Sivu 7/8

Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 30 Maalis 2020, 23:18
Kirjoittaja samuel

Juu, on nopeutettu ohjaus.
Täytyy testa perän pudotuksen vaikutusta ja mitata kulmat/ jätöt.
Testilenkillä kokeilin lukita keulasta jouston pois, se ehkä vähän rauhoitti ajoa, ehkä.

Tuo Bronson on talvirenkaaksi aiottu, sliksi cruiserirengas on olemassa mutta se pirulainen ei mahtunut tähän haarukkaan, on liian korkea. Yhdystukea aion muokata, ei se siitä liikaa ohene. En kuitenkaan ole maastoon menossa rymistelemään.

Ai niin, paino!
Pyörän paino akun kanssa 33,5 kg josta eturenkaalla 18,1 kg ja takana 15,4 kg.
Kuskin kanssa eturenkaalla 43,3 kg ja takana 75,5 kg.
Ei taida tulla pito-ongelmia.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 30 Maalis 2020, 23:20
Kirjoittaja jviirret

Jos etupyörän hitausmomentti ja jättö keskittää ohjausta niin eikö veto päällä tilanne muutu päinvastaiseksi? Hitausmomentti muuttuu nopeusmomentiksi, mutta jättö ei muutu negatiiviseksi.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 31 Maalis 2020, 09:35
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:

Jos etupyörän hitausmomentti ja jättö keskittää ohjausta niin eikö veto päällä tilanne muutu päinvastaiseksi? Hitausmomentti muuttuu nopeusmomentiksi, mutta jättö ei muutu negatiiviseksi.

Tuota olen pohtinut ennenkin ja kyllä eturenkaan veto pienentää efektiivistä jättöä. Pystyllä keulalla ja riskillä moottorilla voi efektiivinen jättö kääntyä jopa negatiivisen puolelle. Tämä on huomattavissa tehokkaalla etuvetoautolla reippaasti kiihdyttäessä, melko hutjakka tunnelma.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 31 Maalis 2020, 10:46
Kirjoittaja Jarcco
samuel kirjoitti:

Juu, on nopeutettu ohjaus.
Täytyy testa perän pudotuksen vaikutusta ja mitata kulmat/ jätöt.
Testilenkillä kokeilin lukita keulasta jouston pois, se ehkä vähän rauhoitti ajoa, ehkä.

Tuo Bronson on talvirenkaaksi aiottu, sliksi cruiserirengas on olemassa mutta se pirulainen ei mahtunut tähän haarukkaan, on liian korkea. Yhdystukea aion muokata, ei se siitä liikaa ohene. En kuitenkaan ole maastoon menossa rymistelemään.

Ai niin, paino!
Pyörän paino akun kanssa 33,5 kg josta eturenkaalla 18,1 kg ja takana 15,4 kg.
Kuskin kanssa eturenkaalla 43,3 kg ja takana 75,5 kg.
Ei taida tulla pito-ongelmia.

Eli 36% painoa vetävällä etupyörällä. Se voi olla jossain tilanteessa vähän. Minun pyörässä on lähes sama painonjakauma. Kerran oon meinannut kaatua kun keula lähti luistamaan alikulkutunnelin jälkeisessä mutkassa jossa oli irtosoraa. Ja minulla on takamoottori, joka osottautui oikeaksi valinnaksi tähän pyörään.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 31 Maalis 2020, 12:20
Kirjoittaja jviirret

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 31 Maalis 2020, 12:47
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...

Veto parantaa kevyen keulan ohjauspitoa pitkän pyörän suurilla ohjauskulmilla. Koita vaikka autolla jäällä... –ensi vuonna. :)


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 31 Maalis 2020, 13:38
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jep. Omat ongelmansa on geopyörässäkin. Ei yksin omaan kevyt keula vaan pitkästä akselivälistä johtuvat suuret kääntökulmat johtaa helpommin sivuttaispidon menetyksiin.

Vielä jos tähän lisäisi vetävän etupyörän joka on noin kevyesti kuormattuna olisk sutimisherkkä...

Veto parantaa kevyen keulan ohjauspitoa pitkän pyörän suurilla ohjauskulmilla. Koita vaikka autolla jäällä... –ensi vuonna. :)

Aika vaikea hallita tuota vetoa ja pitoa niin että auttaa eikä vaikeuta tasapainottelua. Joutuu käyttämään niin pieniä avustustasoja ettei pelkoa sutimisesta ole.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 21:47
Kirjoittaja samuel

Perän laskin alas ja vaihdoin pyöreämmän renkaan. Keulan kulma 70 astetta, jättö 7cm. Vetely jatkuu aika lailla samanlaisena. Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 21:48
Kirjoittaja samuel

Perän laskin alas ja vaihdoin pyöreämmän renkaan. Keulan kulma 70 astetta, jättö 7cm. Vetely jatkuu aika lailla samanlaisena. Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 04 Huhti 2020, 22:06
Kirjoittaja jviirret
samuel kirjoitti:

Täytyy tarkistaa ohjaukset laakerit myös.

Ehdottomasti. Jos on väljää niin välykset rullatessa saattaa asettua eri laitaan kuin veto päällä. Etuhaarukan asento muuttuu, mutta ohjauksen välitangon pää pysyy samassa paikassa, joten keula kääntyy aina kun painat vedon päälle.

Myös rungon jousto, jos sitä tapahtuu veto päälle/pois vaihdossa, vaikuttaa samalla tavalla ohjaukseen. Tämän voisi todetakkin. Istuu pyörän päällä kädet irti tangossa ja jalat sen verran maassa että pyörä pysyy pystössä, mutta ei kevennä. Tässä kun painelee vetoa päälle ja pois niin ohjaustanko ei saisi kääntyillä.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 15 Huhti 2020, 19:54
Kirjoittaja samuel

Keulan purku ja rasvaus auttoi, ei jumita enää. Toisessa laakerissa on vähän sanomista, laitoin yläpäähän.

IMG_20200415_175830.jpg

Kävin Kanalla katsomassa uuden akun sijoitusta trikeen, takaspäin tullessa ajoin epilänharjun kautta. Keulasta 75/100mm joustosta käytetty kivitarhassa ja juurakoiden yli päästellessä. Oikke hyvä!! Ketju tarttee lisäohjuria, nyt tahtoo hypätä rullan päältä pois syvissä joustoissa. Lisäksi pari kertaa eturengas meni linkkuun alamäessä jarrutellessa, ehti hyvin korjata.

1586969302413446478589.jpg

Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 15 Huhti 2020, 21:11
Kirjoittaja tm

Oikke hyvält näyttää!
Kyllä pyörän olemus muuttui ihan toisenlaiseksi korotuksen myötä.
Tarvii käydä katsastamassa lähiaikoina.
Lokarit tarvii saada kiinni omaan vehkeeseenkin.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 30 Huhti 2020, 07:15
Kirjoittaja samuel

Moottori sai vääntövarren, ei ole moottorin julma vääntö niin kova rasite haarukalle :D . Vähän joutui viilaamaan haarukan hahloa kun on niin pirun syvä potero mutterille. Paksu prikka 10mm reiällä, viilattu sopivaksi ja kylkeen hitsattu lattarauta. Pinta rasteroitu että on enemmän pitoa, ehkä. Toiseen päähän hitsattu 8mm nyloc-mutteri.
Tänään ajoin töihin täydellä kaasulla. 14,5 kilometriin kului 32 minuuttia. Sama kotiin päin niin näkee kuinka pitkään akku jaksaa.

IMG_20200423_221411.jpg

Bonuksena 200mm jarrulevy, satulan korokkeet 8mm muttereista jotka on hitsattu yhteen.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 27 Joulu 2020, 19:44
Kirjoittaja samuel

Meinasin pitkästä aikaa aktivoitua ajamaan 15km työmatkaa ja eikun sähköjen kimppuun. Tarkoituksena oli lisätä pehmikettä ja eristystä akun ympärille mutta yksi akku näytti vähemmän litteältä kuin ennen.

No, eikun paketti pyörästä irti ja kelmut auki mattoveitsellä. Puolessa välissä viiltoa kelmut pamahti itekseen auki! Useampi kenno on pallona, kele.

IMG_20201227_193113.jpg

Kestihän sitä 150€ ostettua iloa n. 3 vuotta.
Onneksi on toinen akkupaketti juuri valmistunut, tarttee vaan liittimet kolvailla ja suunnitelmat jatkuu.


Re: Pitkä paksutin, LSL

Lähetetty: 27 Joulu 2020, 20:51
Kirjoittaja Polkumies

Onko noi jotain läppärin akkuja tms?