vankuri
Tässä mietiskelen , onko mitään sellaista syytä, miksi vankuri etupää ei toimi trikessä .
Sen pohjalta vain olisi helpo rakentaa erillisjousitettu etupää .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Tässä mietiskelen , onko mitään sellaista syytä, miksi vankuri etupää ei toimi trikessä .
Sen pohjalta vain olisi helpo rakentaa erillisjousitettu etupää .
Taittuileva nuijapää-ketjussa on käsitylty asiaa aiemmin.
jooseha kirjoitti:Taittuileva nuijapää-ketjussa on käsitylty asiaa aiemmin.
Tiedän sen . Mutta onko kukaan tältäpohjalta rakentanut erillisjousitettua rakennetta.
Se kiinostaa nyt, siittä voisi tulla aikas mielenkiintonen . Tai sit mahoton hallita.
Eiköhän jousto vaan paranna tilannetta. Silloinhan etupää antaa periksi muualtakin kuin ohjausnivelestä. Pyyttoni ainakin paranee reilusti jousitetulla takapäällä ja siinähän on sama juttu - töyssyyn ajettaessa ohjaus kääntyy.
Ketjun aloittajan ajatus erillisjousituksen helppoudesta vankkuriakselin yhteydessä ei vielä oikein avaudu paitsi siltä osin, ettei ohjausniveliä ja raidetankoa tarvitse tehdä pyörien yhteyteen.
Sellaista olen funtsinut, että kääntyvä etuakseli olisi jousiteräslatta (hiilikuitu sen hallitsevilla), jonka päissä olisi akselitapit. Siis kevytlentokoneiden hyönteisjalkojen tapaan. Tulisiko heilahduksenvaimennuksen puute ylivoimaiseksi haitaksi? Toispuoleisen kuoppaan ajon vaikutuksen ohjaukseen voisi eliminoida tekemällä etuakselista vetävä ja kampipuomista akselin mukana kääntyvä, jolloin jalkojen voima hillitsisi töyssyjä. Lattajousen sivussa olisi vetoakseli, jonka päistä etupyörille lyhyt ketjuveto. Vetoakselille ei tulisi kuormaa laitteen painosta ja ketju sallisi pienet jouston kulmamuutokset. Vapaarattaat voisivat olla ketjuvälityksen yhteydessä. Lattajousen pitäisi kyetä vastaanottamaan myös jarrujen vastavoima.
Vankkuriakselin raideväli kapenee kääntyessä, jonka vuoksi kolmipyörä ei ole niin hyvä kuin nelipyörä, jossa taka-akseli säilyttää vakavuuden. Tämän voi havaita esim. rekan täysperävaunussa, jossa vankkurietuakseli voi kääntyä poikittain tai enemmänkin kuorman silti kaatumatta.
Mikähän olisi hyvä ohjauksen kulma , tuolle vankurin ohjaus laakerille. Varsinkin jos etupäästä tehdään kallistuva.
Sitä edelleen mielessäni hahmottelen . YouTubesta erään tekiän pätkiä olen seurailut . https://www.youtube.com/watch?v=wj5zNAevY54 Tämän hemmon .
Näyttäs kulma olevan jossain 50-----60 asteen välillä .
Mitäs sanoo muut , kuinka suuri tuolla kulmalla on vaikutusta pyörän rauhalliseen käyttäytymiseen .
Eiköhän silla kulmalla ole aikalailla sama merkitys kuin muissakin ohjauksissa eli kunhan on edes suurinpiirtein järkevä, loppu riippuu enemmän muista asioista. Ohjauksessahan on kyse todella monen asian kompromisseistä. Jotain pientä nyanssieroa yhdellä tietyllä asialla saa tietenkin aikaan.
Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos.
jori kirjoitti: ↑02 Elo 2021, 11:16Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos.
Itse olen suunitellut että noin 70 astetta vois olla aika hyvä . Tuolla kaverilla kyllä näyttää se kulma, olevan paljon pienenpi lukemainen .
Jos tekee tuolla Kazebikes mallilla, mutta jousitetun etuakselin, niin aika tarkkana saa miettiä raidetankojen vipusuhteet, että jousto ei muuta renkaan aurauskulmaa.
Nojanalle kirjoitti: ↑02 Elo 2021, 12:01jori kirjoitti: ↑02 Elo 2021, 11:16Joka tapauksessa tuo kulma pitää olla melko pysty ja eteen kallistuva, jotta runko ei kallistu hitaassa vauhdissa niin paljon, että takakiekko kestää, eikä kuski putoa kyydistä ja eteen kallistuva siksi, että kallistuman pitää olla sisäkaarteen puolelle. "Normaalit" ohjauskulmat kallistavat runkoa kaarteesta ulos.
Itse olen suunitellut että noin 70 astetta vois olla aika hyvä . Tuolla kaverilla kyllä näyttää se kulma, olevan paljon pienenpi lukemainen .
Etuviisto ohjauskulma vaatii positiivisen jätön saavuttamiseksi nivelen siirtämisen varsin eteen –sitä edemmäs, mitä vinompi ohjausakseli. Tuo 70° lienee aika sopiva. Se tarkoittaa, että runko kääntyisi (90-70) 20 asteen kulmaan, jos ohjauksen saisi käännettyä 90°. Eli arviolta kymmenen asteen kallistus tulee rungolle (45°) maksimikääntökulmalla –ehkä vähän vähemmän. Kymmenen astetta on noin 1:5 kaltevuus.
Ei kai vankkuriohjaukseen tarvita raidetankoa. PItää vain huolehtia, että jousto on vain ylä-alasuuntaan, eikä merkittävästi eteen-taakse, niin auraukset pysyvät aina kohdillaan.
Joustoo emme tarvitse , tuo kallistettavuus kyllä kiinostaa . Aikamoinen tuo kulma on , ilmeisesti juuri tuon kallistuksen takia.
Vilijami kirjoitti: ↑02 Elo 2021, 16:02Kyllä tuossa mallissa on. Hieman vaan eri idealla.
Ei siinä ole raidetankoa. Siinä on vankkuriakselin päihin ajosuuntaisella nivelellä kiinnitetyt pyöränakselit, jotka kallistuvat runkoon toisesta päästään nivelöidyn tangon työntäminä. Jousitusta tuossa ei ole, eikä auraus siksi muutu kallistuksen, eikä jouston mukana.
Jyrkästi kaartamaan lähdettäessä Ackermanit voi vähän muuttua, mutta eihän ne koskaan täydelliset ole.