Re: Arcus II
Pitihän sitä heti vähän piirtää skissejä.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Pitihän sitä heti vähän piirtää skissejä.
Hienoja visioita.
Nelipyöräisissä ei kannata hukata takapään kantavuuden kaksinkertaistumisen tuomaa etua. Kuskia voi siis siirtää taaemmas tai takapyörien väliin varata tavaratilaa.
Kiitos Ari ja Jori rohkaisevista kommenteista
Joutassa on kiinteä penkki, joten keskityn tavaratilaan, jota sitäkin tosin on tuon voimansiirron takia rajallisesti. Mutta kyllähän tuohon helposti kiinteät telineet saa rakennettua, kunhan koteloi tuon vaihteiston, joka on tässäkin tapauksessa portaaton Nuvinci 380.
Onhan tuo Jouta aika vekkulin näköinen. Tässä strategisia mittoja meikäläisen (172cm) asetuksilla:
pituus 1800
etuakselin leveys 890
raideleveys 850
taka-akselin leveys 770
raideleveys 680
etuakseli - poljinkeskiö 500
penkin korkeus 440 - tätä voisi yrittää vähän laskea
akseliväli 790
Aika näppärästi muuten mahtuu noi Radical Designin banaanilaukut tuohon penkin taakse.
Käyhän se putkien taivutus näinkin.
Ohutseinämäinen eli kevyt putki vaan lyttääntyy ilman lestejä taivuttaessa helposti. Hydrauliputkesta vääntelevät kyllä tuolleen kruisereita, mutta niissä ei keveys olekaan pääasia.
Mitenkähän hiekalla täytetty alumiini käyttäytyy? Täytyy testata.
http://bassin.ru/perusta/kuinka-taivutt ... ki-oikein/ Tässä ihan hyvää juttua putken taivuttamisesta. Katselin kerran ohjelmaa japanilaisesta runko maakarista. Hän täytti putket vedellä ja jäädytti ne ennen taivutusta. Tuli todella hyvän näköstä taivutettua putkea.
Back to basics! Kyllä Bezier-kurvit vaan on kauniita
"Arcus II quatron" muodot lähentelee alkuperäistä Arcusta. No niitä muotoja väännettiinkin jokunen vuosi, joten ei ihme, että mieli ja silmä palaa niihin.
Toki tästä tulee kangaspäällysteinen, joten nuo viivat noissa kyljissä mallaa niitä putkia, joiden kohdalla kangas sitten muuttaa suuntaa.
Tästä quatrosta tulee lyhyempi kuin alkuperäinen Arcus ja koska akseliväli on lähes 50 cm lyhyempi, on kääntösade tässä uudessa 1,5m pienempi!
Mallailin tuolla harmaalla värillä vähän sitä Scotchin heijastinkangasta, jota tulin jo hankkineeksi vuosi sitten.
Ajattelin tehdä keulasta huomattavasti kapeamman kuin alkuperäisessä. Eihän sinne keulaan tarvitse mahtua kuin jalat ja tämä mahdollistaa rakentamisen ilman pyöräkoteloita.
Jos tuommoinen 15mm alumiiniputki käy kehikoksi, niin aika kohtuuhintainen on taivutin.
Jotain voidetta on hyvä käyttää tuon tyyppisessä taivuttajassa, öljy, vaha, kynttilä, jne…
Loivia mutkia olen 16mm putkeen taivuttanut kuormaliinalla vannetta vasten.
Kiitos taivutusohjeista. Noiden Arcuksen loivien, siis tosi loivien kylkikaaren taivuttamisessa ei ongelmaa olekaan. Ne keulan tiukat kaaret on enempi haaste. 12 mm alumiinia olin ajatellut kokeilla. Viime kesän protoa varten taivutin alumiinia kaasuliekillä lämmittämällä ja sen jälkeen pahvimuotin päällä oikeaan kulmaan vääntäen.
12mm putkelle halpuu vaan.