Sivu 2/4

Re: Valot

Lähetetty: 20 Loka 2008, 22:56
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Haluaisin ennemmin lampun sarveen kuin kypärään, kun en edes sellaista käytä :roll:

Juu, on iso ero, onko valaisin päässä vai kampikeskiön etupuolella. Otsalampulla näkyi ohjaustangon rapistunutkin kromaus oikein komeasti, tietä siellä takana ei niinkään. Kun siirsin saman lampun kampikeskiöön kiinni, näkyi tietäkin jo huomattavan hyvin, vaikka valaisin on noihin tuossa edellä esiteltyihin verrattuna kovin vaatimaton.
Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Jori


Re: Valot

Lähetetty: 20 Loka 2008, 23:38
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Kuva


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 00:09
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Taidan rakentaa oikein sarven sille valaisimelle, ettei edes jalat valaistu polkiessa. Kaikki valo menee sinne tiehen, missä sitä tarvitaan.

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Kuva

Oliko tuo vitsi? :lol:


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 01:15
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Kannattaako tuo olleskaan tuo itse rakentaminen kun voi ostaa hintavan "Multi-purpose Accessory Mount"in terracycleltä :)

Eihän nuo mitään kunnon sarvia ole. Jalat vilkkuvat valokeilan sivuilla. Lisää pituutta heti ja kunnon varjostin kuskin suuntaan, niin näkee vähemmilläkin wateilla.

Jori


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 01:21
Kirjoittaja ukram

Samalta siteltä löytyy IQ Fly Cyo valo. Se lienee vielä hieman parannettu versio IQ Fly valosta joka mulla on.

Suomalaisista kaupoista noita ei oikein tunnu löytyvän.


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 08:49
Kirjoittaja marten
Jarcco kirjoitti:

Haluaisin ennemmin lampun sarveen kuin kypärään, kun en edes sellaista käytä :roll:
http://bike-components.de/catalog/Ixon+ ... osCsid=b87
Tuollainen olisi lähinnä sopiva, mikäli vain tehoa on tarpeeksi?

Minulla on Ixon-valaisin, ja mielestäni tehoa on tarpeeksi. Tarvittaessa akkuja voi korvata AA-paristoilla.

Mårrten


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 19:00
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:

Oliko tuo vitsi? :lol:

Tottahan toki.

jori kirjoitti:

Eihän nuo mitään kunnon sarvia ole. Jalat vilkkuvat valokeilan sivuilla. Lisää pituutta heti ja kunnon varjostin kuskin suuntaan, niin näkee vähemmilläkin wateilla.
Jori

Tai pituuden sijaan ainakin isommat tuopit.

Suuntaava valo, niin ei tarvii flägätä!


Re: Valot

Lähetetty: 21 Loka 2008, 21:39
Kirjoittaja Mikko
Trek r200 kirjoitti:

http://personal.inet.fi/koti/elinajajukka/led/led.htm

Tuolla ainaki luulis näkevän :D

Tahtoo noita supersuperledejä!


Re: Valot

Lähetetty: 22 Loka 2008, 11:33
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Juu, on iso ero, onko valaisin päässä vai kampikeskiön etupuolella.

Molemmissa on puolensa. Päässä oleva valo kääntyy osoittamaan sinne mihin ikinä katsookin, mutta varjopuolena on juuri kuvaamasi pyörän valaiseminen.
Itse olen kuitenkin ollut varsin tyytyväinen kypärässä olevaan valoon. Ainoastaan sakeassa lumipyryssä on vaikeuksia, valo valaisee naaman edessä olevat lumihiualeet niin että silmiä häikäisee.
Oma lamppuni on suunnilleen tällainen: http://www.fenixvalaisimet.fi/fenix_ld20.htm

Epäilemättä ongelmat kypärävalon/otsalampun kanssa korostuvat jos lamppu on kovinkin leveää valokeilaa heittävää mallia.


