Vilijamin Räntäpäivän kinnerin purkamisesta heräsi (jälleen) kipinä 2T3:n rakentamiseen, vielä jonain päivänä.
Kaksiraiteisen kolmipyörän ideaa olen ihastellut aina Jorin raportoimasta opinnäytetyöstä lähtien.
Välillä haave oman toteuttamisesta on vajonnut syvemmälle mielen sopukoihin, mutta noussut sieltä aina uudelleen tarkempaan pohdintaan. Ja paras tapa projektien toteuttamiseenhan on laittaa ajatukset kaiken kansan näkösälle tänne foorumille .
Kun yksi 2T3 (Räntis) nyt poistui kinnerilistalta, niin jo tasapainon vuoksi sinne pitäisi saada uusi tilalle. Mutta koska kuluvan vuoden projektikiintiö on täyteen buukattu (ja ylikin) 1CV:n ja Avuksen toimesta, niin otetaan työnimeen ensi vuosi. Toteutuu sitten tahi ei.
Haaveissa olisi ns. retkikinneri, joka ei kavahtaisi hiekkateitäkään. Niiden varsilta kun löytyvät ne parhaat maalaismaisemat ja muutakin mielenkiintoista nähtävää. Questin kaltaiselle asvaltinnielijälle irtosoratie on kauhistus, jolla eteneminen hyytyy pahasti, koska A) pienet etupyörät ja B) heikko vetopito.
Listaanpa tähän vähän speksejä:
- kate lähinnä suojaamaan kuskia säältä, ei ilmanvastuksellisia vaatimuksia (vauhtikinnerit on sitten erikseen)
- katemateriaaliksi joku muu kuin lujitemuovi: PP-kennolevy, kangas, makuualusta-solumuovi...
- retkeilyvarusteet (sis. teltta) pitää saada kulkemaan mukana: osa tavaroista voi olla myös pyörälaukuissa (ei ole pakko saada korin sisään, vaikka se toki mukavaa olisikin)
- täysluomu eli ei sähköavustusta
- pituus max. n. 2,5 m
- leveys max. n. 0,9 m
- kiekkojen vannekoko vähintään 559 mm (soratievaatimus...)
- renkaiden leveys vähintään 50 mm
- ohjauksessa olisi mielenkiintoista kokeilla nivelnelikulmiota perinteisen emäputken sijaan
- runkomateriaalina teräs tai hiilikuitu (varmaan protoilutyyliin ensin mainittu...)
Lähdetään nyt näillä liikkeelle. Lisäilyjä ja muutoksia tulee tähän viestiketjuun sitä mukaa, kun aivoitukset jäsentyy.
Räntiksen viestiketju:
viewtopic.php?f=26&t=4726
Kaksiraiteinen kolmipyörä oppilastyönä:
viewtopic.php?f=3&t=3124