Sivu 6/6

Re: vankuri

Lähetetty: 04 Touko 2022, 03:57
Kirjoittaja Nojanalle

Tuo niin sanottu "loppaus" . Voiko sen kumota osittain ohjausiskunvaimentimella. Tai kahella. :?: :?:
Tuli ainaskin aika teknisen olonen . :mrgreen: :mrgreen:
Nuo narut ja ketjut ei kiinosta, ei minun juttu . :wink: :wink:


Re: vankuri

Lähetetty: 04 Touko 2022, 19:23
Kirjoittaja Nojanalle

Tuli hullu idea , en tiedä onko liiankin hullu . Jori mainitsi tuon iänikuisen narun. Jos nuo narut korvataan vaimentimilla , jotka kääntävät myös ohjausta.
Voisiko eres teoriassa olla mahdollista ettei ohjaus loppaa. Yleensäkään onko kevyttä ja toimivaa vaimennin varta olemassa valmiina.
Esim sellainen jonka sisällä on jokin puolikiinteä massa , joka vaimentas liikettä . Nalle tässä kehittelee
ideaa . Jokin elastomeerin kaltainen massa putken sisällä , vaimentamassa liikettä .
Nyt taisi mennä ajatukset vähän vaikeeksi kirjoittaa selkokielelle. :cry: :cry:


Re: vankuri

Lähetetty: 04 Touko 2022, 19:31
Kirjoittaja Härski

Tommonen tekis ohjauksesta hyvin huteran.

Kuvittele esim auton rattiakseli kumiseksi. Vehjes kääntyisi mielenkiitoisella viivellä epämäärisen määrän milloin minkäkin verran. .


Re: vankuri

Lähetetty: 04 Touko 2022, 19:49
Kirjoittaja Nojanalle
Härski kirjoitti: 04 Touko 2022, 19:31

Tommonen tekis ohjauksesta hyvin huteran.

Kuvittele esim auton rattiakseli kumiseksi. Vehjes kääntyisi mielenkiitoisella viivellä epämäärisen määrän milloin minkäkin verran. .

Ajatus on sellainen että kaksi erikokoista putkea on sisäkkäinen ja ne ydistetään toisiinsa vaimentavalla aineella. Joka estää niitä liikaa värähtelemässä . Eikö loppaus johdu osittain juuri värhtelystä .


Re: vankuri

Lähetetty: 04 Touko 2022, 21:47
Kirjoittaja jooseha

Jotenkin tuntuis, että vaimennin tuossa välissä pikemminkin edesauttaisi ei toivottua ominaisuutta :roll: Sehän vaimentaisi nimenomaan ohjaustangon vaikutusta etuakseliin eikä suinkaan akselin liikettä runkoon nähden.

Kädet vaimentaa normaalisti pienet liikkeet ja resonanssit pois ohjauksesta. On pyöriä joita ei tulisi kuulonkaan ajaa ilman käsiä, mutta kädet tangolla ovat oivallisia.

Kolmirattaisessa pyörässä kenties voisi ohjausvaimentimen hoitaa ohjauslaakeroinnillakin :? koska ohjauksen ei tarvitse olla yhtä herkkä kuin kaksipyöräisissä, jotka pidetään ohjaamalla pystyssä. Liukulaakerit ja sopivan kireälle, niin olisi kitkavaimennettu ohjaus.