Re: Terratriken Roverin pidennys tandemiksi
Minusta tuo on kiertymä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Minusta tuo on kiertymä
ajou kirjoitti:Minusta tuo on kiertymä
Mä oon joskus käyttänyt kiertojäykkyys termiä, mutta se on kuulemma väärä. Pääasia kuitenkin että ymmärsit mitä tässä haetaan
jooseha kirjoitti:Eiköhän rungon punoutuminen ole epäilyistä huolimatta hyväksyttävän rajoissa. Saman vahvuinen runkoputki on myös kaupallisessa Rover-tandemissa.
Yritin niistä katsoa videoita mutta täysin informatiotonta parkkipaikka kaartelua tai kypäräkamerahöpötystä.
Kaupallinen ei ole sama asia kuin hyvin suunniteltu ja toimiva
Kyllähän takakuski saa penkkiä heiluttamalla 52x52mm rungon kiertymään, se on selvä. Riittää, kun istun siihen itse ja kokeilen vaikka paikallaan. Toinen juttu on sitten se, miten runkomateriaali tuota vääntöä kestää.
Pähkäilin, että tuohonhan saa ihan hyvin vielä laitettua lisätuet, kuvassa olevan mittanauhan paikoille molemmin puolin. Jäykistyy huomattavasti.
Ja painoahan tässä ei tarvitse säästellä, edessä hyrrää 750W keskimoottori.
Teräsrunko kestää, mutta esim. takakiekolle myrkkyä kun se raskaasti kuormattuna vielä kallistuu kurvissa väärään suuntaan. Tosin, eipä pitkällä akselivälillä onneksi hirmu tiukkoja kurvailuja tehdä.
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Eiköhän rungon punoutuminen ole epäilyistä huolimatta hyväksyttävän rajoissa. Saman vahvuinen runkoputki on myös kaupallisessa Rover-tandemissa.
Yritin niistä katsoa videoita mutta täysin informatiotonta parkkipaikka kaartelua tai kypäräkamerahöpötystä.
Kaupallinen ei ole sama asia kuin hyvin suunniteltu ja toimiva
Kyllä vuosia tuotannossa olleesta kaupallisesta laitteesta uskaltaa sanoa, että se on täysin toimiva. Hyvyyttä se ei kuitenkaan kerro.
Roverin tapauksessa kannattaa vielä hieman ajatella suunniteltu käyttötarkoitusta. Sitä ei varmasti ole tarkoitettu raavaiden miesten ratakilpailuun. Juurikin tuo parkkipaikkakaartelu vastannee paremmin ajateltua rasitusluokkaa
Kauanko tuota savenmaa/solifer matkaajaa alias hyper signia fitnes bikeä on tehty
ajou kirjoitti:Kyllähän takakuski saa penkkiä heiluttamalla 52x52mm rungon kiertymään, se on selvä. Riittää, kun istun siihen itse ja kokeilen vaikka paikallaan. Toinen juttu on sitten se, miten runkomateriaali tuota vääntöä kestää.
Kestää se varmasti, mutta tuntuuko vetelältä?
Laitoithan jatkosputkien sisään holkit pulteille? Jos et, niin suosittelen. Pultteja ei muuten saa tiukalle ja näin kitka puuttuu rakennetta jäykistämästä ja putket painuu vähitellen lommolle. Oliko 40x40 putki juuri oikean kokoinen vai reilusti väljä? Jos on väljä, niin samat ongelmat seuraa kuten holkkien puutteesta.
Tällä videolla näkyy tuo takapään kallistuma varsin maltillisissakin kurveissa.
Kaksipyöräinen takapää parantaa ajettavuutta mm. tärinäraidoilla, lyhentää akseliväliä ja tuo lisäturvallisuutta takarenkaan rikkoutumista vastaan, eikä ole moksiskaan löysästä rungosta -päinvastoin.
Tuokin kävi mielessä. Syksyksi siis lisärakentamista tiedossa. Nyt on kuitenkin saatava kolmipyöräversio ajokuntoon. Maltillisia tulee ajonopeudet kyllä olemaan, kun meinaan vanhuksia tällä ajeluttaa.
Kukas piirtäis mulle skissin siitä, miten tosta saatais helposti nelipyöräinen?
ajou kirjoitti:Kukas piirtäis mulle skissin siitä, miten tosta saatais helposti nelipyöräinen?
Eiks Issigonisin skissi kävis?
ajou kirjoitti:Kukas piirtäis mulle skissin siitä, miten tosta saatais helposti nelipyöräinen?
En heti löytänyt, mutta jossain oli vast'ikään myynnissä kaksipyöräinen taka-akseli. Samanlainen kuin Kettwieselissä. Sellainen suoran putken päähän, niin se on siinä.
Tai sitten alkuperäinen haarukka kiinni trike-conversio-akseliin. "Lowrider Trike Conversion Kit 7 Speed 2407-T Axle "
Takakuskin istuin voi olla osin tämän taka-akselin päällä, joten pituus lyhenee merkittävästi.
Tuontitukusta saisi akselistoa jossa on mukana sähköapu:
https://www.tuontitukku.fi/tuote/taka-a ... 700166351/