En välttämättä suosittelisi juuri 559:ä jos sisäjalan mitta on juuri siinä hilkulla. Kenties ShockProof pienemmällä vannekoolla tai sitten tuo CityCruiser, noiden välillä ei taida suurta eroa siinä kuinka muut tienkäyttäjät sinut havaitsevat. Runko on sama kaikissa ShockProofeissa, CityRacereissa ja CityCruisereissa. Cruiserista voi kenties nähdä paremmin eteensä kun jalat pysyy alempana yläkroppaan nähden kuten jviirret sanoi, itseä ei omassa SP 559:ä ole tuo jalkojen asema kuitenkaan häirinnyt.
Yläohjausta minäkin suosittelen vaikkei alaohjauksesta kokemusta olekkaan (eli tämän kommentin olisi voinut jättää sanomattakin), itsellä ei meinaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia yläohjauksen kanssa ja olen siitä kyllä pitänyt, tuntuma on hyvä eivätkä kädet ole väsyneet tai muuta vastaavaa.
Levyjarru asiasta sen verran että omaan SP559:n sain paikat levyjarruille lisäkorvausta vastaa, ja tarkoituksena on sellaiset aikanaa laittaa kun on vanteet tai kahdet sitten joskus puhki ajanut. Levyjarruja en suoraa mukaan laitattanut sillä mielestäni niiden hinta oli liian kova. Jälkikäteen ajateltuna vähän kaduttaa, mutta ei kuitenkaan paljoa. Yhdet jarrupalat on v-jarruista tosin jo loppuun kuluneet.
Vaihtimet ovat ainakin minun deore osasarjalla varustetussa nojassa Sram Attack kiertovaihtimet, jotka ovat suoraan sanottuna olleet huonot. Sateella niiden kumi on niin liukas ettei kiertäminen/vaihtaminen tahdo onnistua ilman hillitöntä puristamista, joka on todella huono yhdistelmä suht herkän ohjauksen kanssa. Lisäksi en ole takavaihtajaa saanut säädettyä millään ilveellä kohdalleen, vaikka säätämisestä on kokemusta sopivasti. Molemmat ongelmat voisivat poistua öljyämällä vaijerit kunnolla, jolloin vaijeri liikkuisivat herkemmin, en kuitenkaan usko dramaattiseen muutokseen varsinkaan etuvaihtajan kanssa. Takavaihtimen käytös tuntuu lisäksi niin epämääräiseltä/kurantilta että olen sen suhteen menettänyt toivoni. Ratkaisuksi ongelmaan olen ajatellut Shimanon DualControl vaihde/jarrukahvoja. Jos nyt tällä kokemuksella tilaisin uuden pyörän niin kysyisin ehdottomasti mitä vaihtoehtoja kiertovaihtimille on?
M5:sen tavaratelineeseen ei sovi normaalit sivulaukut, koska niitä ei saa kiinnitettyä alhaalta tukevasti.
Sivulaukuista kerran kokeiltuna ainakin ortliebin laukut sopivat minun M5:n tarakkaan? Itselläni on kuitenkin sellaiset tavanomaiset mutta tuunatut versiot jotka sopivat hyvin. Ei niissä muuta eroa ole kuin että yläkoukut on erimalliset alumiinilatasta väännetyt versiot.
Matka-ajoon ottaisin peräkärryn suuremman kapasiteetin takia. Sellainen 2pyöräinen Y-frame (vai mikä se nyt oli) kärry kiinnostaisi itseä. Jotenkin ajattelisin että esim yksipyöräinen BOB Yak ei olisi kaksipyöräisen nojapyörän kanssa hyvä, sillä nojapyörä heiluu kuitenkin jonkun verran enemmän sivusuunnassa kuin tavallinen (tämä oli silkkaa mutua) ja ylämäkeen Yakkia vetäneenä tiedän ettei se seisten oikein onnistu jos pyörää heilauttelee reilusti. Lisäksi yhdistelmän käsittely sujuu varmasti mukavammin jos se pysyy pystyssä ilman erityistoimenpiteitä, tai esim yakin hankalaa parkkiasentoa.