Sivu 5/8

Re: Lentävät ajoneuvot

Lähetetty: 22 Helmi 2020, 16:05
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:

Päästöasiassa on kyse koko maapallosta, eikä tästä hienosta ja pikkuruisesta maasta. Se tässä turhauttaakin kun isot paskojat kiinat, intiat jne. ei välitä pienintä vähääkään päästöistä ja meidän suomalaisten pitäisi muka olla näyttämässä esimerkkiä koko maailmalle. Aivan mitätöntä näpertelyä, jolla ostetaan vain itsellemme hyvää omaatuntoa.

Kiinalaisen co2 päästöt taisi olla puolet ja intialaisen alle neljäsosa keskivertosuomalaiseen verrattuana, toinen on sitten se, että me olemme osan päästöistämme ulkoistaneet Kiinaan.

"Vientituotteita ja muuta tavaraa tuottava teollisuus käyttää kaksi kolmasosaa Kiinan tuottamasta energiasta."
Kuva
Kuva päästövirroista

https://www.finnwatch.org/fi/blogi/663- ... -kenen-syy

Ja onhan se Kiina maailman suurin investoija aurinko ja tuulienergiaan. Toki siellä pilataan edelleen ympäristöä kivihiilellä, mutta niinpä tekee suomen valtion puoliksi omistama energiayhtiökin eikä missään näy loppua kotoisen kivihiilen, turpeen polton lopettamiselle. Ihmetellä täytyy jos nuo luvut 6% energiantuotannosta ja 12% energatuotannon päästöistä pitää paikkansa https://www.sll.fi/mita-me-teemme/suot/ ... mme/turve/

  • se, että turvetuotannon verotuki 178 milj€/muutama tuhat työpaikkaa, että sillä rahalla maksaisi palkan kotiin niille ketkä turpeella työllistyy.

muoks. linkki korjattu


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 22 Helmi 2020, 20:28
Kirjoittaja torneol

Kovasti paljon asiapitoinen setti Terpalta. Kiitos.

Toi turvesekoilu on kyllä Suomessa käsittämätöntä touhua. Tuntuu että se, kuten maatalous, on täällä pyhä ja heti jos niitä meinaa sorkkia, niin ollaan astalot tanassa barrikadeilla.

Nyt on hyvä vuodenaika ja oivat säät käydä katselemassa esim. viljelysmaiden suojavyöhykkeiden riittävyyttä vesistöjen äärellä. Oli ne sitten jokia, järviä, meri tai jotain muuta. Melko äkkiä pääsee käsitykseen, että ne eivät todellakaan ole riittäviä. Tähänkin pitää tarttua vaikka valtion toimesta, jos hellä ohjaus ei auta. Ne kuitenkin pilaa kaikkien vedet, vähän kuten eräskin kaivoshanke... :evil:.


Re: Lentävät ajoneuvot

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 10:07
Kirjoittaja Vilijami
terppa kirjoitti:

Kiinalaisen co2 päästöt taisi olla puolet ja intialaisen alle neljäsosa keskivertosuomalaiseen verrattuana, toinen on sitten se, että me olemme osan päästöistämme ulkoistaneet Kiinaan.

Tästä päästäänkin sinne toiseen perusongelmaan. Vapaaseen globaaliin markkinatalouteen. Aina köyhä kehitysmaa vauraan porsasteluvaltion vieressä on saanut vietyä tuotteitaan rajan taakse. Ja tuo päästöjen siirto on toiminut. Nykyään vaan internet on tuonut kaikki köyhät maat kaikkien rikkaiden naapureiksi, vaikka fyysistä rajaa ei olisikaan. Pelkällä napin klikkauksella kotisohvalta saa tilattua helposti mitä vaan minne vaan. Se tuo päästöjä valmistus- ja kuljetusvaiheessa. Internet on hedonistille yksilölle taivaanlahja, mutta maapallolle huono. Kivijalkakaupakin kuolevat, koska miksi tukisit paikallista yrittäjää, kun saat kiinasta melkein vastaavan tuotteen pennin halvemmalla? Hotellin ja lennot maapallon toiselta puolen saa todella helposti varattua netin kautta, miksen sitten lähtisi turhalle ilmastoa pilaavalle lennolle?
Miksei tätä saastuttavaa internettiä olla suuren huudon kanssa vaatimassa suljettavaksi? Moniko urbaani viherhippi on valmis luopumaan internetistä ja kaikesta elektroniikasta jota kiinassa tehdään? Ei yksikään, mutta peräkylän mummon corollaa ollaan isoon ääneen demonisoimassa.

Turvattomuuden tunnekin vähentyisi internetin sulkemisella, koska ahdistavat kohu-uutiset eivät leviäisi sekunnissa ympäri maailman. Ihmisen mieli ei ole rakennettu käsittelemään globaaleja ongelmia, eikä koko maankaan ongelmia, tuskin edes koko kaupungin ongelmia. Ei ihme että mielenterveysongelmat yleistyvät. Vapaa globaali markkinatalous sitä aiheuttaa suoraan ja välillisesti. Pienemmässä mittakaavassa kaikki toimii paremmin ja ihmiset voivat paremmin sekä päästöjä tulee vähemmän.

Mutta eihän todelliset ratkaisut kiinnosta ketään...


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 11:31
Kirjoittaja janx

Olisikin vain pennin kalliimpi, niin tukisin mielellään kotimaista yrittäjää. Moninkertaista hinnoittelua en tue ellei siitä ole jotain hyötyä (esim. helpompi takuuasiointi). Vielä kun tuotteessa on taikasanoja kuten LED, Vegan, Organic tms. hyvää, niin saadaan kunnon kerroin hintaan. Olen tietoisesti pyrkinyt tilaamaan Euroopasta Kiinan sijaan, jos se vain on suinkin mahdollista. 10 piirikortin sarjaa ei olisi Suomesta saanut varmaan mistään järkevällä hinnalla, joten ne tilasin Kiinasta. Tuotteet tulevat nopeammin ja ovat (ehkä) parempaa laatua. Pitkään joutuu yleensä selvittämään silti. Esim. juuri nyt koitan etsiä vesitiiviitä sukkia. Suomessa järjestäin yli 50 euroa saksalaiset Bridgedalen sukat. Englannista 25e. No samalla ottaa pyöriin varaosia jne.

Todellinen ratkaisu on asennemuutos - ei internetin sulkeminen (se on utopiaa). En usko kenekään oikeasti haluavan luopua internetistä tai jos haluaa, on sen luultavasti jo tehnyt. Sittenhän tämä foorumikin katoaisi ja tästäkö ei ole seurannut mitään hyvää? Siinä olen olen samaa mieltä, että media, internet ja some aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa. Samaa tekee myös keltainen lehdistö ympäri maailman - ilman internettiäkin. Sen takia olisikin tärkeää opettaa jälkikasvulle negatiivisten asioiden hallinta (rahan käytön lisäksi) jo pienenä. Aikuisiällä kohtaamillani "ongelmatapauksilla" tuntuu juuri näissä olevan eniten haasteita.

Pyrin välttämään lentämistä. Mitä tulee lentämisen päästöihin, niin laskin, että yhden tekemättömän suomalaisen jälkeläisen 70v ikään aiheuttamilla päästöillä voi lentää 1500 edestakaista lentoa Malagaan. Käsittääkseni lentäminen on 2% päästöistä.


Re: Lentävät ajoneuvot

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 11:39
Kirjoittaja terppa
Vilijami kirjoitti:

Miksei tätä saastuttavaa internettiä olla suuren huudon kanssa vaatimassa suljettavaksi?

Koska täältä saa tietoa nojapyöristä :mrgreen: ilman internettiä minäkin ajelisin vielä 25tkm/v henkilöautolla, kiitos pyöräilyn nyt määrä on 10%

Internet ja muu sosiaalinenmedia on ihan kiva alusta jos haluat välittää tietoa ihmisoikeusloukkauksista tai ympäristön tuhoamisesta, harvaa kiinostaa mutta aina on niitäkin jotka haluaa tukea ja välittää. Sille joka on myrskynsilmässä on tärkeää, että jossain on joku ketä kiinnostaa.

Omaan kipuiluun löytyy tietoa ja numeroita jos johonkin haluaa perehtyä. Kun aloin pitämään kasvisruokapäiviä niin reseptit ja ohjeet tuli pitkälti netistä.

Eilen olimme 1,5 asteen elämäntapa kokeilun työpajassa ja siellä matkustavat hipit vinkkasivat toisilleen mistä saa työkaluja maatapitkin matkustamiseen :) https://maatapitkin.net/

Vilijami kirjoitti:

Moniko urbaani viherhippi on valmis luopumaan internetistä ja kaikesta elektroniikasta jota kiinassa tehdään? Ei yksikään, mutta peräkylän mummon corollaa ollaan isoon ääneen demonisoimassa.

Turvattomuuden tunnekin vähentyisi internetin sulkemisella, koska ahdistavat kohu-uutiset eivät leviäisi sekunnissa ympäri maailman. Ihmisen mieli ei ole rakennettu käsittelemään globaaleja ongelmia, eikä koko maankaan ongelmia, tuskin edes koko kaupungin ongelmia. Ei ihme että mielenterveysongelmat yleistyvät. Vapaa globaali markkinatalous sitä aiheuttaa suoraan ja välillisesti. Pienemmässä mittakaavassa kaikki toimii paremmin ja ihmiset voivat paremmin sekä päästöjä tulee vähemmän.

Mutta eihän todelliset ratkaisut kiinnosta ketään...

Henkilöauto on ihan hyvä väline oikein käytettynä, en ole törmännyt vielä peräkylän mummojen toyotaan kohdistettuun arvosteluun mutta en lakkaa hämmästelemästä, että vielä v. 2020 löytyy ihminen joka jättää v8 koneen tyhjäkäynnille kaupassakäynnin ajaksi. Syrjäkulmille ei julkista liikennettä kannata viedä, toisaalta keskustoissa ei jokaista alle 3km matkaa kannata kulkea henkilöautolla.

Se, että jotkut isommat ongelmat ahdistaa on ihan hyvä koska sen ahdistuksen myötä ihmimen alkaa miettimään voiko tehdä mitään asian eteen, todelliset ratkaisut ei ole kiinnostaneet markkinavoimia tai päättäjiä vaan se muutos lähtee niistä tuhansista ja tuhansista pienistä ihmisistä jotka miettivät mitä voisin tehdä paremmin omassa elämässä, ne on ne jotka luo painetta parempaan politiikkaan ja vaatii tuotteisiin kestävämpiä, ekologisempia ja humaanimpia ratkaisuja.

Kiitos ahdistuneiden ihmisten, nyt kasvipohjaista tai vegaaniruojavaliota on helppo kokeilla ilman, että hyppäys on liian iso tai jäisi tunne, että joutuu luopumaan mistään. Tietoa ja raaka-aineita löytyy ja vähän valkkaamalla jopa lounaspaikkoja.

Aika vähästä tarvitsee luopua, on vaihtoehtoja ja aina voi vähentää, välillä huomaa saavansa uutta tilalle. Jos tekee kodissaan ja elämässään energiaa säästäviä ratkaisuja niin yleensä se palkitsee myös taloudellisesti.

Ajatuksesta kokeiluun ja siitä teoksi ottaa aikansa, mutta hetkenpäästä pieni teko on jo tapa johon ei tarvitse kiinnittää huomiota, näitä tekoja ja tapoja oman jaksamisen ja voimavarojen mukaan ketjuun vuosien varrella ja jo huomaa ahdistuksen helpottavan


Re: Lentävät ajoneuvot

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 12:11
Kirjoittaja janx
terppa kirjoitti:

Eilen olimme 1,5 asteen elämäntapa kokeilun työpajassa ja siellä matkustavat hipit vinkkasivat toisilleen mistä saa työkaluja maatapitkin matkustamiseen :) https://maatapitkin.net/

Tämä oli mielenkiintoinen linkki. Vastaavia palveluita on lentoliikenteeseen paljonkin, mutta ei maata pitkin kulkemiseen. Tosin aika pian noista huomaa, että miksi ne eivät ole suosittuja. Suosio käsittääkseni kasvaa lähinnä niillä, joilla on aikaa odottaa perille pääsyä.

Esimerkkinä Espanja (https://maatapitkin.net/espanja_portugali_andorra.php). Lentäminen suorana 4,5 tuntia ja alkaen 100e. Maata pitkin 2 päivää ja 9 tuntia 185e + yöpyminen Brysselissä. Enkä ole lainkaan varma tuon maata pitkin menemisen vähempi päästöisyydestä (tällä ko. ehdotetulla reitillä), mutta laskemallahan se selviäisi.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 12:25
Kirjoittaja jori

Hankala tilanne. Olen samaa mieltä sekä Vilijamin, että Terpan kanssa. Onko se edes mahdollista. :?

Lyhyen pohdiskelun jälkeen tulin johtopäätökseen, että kyllä se on. Julistan sen nyt näin -katsotaan, olenko miten pitkään samaa mieltä:
Kannatan globaalia tiedonsiirtoa ja globaalia kaupankäyntiä, mutta haluan, ettät globaalit internetyritykset pilkotaan osiin, eivätkä globaalit yritykset sorki paikallisia lakejea ja muuta paikallista päätöksentekoa valtioitakin ylivoimaisemmalla taloudellisella painoarvollaan. Haluan, että kiinalainen tuote saa oikeuden tulla myydyksi Vantaalla, jos se aidosti on Vantaalaisen asiakkaan kannalta edullinen hankinta ja että suuret somealustat hajoavat. lukuisiksi pieniksi, mutta kansainvälisiksi toimioiksi.

Haluan, ettei kansainvälinen laki ylitä paikallista lakia, kuin äärimmäisen harvinaisissa ja vakavissa tapauksissa. Haluan, että Oululainen koulu saa tilata oululaisen leipomon leipää, (huomatkaa kirjoitusmuoto, ei Oululaisen), ilman että se rikkoo kilpailulakeja. Mitä kilpailulakeja ne sitäpaitsi ovat, jotka estävät tilaajaa harkitsemasta kaikkia puolia asiasta, ja tuijottavat pelkkää hintaa. :evil:

Tämä pieni muutos tekee isosta osasta kansainvälistä kauppaa kannattamatonta ja estää haitallisen kilpailutusbyrokratian tärkeissä kysymyksissä ja muuttaa mm. rakennusbisnestä vastuuntuntoisempaan suuntaan, kun paikallinen tekijä joutuu omalla naamallaan vastaamaan tuloksesta. Eräänlainen takuu tuokin. :twisted:

Jotenkin noin ajatukseni kulki nyt. Katsotaan, mitä mieltä olen myöhemmin.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 12:30
Kirjoittaja jori

Tuo liitoluku kannattaa laskea kaikille kulkumuodoille. Sitäpaitsi lentokoneella se on erilainen eri pitkille matkoille, sillä polttoaine pitää nostaa sinne ylös kulumaan.

Pitää myös huomata noita matkahintoja vertailtaessa, että lentoliikenne hyötyy kummallisesta historiallisesta syystä täysin verottomasta polttoaineesta. Ajatus kai aikanaan oli, että on turvallisempaa, että polttoainetta on summittain samaan hintaan tarjolla kaikilla lentoasemilla, jottei ruveta kikkailemaan sen riittävyyden kanssa. TÄmä verovapaus tuottaa melkoista vinoumaa nykymaailmassa, jossa diesel maksaa 1,4 € ja kerosiini 0,4 € litralta. Periaatteessa sama aine, paitsi kerosiini tuotantohinta hieman kalliimpi, koska pitää kestää pakkasta 80 astetta.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 12:45
Kirjoittaja MikaH

Tulevaisuudessa saatetaan matkustaa tyhjiöputkissa.
http://www.globalconstructionreview.com ... 9ToItPglW0


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 13:11
Kirjoittaja jori
MikaH kirjoitti:

Tulevaisuudessa saatetaan matkustaa tyhjiöputkissa.
http://www.globalconstructionreview.com ... 9ToItPglW0

Tuo ilmaisu (heh!) tyhjiöputki, on aiheuttanut valtavasti haittaa tälle idealle. Ihmiset mieltävät tuon tilan täysin umpinaiseksi putkeksi, jossa on olosuhteet, jossa veri kiehuu ja silmät pullistuvat päästä ja koko keho räjähtää, kuten jossain avaruuselokuvassa.

Oikeasti tuossa putkessa on vain lentokoneen lentokorkeuteen alennettu ilmanpaine, jossa kyllä saa hapenpuutteen, jos sinne joutuu, mutta lentokoneen matkakorkeudesta turvalliseen hengityskorkeuteen pudottautuminen vie aikaa vähintään viisi minuuttia, kun taas tuollaisessa putkessa voi olla sisältä avattavia turvaventtiileitä sopivin välein, joiden kautta putkeen voi päästää ulkoilmaa sekunneissa. Ilman päästämisellä putkeen on myös se ominaisuus, että muut putkivaunut hidastuvat vastatuulesta, eikä törmäyksistä ole vaaraa. Hätäseis on siis äärimmäisen helppo toteuttaa lisäämällä putkeen avattavia luukkuja.

Tuollaiseen kuljettimeen kaavailtu ilmanpaine on 0,2 bar, joka on sama paine kuin 11 km korkeudessa lentävän lentokoneen ulkopuolella. Tuolla keinolla vaunun ilmanvastus saadaan putoamaan 80% ja kokonaisenergiankulutus huomattavan alas. Tuollaisen laitteen etu on siinä, että kuljetettava massa ei sisällä liikettä ylläpitäviä moottoreitä, eikä oikeastaan edes kuormaa kannattavia rakenteita, joten itse vaunu on erittäin kevyt suhteessa kuljetettavaan massaan. TÄmä pienentää kokonaisenergiankulutusta vielä entisestäänkin. TÄllaisen vehkeen liitoluku on tuhannen paikkeilla ja käyttöenergiana voidaan käyttää polttoaineettomasti valmistettua sähköä. Kuljetinjärjestelmä toimii sitäpaitsi sähköverkon lisähitautena ja tasaa sähköverkon kuormitusvaihteluja.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 13:41
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
MikaH kirjoitti:

Tulevaisuudessa saatetaan matkustaa tyhjiöputkissa.
http://www.globalconstructionreview.com ... 9ToItPglW0

Tuo ilmaisu (heh!) tyhjiöputki, on aiheuttanut valtavasti haittaa tälle idealle. Ihmiset mieltävät tuon tilan täysin umpinaiseksi putkeksi, jossa on olosuhteet, jossa veri kiehuu ja silmät pullistuvat päästä ja koko keho räjähtää, kuten jossain avaruuselokuvassa.

Oikeasti tuossa putkessa on vain lentokoneen lentokorkeuteen alennettu ilmanpaine, jossa kyllä saa hapenpuutteen, jos sinne joutuu, mutta lentokoneen matkakorkeudesta turvalliseen hengityskorkeuteen pudottautuminen vie aikaa vähintään viisi minuuttia, kun taas tuollaisessa putkessa voi olla sisältä avattavia turvaventtiileitä sopivin välein, joiden kautta putkeen voi päästää ulkoilmaa sekunneissa. Ilman päästämisellä putkeen on myös se ominaisuus, että muut putkivaunut hidastuvat vastatuulesta, eikä törmäyksistä ole vaaraa. Hätäseis on siis äärimmäisen helppo toteuttaa lisäämällä putkeen avattavia luukkuja.

Tuollaiseen kuljettimeen kaavailtu ilmanpaine on 0,2 bar, joka on sama paine kuin 11 km korkeudessa lentävän lentokoneen ulkopuolella. Tuolla keinolla vaunun ilmanvastus saadaan putoamaan 80% ja kokonaisenergiankulutus huomattavan alas. Tuollaisen laitteen etu on siinä, että kuljetettava massa ei sisällä liikettä ylläpitäviä moottoreitä, eikä oikeastaan edes kuormaa kannattavia rakenteita, joten itse vaunu on erittäin kevyt suhteessa kuljetettavaan massaan. TÄmä pienentää kokonaisenergiankulutusta vielä entisestäänkin. TÄllaisen vehkeen liitoluku on tuhannen paikkeilla ja käyttöenergiana voidaan käyttää polttoaineettomasti valmistettua sähköä. Kuljetinjärjestelmä toimii sitäpaitsi sähköverkon lisähitautena ja tasaa sähköverkon kuormitusvaihteluja.

Noihin pitäs saada kinnereille oma kaista jos ilmanvastus saadaan noin pieneks ;)


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 13:43
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Hankala tilanne. Olen samaa mieltä sekä Vilijamin, että Terpan kanssa. Onko se edes mahdollista. :?

Ei se niin ihmeellistä ole. Meillähän on Terpan kans sama tavoite. Puhtaampi, luonnonmukaisempi, kaikin puolin parempi maailma. Lähestymistavat on vaan vähän eri suunnista.

Kaikesta mun junkutuksesta huolimatta arvostan Sailaa ja Terppaa tosi korkealle. Asuvat vanhassa talossa haja-asutusalueella (jos olen oikein ymmärtänyt?) ja silti pyrkivät kulkemaan pyöräillen sekä vege-ruokailevat, eli selkä suorassa ovat esimerkkinä muille ilmastoasioissa!


