Sivu 3/6

Re: vankuri

Lähetetty: 27 Marras 2021, 19:31
Kirjoittaja hjv1527

Pojan mopoon hankittiin uusi jarrukahva ja sylinteri kaadutun tilalle. Tämä oli tilavuudeltaan ja teholtaan alkuperäistä suurempi. Toimi erinomaisesti.

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... escription


Re: vankuri

Lähetetty: 27 Marras 2021, 23:04
Kirjoittaja Nojanalle

Onko olemassa sellaista jarrukahvaa , että sen saisi vasemmalle kädelle. Niinkuin normaalisti käytän etujarrua, muissakin tekeleissäni . Varmaan jossakin sellainenkin voi olla. Eikö mopoissa vasen ole kytkimelle , jos en väärin muista.


Re: vankuri

Lähetetty: 27 Marras 2021, 23:56
Kirjoittaja Polkumies

Toimiikohan mopon jarrukahva pystyasennossa (kahva ylöspäin)? Alaohjattavissa nojakeissa on hydraulisia kahvoja siinä asennossa, ja säiliö jää kai silti ylimmäksi pisteeksi eikä mäntään jää ilmaa. Miten lie mopon kahvan tapauksessa...


Re: vankuri

Lähetetty: 27 Marras 2021, 23:59
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 27 Marras 2021, 23:04

Onko olemassa sellaista jarrukahvaa , että sen saisi vasemmalle kädelle. Niinkuin normaalisti käytän etujarrua, muissakin tekeleissäni . Varmaan jossakin sellainenkin voi olla. Eikö mopoissa vasen ole kytkimelle , jos en väärin muista.

Toki jarrukahvoja saa myös vasemmalle. Moposkoottereissa on vasen jarrukahva etupyörälle ja oikea takapyörälle –eiku just toisin päin. :oops:


Re: vankuri

Lähetetty: 28 Marras 2021, 11:47
Kirjoittaja hjv1527

Samasta paikasta samanlainen, mutta vasemmalle: https://www.tuontitukku.fi/pienkone-ven ... escription


Re: vankuri

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 16:27
Kirjoittaja Nojanalle

Nyt teoreettinen kysymys. :?: :?: :?: :?: Mikä on paras paikka jarrusatulalle , jarrulevyn kehällä .
Jos ajatellaan missä se aiheutta vähiten haittaa ja välittää jarrutus tehon max.
Käsittääkseni sillekin on olemassa jokin kohta mihin se kannattaa parhaiten sovittaa .
Mikä sen kiinitys kohta teoriassa on paras.
Tässä kun opistolta loma alkanut ja nyt on aikaa fuuderata tätäkin . Sit Tammikuussa hitsata max. kohalleen . :mrgreen: :mrgreen:


Re: vankuri

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 17:51
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 01 Joulu 2021, 16:27

Nyt teoreettinen kysymys. :?: :?: :?: :?: Mikä on paras paikka jarrusatulalle , jarrulevyn kehällä .
Jos ajatellaan missä se aiheutta vähiten haittaa ja välittää jarrutus tehon max.
Käsittääkseni sillekin on olemassa jokin kohta mihin se kannattaa parhaiten sovittaa .
Mikä sen kiinitys kohta teoriassa on paras.
Tässä kun opistolta loma alkanut ja nyt on aikaa fuuderata tätäkin . Sit Tammikuussa hitsata max. kohalleen . :mrgreen: :mrgreen:

Tuo ei ole yksiselitteinen valinta. Tässä muutamia näkökulmia:

  • Navan takana se lisää kääntyvän osan takapainoisuutta ja pudottaa jarrulevyn mukana pyörivän ja jarrupalojen irrottaman lian taakse ja alas, sekä keventää jarrumomentin vastavoimalla laakeroinnin painovoimakuormaa, joten jollain jarrutusvoimalla laakerin kuorma vaihtaa puolta.
  • Navan etupuolella laakerivoimat lisääntyvät, joten laakerikuorma säilyy kaikissa tilanteissa samalla puolella. Tuottaa etupainoisuutta kääntyvässä pyörässä. Irtoava muju putoaa ainakin osin jarrusatulan ja navan päälle.
  • Navan yläpuolella jarrusatula lisää jarruvoiman tuottamaa laakerikuormitusta, mutta pitää välykset samalla puolella. Muhju putoaa enimmäkseen pois päin navasta ja satulasta.
  • Navan alapuolella jarruvoiman aiheuttama laakerikuormitus vaihtaa suuntaa jarrumuhju putoaa satulan sisään.

Tuossa muutama näkökulma voimien suuntien ja jarrumuhjun putoamissuuntien mukaan. Jarruvoiman suunnan vaihtumisella on erilainen turvallisuuteen liittyvä vaikutus riippuen dropparien aukeamissuunnasta.

Jos akselilinkku jää löysälle, ei jarruttaminen saa pudottaa kiekon akselia dropparista. Jarrusatulan paikka pitää olla valittuna eri tavalla sen mukaan, onko pyörän dropparit alas päin tai vaaka-asennossa tai eri suuntiin vinossa.

Takaa aukeava droppari ei siedä taka-ylä-sektorin jarrusatulaa ja alas aukeva taka-ala-sektorin satulaa. Etuviistoon aukeava droppari ei siedä alasektorin satulaa jne.

Asiaa voi pohtia kuvittelemalla jarrupalan kohdalle nivel ja renkaan maakosketuspisteeseen taakse suuntautuva voima, joka on pienempi tai enintään samansuuruinen kuin maan antama tukivoima samaan pisteeseen.


Re: vankuri

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 19:46
Kirjoittaja Nojanalle

Jorin selvityksen jälkeen, taidan sovittaa jarrun satulan , noin klo 1 paikkeille.
Alhaalla olisi tilaa enempi , mutta jarrun keräämä jäänös ja kaikki rapa jäisi sinne kiusaksi .
Taas askel eteenpäin , jos pääsemme tammikuussa kansalaisopistoon . Joka on taas iso jos. 8)


Re: vankuri

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 22:58
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 01 Joulu 2021, 19:46

Jorin selvityksen jälkeen, taidan sovittaa jarrun satulan , noin klo 1 paikkeille.
Alhaalla olisi tilaa enempi , mutta jarrun keräämä jäänös ja kaikki rapa jäisi sinne kiusaksi .
Taas askel eteenpäin , jos pääsemme tammikuussa kansalaisopistoon . Joka on taas iso jos. 8)

Hieman hämmentää tuo klo. 1 sijainti. Ilmaisu on hieman hankala, kun pitäisi tietää, kummalta puolelta pyörää katsotaan. Jos oletetaan, että katsellaan pyörän vasenta puolta, kello yhteen sijoitettu jarrusatula aiheuttaa tukivoiman akselille taakse alaviistoon. Dropparin pitäisi siis aueta suuntaan, jossa tämä voima osoittaa dropparin kylkiä tai pohjaa kohti. Dropparin pitää siis aueta alas etuviistoon. Toki myös yläviistoon, mutta se ei olisi droppari.

Tavallisesti takajarru sijoitetaan vasemmalta katsoen kello yhteentoista. Tämä sijainti on yhteensopiva pystysuoran ja takayläviiston dropparin kanssa. Takaa aukeavalle se ei sovi. Näitä takaa aukeavia ei ole ollut sitten 50-luvun.

Etupyörässäkin jarrusatulalle paras paikka olisi haarukan etupuolella, jolloin tukivoima dropparissa olisi taakse, jonne droppari ei aukea. Jostain kummasta syystä etujarrut ovat kuitenkin haarukan takapuolella, jolloin tukivoima työntää akselia suoraan alas, eli dropparista ulos. :shock: Yläsektorissa kuitenkin molemmat.

TÄmä olikin oikein hyvä kysymys. Näyttää olevan hyvinkin keskeneräinen konstruktio. MInusta joko etujarrusatulan paikka pitäisi vaihtaa, tai dropparin aukeamissuunta muuttaa enemmän eteen päin. Mielenkiintoista. :?

Takajarru.jpeg
Takajarru.jpeg (64.03 KiB) Katsottu 2635 kertaa
Etujarru.jpeg
Etujarru.jpeg (38.9 KiB) Katsottu 2635 kertaa

Re: vankuri

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 23:15
Kirjoittaja Nojanalle

Joo puhutaan vasemmasta puolesta . Kun klo9 kohalle se ei tule mahtuun , siellä on muuta eessä . Kallistus vivut siis tarkemmin . 8)
Kaikein hankalinta on ettei näitä satuloita, kovin äkkiä löydy peilikuvana toisistaan . Maguralla taisi jokin malli olla aikanaan .
Shimanosta en sellaisesta tiedä , jos jollain tietoo niin hyvä . :shock:
Mulla on muuten tuo takana jarrusatula , seiskassa akselin takapuolella . Niinkuin tässäkin pyörässä tulevaan
tehdas joustin haarukassa.


Re: vankuri

Lähetetty: 02 Joulu 2021, 01:10
Kirjoittaja Härski

Mua kans on ärsyttänyt kauan tuo etujarrusatuloiden vakiopaikka. Tahtoo jatkuvasti kovemmissa jarrutuksissa kiskoa rengasta pois hahlostaan. Ei millään enää jaksais alkaa muuttelemaan, mutta jos nyt tekisin levyjarrullisen etupään niin laittaisin vähintää dropparihahlon osoittamaan reilusti etuviistoon. Tietysti... Rahalla jos haluis rakentaa, niin läpiakselihan olisi tähänkin vaivaan ratkaisu. Siis sellainen missä ei haarukassa ole uraa navan akselille, vaan reikä.

Hydraulisella jarrulla lienee satulan erilainen sijoittelukin mqhdollista.. Nestehhän kulkee sujuvasti letkussa vaikka matkalla olisi mutkia.. Maguralla ainakin on ollu muuten peilikuvasatuloitakin, hmmm... .. :roll:


Re: vankuri

Lähetetty: 17 Joulu 2021, 01:30
Kirjoittaja Nojanalle

Etsivä löytää sanotaan . Kun ei vain löydy peilikuvallisia jarruja . Paitsi mönkäreihin tarkoitettuja. Tosin niitä ei suoraan saan polkupyörään suuniteltuun kiinitykseen kiini .
Jarruteho varmasti riittäs , lähinnä ongelma noiden mönkäreitten jarrulevyjen vahvuus ja sen kautta tuleva rajote. Riittääkö niissä säätövara jarupaloissa .
Kun pyörissä nää levyt huomattavasti ohuenmat . Siinäpä vasta kysymys. Onko tietoo kelläi ja siis onko jollain mönkäri.
Tai onko tietoo , onko suomessa maguralla maahantuojaa . 8) 8)


Re: vankuri

Lähetetty: 17 Joulu 2021, 02:38
Kirjoittaja Härski

Oisko vaikka tämmönen?

http://magura.fi/


Re: vankuri

Lähetetty: 17 Joulu 2021, 09:39
Kirjoittaja Vilijami
Nojanalle kirjoitti: 17 Joulu 2021, 01:30

Jarruteho varmasti riittäs , lähinnä ongelma noiden mönkäreitten jarrulevyjen vahvuus ja sen kautta tuleva rajote. Riittääkö niissä säätövara jarupaloissa .
Kun pyörissä nää levyt huomattavasti ohuenmat . Siinäpä vasta kysymys. Onko tietoo kelläi ja siis onko jollain mönkäri.

Mopo/mönkkäri jarrusatuloissa ei säätöä ole, tai oikeastaan se säätyy jokaisessa jarrutuksessa puristamalla jarrukahvaa.
Ohueen pyörän jarrulevyyn sellaisen asentaessa voi olla riskinä männän pullahtaminen irti pesästään, mutta se hoituu laittamalla jarrupalan ja männän väliin shimmilätkä. Vaikkapa yksi ylimääräinen jarrupala, mistä hioo kitkapinnan pois.


Re: vankuri

Lähetetty: 17 Joulu 2021, 09:50
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti: 17 Joulu 2021, 09:39
Nojanalle kirjoitti: 17 Joulu 2021, 01:30

Jarruteho varmasti riittäs , lähinnä ongelma noiden mönkäreitten jarrulevyjen vahvuus ja sen kautta tuleva rajote. Riittääkö niissä säätövara jarupaloissa .
Kun pyörissä nää levyt huomattavasti ohuenmat . Siinäpä vasta kysymys. Onko tietoo kelläi ja siis onko jollain mönkäri.

Mopo/mönkkäri jarrusatuloissa ei säätöä ole, tai oikeastaan se säätyy jokaisessa jarrutuksessa puristamalla jarrukahvaa.
Ohueen pyörän jarrulevyyn sellaisen asentaessa voi olla riskinä männän pullahtaminen irti pesästään, mutta se hoituu laittamalla jarrupalan ja männän väliin shimmilätkä. Vaikkapa yksi ylimääräinen jarrupala, mistä hioo kitkapinnan pois.

Kiitos Viljami tiedosta. Odotan Maguralta vastausta . Jos heiltä löytys sopiva. Jos ei niin, täytyy harkita mönkäri vaihtoehtoa.