Moi,
(samalla ensimmäinen postaus )
Jousituksella tarkoitan tässä kokonaislähtöisesti jousien, iskunvaimentimien ja tukivarsien järjestelmää.
Kuten otsikosta käy ilmi, niin pohdin (erityisesti etu-) jousituksen tarvetta, kun on ollut aiemmin huonoja kokemuksia (ilmeisesti huonojen) maastopyörien jousituksista. Siksi kallistun teräkseen sen luontaisen jouston ja vaimennuksen takia (tästä ei tosin ole omakohtaista kokemusta, kunhan mutuilen). Lisäksi teräsrunko on helpompi hitsata, MIG ja TIG -koneet ovat käytettävissä.
Teräsrungon suurempi paino ei ole ongelma, kun tulen käyttämään sähköjä muutenkin. Enemmän murehdin stabiiliutta käännöksissä, kiihdytyksissä/jarrutuksissa, toimintavarmuutta ja hintaa. Mielummin maksan vain yhdestä iskarista kuin kolmesta ja niiden vaihdoista/huolloista, mieluiten en yhdestäkään. Toki saa tähän ehdottaa halpoja, mutta hyviä (= pidemmän päälle toimivia) vaihtoehtoja: esim. mielestäni 400 euroa iskarista on aivan liian paljon ja 100 eurolla ei kuulemma saa kuin roskaa, joka hajoaa ensimmäiseen töyssyyn. Ehkä välissä on kultainen keskitie, jolla saa kestävää normaaliin tiekäyttöön ja joka on taloudellisesti pidemmän päälle fiksu?
Jos konfiguraatiolla on merkitystä: tadpole, 26" pyörä takana ja 20" pyörät edessä. Akuston, moottorin (keskellä, erillinen ketjuveto takapyörälle) ja elektroniikan sijoituksella pystyy hieman vaikuttamaan painopisteen sijaintiin. Arviolta n. 7-10kg ekstrapainoa, jonka sijoitus tulee velomobiilin pohjaan. Koppa lasikuitukomposiitista (sitten joskus, tässäkin on jo aikamoinen työmaa kädettömälle).
Joka tapauksessa ensimmäinen iteraatio ilman iskareita, tekee analyysistä ja jatkokehityksestä hieman helpompaa.
-kk