Sivu 1/2

Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 01 Syys 2020, 13:44
Kirjoittaja Saukki

Aika jännä nähdä tällaisen mainstream polkupyörävalmistajan suunnittelevan tällaista sähköavusteista kinneriä.Tosin tämä on vasta konsepti ja epäilen suuresti että päätyy koskaan kaupaliseksi tuotteeksi asti. Mutta silti jännä nähdä :lol:

https://www.canyon.com/en-fi/e-bikes/fu ... y-concept/

future-mobility-concept-02a-2.jpg

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 01 Syys 2020, 16:04
Kirjoittaja Mahe

Trendi tuntuu olevan näissä visioissa että laitetaan sähköt niin voi rauhassa unohtaa ilmanvastuksen eikä painostakaan tartte välittää :)

Tainnut suunnittelija tulla autopuolelta tai sitten ylhäältä tullut tarkat reunaehdot miltä pitää näyttää...


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 01 Syys 2020, 17:30
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Trendi tuntuu olevan näissä visioissa että laitetaan sähköt niin voi rauhassa unohtaa ilmanvastuksen eikä painostakaan tartte välittää :)

Mä taas olen todennut että trendi näissä visoissa tuntuu olevan että jäävät visioiksi :roll:


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 01 Syys 2020, 21:13
Kirjoittaja wwhv

jotenkin omituinen ajatus tehdä pienoismalli (tai pikkuveli) jostakin
muka-futuristisesta citymaasturin oloisesta muodosta? minusta aika
köyhä ajatus tai sitten suunnittelijalle on annettu liian tiukat raamit.


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 02 Syys 2020, 07:06
Kirjoittaja E-Cruiser

Kinneriin kannattaisi mielestäni suhtautua heti alusta omana ajoneuvotyyppinään, eikä miniautona. Auton joidenkin piirteiden kanssa voi flirttailla, mutta suora kopiointi ei ole hyvä. Ymmärrän kyllä että suurelle kuluttajien massalle idea miniautosta lienee helpompi myydä. Suurin osa noista on aivan liian korkeita, yritetään hakea auton näkyvyyttä.Tässä puolalaisessa Aventybikessä idea on mielestäni lähempänä:

Aventybike.PNG
Aventybike.PNG (151.45 KiB) Katsottu 4045 kertaa

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:08
Kirjoittaja jvuotila

Jotenkin ymmärrän tuon muotokielen sillä valtaväestöllä on suuri kynnys alkaa ajamaan aikuisten polkuautolla joksi kinnerit tunnutaan mieltävän. Melkoinen on se vittuilun määrä jota saa itse kuulla päivästä toiseen kinneristä työ- ja seurakavereilta. Tuntuu että sille jaksetaan nauraa vieläkin vaikka omistanut sellaisen jo 1,5 vuotta. Joka kerta ne samat kuluneet vitsit pitää kertoa. Kai se ostokynnys tuollaiselle olisi sitten pienempi. Eikä hävetä niin paljoa ajaa sitten sillä. Ja onhan tuonne kömpiminen helpompaa. :D


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:13
Kirjoittaja PW
jvuotila kirjoitti:

Jotenkin ymmärrän tuon muotokielen sillä valtaväestöllä on suuri kynnys alkaa ajamaan aikuisten polkuautolla joksi kinnerit tunnutaan mieltävän. Melkoinen on se vittuilun määrä jota saa itse kuulla päivästä toiseen kinneristä työ- ja seurakavereilta. Tuntuu että sille jaksetaan nauraa vieläkin vaikka omistanut sellaisen jo 1,5 vuotta. Joka kerta ne samat kuluneet vitsit pitää kertoa. Kai se ostokynnys tuollaiselle olisi sitten pienempi. Eikä hävetä niin paljoa ajaa sitten sillä. Ja onhan tuonne kömpiminen helpompaa. :D

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:19
Kirjoittaja jvuotila
PW kirjoitti:

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?

Niin, ihmismieli on sellainen että se ilkkuminen loppuu siinä kohtaa kun joku tuote alkaa houkuttaa muitakin kuin pientä joukkoa edelläkävijöitä.


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:25
Kirjoittaja PW
jvuotila kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos on auton näköinen poljettava kulkuneuvo, eikö sitä helpommin kutsuta/haukuta polkuautoksi :?

Niin, ihmismieli on sellainen että se ilkkuminen loppuu siinä kohtaa kun joku tuote alkaa houkuttaa muitakin kuin pientä joukkoa edelläkävijöitä.

Niinhän se voipi olla, itselle ei juuri ole tullut vastaan negatiivista haukkumista mutta miulla ei olekaan työ- eikä seurakavereita ;)


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:34
Kirjoittaja jvuotila
PW kirjoitti:

Niinhän se voipi olla, itselle ei juuri ole tullut vastaan negatiivista haukkumista mutta miulla ei olekaan työ- eikä seurakavereita ;)

Sen verran voin lisätä tähän että toki tämä "ongelma" on vain muutamalla heistä. Ei koko porukalla (onneksi).


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:48
Kirjoittaja Ralii

Hienoksi on lähinnä haukuttu velogattia töissä ja vapaalla. En oo huomannu et se suhtautuminen olis koskaan ollu ongelma. Lähinnä joillain se erilaisuuden pelko.


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 08:53
Kirjoittaja jori

Velogatti ratsastaa ulkomuodollaan wanhojen autojen muotokielellä, joka nostaa sympatiapisteitä. Tässä Canyonin konseptissa muotokieli on lainattu suoraan amerikkalaisesta citymaasturista, joka ainakin eurooppalaisille kinneriaktivisteille edustaa liikenteessä sitä risteyksessä suojatielle pysäyttävää vastapuolta.

Ei tässä Canyonin projektissa kuitenkaan olla tekemässä kinneriä, vaan uutta liikkumiskonseptia kaupunkiolosuhteisiin. Tämä on enemmänkin uuden sähköajoneuvoboomin perillinen kuin luomukinnerien. MInä sanoisin asiaa nähneenä, että kyse on samasta ideasta kuin Scoutterissa.

Tuon speksejä ollaan venyttämässä lainsäädännön rajojen yli siinä mielessä, että katuverkolla sähköllä ajaen tuon nopeudeksi kaavaillaan 60 km/h sen lisäksi, että olisi muka myös kelvikelpoinen. Hieno homma ajatuksena, mutta väärinkäytön vaarat ovat ilmeiset.

Konsepti on aivan kesken vielä, eikä rakenteita ole vielä suunniteltu -suunnitteluspeksaus vasta. On aivan selvä, että tuon ilmanvastuskerroin tulee olemaan kinnerimaailman suurimpia, muttei sekään ulotu pystypyörän tai varsinkaan kilpailevan kulkineen moposkootterin tasolle. Pääasiassa sähköenergialla tuo siis liikkuu hyvin tuon tavoitellun 60 km/h.

Nelipyöräisyys tekee kuskin taakse runsaan tavaratilan ja lisää laitteen ulkomitat nykyisten kinnerien kokoluokkaan, mikä noilla rakenteilla tekee laitteesta yli satakiloisen möykyn. Tällaisen ajelu turvallisesti kevyen liikenteen väylillä on mielestäni kyseenalaista. Hyvä, että noinkin suuret resurssit omaava firma tällaista suunnittelee.

Tuulilasin suhteen nämä joutuvat vielä peruuttelemaan paljonkin, kuten kaikki kinnerifirmat ovat tehneet, kun ovat yrittäneet suurta automaisen avaraa tuulilasia.

Canyon concept.jpg

Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 11:00
Kirjoittaja jviirret
E-Cruiser kirjoitti:

Kinneriin kannattaisi mielestäni suhtautua heti alusta omana ajoneuvotyyppinään, eikä miniautona. Auton joidenkin piirteiden kanssa voi flirttailla, mutta suora kopiointi ei ole hyvä. Ymmärrän kyllä että suurelle kuluttajien massalle idea miniautosta lienee helpompi myydä. Suurin osa noista on aivan liian korkeita, yritetään hakea auton näkyvyyttä.Tässä puolalaisessa Aventybikessä idea on mielestäni lähempänä

Eikö tuo nyt ole 1:1 kopio Lamborghini Gallardosta:

vertailu.png
vertailu.png (297.49 KiB) Katsottu 3921 kertaa

Toki kolmasosaan kavennettuna :roll:


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 11:16
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tuon speksejä ollaan venyttämässä lainsäädännön rajojen yli siinä mielessä, että katuverkolla sähköllä ajaen tuon nopeudeksi kaavaillaan 60 km/h sen lisäksi, että olisi muka myös kelvikelpoinen. Hieno homma ajatuksena, mutta väärinkäytön vaarat ovat ilmeiset.

45km/h rajoitettuna kaikki tuo olisi mahdollista. KLV:t taajamien ulkopuolella ja autojen sekaan taajamissa niinkuin nämä "gomotot":
https://skand.fi/tuote/gomoto-3-3-katet ... skootteri/

Jos tämä Canyon malli joskus pääsee tuotantoon asti niin eiköhän siitä tule edullisempi, polkimeton mallikin myyntiin :roll:


Re: Canyon suunnittelee kinneriä

Lähetetty: 03 Syys 2020, 11:26
Kirjoittaja E-Cruiser
jviirret kirjoitti:

Eikö tuo nyt ole 1:1 kopio Lamborghini Gallardosta:
Toki kolmasosaan kavennettuna :roll:

Kolmasosaan kavennetussa keulassa on paljon samaa, perässä ei juuri mitään.
Eli se tekee juuri sen mistä kirjoitin, eli flirttailee auton muotokielen kanssa.
On siinä myös eri lukumäärä pyöriä :) Mikä muuttaa sen ajoneuvoluokan.
Velogattihan on lähinnä versio niistä 30-luvun kinnereistä. Toki niissä oli paljon autovaikutteita.