Sivu 9/27

Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 18:13
Kirjoittaja ajou

Ok, olen ymmärtänyt väärin. Minä olen luullut, että moottorijarrutus ja sen energian talteen ottaminen on kaksi eri asiaa. Olen vaan tavallinen muusikko ja luokanopettaja, enkä sähköinsinööri :lol:
Ymmärrän nyt, että moottori toimii tuossa tapauksessa niin kuin dynamo, eli generaattori.
Nyt tuli mieleen, että eikö sitä energiaa voisi jollain tavalla päästää "harakoille"? Joku vastus väliin, joka kuluttaa sen ylimääräisen?

Härski kirjoitti: 15 Kesä 2021, 17:02

Mä en kans usko että. Gers toimii vuoriston pitkissä alamäissä. Niissä on niin paljon tarjolla energiaa, että ei se yksinkertaisesti mahdu akkuun.


Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 19:21
Kirjoittaja Härski

Toki ilmaa voi lämmittää, monellakin tapaa. Joko lömpövastuksella... Tai sitten vaikkapa jarruvarjolla! :mrgreen:

Sellainen kilowatin.. Parin, lämpötehoa kestävä vastus vain on jo melkoinen laitos mukana kuljetetavaksi. Haihdutuspinta-alaa täytyy olla paljon ettei lanka vallan sula.

Pieni saunankiuas vois olla aika hyvä! Olis kiuas valmiiksi lämmin kun tulee lenkiltä. :wink:


Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 19:36
Kirjoittaja Mahe

Jos kinnerin keulaan laittaisi potkurin ja pyörittäisi sitä moottorijarrutuksesta saatavalla sähköllä sellaiseen suuntaan että sekin jarruttaisi vielä lisää? :)


Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 19:44
Kirjoittaja Vilijami
ajou kirjoitti: 15 Kesä 2021, 18:08

Ei taida Bilteman laite riittää, vai? 12–48 V. Mun systeemissä on akut nominal voltage 50,4V.

Vilijami kirjoitti: 15 Kesä 2021, 16:11

B-kaupasta ainakin löytyy.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000041888

Itse uskaltaisin kokeilla, koska vaikka voltit menevät vähän yli, niin ampeereita biltsun katkaisija kestää 200 ja sulla on vaan 50A sulake.


Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 21:12
Kirjoittaja Ralii

Kyllä mä laittaisin jonkun sähkögrillin ni sais herkutella sit ku on mäki laskettu.

Regen on ainakin velogatissa aivan ehdoton. Ilman en olisi enää.


Re: Arcus II

Lähetetty: 15 Kesä 2021, 21:38
Kirjoittaja jori
ajou kirjoitti: 15 Kesä 2021, 18:08

Ei taida Bilteman laite riittää, vai? 12–48 V. Mun systeemissä on akut nominal voltage 50,4V.

Vilijami kirjoitti: 15 Kesä 2021, 16:11

B-kaupasta ainakin löytyy.
https://www.biltema.fi/veneily/veneen-s ... 2000041888

Hyvin riittää. Jännite ei ole tuossa kynnyskysymys, jos vain Ampeerit riittää. Jännitteenkesto on rajoitettu tuohon 48 volttiin lyijyakkujen takia. Todellisuudessa 48 Voltin lyijyakkusysteemissä jännite on latausvaiheessa 57 V paikkeilla. Tuollainen muutaman kymmenen voltin jännite eristyy aivan ohuella 0,1 mm muovikalvolla. Ei noissa rakenteissa ole mitään syytä tehdä mitään eristysrakennetta noin ohueksi. Helppohan tuosta on silmällä katsoa, mistä läpilyönti tulee jos on tullakseen ja onko siinä riittävästi eristettä välissä. Arvaisin, että tuhat volttia kestää helposti.


Re: Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 14:52
Kirjoittaja ajou

Nyt alkaa olla jo näytettävääkin! Runko sähköputkesta on muotoineen nyt sellainen, että olen siihen tyytyväinen. Vähän täytyy noita etupuörien yläpuolisia kaaria vielä muokata, että joustoliikkeelle on tarpeeksi tilaa. Samaten tuon pohjan neliöputkesta tehty tukirinko on liian pitkä ja näkyy rumasti takakaaren alta. Täytyy siis lyhentää ja kiinnittää se eri tavalla tavaratelineeseen. Samaten yksi takaosan sivutuki puuttuu vielä.
Seuraavaksi taivuttelen rungon sisälle tukikaaret alumiiniputkesta, sitten pääsenkin jo kankaan mallaamiseen.
Proton ekaan versioon tulee joku kevyt ja edullinen joustava kangas, sillä en uskalla tehdä lopullista siitä Scotchlite-kankaasta, ennen kuin olen harjoitellut halvemmalla ;-)
3D-tulostin laulaa yötä päivää, että saan nuo kaikki putkiliitokset tehtyä. Kuvassa vielä teippiliitoksiakin mukana, älkää antako sen häiritä.
Tämähän alkaa näyttää siltä, että saan kuin saankin proton torstaiksi ajokuntoon ;-)


Re: Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 15:01
Kirjoittaja ajou

Päätin sitten muuttaa lokasuojarakennetta niin, että säilytän Sprintin omat lokasuojat ja katteen etuosa tulee niiden päälle. Kate siis leveni n. 10 cm noihin 3d-kuviin verrattuna. Suunnittelin ensin sellaista rakennetta, että kangas olisi joustanut käännöksissä sivuun lokasuojan/etupyörän tieltä, mutta aikani pähkäiltyäni ja testirakenteita rakenneltuani päätin hylätä tämän ja tehdä asian yksinkertaiseksi. Tällä tavalla ei triken ohjaukseen tarvitse koskea lainkaan, eikä siis muuttaa sitä tiller- eli yläohjaukseksi, niin kuin Arcus I:ssä on.


Re: Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 15:12
Kirjoittaja ajou

Kuva


Re: Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 18:05
Kirjoittaja jori

Hyvältä näyttää! :D
Rakenne on yksinkertaistunut ja muoto on nyt yhtenäinen. Vauhdikkaan näköinen ilmestys. :)


Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 18:08
Kirjoittaja ajou

Kiitos Jori! Pari muutosta on tuohon 3D-mallin jälkeen tullut. Se oli tehty ICE VTX:n mallin päälle. Kattoa piti laittaa vähän korkeammalle ja keulan muotoa on myös vähän yksinkertaistettu.


Re: Arcus II

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 23:14
Kirjoittaja tm

Hieno! Projektiin uhratut tunnit eivät todellakaan ole kuluneet hukkaan.


Re: Arcus II

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 14:00
Kirjoittaja ajou

Aika hauskan näköinen tuli tuosta "pyrstöstä". 3D-mallinnusta mielenkiintoisimmillaan!Kuva


Re: Arcus II

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 16:48
Kirjoittaja Mahe

Toi piikki huutaa led-valoja sisäänsä :)


Re: Arcus II

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 22:52
Kirjoittaja janx
Mahe kirjoitti: 05 Heinä 2021, 16:48

Toi piikki huutaa led-valoja sisäänsä :)

On muuten aavistuksen hankalaa toteuttaa sekä kestävä, että hyvin valoa sirottava rakenne. :roll: