Sivu 5/6

Re: vankuri

Lähetetty: 24 Maalis 2022, 16:00
Kirjoittaja Nojanalle

Noissa tartee olla , sekä vasen- että oikeekätiset kierteet . Muuten tarka säätö ei kovin mahollista. 8)


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 10:18
Kirjoittaja Nojanalle
jooseha kirjoitti: 24 Maalis 2022, 14:52

Itse laittaisin yleiskäyttöiset pallonivelet tarvittaessa suojattuna. Ei mene törkeästi ylimitoitetuksi ja pärjää ilman erikoisia kierretappeja. Siitäkin huolimatta, että työkalut on kivoja :D
Esim IiKooHoolta saa 6-16 millisiä suojattuja.
Kuva
Säätötapa yleiskäyttöisissä on erilainen, kun sitä ei voi tehdä pyörittämällä raidetankoa. En näe tätä kuitenkaan ongelmana. Säätö pitää tehdä vain kerran eikä camber-kulman edes tarvi olla yhtä tarkka kuin aurauskulman.

Mopoauton lisäksi sopiva pieni suojattu raidetangonpää saattaisi löytyä mönkijästä tuskin kuitenkaan yhtä halvalla kuin halvimmat henkilöauton osat :?

Laitoin kyselyn , jos löytys vasenkätisenä . Jos ei löydy , aina on mahollista muuttaa kiere systeemiä. Tehdä tappi , jossa toinenpää on vasenkätinen ja toinen oikeekätinen . Täytyypä suunitella. Kunhan IKH vastaa ensin . 8) 8)


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 10:22
Kirjoittaja Härski

Mikäs nallella on ajatuksena tuossa eturenkaiden kallistelussa?

Ilmeisesti ne on ajatus laittaa kallistelemaan samaan malliin kuin kaksipyöräisessäkin renkaat kallistuu aina sisäkurviin? Ilmeiseti ihan näyttävyyden ja teknisen milenkinnon siivittämä juttu.. Sillä tokihan vakkuriakseli toimii pystyillä renkailla, kuten enenne vanhaan, vaikkapa hevosvaunuissa.


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 10:25
Kirjoittaja Härski

Onkohan rakenne suunniteltu liian pienille vipusuhteille, jos yhden kierroksen tarkkuus ei riitä säätämiseen..

Meinaan, äkkiäkös ajaessa sen yhden kierroksen verran syntyy niveliin välystä ja renkaat on.. Hmm.. Ei halutussa asennossa.


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 10:34
Kirjoittaja Nojanalle
Härski kirjoitti: 25 Maalis 2022, 10:22

Mikäs nallella on ajatuksena tuossa eturenkaiden kallistelussa?

Ilmeisesti ne on ajatus laittaa kallistelemaan samaan malliin kuin kaksipyöräisessäkin renkaat kallistuu aina sisäkurviin? Ilmeiseti ihan näyttävyyden ja teknisen milenkinnon siivittämä juttu.. Sillä tokihan vakkuriakseli toimii pystyillä renkailla, kuten enenne vanhaan, vaikkapa hevosvaunuissa.

Taitaa olla tuo tekniikka ja sen luominen osittain tärkein pointti . Toiseksi kun traikki kallistuu , niin takapyöräkin kulkee oikeessa asennossa kurviin . Huom. tässä tekeleessä käytän "24" ( 60-057 ) renkaita ja kallistaminen lisää kääntymiskykyä . Lisäksi on tulossa kaikee muuta härpäkettä , kunhan pääsemme kaudelle 2023 . Opisto kun lopettaa tän projektin hetkeksi . Monta vuotta on mennyt aloittamisesta ja monta viel eressä .
Toimii varmaan ilman kallistuksia vankuri . Mutta sortaa myös renkaita aikas paljon .


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 10:59
Kirjoittaja Nojanalle
Nojanalle kirjoitti: 24 Maalis 2022, 16:00

Noissa tartee olla , sekä vasen- että oikeekätiset kierteet . Muuten tarka säätö ei kovin mahollista. 8)

Niin kävi ettei saa kuin oikeekätisenä . Onneksi vaan on hidaste rakentelussa. 8) 8)


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 11:05
Kirjoittaja Härski

Sulla kuuluis ehdottomasti olla oma paja, että pääsisit toteuttamaan ittees ilman liikoja odotteluja. 😊

Kateeksi käy tuo into.


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 11:20
Kirjoittaja Nojanalle
Härski kirjoitti: 25 Maalis 2022, 11:05

Sulla kuuluis ehdottomasti olla oma paja, että pääsisit toteuttamaan ittees ilman liikoja odotteluja. 😊

Kateeksi käy tuo into.

Ei kannata kadehti . Talli on mutta käynyt ahtaaksi . Toisaalta hyvä ettei ole kunnon pajaa. Säilyy kotona rauha ja hyvä tahto . :lol: :lol: Toinen juttu , että suunittelu ja piirtäminen rakentelussa se tärkein osa. Siinä ei tarvita mitään muuta kuin nojatuoli , piirustuslehtiö ja tietsikka josta guuklaa eri lähteitä . :D :D


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 13:11
Kirjoittaja jori

Okeasti tarkkaan säätöön ei suinkaan käytetä vasenkätistä ja oikeakätistä kierrettä, vaan kahta oikeakätistä, joilla on eri nousu. Millin nousu toisessa päässä ja milli + vartti toisessa, tuottaa kierroksella vain tuon varttimillin säädön. ;)

Eri nousuisia oikeakätisiä on tarjolla ainakin kolmea nousua lähes joka paikassa, joten eiköhän tuo onnistu ilman meitä vasenkätisiäkin.
Tukitangon eri päihin eri kierteellä varustetut nivelpäät ja väliin tanko, jossa on nuo kierteet päissään. :mrgreen:


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 13:47
Kirjoittaja jooseha
Nojanalle kirjoitti: 24 Maalis 2022, 16:00

Noissa tartee olla , sekä vasen- että oikeekätiset kierteet . Muuten tarka säätö ei kovin mahollista. 8)

Mä meinasin kommentoida tätä ihmettelemällä että miten ei muka olisi mahdollista ja Nallella oli jo heti kohta yksi ratkaisu ongelmaan :D


Re: vankuri

Lähetetty: 25 Maalis 2022, 13:49
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti: 25 Maalis 2022, 13:11

Eri nousuisia oikeakätisiä on tarjolla ainakin kolmea nousua lähes joka paikassa, joten eiköhän tuo onnistu ilman meitä vasenkätisiäkin.
Tukitangon eri päihin eri kierteellä varustetut nivelpäät ja väliin tanko, jossa on nuo kierteet päissään. :mrgreen:

Yksinkertaisimmillan tuo olisi erikokoiset raidetangonpäät. Silloin kierteen nousut olisivat luontojaan erit.


Re: vankuri

Lähetetty: 02 Huhti 2022, 18:44
Kirjoittaja Nojanalle

https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa . :?: :idea:


Re: vankuri

Lähetetty: 02 Huhti 2022, 20:15
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 02 Huhti 2022, 18:44

https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa . :?: :idea:

Mistään viisaista tiedä, mutta tuosta kuvasta voi havaita, että rungon kallistuessa sisäkaarteen puoleinen pyörä tulee lähelle polkijan reittä. Kun tuo ohjaussauva on kiinni kallistuvan pyörän mekaniikassa, väistää se kallistuessaan reittä vähän paremmin ja etuakseli mahtuu kääntymään jyrkempään kulmaan. Pyörä siis kääntyy pienemmällä kääntösäteellä. Myös ulompi pyörä mahdollistaa jyrkemmän kääntökulman kallistamalla ohjaussauvaa kohti kuskia. Sauvaan siis ulottuu kauempaa ja akseli on mahdollista kääntää jyrkempään kulmaan myös ulkokaarteen sauvalla.

Wanckuri.jpg
Wanckuri.jpg (154.37 KiB) Katsottu 2110 kertaa

Re: vankuri

Lähetetty: 03 Touko 2022, 10:38
Kirjoittaja Nojanalle
jori kirjoitti: 02 Huhti 2022, 20:15
Nojanalle kirjoitti: 02 Huhti 2022, 18:44

https://www.youtube.com/watch?v=t1sUOtY ... 6d_UrBt8A3 Tässä mietintää . Miksi tää kaveri sijoittaa tuon ohjausen , tuonne kallistus mekaniikkaan .
Onko siihen jokin hyväkin syy. Miksei sijoita tonne vankuri akselistoon . Itsellä sen verran huono
tuo engliska. Että en hänen selityksistään aivan aina avauru .
Siksi tää jää mietintään . Itse olen sitä sinne suunitellut , sillä tuota kallistusmekaniikkaa , jo ohjaa rungosta tulevat työntötangot .
Enkä usko että sitä tartis tuolta viellä ohjata erikseen . Kertokaa jos viisaita päätelmiä , viellä on omalta kohalta aikaa muuttaaa suunitelmaa . :?: :idea:

Mistään viisaista tiedä, mutta tuosta kuvasta voi havaita, että rungon kallistuessa sisäkaarteen puoleinen pyörä tulee lähelle polkijan reittä. Kun tuo ohjaussauva on kiinni kallistuvan pyörän mekaniikassa, väistää se kallistuessaan reittä vähän paremmin ja etuakseli mahtuu kääntymään jyrkempään kulmaan. Pyörä siis kääntyy pienemmällä kääntösäteellä. Myös ulompi pyörä mahdollistaa jyrkemmän kääntökulman kallistamalla ohjaussauvaa kohti kuskia. Sauvaan siis ulottuu kauempaa ja akseli on mahdollista kääntää jyrkempään kulmaan myös ulkokaarteen sauvalla.
Wanckuri.jpg

Tässä ollaan pitkälti nyt kesätauolla ja nyt aikaa viimeistellä kun on niitä kylmiä sadepäiviä . Tuli mieleen , mitä jos tohon rakentas yläohjauksen . Onko aivan hullu ideana.
Sitä pitempään jo tuuminnut , ei mahoton toteuttaa . Mutta onko sille jokin rajoittava tekijä .


Re: vankuri

Lähetetty: 03 Touko 2022, 20:31
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti: 03 Touko 2022, 10:38

Tässä ollaan pitkälti nyt kesätauolla ja nyt aikaa viimeistellä kun on niitä kylmiä sadepäiviä . Tuli mieleen , mitä jos tohon rakentas yläohjauksen . Onko aivan hullu ideana.
Sitä pitempään jo tuuminnut , ei mahoton toteuttaa . Mutta onko sille jokin rajoittava tekijä .

Ainoa rajoittava tekijä on tuon vankkuriohjauksen valtaisa olkapoikkeama, joka nykäisee ohjausta rajusti töyssyn suuntaan. Suorassa ohjauksessa on se etu, että kädet toimivat ohjausvaimentimina melko hyvin, kun liike on enimmäkseen eteen-takse. Toisin kuin suoraohjatussa olkatappiohjauksessa, jossa käsien paino haittaa stabiliteettia.

Minä tekisin, jos ikinä yläohjausta tuohon suunnittelisin, isovälityssuhteisen rattiohjauksen. Iso välityssuhde hidastaa ohjausakselin liikettä ja syö sen halun tehdä äkkinäisiä liikkeitä. Se, miten tuollainen isovälityssuhteinen ohjaus tehdään Nalletyylillä, on minulle täysin arvaamattomissa. Itse jos tekisin (tiedätte tietenkin jo), tekisin naruvälitteisen "mäkiauto-ohjauksen", enintään polkupyörän ketjua olisi se. :mrgreen: