Sivu 57/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 11 Tammi 2022, 21:26
Kirjoittaja PW

Juu, pelkkää huopaa :mrgreen: Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Tammi 2022, 08:52
Kirjoittaja jooseha

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Tammi 2022, 08:57
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:52

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:

Ajattelin aivan samaa, kunnes mietin miten sen saa kiinni. Maitoliimaa kai käytettiin ennen. :roll:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Tammi 2022, 09:14
Kirjoittaja jooseha

Eihän nahan liimaamisessa ole ongelmaa ja jos ei usko, voi sen vaikka ommella kiinni :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 12 Tammi 2022, 09:33
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:57
jooseha kirjoitti: 12 Tammi 2022, 08:52

Pistä perinteisesti nahkaa ja jätä kumit moderneille ihmisille :wink:

Ajattelin aivan samaa, kunnes mietin miten sen saa kiinni. Maitoliimaa kai käytettiin ennen. :roll:

Oma muistikuva meijän perheen huopatossuperinteestä on, ett niihin ois iskä liimannu kumilevystä pohjat - täällä modernissa kaakossa -60 luvulla :mrgreen:
Mikä siinä muuten on, ett huopikas aiheuttaa huvittuneisuutta? Muistelen, ett kansakoulussakin sai kuulla jos töppösissä meni kouluun. Yhä tuntuu herättävän huomiota ja naurua - eipä siinä naurua mahtuu :mrgreen: Sama ilmiö kun mainitaan huovutus :? :mrgreen: Villahuumori omalajinsa :mrgreen:


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 13 Helmi 2022, 20:39
Kirjoittaja jori

Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.

Varpaiden pakkassuojat.jpg

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 14 Helmi 2022, 06:16
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti: 13 Helmi 2022, 20:39

joten oli rakentanut itselleen suojat ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla.

Sama juttu minulla kinnerissä syyskylmillä: sandaalien kärjet pitää lämpöeristää, jotta tarkenee kinneröidä syyskylmillä. Muussa tapauksessa sandaaleissa alkaa varpaat jäätymään vaikka kinnerissä ei ole muuta ilmanvaihtoa kuin etuvalojen reunat. Ja sandaaleilla pakko ajaa, koska isommat kengät eivät mahdu vaikka on 140 mm:n kammet.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 15 Helmi 2022, 21:32
Kirjoittaja ukram2

Tänään oli aika paha keli pk-seudulla, satoi vettä ja räntää, maassa jäätä, upottavaa sohjoa, syviä vesilammikoita. Tein pitkähkön lenkin, piti säästellä akkua ja ajella vajaa avustusteholla, silti viimeiset pari sataa metriä akku tyhjänä. Kengät ja housut kastui, takki oli onneksi vedenpitävä. No ei ollut nojapyörä, meni vähän off-topic.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 18 Helmi 2022, 00:31
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 11 Tammi 2022, 21:26

Juu, pelkkää huopaa :mrgreen: Kai sinne pitäs liimata kumia kun viittis. Osaa olla liukas tossun pohja pakkaslumellakin ja kestäskin pidempään.

Älä laita kumipohjia. Kuuntelin juuri asken videon, jossa kerrottiin, kuinka tärkeää on, että edes pienen hetken päivästä maapallon sähkökenttä tuottaa ihmisen korkeussuuntaan potentiaalieron, joka tekee jotain tärkeää. Kuulemma viisi minuuttia päivässä riittää. En ymmärtänyt mitä se tekee, mutta kuulosti tärkeältä. JOka tapauksessa olemme aikanaan olleet sähköisessä kontaktissa maahan jalkojemme kautta. Kumipohjat kengissä ovat uusi keksintö, eikä tuon videon perusteella välttämättä pelkästään hyvä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 18 Helmi 2022, 19:37
Kirjoittaja MikaH
jori kirjoitti: 13 Helmi 2022, 20:39

