Kiitos teknisistä tiedoista. Noitahan saisi laittaa vaakalle 4 kpl, eikä sittenkään oltaisi vielä ihan 1CV:n lukemassa .
Vaikea arvata kumpaa vekotinta pystyy ajamaan ilman sähköapua...
Kiitettävä suoritus saada jousitettu nelipyöräinen alle 20 kilon.
Tuo pitää kyllä päästä näkemään vielä livenä...
...Haaveena on hyvin kevyt rakenne hiilikuituputkesta ja osienkin suhteen laittaa kevyemmästä päästä. Laskeskelin että ilman katteita aika helposti pääsee alle 20 kg koko höskä, saa nähdä mikä on lopputulos. Katteeksi kehittelen aivan uutta kevyttä ratkaisua josta sitten myöhemmin jos kuvitelma on toteutettavissa...
Henkeä pidätellen odottelen tuota uutta kevyttä ja ennen näkemätöntä kateratkaisua.
Katteen tekeminen ei ole päässyt alkamaan aikapulan takia. Peli on muutaman ajossa ilmenneen vian korjaamisen jälkeen osoittautunut lupaavaksi ja taidan edetä siihen suuntaan.
Ohessa kuva vielä taka-akselista minkä toimintaan olen ollut tyytyväinen. Jäykkä akseli on tuettu kahdella tukivarrella eteenpäin runkoon. Lisäksi vinotuet tukivarsista akseliin kompensoimaan ketjuvoimia. Akseli tarvitsee minusta sivutuentaa ja se sen suhteen tein "Panhardin tangon". Tämä on nuo kuvassa näkyvät kaksi harmaata narua. Narut ovaat dyneemaa joka kestää 800 kg vetoa ja on joustamatonta. Kiinnityspisteet ovat niin että huomioivat jousityksen liikkeen eli ovat "löysimmillään" jousituksen liikkeen keskikohdalla. Vaikuttaa toimivan ja on tukeva, esijännitys on hyvä ja narujen kiinnitys on irroitettavissa..
Nyt jos olisi peukkuhymiö, niin sellaisen tähän asettaisin narurakenteelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuota narurakennelmaa taannoin hykerrellen ihastelin heti ensimmäisen kuvan jälkeen, jäänyt kommentoimatta. Malliesimerkki nerokkaasta kevyestä ratkaisusta . Itse olisin päätynyt aivan varmasti perinteiseen painavampaan putki+nivelvarret -toteutukseen.
Tuota narurakennelmaa taannoin hykerrellen ihastelin heti ensimmäisen kuvan jälkeen, jäänyt kommentoimatta. Malliesimerkki nerokkaasta kevyestä ratkaisusta . Itse olisin päätynyt aivan varmasti perinteiseen painavampaan putki+nivelvarret -toteutukseen.
Hienotunteisen tyylikkäästi Teppo – kuin ohimennen – kertoi tuon tavan laittaa peukkuhymiö. Tepolle. Onnistuu siis kirjoittamalla hakasulkeisiin tekstin sekaan näin: (emoji106), mutta sulkuina hakasulut.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Projekti on ollut muiden kiireiden takia tauolla mutta nyt näyttäisi siltä että olisi aikaa rakennella koria "kuplaan". Tosin aika hankalalta hommalta vaikuttaa. Ajattellin aloittaa etulokasuojista ja sen jälkeen rakentaa keskelle lähtökohdaksi rintapellin tai tulipellin, miksi sitä kutsutaankaan. Siihen kiinni sitten tuulilasi ja "konepelti" sekä nuo lokasuojat.
Tässä vielä kuvia vaihtajasysteemistä. Jouduin maavaran takia lyhentämään häkkiä. Oli jkv hankala kun häkin toinen puoli oli terästä ja toinen alumiinia. Häkin jousi on säädettävä Shimanolla. 12v. vaihtajassa häkin on tehtävä pyörähdyksensä että vaihteent vaihtuvat. Tämän takia ketjun kiristys on juonittava niin että häkki oikenee isoilla rattailla ja pyörähtää taakse pienimmillä rattailla. Tuo vaihteiden vaihtaja on XShifter ja toimii hyvin täsmällisesti, jokaista vaihdetta pystyy vielä erikseen säätämään jos meinaa rallattaa.
Onko kellään foorumilaisella tietoa, kuinka kemppesiin voisi saada yhteyden?
Yksityisviestejä hänelle ei voi lähettää täältä foorumilta, enkä ole saanut miestä kiinni (työ)sähköpostiosoitteella, enkä oletetulla puhelinnumerolla. Kiinnostaisi kovasti päästä näkemään Kupla livenä, ja kyselemään kuituprojekteistaan...
Erittäin sääli ettemme saa seurata näin mahtavan projektin edistytmistä. Uskomattoman hieno on luomus, varsinkin kun puhutaan ilman muotteja tehtävästä yksittäiskappaleesta.