Sivu 1/1

Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 14:57
Kirjoittaja brotkin

Hei,

Pari vuotta sitten "törmäsin" kinnereihin ensimmäistä kertaa netissä ja kiinnostuin hiukan. Sitten ajatus jäi taka-alalla. Tänä kesänä tuli taas hyvin tavallisella pyörällä poljettua tavaroiden kanssa pidempiä matkoja ja aloin pohtia löytyisikö tähän matkailuun joku helpompi tapa. Auto ei ole vielä vaihtoehto. Kaksi pyöräisenkin voisi päivittää 1990 luvulta parempaan. mutta nyt päädyin taas kinnereiden pariin ja Quattrovelo malli alkoi erityisesti kiinnostaa. Tilausajat ovat pitkiä, mutta kaikista löytämistäni videoista päätellen odotus palkitaan.

Katsellessani varusteluetteloa minua jäivät mietityttämään erityisesti jarrut. Muistelen, että laissa sanottiin joskus, että pyörässä pitää olla kaksi tehokasta erillistä jarrulaitetta jos siinä on enemmän kuin kaksi vaihdetta. Jäin miettimään, että kattaako perus konfiguraatio tuon vaatimuksen. Ymmärsin, että Quattorovelossa on edessä kaksi erillistä jarrua, mutta niitä käytetään yhdellä "jarrukahvalla". Foorumilla lienee asiantuntevia tai jopa Quattrovelon omistajia, joten olisi mukava kuulla kommentteja sekä saada tietoa jarruista joita Suomessa ajelevat käyttävät. Ja laki on oikeastaan toissijainen asia. Turvallisuus on oleellisempi asia. Omat pyöräreissut ovat suuntautuneet yleensä Mikkelin seudulta pohjoiseen ja jokunen yllättävän jyrkkä mäkikin on satunnaisesti tullut vastaan.

Olen kiinnostunut myös muista kommenteista Quattroveloon / kinnereihin liittyen. Itse harkitsen vahvasti Mountain drive lisävaihteiden hankkimista. Puoleen väliin mäkeä en haluaisi jäädä. Mutta pitänee vielä vertailla Quattrovelon ja nykyisen pyörän välityksiä ja miettiä tuntemuksia hiukan sitä kautta.

T:Heikki


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 15:17
Kirjoittaja jvuotila

Lakiin en osaa ottaa kantaa, mutta itsellä edessä 90mm rumpujarrut joita tosiaan käytetään yhdestä ja samasta vivusta. Jarruteho on minusta riittävä kotimaisiin olosuhteisiin. Takajarrujen kanssa voisin kuvitella tulevan ongelmia jos jarrubalanssi ei ole kohdallaan. Eli jos jarrutehoa on jostain syytä enemmän takana niin voi aiheuttaa tilanteita, tai äärimmillään koko laitteen pyörimisen ympäri kun perä alkaa pyrkiä rinnalle.

Mountain drive on aika ehdoton lisä. Kyllä minulta jäisi kaikki vähänkään isommat lähimäet kiipeämättä muutoin. Toinen mitä harkitsisin vakavasti on ne tehokkaammat valot mikäli on haluja ajaa myös pimeällä.


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 15:55
Kirjoittaja jviirret

Kahden toisistaan riippumattoman jarrulaitteen vaatimus tulenee siitä, että on edes yksi jarru jos toinen hajoaa.

Mitä mä oon trikeissä noita yhdestä kahvasta toimivia tuplajarruja nähnyt niin esim. toisen vaijerin katkeaminen aiheuttaa molempien jarrujen toimimattomuuden :(


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 16:08
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Kahden toisistaan riippumattoman jarrulaitteen vaatimus tulenee siitä, että on edes yksi jarru jos toinen hajoaa.

Mitä mä oon trikeissä noita yhdestä kahvasta toimivia tuplajarruja nähnyt niin esim. toisen vaijerin katkeaminen aiheuttaa molempien jarrujen toimimattomuuden :(

Ei se miusta kinnerissä aiheuta. Jos jarruvivun akseli katkeaa, sitten voi olla vaikea jarruttaa.

8420201699.jpg

Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 16:31
Kirjoittaja jviirret

Ok, tuossa ei aiheuta. Oon nähnyt vaan niitä systeemejä joissa kahvasta menee tanko tai vaijeri poikkipalikkaan jonka päistä vaijerit jarruihin.


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 16:41
Kirjoittaja PW

En tiedä onko Quatrossa tuo sama systeemi mutt monissa muissa kinnereissä oon nähny.


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 17:03
Kirjoittaja Ralii

Mulla on yhdessä kahvassa kolmen renkaan jarrutus. Eturenkaat vaijerilla ja takarengas sähköisesti jarrutunnistimella.

Huom. Ei quattrovelo


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 20:19
Kirjoittaja Wacky

Veikkaan ettei ennakkotapausta ole joten varma ei voi olla, mutta puhutaan jarrutuslaitteista niin kahdessa eri pyörässä olevat rumpujarrut laskettaisiin kahdeksi jarrutuslaitteeksi. Onhan autossakin neljä jarrutuslaitetta yhden polkimen takana varsinkin uudemmissa autoissa kun on sähköinen parkkijarru jota ei voi käyttää ajaessa niin ei ole kuin se poljin. Eli kinnerin kaksi etujarrua täyttäisi vaatimukset.


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 04 Syys 2020, 22:36
Kirjoittaja jvuotila
PW kirjoitti:

En tiedä onko Quatrossa tuo sama systeemi mutt monissa muissa kinnereissä oon nähny.

On sama systeemi kuin tässä kuvassa. Ja ainahan voi tökätä töppöset ulos pohjan aukoista ja jarruttaa niillä jos oikea hätätilanne tulee. :mrgreen:


Re: Kinnerit (Quattrovelo) / jarrut / Suomen laki

Lähetetty: 05 Syys 2020, 10:33
Kirjoittaja jviirret
jvuotila kirjoitti:

Ja ainahan voi tökätä töppöset ulos pohjan aukoista ja jarruttaa niillä jos oikea hätätilanne tulee. :mrgreen:

Nuin kun teet niin normaali sunnuntaiajelusta tulee hätätilanne :shock: