Sivu 2/2

Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Lähetetty: 19 Marras 2019, 13:12
Kirjoittaja Vilijami
kyberkukko kirjoitti:

Lähimpänä haen ajoneuvolta käytännöllistä kaupunkikulkinetta, jota on helppo huoltaa ja jolla voi ajaa vuoden ympäri pl. pahimmat lumimyrskyt.

Ota huomioon, että perinteinen tadpole on huonoin mahdollinen malli liukkaille keleille. Vetopito on aivan onneton ja sähkö- sekä polkuveto tulee samaan pidottomaan renkaaseen. Vedon jakaminen kahdelle tai useammalle renkaalle parantaa etenemistä paljon. Tai sitten tadpole pitää olla piiitkällä akselivälillä, jotta painoa tulee ainoalle vetävälle renkaalle.


Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Lähetetty: 19 Marras 2019, 22:02
Kirjoittaja kyberkukko
Vilijami kirjoitti:

Ota huomioon, että perinteinen tadpole on huonoin mahdollinen malli liukkaille keleille.

Ehkä, ehkä. :D
https://www.youtube.com/watch?v=nAmsL-0QC2w
https://www.youtube.com/watch?v=b8GuC7HX7Cc
https://www.youtube.com/watch?v=p9WSXiS4Yns

Vetopito on aivan onneton ja sähkö- sekä polkuveto tulee samaan pidottomaan renkaaseen. Vedon jakaminen kahdelle tai useammalle renkaalle parantaa etenemistä paljon. Tai sitten tadpole pitää olla piiitkällä akselivälillä, jotta painoa tulee ainoalle vetävälle renkaalle.

PW kirjoitti:

Tuo ympärivuotinen ajo puoltas taas kaksraiteista tai deltaa, vetävän renkaan pito, sekä ohjattavuus/turvallisuus. Tai nelipyörää jossa kaks vetävää pyörää, tietyst deltassakin voi olla molemmat takakiekot vetävät.

Mikäli ymmärrän oikein, niin deltan parempi talvipito perustuisi siihen, että renkaiden päällä olisi enemmän painoa ja pitopinta-alaa olisi enemmän. Tästä tulisi mieleen laittaa tadpolen takarenkaan molemmille sivuille matalalle ulottuvat säilytyslaatikot ja lisätä painoa niiden pohjalle (vaikkapa lisäakustot talven lisääntynyttä tehonkulutusta varten) liukkaalla kelillä, jos ei muuten riitä pito rengaspaineen alentamisen jälkeen.


Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Lähetetty: 20 Marras 2019, 08:36
Kirjoittaja jori

Takarenkaaan paineen alentaminen on vihonviimeinen tapa vetopidon parantamiseksi tadpoletrikessä. Matala paine tekee renkaasta huonommin ohjaavan ja takarenkaana koko ajoneuvosta yliohjaavan. :shock:

Painon lisääminen takarenkaalle tietysti auttaa, mutta ylimääräisen painon mukaan ottaminen pelkän vetopidon takia on melko tyhmä tapa korjata asia, jonka olisi voinut korjata suunnitteluvaiheessa tuomalla takapyörä mahdollisimman lähelle painopistettä ja toisaalta siirtää etupyöriä hieman edemmäs, jotta takapyörille jää riittävästi kuormankanto-osuutta. Kahdella takapyörällä tämä on paljon helpompi toteuttaa, koska kuski voi nojata takapyörien väliin.

Etupyöriä ei voi niitäkään mielivaltaisesti siirtää eteen päin, sillä kääntyvä pyörä vaatii tilaa sivuillaan, eikä siis voi olla paikassa, jossa rengas kääntyessään törmää muuhun rakenteeseen. Käytännössä tämä tarkoittaa joko leveämpää ja painavampaa ajoneuvoa, tai etukiekkojen pitämistä kampien rajoittamana kiertävien jalkojen alueen takapuolella. tai sijoittamalla etuakseli kampikeskiön kohdalle. Siirtää voi tietysti myös reilusti edemmäs, mutta tällöin ajoneuvon tukikolmio kapenee ja se kaatuu helpommin, ellei sitten levennä raideväliä, josta seuraa ainakin painon, sekä ajo- että varastointitilan tarpeen kasvu. :(

Yksi mahdollisuus ratkaista tämä ongelma on laittaa sähköveto etupyöriin, kuten Sakari on tehnyt SH26 pyörässään. Tämä tosin vain lisää etupyörien kuormaa, joten ilman sähköapua vetopito on vieläkin huonompi.


Re: Jousituksen tarve teräsrunkoisessa velomobiilissa?

Lähetetty: 20 Marras 2019, 09:06
Kirjoittaja jooseha

Etuveto korjaisi pitopuolen. Silloin 2/3-osaa painosta olisi vetävillä renkailla. Sähköt taakse asentamalla kaikki renkaat vetäisivät. Etuvetoinen nuijapää on vaan pirun työläs rakentaa :(