Re: Valot

Lähetetty: 23 Loka 2008, 20:37
Kirjoittaja irakas

Minulla nuo kypärävalot ovat varsinaisesti vain huomiovalot kaupunkiajoa varten siis enemmän tai vähemmän valaistuilla kaduilla. Erikseen on sitten valaisin aivan nojakin keulalla pimeäajoa varten.

Aion seuraavassa sh8:ssa sijoittaa valaisimen suojaan kammipuomin sisään. Siellä seon suojassa tölväisyiltä.

sh8:n rakentelu on siinä vaiheessa, että runko on melkein kokonaan hitsattu kasaan. :)

Sakari


Re: Valot

Lähetetty: 03 Marras 2008, 20:14
Kirjoittaja juessi
jviirret kirjoitti:

Itse laittaisin napadynamon ja siihen kuuluvan lampun. Työpaikalla käytössäni on tällainen pystäri ja kyllä sillä näkee. Paljoko näissä lie luxeja? Haittapuolena pieni jarruvaikutus ja ei valaise kun pysähtyy :(

Varmaan aika monilla valmistajilla on nykyään dynamolampuista sellainen versio, että pieni kapasitori latautuu ajaessa. Eli, valoa riittää pariksi minuutiksi paikalla ollessakin, kun kapasitorin lataus purkautuu.

Mulla on Scorpion-trikessa B&M 6 dynamo ja valo, jossa on juurikin tuollainen systeemi, ja se on kyllä aivan toimiva. Mutta allekirjoittaneella vain on pienoinen asenneongelma tuollaisiin tavallisiin dynamoihin liittyen. Kun pystyarkipyörässä on ollut muutaman vuoden ajan napadynamo, niin tuntuu, että rengasta vasten pyörivästä dynamosta lähtee 'korvia särkevä' vinkuna ;) Josta pääsenkin sujuvasti valoihin liittyvään kysymykseen... Olen miettinyt Scorpioniin, joko

1) vesipullon muotoisen akun tai
2) kahden pienen LED-taskulampun hankkimista.

Ensimmäistä olen katsellut netistä, mutta ei ole vielä löytynyt sopuhintaan. Vinkkejä/linkkejä otetaan vastaan :) Pystyykö dynamokäyttöön tehtyyn valoon yhdistymäään muitta mutkitta akun? Vai tuleeko jotain ongelmia vaihtovirta-tasavirta-seikoista?

Jälkimmäiseen liittyen tuumailin, saiskohan kaksi Led Lenser V8 Turbo -valoa etulokasuojien päälle kiinnittämällä pienet ja näppärät valot. Tuleeko jollekulle mieleen joitain potentiaalisia ongelmakohtia tuohon ratkaisuun liittyen?


Re: Valot

Lähetetty: 04 Marras 2008, 09:15
Kirjoittaja visiopetteri

Mä ratkaisin(?) lamppu ongelmani eilen. Tilasin tämän lampun, laturin ja kasan akkuja. Lamppu tulee omana pakettinaan ja akut+laturi toisessa -> hinnat jää alle 50e -> pitäs selvitä ilman tulleja. Toiveissa on, että tuon kanssa selviää pyöräilylenkit, koiran ulkoilutukset ja muut pimeellä liikkumiset jne jne. Kaverilla on periaatteessa vastaava lamppu, mutta siinä on tuo heijastin jotain 15-20mm pienempi halkaisijainen.. toivottavasti tällä saa hallitusti leveämmän valokeilan, joka ei olisi aivan niin pistemäinen.

Noille hehkulampuille yms polttimille (poislukien ledit!), on ihan sama saako ne tasa- vai vaihtovirtaa, kunhan jännite on oikea. Kyllä niille siis voi viritellä akut ilman ongelmia. Huomaa vaan hyvin tuon akkujen kehityksen, kun AA-kokoisissa akuissa on nykysellään jotain 2500mAh ja joskus aikanaan 600mAh oli parasta mitä rahalla saa :lol: Ei välttämättä kannata laittaa mitään juomapullon kokoista pakettia, tai no riippuu tietty taas siitä miten monta tuntia tai vuorokautta täytyy selvitä yhdellä latauksella :)


Re: Valot

Lähetetty: 04 Marras 2008, 12:14
Kirjoittaja tavasti
juessi kirjoitti:

1) vesipullon muotoisen akun
Pystyykö dynamokäyttöön tehtyyn valoon yhdistymäään muitta mutkitta akun?

Jarilla näytti eilen olevan akkuporakone vesipullon telineessä, ja siitä piuhat valolle.
Jännitteen olisi syytä olla samalla seinällä, muuten ei kai väliä?

juessi kirjoitti:

2) kahden pienen LED-taskulampun hankkimista.
Jälkimmäiseen liittyen tuumailin, saiskohan kaksi Led Lenser V8 Turbo -valoa etulokasuojien päälle kiinnittämällä pienet ja näppärät valot. Tuleeko jollekulle mieleen joitain potentiaalisia ongelmakohtia tuohon ratkaisuun liittyen?

Jotenkin en pidä ajatuksesta nappiparistot ruokkimassa pyörävaloa. Menee tietysti jos ajaa pimeässä tosi vähän. Itse ottaisin mieluummin jotain joka toimii AAA tai AA akuilla, vaikka:
http://www.fenixvalaisimet.fi/fenix_e01.htm

Ja suuren rapakon takaa löytyy valikoimaa, myös tee-se-itse miehille. Ja hinnatkin ovat varsin kohtuullisia.
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.901
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.903

Tuolla näyttäisi olevan myös 900 lumenin led-lamppuja kohtuullisessa 40$ hintaluokassa!


Re: Valot

Lähetetty: 04 Marras 2008, 13:11
Kirjoittaja visiopetteri

Toi mun linkittämä tuikku pitäs olla kans sillä 900 lumenen emitterillä, vaan kun ei ole selkeästi mainittu mikä bin:ni toi on, niin paha sanoa. Oletettavasti valoa piisaa kohtuudella. Noita hintoja kun katsoo, niin noi emitterit maksaa jotain 20usd, niin ei jaksanut alkaa ite viritteleen sen ympärille lamppua, kun valmiin saa abt 50 usd:lla, eli noin 40 eurolla. Noi litium-akut on kyllä ihan uskomattomia kokoonsa nähden. Sais nyt vaan nopeeta paketin, niin pääsis testaileen :twisted:

Kuvan perusteella toikin pitäs olla sellanen 900 lumenen versio, eli kaippa ne kaikki SSCP7 emitterit pitäs olla 900..
Kuva


Re: Valot

Lähetetty: 04 Marras 2008, 13:22
Kirjoittaja tavasti
visiopetteri kirjoitti:

Toi mun linkittämä tuikku pitäs olla kans sillä 900 lumenen emitterillä .... Oletettavasti valoa piisaa kohtuudella.

Itse kaipaisin lamppua jossa olisi eri teho portaita. Kalliimmissa saattaa olla 8 eri toimintatilaa, mutta nekin mallia high-mid-low, ja loput 5 erilaisia vilkutuksia!
Ja niistä eri tilojen tehoista ei paljoa kerrota, nykyisen lamppuni 180 lumenia on turhan paljon joissakin tilanteissa. Itse käytän eniten 50 ja 100 lumenin tehoja.
Onko 900 lumenin lampun low-tila 200 lumenia? 50-150-400-900 tyylinen porrastus olisi minun makuuni.

Ehkä minä ostan toiseksi lampuksi jonkun noin 100 lumenin lampun, joka tulee pyörän keulaan, ja nykyinen keikkuu tuolla kypärän päällä. Tai pärjään edelleen tuolla yhdellä.