Sivu 8/9

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 09 Huhti 2022, 16:30
Kirjoittaja Vilijami

Tuossa kuvassa näkyy esimerkki, miten naruperän jousto hoidetaan kumilenkeillä.
Kuva


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 09 Huhti 2022, 18:21
Kirjoittaja janx

Mä kokeilin ihan suoraan laittaa vaan neliöön noihin rengasta lähinnä oleviin vihreisiin kiinnikkeisiin. Toki alapuolelle.

Screenshot_20220409-182327.jpg
Screenshot_20220409-182327.jpg (199.49 KiB) Katsottu 3690 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 09 Huhti 2022, 19:56
Kirjoittaja Vilijami

Aivan liian lyhyet jännevälit.
Kokeile tuollaisia pitkiä naruja ja ehkä tuki saranakohtaan?


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2022, 12:04
Kirjoittaja jooseha

Kovin tulee narulle kuormaa ja on säädöille tarkka, jos naru kulkee muutaman millin päästä nivelestä.

Helposti saatavista naruista nailoniset ovat joustavimpia, jollei aivan kumiköysilinjalle lähde.

Ilman erillistä joustoelementtiä narun mitoitus muuttuu paljon tarkemmaksi kuin vetämällä narua kumilla keskeltä sivuun. Jälkimmäistä on helppo säätää sivuun vedon määrällä. Ensimmäinen vaatii joko narun tai vipusuhteen vaihtamisen. Lisäksi hankautumisvaraa ei juurikaan voi olla, jos narun pitää joustaa, muttei katketa.
Ei sillä. Itselläni on ollut tarkoitus testata omassani nailonnarua yksinään. On vaan jotenkin jäänyt :mrgreen:


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 10 Huhti 2022, 13:40
Kirjoittaja janx

100mm maavarasta ei ollut aikomuksena tinkiä - ainakaan paljon. Puuilossa oli M6-kierteellä olevia silmukkaruuveja. Ehkä sellaisen läpi voisi toimia.

https://www.puuilo.fi/arctic-marine-sil ... vi-6x100mm

Puuilo-silmukkaruuvi-6x100mm.JPG
Puuilo-silmukkaruuvi-6x100mm.JPG (15.12 KiB) Katsottu 3613 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 22 Huhti 2022, 21:57
Kirjoittaja janx

Alustavien kokeilujen perusteella en ole olenkaan varma narun sopivuudesta peräkärryn joustoksi.

narujousto_taka.JPG
narujousto_taka.JPG (79.77 KiB) Katsottu 3531 kertaa
narujousto_etu.JPG
narujousto_etu.JPG (74.59 KiB) Katsottu 3531 kertaa

Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 22 Huhti 2022, 22:12
Kirjoittaja jooseha

Eihän tossa muuta vikaa ole kuin se, että naru menee hirveän läheltä haarukan niveltä. Se tekee mitoittamisesta äärimmäisen tarkkaa.
Toimivissa ja hyväksi havaituissa narujousituksissa naru kulkee kaukana nivelestä, joten sen säätöihin saaminen ei vaadi kellosepän työtä.

Tuohon vaan haarukan kulma runkoon nähden alaspäin, jotta siihen saa narulle järkevän kulman ja runkopalkkien väliin kangaspussi kuormatilaksi, niin ei mene kokonaan uusiksi.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 22 Huhti 2022, 23:30
Kirjoittaja janx
jooseha kirjoitti: 22 Huhti 2022, 22:12

... Tuohon vaan haarukan kulma runkoon nähden alaspäin, jotta siihen saa narulle järkevän kulman ja runkopalkkien väliin kangaspussi kuormatilaksi, niin ei mene kokonaan uusiksi.

Eikö se laske tavoiteltua 100mm maavaraa? Ehkä voisi laittaa nuo lenkit, joiden läpi naru menee, takahaarukan puolelle. Silloin niitä voisi tuoda ulommaksi (alaspäin).

Naru menee tosiaan läheltä niveltä, mutta myös se on ongelma, ettei mikään pidättele takahaarukkaa menemästä väärään suuntaan. Kumi- tai iskarijousitus pysyy samoissa kohdin kokoajan. Sama nostaako vai mitä kärrylle tekee.

Edit: Siis laske maavaraa.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 23 Huhti 2022, 11:20
Kirjoittaja jooseha

Maavaranhan saat aivan minkä haluat. Runkoputki vaan ylemmäs niin johan nousee.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 22 Touko 2022, 12:53
Kirjoittaja janx

Narujousto joutunee nyt hyllylle. Siirryn ajatuksissa takaisin kumiseen joustoon. Pitää pohtia sille kiinnikkeitä ja paikkaa.
Lisäpohdintana olisi ottaa kiekon pyörimisenergiaa talteen ja integroida tähän myös tuulimylly ( :!: Hackaday.com ).


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 22 Touko 2022, 23:53
Kirjoittaja Härski

Voiskos auton koneppelillekkin laittaa kovaan tuuleen myllyn, mikä pyörittäis peräkontissa olevaa ropelia.. Varmasti kulkisi melkeen ilman pensaa. 🤔

Tää tuulimylly nostattelee hymynkaretta siihen malliin, notta kansa haluaa ehdottomasti kuulla aiheesta jatkoa :D

Eikä oteta sit liian vakavasti tätä!


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 23 Touko 2022, 08:02
Kirjoittaja Vilijami

Joo, tuulimylly kiinnostaa ja kiekon pyörimisenergiaa on vaikea ottaa talteen ”ilmaiseksi” muuten kuin jarrutuksessa.


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 23 Touko 2022, 12:18
Kirjoittaja Härski

Taitaa joku asiaa tarkemmin miettimätönropelihattu olla ideoinut laittaa ropelin sähkömoottorirenkaasen ja yrittää parkissa ollessa kerätä tuulienergiaa akkuun.

Linkkä lukematta Veikkaan siis.

Aurinkopaneelilla taitanee päästä kuitenkin parempaan paino-/vaiva-/ jne hyötysuhteeseen, kuin kuskata lapoja mukana ja viritellä ne pakissa vanteeseen ja sit hinata kärry kuusennnokkaan..


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 23 Touko 2022, 21:30
Kirjoittaja janx

Unohdatte, että tämä on myös eräkärry. Kärryn työntämisestäkin saa energiaa. Meren rannassa tuulee aina eikä sen tuulimyllyn tarvitse ajossa olla ojossa. Jos avaa tuon tuulimyllylinkin, siellä tulee noin 3kg painoinen stepperimoottorista tehty tuulimylly retkeilykäyttöön. Yhdelläkin reissulla tuuli koko yön varsin navakasti, joten sillä olisi virtapankkia lataillut.

Eikä aina kaikkea tehdä vaan hyödyn nimissä vaan ihan huvikseenkin. Ja pitäähän se 20 kg pudotettu elopaino korvata jollain. Tuntuu muuten liian erilaiselta. 100 W aurinkopaneli säätimen kanssa painaa noin 3 kiloa.

"Electricity With Stepper Motors"
http://www.reuk.co.uk/wordpress/wind/el ... er-motors/


Re: Yksipyöräinen peräkärry pääosin alumiinista - P-eräkärry

Lähetetty: 31 Touko 2022, 00:43
Kirjoittaja janx

Aihe on hieman muhinut takaraivossa. Sähkön tuotannon ideani on:

  • Tuottaa aurinkopaneelilla (päivisin) ja tuulimyllyllä (paikalla ollessa, tuulisella säällä) vähintään 12 volttia jännitettä, mutta ajateltu laturi sietää 24V asti
  • Tuulimyllyn jännitteen joutuu tasasuuntaamaan, kun käytetään askelmoottoria vaihtosähkön tuotantoon
  • Aurinkopanelilta voinee tuoda suoraan jännitteen akkulaturille
  • Kahden akun taktiikalla mentäisiin eli toinen ajossa ja toinen latauksessa - vaihto manuaalinen
  • Laitteita voisi käyttää myös veneillessä sähköperämoottorin kanssa sopivalla lataussäätimellä

Aurinkopaneli 100W 18Vdc: https://eroaverkosta.com/product/10/sol ... nkopaneeli
Akkulaturi 12-24Vdc 125W -> 42V 3A: https://enerprof.de/en/chargers/ebike-b ... 36v-3a?c=0
Askelmoottori 24V 0,7A 0,9ast: https://www.partco.fi/fi/saehkoemekanii ... z049b.html

askelmoottorinema1724v06a09ast.jpg
askelmoottorinema1724v06a09ast.jpg (57.44 KiB) Katsottu 3044 kertaa