Tapasin perjantaina Siilinkarilla kokeneen jääpyöräilijän. Sanoi joskus palelluttaneensa varpaansa noissa hommissa, joten oli rakentanut itselleen suojat, ettei toistu. Nämä on tehty ohuesta solumuovista mustalla jesarilla teippaamalla. Oli tavattoman tyytyväinen näihin ja sanoi ettei ole yhtään kertaa enää tämän jälkeen palellut varpaita. Pystypyöräilijällä ei kai sitten muualta jalasta palelekaan. Kuvasta näkyy huonosti, mutta noissa on vain ohut kuminauha kantapään takaa pitämässä paikoillaan. Ihan hyvin näytti toimivan myös kävellessä.Varpaiden pakkassuojat.jpg

Joskus ennen vanhaan, kun käytettiin varvaskoukkuja, niihin myytiin samantapaisia tehdasvalmistettuja eristeitä.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 06 Maalis 2022, 00:39
Kirjoittaja ajarmala

Meillä on ainakin täällä Nummelassa tiet jäädytetty tosi hyvin ja huolellisesti. Hiekoitettu ei ole, joten potkukelkalla pääsisi oikein hyvin. Joissakin kohdissa on kivoja 15 cm syviä vesilätäköitä, joissa talvipyörällä varmasti kaatuisi. En ole edes koettanut... Muualla taas on jäisiä luiskia, kun sohjo on jäätynyt muotoonsa - niissäkin menee nurin vaikka on nastarenkaat. Mielenkiintoista tämä talvipyöräily, pahimmat paikat joutuu taluttamaan. Talveksi pitäisi olla jokin nelipyöräinen...

Pari kuvaa Hannankadulta:

hannankatu01.jpg
hannankatu01.jpg (103.3 KiB) Katsottu 4411 kertaa

Ja toiseen suuntaan on niitä 15 cm syviä lätäköitä:

hannankatu02.jpg
hannankatu02.jpg (107.86 KiB) Katsottu 4411 kertaa

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 31 Elo 2022, 23:07
Kirjoittaja Polkumies

Millaisia kokemuksia on sähköpyörän akunkestosta talvella? Kovalla pakkasella akusta saa vain puolet energiasta irti? Entä kuinka paljon enemmän energiaa kuluu kilometriä kohden? Jos nyt ei ihan hangessa joudu ajamaan...


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 01 Syys 2022, 07:21
Kirjoittaja Vilijami

Jos akkua säilyttää yön pakkasessa, niin energian saanti pienenee huomattavasti, mutta mikäli akkua säilyttää lämpimässä ja vie ulos vain kun pyöräily alkaa sekä tekee telttapatjasta akulle viimasuojan, niin energian saanti on aika lähellä kesäkeliä.
Energiaa kuluu pikkupakkasella kovalla polanteella lähes samalla lailla kuin kesällä asfaltilla pilvisellä tihkusateella, mutta lauhalla sohjossa tai 10cm hangessa alkaa kulua todella paljon.
Olosuhteet siis vaikuttavat merkittävästi, hyvissä talvioloissa 90% kesärangesta ja huonoissa 10%.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 04 Syys 2022, 20:55
Kirjoittaja Polkumies

Ei huvittaisi taas talvella vaihtaa pystypyörään. Mitä mieltä olette tikkurunkoisesta talvipyöräksi?

Used-Bacchetta-Corsa.jpg
  • yksinkertainen runko (voisi jopa ehtiä rakentaa)
  • ylämäet nousee hyvin, kun paino siirtyy taakse
  • aerodynaaminen (talvella ehkä vähemmän tärkeää)
  • kaatuessa tippuu korkealta
  • pitkä matka saada jalka alas maahan
  • osuuko kantapää eturenkaaseen kun ohjaa yhtään enemmän?
mbb&cf.jpg

Crank-forward-malli sopisi talveen, mutta ne näyttävät epämukavilta ajaa (ei ole kokemusta), vaikeilta tuottaa kovaa polkutehoa ja aerodynamiikka on varmaan niin huono kuin missään polkupyörässä voi olla. Kolmas vaihtoehto olisi suht pystyssä ajettava MBB, jonka en usko silti nousevan liukkaita ylämäkiä ja polkiessa on helpompi saada pito loppumaan ohjaavalta renkaalta.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 04 Syys 2022, 21:53
Kirjoittaja Wacky

Tikkurunkoinen toimii talvella ihan hyvin. Kannattaa vaan suunnitella se kohtuu leveiden renkaiden ympärille.