Cedric Lynch

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Englantilainen keksijä, ajellut kohta 30 vuotta omatekoisella katetulla sähköisellä nojamoottoripyörällään :P

Kuva

Kuva

Cedric Lynch in his 2 hp, 60 mph streamliner, UK. ´

This is not a bicycle- there are no pedals, he's using moped speed rated tires and turn signals, and it's registered. The bottom part of the doors hinge open so that he can put his feet down at stops. One report credits this enclosed electric scooter with 24 to 26 Wh/mile and a 150 mile range at 40 mph speed, and another report with a newer battery pack lists a 150 mile range at 50 mph.

http://www.bikeweb.com/taxonomy/term/57

http://www.bikeweb.com/image/tid/57

https://en.wikipedia.org/wiki/Lynch_motor

Youtubesta löytyy pätkiä myös, heikolla laadulla tosin - yhdessä Wallace & Gromit jaksossakin esiintyy.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tässä alkaa olla hyötysuhde kohdallaan: 2 heppaa
ja noin 100 kilsaa tunnissa vauhtia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

tässä alkaa olla hyötysuhde kohdallaan: 2 heppaa
ja noin 100 kilsaa tunnissa vauhtia.

Hyötysuhteesta tuossa ei ole kysymys, mutta muuten pienivastuksisesta kulkupelistä.

Kokeilin Kreuzotterilla miten paljon tuo 100 km/h vaatii tehoja eri pyörätyypeillä. Omilla mitoillani kun valitsin Questin kulkupeliksi, vaati se 1,5 kW satasen vauhtiin ja tavallisen baaripyörän ajaminen samaa vauhtia vaatisi jo yli 11 kW. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja wwhv »

no, ei se painokaan voi kovin iso olla kun tuollaiset
lukemat saavutetaan (eli kevyellä omapainolla hyvä
suoritusteho & suorituskyky)

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Kuva

Jonkun lähteen mukaan, ainakin jossain vaiheessa 63kg edestä tuon tyylisiä Thundersky kennoja olisi akkuina.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja jori »

Pentti M Reku kirjoitti:

Jonkun lähteen mukaan, ainakin jossain vaiheessa 63kg edestä tuon tyylisiä Thundersky kennoja olisi akkuina.

Tuon kennon kapasiteetti on 160 Ah ja se painaa 5,6 kg. Jännite noin 3,2 V (LiFePo4). Tuo tarkoittaisi, että 63 kg mahtuisi noita akkuja 11 kappaletta, eli 5,6 kWh verran.

150 mailia on 241 km, joten tuohon menee satasen vauhdilla 2,41 tuntia. 5,6 kWh / 2,41 h = 2,3 kW keskiteholla akusta otettuna.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja janx »

Tarvitseeko tämä tyyppihyväksyntää? Se on ainakin itsetehdyissä isompitehoisissa kallis ongelma.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

YKSILÖLLISESTI VALMISTETUN MOOTTORIPYÖRÄN RAKENNEOHJEREKISTERÖINTI-JA MUUTOSKATSASTUKSEE

Asetukseen ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista1270/2014tehtiin asetusmuutos, joka tuli voimaan 1.1.2016. Tämä uudistus sallii yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien rakentamisen. Asetus koskeekaksipyöräisiämoottoripyöriä, sivuvaunullisia moottoripyöriäja moottorikäyttöisiäkolmipyöriä.Tämän työn on tarkoitus olla apuna yksilöllisesti valmistetun kaksipyöräisenmoottoripyörän rekisteröinti-ja muutoskatsastuksessa. Tavoitteena on kirjoittaa helposti luettava ohje moottoripyörän rakenteesta ja varusteista.Työ tulee ensisijassa K1-katsastuksen käyttöön

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y

Ihan tuollaista en usko saavan kilpiin Suomessa, mutta katetun kaksipyöräisen omavalmisteen en usko olevan ongelma kunhan täyttää säädökset. Käytännössä aloittaisin valmiin sähköskootterin kattamisella elämän helpottamiseksi.

Viimeksi muokannut Pentti M Reku, 25 Loka 2020, 10:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja janx »

Pentti M Reku kirjoitti:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... w_imFUyzpL

Ihan tuollaista en usko saavan kilpiin Suomessa, mutta katetun kaksipyöräisen omavalmisteen en usko olevan ongelma kunhan täyttää säädökset. Käytännössä aloittaisin valmiin sähköskootterin kattamisella elämän helpottamiseksi.

Sehän olisi ihan eri asia. :?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Ajoasentoa saa muuttaa ilman muutoskatsastusta, alkuperäiset katteet saa riisua, uuden katteen katsastamisesta en ole ihan varma, mutta tuskin kovin hankalaa kunhan valaistus, näkyvyys ja ajettavuus ovat hyväksytyllä tasolla. Eli ilman taistelua vastaava ajoneuvo, voihan sen toki hankalamminkin tehdä - vaikka aloittamalla uuden sähkömoottorin keksimisellä?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja samuel »

On tainnut jossain ketjussa joskus olla maininta ecomodatusta Hondasta.

https://ecomodder.com/blog/diy-aero-fai ... e-214-mpg/

Liitteet
allert-honda-streamliner.jpg
allert-honda-streamliner.jpg (55.41 KiB) Katsottu 4264 kertaa

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Omavalmistemoottoripyörän 2 tai 3 pyöräisen rakentaminen tuli mahdolliseksi muutama vuosi sitten.
Jos ei kokonaan rakenna uutta, niin vanhaan runko ja moottorimuutokset ovat aivan mahdollisia muutoskatsastuksella.
Ei siis estettä, jos on intoa puuhailla.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei oo ongelmaa omavalmisteen tekemisessä kunhan peukalot osoittaa.. Tiedätte minne.

Meillä päin pyöri kesän yks hauskan näköinen laitos.

IMG_20200614_135541-02.jpeg
IMG_20200614_135541-02.jpeg (212.8 KiB) Katsottu 4207 kertaa
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Cedric Lynch

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Tuo on kyllä hieno. Vielä hienompi olisi niittaamalla kasattu streamliner, ilmailuhengessä :mrgreen:

Vastaa Viestiin