Sivu 55/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 14:34
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti: 01 Joulu 2021, 14:31

Eiks sulla ollu jalkajarrullinen Automatix. Nakkaa se tuohon niin pääse vaijereista eroon :)

En siitä oppinu tykkäämään kun vaihtoi miten ite tykkäs :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 18:14
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 13:46
Vilijami kirjoitti: 01 Joulu 2021, 13:17
PW kirjoitti: 01 Joulu 2021, 11:52

Jarruvaijerit tuppaa olemaan jumissa kun en jaksa niiden kanssa lutrata.

Miksi vaijereissa on kuoret?
Talvipyörään pitäis rakentaa vaan taittopyörät tarpeellisten mutkien kohdalle ja muuten vaijeri ois näkyvillä koko matkan.

Vaihdevaijereita tietyst tarkotin ku vaihteista puhuin. Toki nekin voi olla kuorettomia, kai?

Minä tein onnistuneen kokeilun mehutuppilosta. Puristin nahkapaskapihdeillä tuppilon pohjaan hieman vaihdevaijerin kuorta pienemmän reiän ja pujotin sen vaijerin päälle.

Kuten monet aikuiset tietävät, pieneen reikään saa menemään isonkin esineen, kun sen voitelee hyvin. Käytin taas kerran ihan tavallista nestesaippuaa.

Vaijerin nuppi on tuollainen tynnyrimäinen muoto, joka ei ole omiaan työntymään kumin pyöreään reikään. Vaijeri kun ei anna työntää tuota pyöreä pää edellä. Täytyi siis käyttää poliisikoulun tekniikkaa ja työntää se poikittain pyöreään reikään. Se ei tietenkään onnistu muilta kuin poliiseilta ilman apuvälineitä.

Käytin pujotuspuuhassa vaijerinupin edellä Prestaventtiilin hattua, jolla oli aivan biologisesta mallistaan poimittu muoto, joka oli omiaan työntymään kumin reikään. Tuon hatun perässä meni vaijerin nuppikin helposti läpi korkin pohjan reiästä.

Juottokaukalo onnistui yli odotusten. Se pysyy napakasti vaijerin ympärillä. Ei liu'u pois paikaltaan ja pitää täydellisesti Sinoli merkkistä viinaa, jota tuohon kaukaloon kuvan mukaisesti kaadoin.

Kun korkin veti vaijerin pään lähelle viina pääsi valumaan vaijerikuoren sisälle ja jäätynyt jumi muuttui liukkaasti toimivaksi vaijeriksi. Jopa niin hyvin, että jäätymisen takia jumiutunut takajarrun vaijeri alkoi toimia liukkaammin kuin lyhyt pysty etujarrun vaijeri.

Nyt kun se toimii, en ole vielä tehnyt sunnitelmaani valmiiksi. Tarkoitus on kuoria tuosta vaijerikuoresta muutaman millin matkalta pois tuo muovikuori, jotta viina pääsee teräskierteen välistä valumaan vaijerin sisään. Katsotaan sitten kun tuo seuraavan kerran jumiutuu. :D

Juottokaukalo.jpg
Juottokaukalo.jpg (102.29 KiB) Katsottu 4340 kertaa

Kuvassa ei näy, mutta vaijerin kuoren pää on tuolla aivan pohjalla ja tuo peltinen suojahattu on vain tyhjänä tuossa päällä. Viina pääsee siis virtaamaan vaijerikuoren sisään jo tuolta kupin pohjalta.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 19:46
Kirjoittaja PW

Kuva
Helsinki-mbb:ssä vaihdevaijeri kulkee lähes suoraan ylhäältä alas, mitään notkopaikkoja siinä ei ole,johon voisi vettä jäädä. Auttaakohan viina tuossa pitkään vai valuuko suoraan maahan?
Hieno systeemi, nyt ei tartte ite ruveta miettimään. Ehkä noita kumikorkkeja vielä jossain on vaimon jemmoissa - tuskin huomaa jos yhen pihistän. Tai huomaahan se :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 15:48
Kirjoittaja Wacky

Meillä huollossa annetaan sulaa auki sitten vaijeri pois kuoresta ja paineilmalla kuori tyhjäksi. Ennen vaijerin laittamista laitetaan ketjuöljyä kuoren purskaus kun tippapullon nokka sopii kivasti kuoren päähän ja sitten vanhaa mahdollisuuksien mukaan käyttäen vaijeri takas ja uudelleen kiinni.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 11:13
Kirjoittaja jooseha

Mä olen noudattanut jviirretin neuvoa ja katkon vaijerit hitsikoneella. Tämän ansiosta ei ole työ eikä mikään öljytä niitä tarvittaessa kunnolla, koska vaijerinpää ei rispaannu ja mahtuu kuoren läpi. Ei ole tuon neuvon jälkeen enää tarttenut tapella vaijereiden kanssa :D


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 03 Joulu 2021, 15:34
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: 03 Joulu 2021, 11:13

Mä olen noudattanut jviirretin neuvoa ja katkon vaijerit hitsikoneella. Tämän ansiosta ei ole työ eikä mikään öljytä niitä tarvittaessa kunnolla, koska vaijerinpää ei rispaannu ja mahtuu kuoren läpi. Ei ole tuon neuvon jälkeen enää tarttenut tapella vaijereiden kanssa :D

Kuten jo monesti aiemmin sanottu, Nojapyöräfoorumi on kaukana edellä. 8)


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Joulu 2021, 21:46
Kirjoittaja Polkumies

Mitä on hyvässä talvipyörässä?

Nojapyörän tapauksessa varmaan korkea runko ja pysty ajoasento, jotta tasapainoilu on helpompaa. Riittävästi painoa vetävälle pyörälle. Yksiraiteinen, ellei ole sähköapua.

Sitten yleisemmin: napavaihde ohuemmalla voitelulla tai yksivaihteinen. Rumpujarrut tai levyjarrut, vaijerinkuorien päät suojaan, ettei sisään pääse vettä. Ketju umpinaisen kotelon sisällä olisi hieno ominaisuus, tai hihnaveto. Isot lokasuojat, jotka eivät heti täyty lumesta, ja kunnon kuraläpät.

Nastarenkaan olen laittanut vain eteen. Takana on paremmin rullaava rengas kantamassa isomman painon. Tällöin myös pito loppuu lähes aina ensin takaa, jolloin pidon radat löytää turvallisemmin kuin jos pito loppuisi ensin edestä. Muuten leveys ja kuviointi maaston mukaan.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Joulu 2021, 22:58
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 12 Joulu 2021, 21:46

Mitä on hyvässä talvipyörässä?

Sähköapu.
Läskirenkaat.

Kaksipyöräiseksi suosittelen CF mallia, jossa (ei silmälasit huurru niin helposti kuin selällään maatessa) saa molemmat jalat nopeasti maahan.
Kolmipyöräiseksi suosittelen retrokinneriä kaasukahvalla ja riittävillä sähköillä, jolloin luisuttelu onnistuu. Tämä ois itselläni haaveissa :D


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 13:26
Kirjoittaja PW

Vuoden ekana päivänä läksin lyhyelle lenkille - ei oo tullu tuota "turhan takia ajoa" harrastettua aikoihin. Ilma oli aurinkoinen, pakkasta 8 astetta ja tuulta riittävästi. Reilu Vuoksenlenkki on korkeintaan kymmenen kilometriä kuitenkin varpaita alkoi palella jo puolivälissä :? Vanhat talvipyöräilykengät käytössä, varmaan ne on jo parhaat päivänsä nähneet ja vanhat jalat kestää aina vähemmän kylmää. Joskus tuli kokeiltua erilaisia tuulisuojia polkimiin ja pyörän keulaan, en muista oliko niistä suurempaa hyötyä :?
Tänä talvena taas huomannut, miten lämmin jalkine on huopikas :mrgreen: Taidan käydä ostamassa semmoset isot polkimet, joita maastopyöräilijät käyttää ja polkea huopikkaat jalassa - ilman mitään lukkoja ja klosseja.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Tammi 2022, 14:47
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti: 01 Tammi 2022, 13:26

Taidan käydä ostamassa semmoset isot polkimet, joita maastopyöräilijät käyttää ja polkea huopikkaat jalassa - ilman mitään lukkoja ja klosseja.

Flättipolkimet piikeillä on hyvät talvikenkien kanssa. Pito on aika hyvä kuopaisuunkin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2022, 15:01
Kirjoittaja Pastori

Reilu kymmenen astetta pakkasta ja mitä helekattia. Jarrut jäässä - onks niin että nestekäyttöisten levyjarrujen neste ei kestä pakkasta?


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2022, 15:37
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti: 06 Tammi 2022, 15:01

Reilu kymmenen astetta pakkasta ja mitä helekattia. Jarrut jäässä - onks niin että nestekäyttöisten levyjarrujen neste ei kestä pakkasta?

Millä lailla jäässä. Kahva aivan jumissa, vai liikkuuko hiukan. Oikean jarrunesteen, oli se sitten kumpaa tahansa tyyppiä, ei pitäisi olla jäässä. Todennäköisesti mekaniikka on jäässä jommassa kummassa päässä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2022, 15:56
Kirjoittaja Nojanalle

Oletko ilmannut ne jarrut . Minkä merkiset sulla on . Itsellä ilmannut kaikki , ennen käyttöä .


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2022, 18:23
Kirjoittaja Premnas

En tiedä mutta Tektron jarrut mineraaliöljyllä ainakin tahtoivat jumittaa ja jäykistyä pakkasella. Tänä syksynä kyllästyin ja vaihdatin huollon yhteydessä mekaanisiin (avid bb7), ei oo jumittanut enää. Voikohan noihin nestekäyttöisiin ajan myötä kondensoitua vettäkin sekaan, tai sitten vaan ilmaa välissä? Tosin ilman luulisi tekevän sen että kahva esim. painuu yhtäkkiä pohjaan.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Tammi 2022, 20:33
Kirjoittaja jori

Mikähän idea näissä mineraaliöljypohjaisissa jarrunesteissä on. Autoissa käytetään etyleeniglykolia DOT3 ja etyleeniglykoli+boraatti esteri DOT4. Jos noissa pyörän jarruissa on oikeasti mineraaliöljyä, eihän ne voikaan toimia pakkasessa kovin juoheasti, vaan hidastelevat, tai tukkeutuvat kokonaan jäätyneestä vesipisarasta, joka ei liukene öljyyn.

Glykolipohjaisissa jarruneste voi mennä pilalle, jos siihen pääsee imeytymään liian paljon vettä. Sitä pitää kuitenkin imeytyä luokkaa saman verran kuin alkuperäisita nestettä oli, ja sittenkin pakkasta pitää olla -36°C, jotta jäätyy jumiin.

Voihan tietysti olla, että jarruneste on mineraaliöljyä, jolloin vesi ei liukene lainkaan jarrunesteeseen, vaan jäätyy pakkasessa öljyn sekaan rakeeksi, joka voi tukkia tiehyet. Miksi siis kukaan ikinä on keksinyt käyttää mineraaliöljyä jarrunesteenä. :shock: https://organitzemxtu.com/fi/piste-3-vs ... ka-on-ero/