.
Avaan tuonne rakennuspuolelle lähiaikoina jigistä ja rungosta omat ketjut.
Sain jigiviritelmäni kasaan siihen asti, kuin oli mielessä. Trapetsin molemmissa päissä on terävät piikit mittaamista varten. Ohjauskulman, haarukan korkeuden/emäputken pituuden, akselivälin ja takahaarukan leveyden saa säädettyä ja mitattua nyt aika näppärästi, mutta varmaan joku tuki vielä tarvitaan keskiosalle loppukasaukseen pitämään runko suorassa. Tuota takaosaa voi käyttää myös haarukan tekemisen apuna. Rakennetta johdatteli eniten olemassa olevat materiaalit ja voi olla, että tämä ei ole käytännössä toimiva. Ehkä olisi pitänyt suoraan tehdä perinteinen sivulta kiinnittävä polkupyörän runkojigi, mutta saa tästä nyt sitten jotain osia seuraavaan versioon...
Hienolta näyttää, vaikka en oo varma osaisinko tuolla tehdä suoraa pyörää Emäputki tulee kai kartiomuttereiden väliin, mihin etuhaarukan dropparit tulee kiinni, vai noihin palkin reikiin?