jori kirjoitti: ↑21 Syys 2020, 10:13Kuvasta päätellen runkoputken jänneväli tavalliseen tadpoleen nähden kasvaa vain hiukan. Tähän osaan runkoa vaikuttaa molempien kuljettajien paino noin vajaan puolen metrin vipuvarrella, joten lujuuden kannalta riittäisi kaksinkertaisen taivutusvastuksen putki, eli 50³x2=63mm tuolla samalla 1-1.5 mm seinämällä.
Toisaalta, kun runkoa ei rasita ketjun kuormitus tuolta pitkältä osuudelta lainkaan, jää tuon suoran putken kuormitukset hyvin vähäisiksi, lähinnä polkemisvoimien rasittamiksi. Tämänkin saa minimoitua kytkemällä istuinten selkänojat yhteen.
Jos kuitenkin laitat liitoksen, tuonne keskelle, puoltaa se hieman paksumman (70 mm) putken käyttöä keskellä. SInne keskelle selkänojien väliinhän ne mahdolliset matkatavaratkin sijoitetaan.
Itse miettisin rungon kolmiosaisuutta vartenotettavana mahdollisuutena. Liitoksista voi tehdä yksinkertaiset ja kevyet, kun ne sijoitetaan istuinten etupuolelle, jossa taivutuskuormitus on minimissään jalkojen painon takia ja liitosten läpi menee vain polkijan jalkavoimien tuottama momentti.
Yhteenveto. Molemmat päät aivan tavallisen tadpolen rakennevahvuuksina, liitoksia kaksi istuinten alle ja keskelle joko samaa, noin 50 x 1,5 putkea ja toisiinsa tuetut selkänojat. Tai sitten keskiosa 63 - 70 putkesta.
PS. Jos päädyt tekemään ilman jousitusta, väliosa kannattaa tehdä –kuorma-auton rungon mallin mukaan– noin 80x80x1,5 avoprofiilista (C- tai hattuprofiili), jotta se ei ota vastaan vääntöä ja kaikki pyörät ottavat maahan maaston muodoista huolimatta. Tässä tapauksessa istuinten selkänojia ei kannata kiinnittää jäykästi toisiinsa.
Mittasin niin tää mun 50mm putki on 1,5mm vahvuista.
Tuo c profiilihan on hyvä idea vaikka olis jousituskin. Ainakin nyt kun 50mm joustotavoitteesta jäädään huomattavasti. Sen verrran jäykkiä nuo kiinan vieterit. No niitä voi parannella sitten tai jousituksen geometriaa muuttaa tai jotain. Päätin muuttaa akseliväliksi metrin. Taaempi kuski istuu hieman taka-akselin takapuolella (keulii) ja myöskin takapuomista voisi tosiaan tehdä irrotettavan niin saisi kohtuullisen lyhyeksi koko paketin.
Ohjauksen ihmettelyä.. jousitus vaikeuttaa asioita jonnin verran. istuin hietikolla monta tuntia miettimäs kuinka tää tehdään oikeaoppisesti ja päätin kuitenki tehdä väärin ilman palloniveliä. Luotan raudan joustavuuteen. Pystysuorien ohjaustankojen nivelet tulee alaputkeen, ja raidetankoon pystysuunnassa väljät kolot mihin tulee ohjaustangossa kiinni oleva tappi. Käänteinen suora ohjaus nimeltään, ehkä. Ideana se että kun on tila vähissä ohjaamossa niin ohjauskepit väistää käännettäessä pyörää. Saas nähdä minkälainen kauhuohjaus tästä tulee