Sivu 1/1

Cedric Lynch

Lähetetty: 23 Loka 2020, 16:13
Kirjoittaja Pentti M Reku

Englantilainen keksijä, ajellut kohta 30 vuotta omatekoisella katetulla sähköisellä nojamoottoripyörällään :P

Kuva

Kuva

Cedric Lynch in his 2 hp, 60 mph streamliner, UK. ´

This is not a bicycle- there are no pedals, he's using moped speed rated tires and turn signals, and it's registered. The bottom part of the doors hinge open so that he can put his feet down at stops. One report credits this enclosed electric scooter with 24 to 26 Wh/mile and a 150 mile range at 40 mph speed, and another report with a newer battery pack lists a 150 mile range at 50 mph.

http://www.bikeweb.com/taxonomy/term/57

http://www.bikeweb.com/image/tid/57

https://en.wikipedia.org/wiki/Lynch_motor

Youtubesta löytyy pätkiä myös, heikolla laadulla tosin - yhdessä Wallace & Gromit jaksossakin esiintyy.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 23 Loka 2020, 20:12
Kirjoittaja wwhv

tässä alkaa olla hyötysuhde kohdallaan: 2 heppaa
ja noin 100 kilsaa tunnissa vauhtia.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 23 Loka 2020, 21:45
Kirjoittaja jori
wwhv kirjoitti:

tässä alkaa olla hyötysuhde kohdallaan: 2 heppaa
ja noin 100 kilsaa tunnissa vauhtia.

Hyötysuhteesta tuossa ei ole kysymys, mutta muuten pienivastuksisesta kulkupelistä.

Kokeilin Kreuzotterilla miten paljon tuo 100 km/h vaatii tehoja eri pyörätyypeillä. Omilla mitoillani kun valitsin Questin kulkupeliksi, vaati se 1,5 kW satasen vauhtiin ja tavallisen baaripyörän ajaminen samaa vauhtia vaatisi jo yli 11 kW. :shock:


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 09:33
Kirjoittaja wwhv

no, ei se painokaan voi kovin iso olla kun tuollaiset
lukemat saavutetaan (eli kevyellä omapainolla hyvä
suoritusteho & suorituskyky)


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 11:17
Kirjoittaja Pentti M Reku

Kuva

Jonkun lähteen mukaan, ainakin jossain vaiheessa 63kg edestä tuon tyylisiä Thundersky kennoja olisi akkuina.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 11:47
Kirjoittaja jori
Pentti M Reku kirjoitti:

Jonkun lähteen mukaan, ainakin jossain vaiheessa 63kg edestä tuon tyylisiä Thundersky kennoja olisi akkuina.

Tuon kennon kapasiteetti on 160 Ah ja se painaa 5,6 kg. Jännite noin 3,2 V (LiFePo4). Tuo tarkoittaisi, että 63 kg mahtuisi noita akkuja 11 kappaletta, eli 5,6 kWh verran.

150 mailia on 241 km, joten tuohon menee satasen vauhdilla 2,41 tuntia. 5,6 kWh / 2,41 h = 2,3 kW keskiteholla akusta otettuna.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 16:38
Kirjoittaja janx

Tarvitseeko tämä tyyppihyväksyntää? Se on ainakin itsetehdyissä isompitehoisissa kallis ongelma.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 17:29
Kirjoittaja Pentti M Reku

YKSILÖLLISESTI VALMISTETUN MOOTTORIPYÖRÄN RAKENNEOHJEREKISTERÖINTI-JA MUUTOSKATSASTUKSEE

Asetukseen ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista1270/2014tehtiin asetusmuutos, joka tuli voimaan 1.1.2016. Tämä uudistus sallii yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien rakentamisen. Asetus koskeekaksipyöräisiämoottoripyöriä, sivuvaunullisia moottoripyöriäja moottorikäyttöisiäkolmipyöriä.Tämän työn on tarkoitus olla apuna yksilöllisesti valmistetun kaksipyöräisenmoottoripyörän rekisteröinti-ja muutoskatsastuksessa. Tavoitteena on kirjoittaa helposti luettava ohje moottoripyörän rakenteesta ja varusteista.Työ tulee ensisijassa K1-katsastuksen käyttöön

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Ihan tuollaista en usko saavan kilpiin Suomessa, mutta katetun kaksipyöräisen omavalmisteen en usko olevan ongelma kunhan täyttää säädökset. Käytännössä aloittaisin valmiin sähköskootterin kattamisella elämän helpottamiseksi.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 18:00
Kirjoittaja janx
Pentti M Reku kirjoitti:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... w_imFUyzpL

Ihan tuollaista en usko saavan kilpiin Suomessa, mutta katetun kaksipyöräisen omavalmisteen en usko olevan ongelma kunhan täyttää säädökset. Käytännössä aloittaisin valmiin sähköskootterin kattamisella elämän helpottamiseksi.

Sehän olisi ihan eri asia. :?


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 19:10
Kirjoittaja Pentti M Reku

Ajoasentoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta, alkuperäiset katteet saa riisua, uuden katteen katsastamisesta en ole ihan varma, mutta tuskin kovin hankalaa kunhan valaistus, näkyvyys ja ajettavuus ovat hyväksytyllä tasolla. Eli ilman taistelua vastaava ajoneuvo, voihan sen toki hankalamminkin tehdä - vaikka aloittamalla uuden sähkömoottorin keksimisellä?


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 24 Loka 2020, 20:22
Kirjoittaja samuel

On tainnut jossain ketjussa joskus olla maininta ecomodatusta Hondasta.

https://ecomodder.com/blog/diy-aero-fai ... e-214-mpg/


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 25 Loka 2020, 10:07
Kirjoittaja Vilijami

Omavalmistemoottoripyörän 2 tai 3 pyöräisen rakentaminen tuli mahdolliseksi muutama vuosi sitten.
Jos ei kokonaan rakenna uutta, niin vanhaan runko ja moottorimuutokset ovat aivan mahdollisia muutoskatsastuksella.
Ei siis estettä, jos on intoa puuhailla.


Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 25 Loka 2020, 11:09
Kirjoittaja Härski

Ei oo ongelmaa omavalmisteen tekemisessä kunhan peukalot osoittaa.. Tiedätte minne.

Meillä päin pyöri kesän yks hauskan näköinen laitos.

IMG_20200614_135541-02.jpeg
IMG_20200614_135541-02.jpeg (212.8 KiB) Katsottu 4641 kertaa

Re: Cedric Lynch

Lähetetty: 26 Loka 2020, 00:11
Kirjoittaja Pentti M Reku

Tuo on kyllä hieno. Vielä hienompi olisi niittaamalla kasattu streamliner, ilmailuhengessä :mrgreen: