Osien painot

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Osien painot

Viesti Kirjoittaja jori »

Koska luotettavia painotietoja on vaikea saada, ja ne ovat nojapyörän rakentelijalle tärkeää tietoa, ehdotan, että alamme kerätä mitattua painotietoa tälle foorumille. Keittiövaakalla punnitut osat valokuvalla varustettuna, jotta voi helposti tarkastaa mitä kaikkea paino sisältää. Punnituksessa voisi käyttää periaatetta, että punnitaan siinä kunnossa kuin on käytössä.

Pitkien tai suurten esineiden punnitseminen onnistuu vaakasuoralla pinnalla sijoittamalla tukipisteiden alle vaakan korkuinen tuki, vaihtamalla vuorotellen tuen tilalle vaaka ja laskemalla vaakan näyttämät yhteen.

Ensimmäiseksi hauaisin tiedon triken jarruilla varustetusta etupyörästä renkaineen. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon kaksi pientä pyörää painaa enemmän kuin yksi iso.
Entäpä pienen ja suuren kaksipyöräisen pyörien painot. Paljonko painaa pieni takapyörä verrattuna vastaavaan isoon tai keskikokoiseen.

Jori

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vertailusivusto osille. http://weightweenies.starbike.com/

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Paino-valittajien sivusto on kyllä kattava, mutta ymmärsin että Jori ajaa takaa jotain aivan muuta.

Eli nojapyörä-osien ja nojapyörien painojen kerääminen käyttökunnossa on hyvä idea!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuossa on oma ennätys, pystypyörän(3-vaihteinen naisten teräsrunkoinen "citypyörä") osista tehty nojakki joka ei paina enempää kuin osien luovuttaja:

Kuva

Kuvan kunnossa painoa 17kg. Runko, terästä, 50x50x1.5 ja 35x15x1.5(haarukat). Selkänojan tuki 30x30x1.5. Rengas edessä 37x590+3vaihteinen torpedo napa ja takana 37x622. Ohjausnivelessä on kaksi 15x35 urakuulalaakeria, 15mm umpi akseli. Ulkokuori on n.40mm vesijohtoputkea johon sorvattu laakeripesät.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 06 Syys 2008, 15:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jotakin osia punnitsin ja oikein näyttää tuo edellä mainittu taulukko olevan :)
Kaksi pystärin 300g:n ketjua ei ole yhteenkään takavetoiseen riittänyt, joten ketjusta tulee helposti 400-500g lisäpainoa. Vähintään puolet(arvio) tästä saa kompensoitua kun jättää etuvaihtajan pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Kaksi pystärin 300g:n ketjua ei ole yhteenkään takavetoiseen riittänyt, joten ketjusta tulee helposti 400-500g lisäpainoa. Vähintään puolet(arvio) tästä saa kompensoitua kun jättää etuvaihtajan pois.

Nazcaankin menee 2,51 pakettia ketjua (jäljellejäävä puolikas ei siis ihan riitä seuraavalla kerralla).

Etuvaihtaja sinänsä on aika kevyt laite, nuo metallisetkin on siinä sadan gramman korvilla. Sen pois jättämällä säästää kuitenkin läjän vaijeria joka kuorineen on ainakin gramman per sentti. Samaten voi jättää vaihdevivun pois, se mitä siinä säästää riippuu vähän tekniikasta. Kahvanpäävivut on aika kevyitä, gripshiftit ei erityisen.

Punnitsin talvella pyörät kokonaisina kun laitoin nastarenkaiden alle vanhat kesärenkaat ettei nastarenkaan rungon läpi puskevat nastat tee reikiä sisäkumiin. En muista lukuja, mutta painavia ne oli.

Jos ja kun tuossa talven alettua puran tuon SWB:n atomeiksi huoltoa varten, voisin punnita kaikki osat, jos vain siinä vaiheessa vielä muistan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Etuvaihtaja sinänsä on aika kevyt laite, nuo metallisetkin on siinä sadan gramman korvilla. Sen pois jättämällä säästää kuitenkin läjän vaijeria joka kuorineen on ainakin gramman per sentti. Samaten voi jättää vaihdevivun pois, se mitä siinä säästää riippuu vähän tekniikasta. Kahvanpäävivut on aika kevyitä, gripshiftit ei erityisen.

Lisäksi vielä se putken pätkä jossa vaihtaja on kiinni :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tadpolen etupyörä Shimano HBM-475 napa (sis. jarrulevyn), urakuulalaakerit, M12x140 akseli ja 47-406 rengas 1,5 kg henkilövaa-alla punnittuna.
Takapyörä Nexus 8 vaihteensiirtäjineen ja vaijereineen Pacer S 47-406 renkaalla 2,8 kg.
http://personal.inet.fi/koti/muurman/tadpole/osia.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/ta ... e2006g.jpg
Muiden osien painoja:
iskari: 0,7 kg
runko: 3,6 "
penkki: 2,1 "
takahaarukka: 1,0 "
ohjaustanko: 0,6 kg/kpl
keskiöputki+laakeri: 1,3 kg
Ohjauslaakerit ovat 21x15 mm messinkiholkit, olkatappi tankoa D15 ja ulkoputki D25x2 putkea. Olkatappiin liittyy 30x20,1,5 putki ja siihen 22x1,5 putki joka toimii ohjaustankona.
Tadpole painaa nyt 23 kg, mutta olisi kevennettävissä jopa alle 20 kilon kun vaihtaisi ketjuvaihteet, kevyemmän osasarjan ja penkin. Mutta Nexuksesta ei kyllä luovu, se on joka gramman väärtti!

Viimeksi muokannut Jarcco, 06 Syys 2008, 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Tämä voi tuntua pompottelulta mutta aiheen tavoitteen, erilaisten konstruktioiden vertailupainojen kokoamiseksi yhteen listaan, täytyy yrittää kinuta lisätietoja.

Konstruktion kannalta olisi kiinnostavaa, mitä painaa nuijapäätrikun ohjausjärjestelmä kokonaisuudessaan. Kun tätä verrataan kaksipyöräisen ohjausjärjestelmään (liikkuvat), saadaan kuva lisärakenteesta ja sen painosta erilaisin rakentein toteutettuna ja voidaan arvioida kuinka lähelle painoissa voi päästä. Olkatapin ulkopuolisen osan paino kinnostaa, sillä trikun poikkirungon paino on melko helppo arvioidakin.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 08 Syys 2008, 18:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jviirret kirjoitti:

Lisäksi vielä se putken pätkä jossa vaihtaja on kiinni

Niin joo, kyllä siinäkin varmaan parisataa grammaa on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:

Tadpolen etupyörä Shimano HBM-475 napa (sis. jarrulevyn), urakuulalaakerit, M12x140 akseli ja 47-406 rengas 1,5 kg henkilövaa-alla punnittuna.

Saman painon sain 37x559 täydelliselle maastopyörän(vannejarru) eturenkaalle pikalukkoineen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sitte tämä 24/24SWB, kuvan kunnossa+peili, 19.3kg:

Kuva

Kaikki osat Shimano SiS tasoisesta teräsrunkoisesta "maastopyörästä".
Rungon keskiputki 50x50x1.5
Etusarvi 45x2
Selkänojassa 30x20x2 "ruoto" ja 3kpl 20x20x1.5 poikkiputkea. Sininen osa n.5mm paksua "ämpärimuovia".
Penkin kiinnitys raudat 3x20 lattaa.
Kampikeskiön kiinnityksessä pätkä 35x15x1.5 putkea ja kaksi "pakoputki klemmaria".
Ketjun paluupuolella yksi rullaluistimen rulla ja suojaputkena metri puutarhaletkua.

Tehdas penkillä varmaankin saisi 2kg pois painosta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lisäksi vielä se putken pätkä jossa vaihtaja on kiinni

Niin joo, kyllä siinäkin varmaan parisataa grammaa on.

Tyypillisesti tuo etuvaihtajan kiinnitys on kai 28 mm putkelle. 28 halkaisijainen teräsputki painaa 1,5 mm seinämällä melko tarkasti 1kg/m eli 1g/mm.
Pienahitsi putken ympäri n. 97mm x n. 5mm2 = 45mm3 ~ 4g
Hitsi tulpan ympäri 78 mm x 5mm23g
Putken pään tulppaus tulppa 7 g + hitsi 3g =10g
150 mm putki on siis 150g+4g+10 164g

Teräksisenä etuvaihtajan kiinnitysputki 28x1,5 painaa siis n. 160 g.

Tässä kohdin kestää varmasti ohuempikin putken seinämä.
28x1 teräsputkesta tehtynä komeus painaa 114 g.

Alumiinisena moinen yksityiskohta voidaan tehdä saman mittaisesta 28x1,5 putkesta. painoksi tulee tällöin n. 60 g.

Joissain nojakeissa olen nähnyt saman tehdyn 12mm umpitangosta, johon on vaihtimen kiinnitystä varten laitettu muoviholkki väliin.
150mm D12 mm alumiinitanko painaa 47,5 g kiinnityshitsi 2 g ja muoviholkki noin 10 g = 59,5g, joten ihan samoihin menee painon suhteen tämäkin konstruktio. Tulppauksen voi putkirakenteessa tietysti korvata muovikorkilla, jolloin siitä putoaa ainakin 5g pois.
Lisäksi tuo 150 mm pituus on kiinnikkeelle vähintäänkin tarpeeksi. 100 mm täytyy kuitenkin vähintään olla

Etuvaihtajasta kertyvä lisäpaino:
Kiinnitystolppa 60-115g
Vaihteen siirrin 95-152g
Valitsinvipu 25-50g
Vaijeri n.1m 100g

Kantapää- tai ketjusta kädellä vaihtamisen korvaava laitteisto painaa siis 280-420g.
Kevyimmillään alumiiniseen puomiin rakennettuna ja keveimpiä osia käyttäen 280g. Teräspuomiin halpaosilla 420g.
Siis vajaan oluttölkin verran.

Viimeksi muokannut jori, 12 Syys 2008, 10:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ukram
Viestit: 147
Liittynyt: 11 Marras 2006, 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ukram »

"Superlight" Fujin painaa 18.5 kg, kun mukana on normaalit varusteet eli lukko, kurasuojat, napadynamo, tarakka ja laukku työkaluineen. Portaissa kanniskellessa tarakkasysteemin vaikutus on järkyttävä, ajossa sitä ei juurikaan huomaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuva

Punnitukset tein keittiövaaalla.

37-540 -koosta ei sattunut olemaan irrallista pakalla varustettua vetopyörää.

Pyörien painot:

47-406 1455 gr

47-406 (vetopyörä pakalla) 1980 gr

37-540 1753 gr

50-559 2050 gr

50-559 (vetopyörä pakalla) 2453 gr

Tässä vielä osien painoja:

Takavaihtaja 353 gr ( 2 )

Etuvaihtaja 152 gr ( 3 )

Jarruvivulla varustettu vaihteenvalitsin 155 gr ( 2 )

Suluissa olevat luvut kertovat montako eri merkkistä vastaavaa vaihtajaa punnitsin. Olivat siis keskenään yllättävän samanpainoisia. :o

Kaikki osat ovat vakiopyörän osia, joita joudun kustannussyistä käyttämään.

Sakari

Viimeksi muokannut irakas, 08 Syys 2008, 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin