Sivu 8/8

Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 28 Helmi 2022, 23:50
Kirjoittaja janx

"Eri reittejä: Kun V*näjä aloitti informaatiosodan, tutkija huolestui vanhemmistaan Itä-Ukrainassa – väitöskirja aiheutti vihaviestien ryöpyn"
https://koneensaatio.fi/tarinat-ja-julk ... en-ryopyn/

Edit: Yritän ymmärtää muutenkin tuota naapurin kuviota:
"What keeps P*tin in power?"
https://www.helsinki.fi/en/news/economi ... utin-power


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 07 Maalis 2022, 14:11
Kirjoittaja janx

Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 07 Maalis 2022, 19:17
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: 07 Maalis 2022, 14:11

Lisää ymmärrystä.
https://www.youtube.com/watch?v=kF9Kret ... =fin_topsu

Jännä homma tuo ”kaksi totuuskäsitettä ja kolme käsitettä valheelle”
Me täällä ollaan niin alkukantaisia, että luullaan pelkästään toden ja valheen riittävän :D


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 07 Maalis 2022, 20:33
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti: 07 Maalis 2022, 19:17
janx kirjoitti: 07 Maalis 2022, 14:11

Lisää ymmärrystä.
https://www.youtube.com/watch?v=kF9Kret ... =fin_topsu

Jännä homma tuo ”kaksi totuuskäsitettä ja kolme käsitettä valheelle”
Me täällä ollaan niin alkukantaisia, että luullaan pelkästään toden ja valheen riittävän :D

Tuo on vähän miten sen ottaa. Jos venäläisillä on kaksi totuutta ja kolme valhetta, niin mitenkäs on savolaisten ja poliitikkojen laita. Niillä on koko spektri molempia. Ero on oikeastaan vain siinä, että venäläiset ovat kyenneet analysoimaan ja antamaan käsitteen vappusatasille ja tilapäisille veroille.:mrgreen:


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 24 Kesä 2022, 23:02
Kirjoittaja janx

Jetson One - lentoaika 20min ja maksiminopeus 63mph (101kmh)


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 15 Maalis 2023, 23:07
Kirjoittaja janx

Japanissa markkinoille "ensimmäinen lentävä prätkä".

The world’s first flying bike has hit the market in Japan for nearly £500,000 as creators of the XTURISMO “luxury air cruiser” say it will bring science fiction to life.

The 12-foot long, 300kg sit-on machine was inspired by Star Wars and can hit speeds of 62mph, drawing power from two large central rotors running on a 228-horsepower, petrol-fueled Kawasaki motor.

The £465,000 machine - available in red, blue and black - can stay in the air for 40 minutes, before settling on the ground on landing skids.

Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=qFPWOcS ... eTelegraph


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 11:50
Kirjoittaja MM

EU on vaatinut Suomen säätämään Itä-Eurooppalaisen leveän rataverkkonsa muualla Euroopassa vallitsevan 89 mm kapeamman raideleveyden mukaiseksi, jotta junat voisivat kulkea rajan yli vaivatta. Suomi torjui asian heti mahdottomana, mutta eilen uutisissa kerrottiin asiaa kuitenkin selvitettävän siltä pohjalta, että rataan asennettaisiin kahdet kiskot, kuten Torniossa on pieni pätkä Ruotsiin.
Voisikohan asian ratkaista vaihtamalla vain toisen kiskon kaksiharjaiseen malliin, jossa kapeampiraiteisen vaunun pyörän ohjainreuna nojaisi sisempään laitaan ja leveämpiraiteisen ohjainreuna harjojen väliseen uraan ja ulomman harjan kylkeen kuten raitiotiekiskoissa nykyään.
Mitenkähän vaihtessa kaarteen ulomman raiteen kieli pitäisi rakentaa tuon kaksoiskiskon osalta.
Radan sähköihin ei silloin tarvitsisi kajota, kun junat kulkisivat kutakuinkin samalla kohdalla ajojohtoihin nähden.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 12:00
Kirjoittaja Nojanalle
MM kirjoitti: 23 Maalis 2023, 11:50

EU on vaatinut Suomen säätämään Itä-Eurooppalaisen leveän rataverkkonsa muualla Euroopassa vallitsevan 89 mm kapeamman raideleveyden mukaiseksi, jotta junat voisivat kulkea rajan yli vaivatta. Suomi torjui asian heti mahdottomana, mutta eilen uutisissa kerrottiin asiaa kuitenkin selvitettävän siltä pohjalta, että rataan asennettaisiin kahdet kiskot, kuten Torniossa on pieni pätkä Ruotsiin.
Voisikohan asian ratkaista vaihtamalla vain toisen kiskon kaksiharjaiseen malliin, jossa kapeampiraiteisen vaunun pyörän ohjainreuna nojaisi sisempään laitaan ja leveämpiraiteisen ohjainreuna harjojen väliseen uraan ja ulomman harjan kylkeen kuten raitiotiekiskoissa nykyään.
Mitenkähän vaihtessa kaarteen ulomman raiteen kieli pitäisi rakentaa tuon kaksoiskiskon osalta.
Radan sähköihin ei silloin tarvitsisi kajota, kun junat kulkisivat kutakuinkin samalla kohdalla ajojohtoihin nähden.

EU käskee ja ehdottaa , Suomi poika juoksee käskystä . Tää on aika yksinpuolista tää homma, jossain tulee raja vastaan . Rahaa saa painettua , velkaa vaan ei pitäs aina kerryttää lisää . :evil: :evil: :evil:


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 13:05
Kirjoittaja jori
MM kirjoitti: 23 Maalis 2023, 11:50

EU on vaatinut Suomen säätämään Itä-Eurooppalaisen leveän rataverkkonsa muualla Euroopassa vallitsevan 89 mm kapeamman raideleveyden mukaiseksi, jotta junat voisivat kulkea rajan yli vaivatta. Suomi torjui asian heti mahdottomana, mutta eilen uutisissa kerrottiin asiaa kuitenkin selvitettävän siltä pohjalta, että rataan asennettaisiin kahdet kiskot, kuten Torniossa on pieni pätkä Ruotsiin.
Voisikohan asian ratkaista vaihtamalla vain toisen kiskon kaksiharjaiseen malliin, jossa kapeampiraiteisen vaunun pyörän ohjainreuna nojaisi sisempään laitaan ja leveämpiraiteisen ohjainreuna harjojen väliseen uraan ja ulomman harjan kylkeen kuten raitiotiekiskoissa nykyään.
Mitenkähän vaihtessa kaarteen ulomman raiteen kieli pitäisi rakentaa tuon kaksoiskiskon osalta.
Radan sähköihin ei silloin tarvitsisi kajota, kun junat kulkisivat kutakuinkin samalla kohdalla ajojohtoihin nähden.

Ei taida mahtua tuollaista kolmikiskojärjestelmää rakentamaan. Raideväliero on liian pieni.
Kiskon ajopinnan leveys on noin 70 mm ja 89 mm erolla jäisi tilaa laipalle ja vierinnän keskittävälle kartiomekanismille aivan liian vähän. Teoriassa 19 mm laippa riittäisi, mutta kun rataa pitkin vierivä akseli ei vieri laippa kiinni kiskon sisäpinnassa muulloin kuin aivan äärimmäisen jyrkässä mutkassa, johon kartiovierinnän halkaisijaero ei kykene. Tässä tilanteessa kuuluu pirullista ulvontaa junan pyörien laippojen hangatessa kiskon kylkiin.

content_115re_r8_tr57.jpg
content_115re_r8_tr57.jpg (43.81 KiB) Katsottu 1071 kertaa
Kartiovierintä kiskokalustossa.png
Kartiovierintä kiskokalustossa.png (210.92 KiB) Katsottu 1071 kertaa

Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 15:01
Kirjoittaja MM

Kuinkahan iso tila tuolle sivuttaisheilunnalle pitää jättää. Jos kaksoiskisko olisi yhtä palkkia, sisemmän kiskon vierintäpinnan leveydestä voitanee tinkiä ulkolaidasta, koska eihän koko leveys ole pyörän käytössä, vaan pinnan sisälaita. Kaksoiskiskon sivuttaisjäykkyys toteutuisi jo leveämmän raidevälin raiteen jäykkyydellä.
Silti voi olla "haasteellista" suunnitella kaksoiskiskon kiinnitys nykyisiin betoniratapölkyn kiinnikkeisiin, jotka on tehty yhdelle kiskolle, mutta tuskin niihin toista kiskopariakaan voidaan pölkkyjä vaihtamatta laittaa.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 16:59
Kirjoittaja Wacky

Sähköistykselle ei taida tulla mitään ongelmaa koska junien vastaanottimet on todella leveitä ja tuo 89mm puolittuu sähköjohtimiin nähden muutenkin kun asennettaisiin kolmas kisko.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Maalis 2023, 20:49
Kirjoittaja MM

Suomessa raidevälys, eli se mitta minkä akseli voi siirtyä sivusuunnassa raiteitten välissä, on 14 mm. Pyörän laipan enimmäisvahvuus on 33 mm. Kaksoiskiskon raon pitäisi siten olla vähintään 47 mm (+ käyntivälys). Kun raidevälien ero on 89 mm, eurooppalaisen kiskoharjan leveys olisi enintään 42 mm (- käyntivälys).
Ei taida riittää.
Lisätään tähän, että ratateknisten ohjeiden mukaan laippauran minimileveys liikkumattomissa rakenteissa on 44 mm ja uran minimisyvyys 38 mm. Europpalaisen junan kiskoharjan leveys olisi siis enintään 45 mm olettaen, että ohje sisältää käyntivälyksen.