Sivu 2/3

Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 08:38
Kirjoittaja Puusilmä

Surullista kun edes Suomalaiseen suunnitteluun ei voi luottaa. Samantien voi ostaa Kiinalaista alle puoleen hintaan. Avainlippu ei takaa näköjään mitään, ei edes asianmukaista tiedotusta kun vakavia vammoja aiheuttavia virheitä löytyy. :cry: Vaikea uskoa, etteikö Helkamalta löytyisi henkilöitä, jotka osaavat tehdä lujuuslaskelmat oikein. Ovat tainneet olla lomalla kun alumiinimalli ja/tai etujarrua on lanseerattu. :roll:

Nuoren miehen keuliminen ei tuota pyörää riko! https://www.youtube.com/watch?v=9R4RwcZx0_s Naurettavaa edes väittää moista. Ja jälleen yksi osoitus, että Helkamalla eivät itse tiedä pyöristä tai ajamisesta mitään - ainakaan markkinointi ja hallintopuolella.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 09:45
Kirjoittaja Härski

Turha insinöörejä on syyttää osaamattomuudesta. Tässä kuitenkin on kyse tuotteesta joka nojaa vahvasti mielikuvaan vanhasta mallista ja suunnittelussa on menty visuaalisuus edellä.

Kieltämättä aika tarkalle on lujuuden mitoitus vedetty, mutta kyllähän pyörä normikäytön kestäää, muutenhan noita katkenneita jopoja -mitkä oikeasti ovat normaaliköytössä- olisi katkenneena kasapäin pitkin nurkkia.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 09:59
Kirjoittaja jori
Puusilmä kirjoitti:

Surullista kun edes Suomalaiseen suunnitteluun ei voi luottaa. Samantien voi ostaa Kiinalaista alle puoleen hintaan. Avainlippu ei takaa näköjään mitään, ei edes asianmukaista tiedotusta kun vakavia vammoja aiheuttavia virheitä löytyy. :cry: Vaikea uskoa, etteikö Helkamalta löytyisi henkilöitä, jotka osaavat tehdä lujuuslaskelmat oikein. Ovat tainneet olla lomalla kun alumiinimalli ja/tai etujarrua on lanseerattu. :roll:

Nuoren miehen keuliminen ei tuota pyörää riko! https://www.youtube.com/watch?v=9R4RwcZx0_s Naurettavaa edes väittää moista. Ja jälleen yksi osoitus, että Helkamalla eivät itse tiedä pyöristä tai ajamisesta mitään - ainakaan markkinointi ja hallintopuolella.

Periaatteessa olet tietenkin oikeassa. Kaikki vastoinkäymiset tuotteen elinkaarella ovat todellakin suunnittelijan syy. Suunnittelijan tehtävähän on suunnitteluvaiheessa ottaa kaikki huomioon. Ihan kaikki. Toisaalta valintoihin osallistuvat myös yrityksen kaupallinen henkilökunta. Suunnitteluvirhehän se on sekin, jos tuote kestää niin kauan, että yritys kaatuu asiakkaiden puutteeseen siksi, että kukaan ei osta uutta.

Ei tuo siis lopultakaan johdu mistään suunnitteluvirheestä. Ei nuo Jopot yleisesti ottaen hajoa, eikä ainakaan noin vaarallisesti. Kaikki polkupyörät hajoavat, kun niitä käytetään erikoisella tavalla liikaa rasittaen. Kaikki ne toimenpiteet, jotka lisäävät pyörän kestävyyttä myös erikoisen kuormituksen alaisena, nostavat pyörän hintaa ja painoa. Kaikkia ei kannata mitoittaa kestämään erityiskäyttöä, jos niistä muutamaa käytetään erityisen poikkeuksellisella tavalla. Tiedät tämän itse hyvin aiempien polkupyöriesi historiasta. Eivät tahdo kestää, koska ovat niin tarkasti suunniteltuja sinua pienempien ihmisten käyttöön. Kaikkea ei voi suunnitella pahimman tapauksen mukaan. Se on kaupallisesti mahdotonta.

Isolla todennäköisyydellä tuo vaurio on lähtenyt valmistusvirheestä, koska tällaisia vaurioita ei ole enempää. Jopoja on myyty ja käytössä niin paljon, että varsinainen suunnitteluvirhe tuollaisen vaurion taustalla olisi realisoinut näitä katkemisvaurioita muitakin. Kyse ei siis ole varsinaisesta suunnitteluvirheestä. Ehkä suunnittelutavoitteiden ja reklamaatio politiikan valinnassa on tehty pieni virhevalinta, kun tämän näinkin paljon aiheuttaa hälinää. Muuten minusta näyttää, että Jopojen uusi aalto on hyvin onnistunut tuote.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 12:21
Kirjoittaja vetu

Hei!
laitan myös lusikkani soppaan. kyseessähän on ns. lentokonealumiini. muokkauksen ja varsinkin hitsauksen jälkeen
aine pitää "vanhentaa". se on lämpökäsittely jolla aineelle palautetaan alkuperäiset ominaisuudet.
Vanhennusta tuskin on tehty, koska se on aikaa vievä prosessi.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 12:43
Kirjoittaja jori
vetu kirjoitti:

Hei!
laitan myös lusikkani soppaan. kyseessähän on ns. lentokonealumiini. muokkauksen ja varsinkin hitsauksen jälkeen
aine pitää "vanhentaa". se on lämpökäsittely jolla aineelle palautetaan alkuperäiset ominaisuudet.
Vanhennusta tuskin on tehty, koska se on aikaa vievä prosessi.

Eiköhän nämä ole Taivanissa tai muualla kaukoidässä tehtyjä runkoja. Siellä on kyllä kokemusta alumiinirunkojen tekemisestä -myös liuotushehkutuksesta ja uunivanhentamisesta. Jos olisivatkin Suomessa tehtyjä, epäisin ammattitaitoa. Mutta ei noita kannata Suomessa tehdä, kun omilla piirustuksilla saa kaukoidästä halvalla. (Hmm. En ole itsekään varma, oliko tuo edellä kirjoitettu sarkasmia vai ei. :roll: )


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 09 Touko 2019, 21:35
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:

Kieltämättä aika tarkalle on lujuuden mitoitus vedetty, mutta kyllähän pyörä normikäytön kestäää, muutenhan noita katkenneita jopoja -mitkä oikeasti ovat normaaliköytössä- olisi katkenneena kasapäin pitkin nurkkia.

Nämä katkenneet ovat alumiinisia erikoismalleja, joita ei montaa vuotta valmistettu. Ei niitä riitä moneen nurkkaan.
Normaaleja Jopoja riittäisikin sinne ja tänne, mutta niissä on teräsrungot, jotka eivät väsy samallalailla :wink:

Ja ei, ei ole tarkoitus väittää että kaikki alumiinisetkaan olisi poikki. Mutta vaikka olisivatkin, niin ei sillä olisi havaittavaa vaikutusta katukuvassa olevien Jopojen määrään.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 00:07
Kirjoittaja ukram2

Fujinista meni alumiininen ohjaustangon pidike poikki, tosin kun katsoin valmistajan sivuja, niin sieltä sai tilata ilmaiseksi vahvemman osan, olivat jo ehtineet korjata ongelman.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 09:11
Kirjoittaja PW
ukram2 kirjoitti:

Fujinista meni alumiininen ohjaustangon pidike poikki, tosin kun katsoin valmistajan sivuja, niin sieltä sai tilata ilmaiseksi vahvemman osan, olivat jo ehtineet korjata ongelman.

Varottiko se etukäteen, eli missä tilanteessa katkes?
Aika pitkä takuu pyörän osalla kun ei sinunkaan Fujin taida olla viimevuoden mallia ;)


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 09:15
Kirjoittaja Puusilmä

Mitenhän minun Kuukkelini kestää, siinäkin on aikamoiselle rasitukselle joutuva liitos? Onneksi nojapyörässä putoaa perseelleen, eikä kasvoilleen, mutta toisaalta vauhtia voi olla aika paljon enemmän kuin Jopossa.

Kuva

Jotenkin tuntuu, että jos tämä kestää töyssyt, niin Jopolla pitäisi voida keulia ja hyppiä vaikka kuuhun täysin huoletta.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 10:13
Kirjoittaja jooseha

Vertaas putkien paksuuksia. Jopo on Cruziin verrattana pilleistä koottu ja Kuukkelissa on vielä vahvistetturunkoa emäputken vierestä. Ei alumiini tee rakenteesta hajoavaa, vaan väärä suunnittelu ;)
Kuva


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 10:42
Kirjoittaja PW

On se Cruzbike ainakin kunnon testissä jos se Puusilmän käytön kestää ni sit on enää yks mahollisuus kuka sen saa ajamalla poikki ;)


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 11:06
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

ni sit on enää yks mahollisuus kuka sen saa ajamalla poikki ;)

Mutta silloin ei tarvitse miettiä meneekö se rikki, vaan koska :mrgreen:


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 11:24
Kirjoittaja jori
Puusilmä kirjoitti:

Mitenhän minun Kuukkelini kestää, siinäkin on aikamoiselle rasitukselle joutuva liitos? Onneksi nojapyörässä putoaa perseelleen, eikä kasvoilleen, mutta toisaalta vauhtia voi olla aika paljon enemmän kuin Jopossa.

Kuva

Jotenkin tuntuu, että jos tämä kestää töyssyt, niin Jopolla pitäisi voida keulia ja hyppiä vaikka kuuhun täysin huoletta.

Turhaan sinä sitä pelkäät. Kuten Joose sanoi, on Kuukkeli suunniteltu tuolta osin kestävämmäksi. Etuvetoisessa jyrkkien ylämäkien polkeminen pienellä vaihteella sutimisen rajoilla on runkoa eniten rasittava toimintaa. Se rasittaa runkoa nimenomaan tuolta alapuolelta, josta väsymismurtumat todennäköisimmin lähtevät.

i-JhmwL7K-X4.jpg
i-JhmwL7K-X4.jpg (46.84 KiB) Katsottu 4253 kertaa

Runkoputkeen on hitsattu tuplakerros putkea emäputkisauman pahimpiin paikkoihin ylä- ja alapuolelle. Tästä syystä eniten kuormitettu paikka emäputken vieressä (vihreä pallo nuolessa) on aika hyvin suojassa murtumalta ja todennäköisin paikka murtumalle on mustapalloisen nuolen osoittamassa paikassa hitsisauman reunassa ehjän putken puolella runkoputken alapinnalla.

Seuraa tuota kohtaa säännöllisesti, niin ei tarvitse pelätä putken murtumista yllättäen. Väsymismurtuman kasvu kestää alkuvaiheessa vähintään kuukausia ja haurasmurtuma (nopea katkeaminen) on mahdollinen vasta kun särö on jo senttien mittainen ja tuntuu jo löysyytenä pyörän ajokäytöksessä.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 11:33
Kirjoittaja Puusilmä

Kiitoksia Jorille vinkeistä. :D Nyt pitää vaan ajaa se muutama tonni - tai toivottavasti kymppitonni - kilometrejä plakkariin.


Re: Alumiininen Jopo ei kestä

Lähetetty: 19 Touko 2019, 18:02
Kirjoittaja ukram2
PW kirjoitti:
ukram2 kirjoitti:

Fujinista meni alumiininen ohjaustangon pidike poikki, tosin kun katsoin valmistajan sivuja, niin sieltä sai tilata ilmaiseksi vahvemman osan, olivat jo ehtineet korjata ongelman.

Varottiko se etukäteen, eli missä tilanteessa katkes?
Aika pitkä takuu pyörän osalla kun ei sinunkaan Fujin taida olla viimevuoden mallia ;)

Se napsahti melkein pakkaskelillä kun ajoin kävelyvauhtia 20 tuuman eturenkaalla päin risteyksen kanttikiveä, ja napsahduksen jälkeen jäi vielä pieni osa sauman sisäreunasta kiinni niin että sillä pystyi vielä ohjaamaan. Se hajonnut osa oli t-kappale, johon tulee kiinni "kahvat".