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 14:11
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
MikaH kirjoitti:

Tulevaisuudessa saatetaan matkustaa tyhjiöputkissa.
http://www.globalconstructionreview.com ... 9ToItPglW0

Tuo ilmaisu (heh!) tyhjiöputki, on aiheuttanut valtavasti haittaa tälle idealle. Ihmiset mieltävät tuon tilan täysin umpinaiseksi putkeksi, jossa on olosuhteet, jossa veri kiehuu ja silmät pullistuvat päästä ja koko keho räjähtää, kuten jossain avaruuselokuvassa.

Oikeasti tuossa putkessa on vain lentokoneen lentokorkeuteen alennettu ilmanpaine, jossa kyllä saa hapenpuutteen, jos sinne joutuu, mutta lentokoneen matkakorkeudesta turvalliseen hengityskorkeuteen pudottautuminen vie aikaa vähintään viisi minuuttia, kun taas tuollaisessa putkessa voi olla sisältä avattavia turvaventtiileitä sopivin välein, joiden kautta putkeen voi päästää ulkoilmaa sekunneissa. Ilman päästämisellä putkeen on myös se ominaisuus, että muut putkivaunut hidastuvat vastatuulesta, eikä törmäyksistä ole vaaraa. Hätäseis on siis äärimmäisen helppo toteuttaa lisäämällä putkeen avattavia luukkuja.

Tuollaiseen kuljettimeen kaavailtu ilmanpaine on 0,2 bar, joka on sama paine kuin 11 km korkeudessa lentävän lentokoneen ulkopuolella. Tuolla keinolla vaunun ilmanvastus saadaan putoamaan 80% ja kokonaisenergiankulutus huomattavan alas. Tuollaisen laitteen etu on siinä, että kuljetettava massa ei sisällä liikettä ylläpitäviä moottoreitä, eikä oikeastaan edes kuormaa kannattavia rakenteita, joten itse vaunu on erittäin kevyt suhteessa kuljetettavaan massaan. TÄmä pienentää kokonaisenergiankulutusta vielä entisestäänkin. TÄllaisen vehkeen liitoluku on tuhannen paikkeilla ja käyttöenergiana voidaan käyttää polttoaineettomasti valmistettua sähköä. Kuljetinjärjestelmä toimii sitäpaitsi sähköverkon lisähitautena ja tasaa sähköverkon kuormitusvaihteluja.

Noihin pitäs saada kinnereille oma kaista jos ilmanvastus saadaan noin pieneks ;)

Eero Paloheimo (entinen kansanedustaja) esitti kirjassaan tuon alennetulla ilmanpaineella toimivan kuljetusputken idean jo 90-luvulla. Silloin ideana oli tehdä vain pieni putki tavaroiden kuljettamiseen, noin kuormalavan kokoisille paleteille. Kinnerihän olisi tällaiseen putkeen aivan omiaan valmiiksi jo oikean muotoinen, ehkä vähän tiivistämistä olisi, että siellä jaksaisi ajella. :roll:


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 14:31
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Eero Paloheimo (entinen kansanedustaja) esitti kirjassaan tuon alennetulla ilmanpaineella toimivan kuljetusputken idean jo 90-luvulla.

Tyhjiöjuna on patentoitu jo 1700-luvulla ja putkiposti 1800-luvulla eli idea on aika iäkäs.


Re: Lentävät ajoneuvot ja muut yhteiskunnalliset ongelmat

Lähetetty: 23 Helmi 2020, 14:41
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Eero Paloheimo (entinen kansanedustaja) esitti kirjassaan tuon alennetulla ilmanpaineella toimivan kuljetusputken idean jo 90-luvulla.

Tyhjiöjuna on patentoitu jo 1700-luvulla ja putkiposti 1800-luvulla eli idea on aika iäkäs.

Joo, ei ollut tarkoitus väittää, että se olisi Paloheimon idea, vain se, että hänen ideansa mukainen putkikoko sopisi kinnerille. :)

Sovitaanko, ettei puhuta enää tyhjiöjunasta tai muutenkaan tyhjiöstä tässä yhteydessä, vaan pelkästään putkijunasta, jotta tuo tyhjiö ei pelota ihmisiä olemaan tukematta näin hyvää ideaa, jossa tyhjiötä ei kuitenkaan ole. Tässä on kyse kollektiivisen tajunnan ohjaamisesta. SItä ei kannata ohjata väärään suuntaan.