Sivu 5/13

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 27 Maalis 2020, 19:04
Kirjoittaja jooseha
Hopea kirjoitti:

Tänään luonnonsuojelualueella Helsingissä kaksi nuorta (?) miestä liikkui sähköläskeillä. Hyvähän se on, että ulkoilevat. Mutta kun fillarit olivat sellaisia, että polkematta kiihdyttäessä sorapintaiselle parkkipaikalle jäi viisi senttiä syvä ja kymmenen leveä loppumaton ura. Ei taida ihan mennä jokamihenoikeuksilla teiden ulkopuolella.

Joo, millään mikä kulkee koneen voimalla ei saa maastossa ajaa ilman maanomistajan lupaa. Ei edes <250W pedelecciä, joka tiellä on polkupyörä. Tiellä on voimassa tieliikennelaki ja maastossa maastoliikennelaki, siis täysin eri säännöt.
Luonnonsuojelualueilla voi olla lisäksi omia rajoituksia jokamiehenoikeuksiin.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 18:59
Kirjoittaja janx

Tätä ei kyllä enää sähköpyöräksi tunnista, jos ei katso toiselta puolelta ja näe moottoria. Akkukin tuossa on kiinni.
https://www.bikeshop.fi/Orbea-Gain-F30/ ... ORGAINF30/

Kuva


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 21:15
Kirjoittaja ukram2

Boschin moottorilla, akulla ja ohjaimella varustetun sähköpyörän omistajana toivoisin että sähköpyörien kehitys menisi open source suuntaan. Mietin juuri että olisi hyvä jos mulla olisi toinen akku vara-akkuna, mutta ne on varsin kalliita, joten mietin että voisi ehkä rakentaa itse jostain halvoista akuista semmoisen. No eihän se käy, koska akkupaketin pitää tukea Boschin jotain CAN protokollaa, ja sitä ei voi tehdä itse, koska sen ohjelma on Boschin liikesalaisuus. Eli seuraava pyörä on keskimoottorinen, mutta kaikki softat pitää olla julkisia. Koitin purkaa sitä mun akkua nähdäkseni mitä siellä on. Eka yllätys oli ledirivinäyttö/painonappula, joka oli liimattu putkimaiseen runkoon, ja roikkui kannesta, joten se piti vääntää irti liimauksista (jotain kestotarttuvaa liimaa) että sai edes kannen avattua. Naurettavaa pelleilyä. En uskaltanut painaa akkupakettia irti putkesta, kai se olisi lähtenyt voimalla, siinä oli kai jotain muovisia jousia jotka pitivät paketin putken sisällä. Akkuyksikköön meni siis + ja - johto ja sen lisäksi muutama ohut CAN väylän johto ilmeisesti. Akkupaketin sisällä on jonkinlainen mikrokontrolleri, joka on sijoitettu joustavalle piirilevylle.

Kuva vastaavasta, noita saa romuna halvalla, mutta en tiedä miten semmoisen saa toimimaan, epäilen että vaatii Boschin configurointisoftan, joka on vain Boschin huoltoliikkeillä.

https://i.ebayimg.com/images/g/2bYAAOSw ... -l1600.jpg


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 22:58
Kirjoittaja torneol

Lähtökohtaisesti valmistajat keksivät jonkun jipon, jolle haetaan patentti, että härpäke voidaan suojata kopsaamiselta. Sitten varaosapolitiikka tehdään älyttömäksi (tyyliin taulu tv; älä myy komponentteja, myy isoja osakokonaisuuksia) että korjaaminen on taloudellisesti älytöntä.

Yhteensovittamisen tuska on jätetty asiakkaille, jos haluavat jotain muuta osaa kuin originaalia käyttää.

Osalle populaatiosta toimii, vaikka narisevat. Osa äänestää heti jaloillaan ja valitsevat universaalimman yhteensopivuuden nimissä jonkin muun tai sitten enemmän DIY henkisen tavaran.

Näiden asioiden tutkiminen on vaan aika työlästä. Moni ei siihen panosta, vaan luottavat esim. erilaisten julkaisujen testeihin. Osaan voi luottaa, osaan ei. Mene ja tiedä.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 14 Huhti 2020, 23:48
Kirjoittaja ukram2

Kuva

Tuosta katsomalla 0.5 kWh li-ion akun hinta pitäisi olla alle 100 euroa, ei 600e kuten Boschin hinta.

Open sourcen toinen nimi on standardi, joka voisi johtaa esim. siihen että voin käydä huoltoasemalla vaihtamassa täyteen ladatun standardiakun tyhjäksi ajetun paikalle. Ei tarvisi ostaa eikä raahata mukana, ja lataaminen tapahtuisi huoltoasemalla.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 15 Huhti 2020, 17:27
Kirjoittaja janx

Kaunis ajatus, mutta todellisuus on kuten sarjakuvassa. Eikä tämä tietenkään rajoitu vain sähköpyöriin. Itsellä on vakaa aikomus päätyä tilanteeseen, jossa minulla n+1 kappaletta sähköpyöriä taloudessa. Vain 2 akkua, jotka käyvät kaikkiin pyöriin. Jos olen yksin liikkeellä, on vara-akku mukana tarvittaessa. Kaksin liikkuessa molemmilla on ristiinkäyvät akut. Telakoista luopumista se tarkoittaa, mutta tämän jälkeen akut (36V, +370Wh, XLR-liitin) maksavat jatkossa 120+ euroa kapasiteetista riippuen. Alle 100e ei pääse helposti, koska pelkkiä (oikeasti laadukkaita) 18650-kennoja ei oikein saa siihen hintaan (riippuu virran tarpeesta ja akkujen ostomääristä) Euroopasta. Kiinasta tilatessa riskit kasvavat, että saa jotain kuraa. Edit: 10 ampeerin ja yli 3200mAh luokassa ollaan hinnassa 3-4e välillä.

Jos sähköpyöräkitti hajoaa, ei tarvitse odottaa viikkoja tai kuukausia varaosia kesken ajokauden, vaan viikossa tulee kokonaan uusi sarja 200e (36V ja 250W napamoottorilla). Eri asia on sitten, jos haluaa lähteä isompiin tehoihin, jolloin jännitteen tarve nousee. Open source tarkoittaa toisinaan myös sitä, että jokainen toimija haluaa tehdä asiat avoimesti, mutta omalla tavallaan. Esimerkki isosta standardin tarpeesta: "Vanha vaatimus yleislaturista junnaa yhä EU:ssa" (https://yle.fi/uutiset/3-11162360)

standards.png
standards.png (23.74 KiB) Katsottu 5752 kertaa

Toki myös tämä on todellisuutta. Minun vastaukset ruksittuna. Ei ole minun laittama kysely.

Tärkeintä sähköpyörässä kysely facebookissa 190420.JPG

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Huhti 2020, 00:16
Kirjoittaja ukram2

Lisävaatimuksena kennojen uusimisen tuki siten että uudet kennot saa vaihdettua helposti, joku neppari tai ruuvi systeemi, hitsaaminen liian vaikeaa.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Huhti 2020, 07:57
Kirjoittaja jviirret

Sähköpyörät on suurille massoille niin uusia keksintöjä ja vasta ensimmäiset pyörät menossa että kukaan ei osaa edes ajatella akkujen uusimista. Valmistajat yrittävät siis nyt kaikin keinoin vallata alaa omalle "standardilleen" joka takaisi niille mahdollisimman suuren markkinaosuuden kun akkujen uusinta tarvekkin osataan ottaa huomioon pyörää ostaessa.

Jos homma etenee kuten kännyköissä niin akkujen vaihtaminen tulee vaikeutumaan merkittävästi, jopa niin että akun elinkaaren loppuessa vaihdetaan koko pyörä. Silloin siitä hyötyy akkujen valmistajien lisäksi polkupyörien valmistajat. Kuluttajille tämä markkinoidaan termillä "huoltovapaa", mitoitetaan jarrut, renkaat, voimansiirto, laakerit yms. niin että nekin on ihan lopussa akun simahtaessa.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 16 Huhti 2020, 08:09
Kirjoittaja torneol

Juurikin näin. Aikoinaan oli BMW:llä maininta, että automaattilaatikon kestoikä on auton kestoiän mittainen. Eli ei tarvetta öljynvaihdolle eikä sitä määritelty huolto-ohjelmassa.

No totta, alle 100 tkm ajettuna loota sökö, kesti auton käyttöiän. Jokin hazardi toki tuossa yksilössä, mutta totuuden siemen kuitenkin. Toki vähänkin järjenjuoksua omaava omistaja vaihtaa tai vaihdattaa ne kurat, oli huolto-ohjelmassa tai ei. Samalla tulee jatkettua sitä käyttöikää.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Huhti 2020, 21:59
Kirjoittaja janx

Sähköpyörän akun (36V 10s4p 13,8Ah/496,8Wh) tekeminen (jos on tarvittava pistehitsauslaite, joka maksaa 200e) maksaa Suomen (akkula.fi) hinnoilla noin 200e. Tuosta voi saada 50e pois (lähinnä kennot ja BMS), jos tilailee Euroopasta. Listasta puuttuu 175mm kutistemuovia, jota tarvitaan ehkä noin puoli metriä, jos haluaa pariin kertaan vetää. Lisäksi latausjohto ja liitin.

10s4p akkula hinnat 170420.JPG
10s4p akkula hinnat 170420.JPG (78.88 KiB) Katsottu 5578 kertaa
10s4p layout 170420.JPG
10s4p layout 170420.JPG (57.98 KiB) Katsottu 5574 kertaa

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 17 Huhti 2020, 23:59
Kirjoittaja samuel

Tuo tikapuu-mallinen nikkeliliuska ei välttämättä ole hyvä, sähkäistä kytkentää ajatellen. Akkuliikkeessä sanottiin että kennorivit olisi hyvä olla yhdessä vain päistään.
Siis että ykkösrivi alapäästään kakkoseen ja kakkosrivi yläpäästään kolmoseen, jne. Silloin sähkö kulkee jokaisen kennon läpi "tasaisesti". Tuossa " joka kenno yhdistettynä" mallissa kennot voivat purkaantua eri tahtiin.
Tai näin ainakin mulle kerrottiin.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 07:12
Kirjoittaja jviirret

Rinnankytkennässä akut kyllä purkaantuu samaan tahtiin, mutta jos yksi kenno vikaantuu niin se tyhjentää viereisetkin ja lopulta todennäköisesti rikkoo nekin.
Joka tapauksessa kennoja pitää kytkeä sekä sarjaan että rinnan jotta saadaan oikea jännite.


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 09:42
Kirjoittaja Wacky

Täällä testattiin eri akkuja, tosin hirveän pienellä otannalla, mutta voi siitä päätellä että kiinalaisia halppis akkuja ei kannata ostaa.
Kuva


Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 09:57
Kirjoittaja samuel

Juu, rinnan ja sarjaankytkentä kyllä.
Tässä kuva mitä ajoin takaa. Tällaisella kytkennällä kuulemma varmistetaan että virta kulkee kaikkien kennojen läpi, ja rinnan kytkennässä heikoimmat kennot ei joudu niin kovalle rasitukselle.

IMG_20200418_094026.jpg

Ruksilla merkattua kytkentää ei missään nimessä. Tässä virta kulkee enemmän alempien kennojen läpi, johtuen johtojen resistanssista. Tietty ero on pieni, mutta vaikuttaa pidemmän ajan kuluessa.

"Täysin" kytketyssä paketissa kennojen laatuerot vainuttaa. Jos esim. alemmassa rivissä on pienemmän sisäisen resistanssin kennoja, ne antavat virtaa enemmän kuin ylemmät ja siten purkaantuvat nopeammin. Ladatessa suurempivastuksinen kenno lataantuu hitaammin. Tämä korostuu suurilla purku- ja latausvirroilla.

1587193003428841125891.jpg

Re: Sähköpyörä tulee -ja menee?

Lähetetty: 18 Huhti 2020, 13:17
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:

Rinnankytkennässä akut kyllä purkaantuu samaan tahtiin, mutta jos yksi kenno vikaantuu niin se tyhjentää viereisetkin ja lopulta todennäköisesti rikkoo nekin. Joka tapauksessa kennoja pitää kytkeä sekä sarjaan että rinnan jotta saadaan oikea jännite.

Sitä varten siinä on BMS (battery management system).

"DIY Lithium Battery - BMS Wiring - Part 3/5"

samuel: Samasta videosarjasta on tuo kuvakin. Ei ole minun oma suunnitelma. Edit: mutta voisihan tuossa olla järkeäkin. Tosin nuo paketit yhdistävän langan pitää olla tarpeeksi paksua, että se kestää suunnitellut virrat. Kuten tässä akkutehdas.comin kuvassa.
Kuva