Sivu 2/2

Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 21 Loka 2020, 17:33
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:

Mikähän on Quattron painojakauma etu- ja taka-akselin kesken? Onko renkaiden kantokyky lähellä maksimia?
Aika kapeita renkaita tuossa kai käytetään?
Omissa rakennelmissa olen todennut vierintävastuksen olevan pienempi, jos kaikilla renkailla on yhtä suuri massa. Renkaan halkaisijalla on hyvin pieni vaikutus asfaltilla ajellessa. Soralla ja lumessa ero on sitten selvempi.

Quatrossa on muistaakseen n. 35mm renkaat vakiona ja käytetään usein 40mm. Se ei siis ole lähellääkään kantokyvyn rajaa.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 21 Loka 2020, 18:25
Kirjoittaja jvuotila
Vilijami kirjoitti:

Aika kapeita renkaita tuossa kai käytetään?
Omissa rakennelmissa olen todennut vierintävastuksen olevan pienempi, jos kaikilla renkailla on yhtä suuri massa. Renkaan halkaisijalla on hyvin pieni vaikutus asfaltilla ajellessa. Soralla ja lumessa ero on sitten selvempi.

42mm Shreddat on alla. Kapeampia ainakin eteen olen jo alkanut harkitsemaan jos kääntösäde niille pienenisi edes hieman.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 21 Loka 2020, 21:11
Kirjoittaja Pentti M Reku

Shreddat taitaa olla parhaimmistoa noista pienille kiekoille saatavista kumeista, joten tuskin vaihtamalla paljoa paranee. Minkälaiset navat noissa on? Konelaakeriversiot ovat ainakin selkeästi tahmeammat pakkasella kuin irtokuulat.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 21 Loka 2020, 23:44
Kirjoittaja samuel
Pentti M Reku kirjoitti:

Shreddat taitaa olla parhaimmistoa noista pienille kiekoille saatavista kumeista, joten tuskin vaihtamalla paljoa paranee. Minkälaiset navat noissa on? Konelaakeriversiot ovat ainakin selkeästi tahmeammat pakkasella kuin irtokuulat.

Ei muuta kuin 2RS kumilevysuojatut laakerit ja notkeata öljyä sisään. Esim. Mikroautoissa taidettiin laittaa tippa tai kaksi ompelukoneöljyä. Sitte tietysti uudet laakerit seuraavaan kisaan.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 22 Loka 2020, 09:50
Kirjoittaja Härski

Toi laakerien hiplaaminen on kyl melko turhaa nysväämistä, eikö nyt jorikin sen just sanonu.

Otetaan vertauskuvaksi sit vaikka perinteinen napakelkka.. Paljonko muka keskitapin laakerointi puutapin sijaan antaa lapsille lisää vauhtia jos ulkokehällä kelkan jalakset menee sohjossa. No, sen prosentin pari nyt sit ehkä.

Ennemmin kannattaa odotella parempia kelkkailukelejä mennä vaikka pilkille.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 22 Loka 2020, 13:38
Kirjoittaja Pentti M Reku

Tuli vaan mieleen, kun noissa takanavoissa saattaa olla 5 laakeria ja tuossa on ilmeisesti 2 takanapaa. Mahtaako taka-akselissa olla vielä ylimääräisiä laakereita?


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 22 Loka 2020, 13:59
Kirjoittaja jvuotila
Pentti M Reku kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, kun noissa takanavoissa saattaa olla 5 laakeria ja tuossa on ilmeisesti 2 takanapaa. Mahtaako taka-akselissa olla vielä ylimääräisiä laakereita?

En tiedä tarkkaa määrää, mutta onhan siellä nyt minimissään 2 per napa ja taka-akselilla ja pakalla lienee minimissään 5 laakeria yhteensä. Eli jossain siellä 10 laakerin molemmin puolin takana lienee.


Re: QuattroVelon rullaavuus kylmillä keleillä

Lähetetty: 22 Loka 2020, 14:50
Kirjoittaja Pentti M Reku

Joo ei ollutkaan takanapoja kuvasta katsellen, vähän jäi pikaisella selauksella toimintaperiaate hämäräksi, mutta kyllähän siinä akselilla aika monta laakeria näyttää olevan.