Hyvä Sakari, tätä minä juuri tarkoitin. Jos noiden renkaiden painot saisi vielä erikseen tuohon samaan viestiin, niin olisi jo aika kattava painolista peruskiekoista. Kilpakiekkojen painothan löytyvät helposti.
Tuosta on helppo havaita, että pelkkä pyöräkoon muuttaminen 559 mm 406 milliseen pudottaa painoa melko tarkasti kilolla, jos kaikki muu pysyy samana. Todellisuudessa tämä muutos pienentää painoja enemmän, koska haarukat lyhenevät 76mm eli vielä pari sataa grammaa lisää. Huomioitava on myös akselivälin lyheneminen. 559 -> 406 = -1,4kg
Onko se paljon vai vähän, riippuu monista asioista.
Kaipaan vielä kampisettien painoja. Onkos kellään irrallaan punnittavaksi.
Paljonko putoaa lyhyemmillä kammilla? Kampien pituus ei paljon painoa pudota, mutta lyhyemmät kammet rasittavat vähemmän koko voimansiirtoketjua. Myös rungon kokemat voimat vähenevät, kun ketjuvoimat vähenevät kammen pituuksien suhteessa. Mahdollisuus painon pudottamiseen muualla avautuu.
Jori